تاریخ : 1397,چهارشنبه 03 بهمن17:10
کد خبر : 63165 - سرویس خبری : سلامت

استرس مالی چیست و چطور باید با آن کنار آمد؟



استرس مالی حالتی است که اکثر ما آن را تجربه کرده‌ایم. با افزایش تورم، کاهش رونق اقتصادی و درآمدها، ازدیاد بدهی‌ها و وام‌ها، و به طور کلی با افزایش هزینه‌های زندگی، بسیاری از مردم تحت فشار مالی و استرس ناشی از آن قرار می‌گیرند؛ اما راهکارها برای مدیریت این نوع استرس چیست؟

به گزارش فانوس، استرس مالی حالتی است که اکثر ما آن را تجربه کرده‌ایم. با افزایش تورم، کاهش رونق اقتصادی و درآمدها، ازدیاد بدهی‌ها و وام‌ها و به طور کلی با افزایش هزینه‌های زندگی، بسیاری از مردم تحت فشار مالی و استرس ناشی از آن قرار می‌گیرند.

 

استرس مالی چیست و چطور باید با آن کنار آمد؟

 

از استرس مالی در ایران آماری در دسترس نیست ولی بر اساس تغییرات اقتصادی که در سال جاری موجب افزایش شدید هزینه‌های زندگی مردم شد، درگیر بودن اکثریت مردم کشور با مقوله استرس مالی دور از ذهن نیست. در برخی کشورهای دیگر نیز شرایط مشابهی وجود دارد. برای مثال طبق گزارش انجمن روانشناسی آمریکا، 72 درصد از آمریکایی‌ها حداقل به صورت دوره‌ای، و 22 درصد از آن‌ها به طور دائم از استرس مالی رنج می‌برند.


این نوع استرس بسیار قابل توجه است، زیرا با مشکلات سلامتی مانند افسردگی و اختلالات خواب ارتباط دارد.

اثرات استرس مالی بر سلامت

1) رفتارهای تطبیقی ناسالم 

افرادی که دچار استرس مالی می‌شوند ممکن است با سیگار کشیدن، استعمال مواد مخدر یا الکل، پرخوری عصبی یا رفتارهای ناسالم دیگر، سعی در از بین بردن اضطراب داشته باشند. در نهایت این رفتارها خود منجر به افزایش استرس می‌شوند.

 

2) کاهش هزینه‌های خودمراقبتی

افرادی که با کاهش درآمد یا افزایش هزینه‌های زندگی مواجه می‌شوند، معمولاً پول خود را برای تأمین نیازهای اولیه مانند خوراک و مسکن ذخیره می‌کنند و ترجیح می‌دهند هزینه‌های دیگر به ویژه هزینه‌های درمانی و بهداشتی را به تعویق بیاندازند. این در حالی است که مشکلات کوچک سلامتی و بهداشتی اگر کنترل یا درمان نشوند، می‌توانند به مشکلات بزرگی تبدیل شوند که علاوه بر پرهزینه‌تر شدن درمان آن‌ها، هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی دارای آثار منفی بیشتری خواهند شد. این مشکلات و دغدغه‌های مربوط به آن‌ها نیز خود موجب افزایش استرس می‌شوند.

 

استرس مالی چیست و چطور باید با آن کنار آمد؟

 

3) کم‌خوابی

هنگامی که افراد تحت فشار مالی قرار می‌گیرند، اغلب دچار اختلالات خواب می‌شوند که می‌تواند به کسر خواب، اختلال در عملکرد سیستم ایمنی و توانایی‌های شناختی، و خستگی مزمن منجر شود.

 

4) احساسات ناخوشایند

بدهی‌های فزاینده شما می‌توانند احساسات ناخوشایندی را ایجاد کنند که به سلامت شما آسیب می‌رسانند؛ احساساتی از قبیل اضطراب، سرخوردگی و ناامیدی. بدهی‌هایی که مشمول بهره می‌شوند و با مرور زمان خود به خود افزایش می‌یابند به میزان بیشتری این احساسات را تولید می‌کنند؛ زیرا این اتفاق باعث ایجاد تنش ترکیب‌شده با انواع دیگر استرس می‌شود و به میزان شدیدتری سلامت روانی فرد را تهدید می‌کند.

 

کنار آمدن با استرس مالی

1) چرخه بدهی زندگی خود را درک کنید

آگاه شدن از ساز و کار «چرخه بدهی» و چگونگی مدیریت آن، اولین گام برای خارج شدن از آن است. هنگامی که متوجه می‌شوید چگونه می‌توانید این چرخه را بشکنید، در واقع مقدار زیادی از فشار روانی و استرس مالی خود را کاهش داده‌اید. به طور کلی‌تر سعی کنید اصول و ترفندهای مدیریت مالی را در زندگی به کار ببندید.

 

استرس مالی چیست و چطور باید با آن کنار آمد؟

 

2) یاد بگیرید مقتصدانه زندگی کنید

عادت کنید که با برنامه‌ریزی و بر اساس بودجه‌بندی خرج کنید. علاوه بر کاهش هزینه‌های اضافه، می‌توانید به تدریج پس‌انداز کنید و در آینده از آن استفاده کنید. هنگامی که شما برنامه‌ای برای مصارف زندگی خود دارید، می‌توانید کنترل بیشتری روی امور مالی خود داشته باشید که این امر می‌تواند به شما کمک کند تا احساس استرس کمتری داشته باشید.

3) از روش‌های عمومی مدیریت استرس استفاده کنید

علاوه بر کارهایی که برای بهبود وضعیت مالی خود به عنوان منشأ استرس انجام می‌دهید، باید بلد باشید استرس را به عنوان یک واکنش مدیریت کنید. با تمرین کردن تکنیک‌ها و روش‌های مختلف مدیریت استرس، از تمرینات تنفس گرفته تا مدیتیشن و همچنین در راستای ایجاد یک سبک زندگی کم استرس، با اعمال تغییراتی در زندگی روزمره مانند ورزش کردن، می‌توانید استرس مالی را تا حد زیادی کاهش دهید.

 

نویسنده: فرید ناهید