تاریخ : 1397,دوشنبه 08 بهمن18:30
کد خبر : 63444 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

مبانی پرداخت حقوق حالت اشتغال(۲)


مبانی پرداخت حقوق حالت اشتغال(۲)

ضریب حقوقی مشمولین حالت اشتغال برابر ماده ۴۰ قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ضریب حقوقی مشمولین حالت اشتغال همواره برابر با ضریب حقوقی شاغلین است.

یوسف مجتهد -  نکاتی که در پرداخت حقوق حالت اشتغال ایثارگران مشمول باید لحاظ شود، عبارتند از: رعایت همطرازی حقوق این افراد با کادر ثابت نیروهای مسلح تمامی جانبازان بسیجی و وظیفه‌ای که در مأموریت نیروهای مسلح دچار آسیب شده‌اند و میزان آسیب‌دیدگی آنان حسب رأی کمیسیون‌های ذی‌صلاح نیروهای مسلح و بنیاد شهید به مرز ازکارافتادگی کلی رسیده است، بدون در نظرگرفتن وضعیت استخدامی آنان قبل از مجروحیت باید همانند نیروی کادر ثابت نیروهای مسلح با آنان رفتار شود.

به همین منظور باید محاسبات درجه آنان برابر مقررات جاری در نیروهای مسلح محاسبه و در اعمال حقوق آنان رعایت شود. اعمال 2درجه بالاتر نسبت به همطرازان خود در نیروهای مسلح پس از محاسبه درجه این افراد برابر مقررات جاری در نیروهای مسلح به استناد ماده واحد قانون حالت اشتغال از 2درجه بالاتر برخوردار می‌شوند و این 2درجه در محاسبه حقوق آنان اعمال می‌شود.

نحوه ارتقای درجات بعدی به استناد ماده 10 آیین‌نامه اجرایی قانون حالت اشتغال مصوب 2/7/73 هیأت وزیران، ارتقای گروه مستخدمان حالت اشتغال به گروه‌ها یا درجات و یا عناوین مشابه که با توجه به مقررات استخدامی مربوط مستلزم کسب امتیازهای خاص یا طی دوره‌های آموزشی است بدون رعایت شرایط مزبور انجام می‌شود. بنابراین مشمولین قانون حالت اشتغال اعم از پایور، (کادر رسمی) بسیجی و وظیفه از مقررات جاری در نیروهای مسلح که برای اعضای این نیروها اعمال می‌شود، معاف بوده و بدون در نظر گرفتن آموزش، ارشدیت، امتیاز و... به درجات بالاتر ارتقا می‌یابند و تنها مدت توقف در هر درجه ملاک ارتقای آنان خواهد بود.

حقوق حالت اشتغال قابل قطع‌شدن نیست تلاش عموم نمایندگان، مدیران دستگاه‌های اجرایی مرتبط و بنیاد شهید و امور ایثارگران هنگام تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در مجلس شورای اسلامی الحاق تبصره‌ای به ذیل ماده 39 این قانون بود. این قانون در 5/6/85 در مجلس، نهایی و پس از بروز اختلاف نظر بین مجلس و شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت نظام ارجاع شد. در تبصره 2 ماده 39 قانون جامع به صراحت اعلام شده بود: حقوق حالت اشتغال جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی موضوع مواد 38 و 39 قانون جامع در صورت اشتغال در دستگاه‌های اجرایی قطع می‌گردد. با این وصف موانعی که بنیاد برای قطع حقوق حالت اشتغال داشت رفع شد و این نهاد مشکلی در جهت قطع حقوق جانبازان و آزادگان نداشت.

در تاریخ 3/7/92 مجلس شورای اسلامی این تبصره را اصلاح کرد و قطع حقوق حالت اشتغال مستخدمین دستگاه‌های اجرایی که علاوه بر حقوق حالت اشتغال، حقوق استخدامی دریافت می‌کنند را غیرقانونی اعلام کرد. بنابراین بنیاد شهید و امور ایثارگران حق قطع حقوق حالت اشتغال ایثارگران را به هیچ وجه نخواهد داشت و این اقدام مغایر با قانون خواهد بود.

تطبیق وضعیت مشمولین قانون حالت اشتغال احکام حقوقی شهدا، جانبازان و آزادگان ازکارافتاده کلی که قبل از تصویب قانون اشتغال، چنانچه حسب سایر قوانین و مقررات مربوط قبل از قانون حالت اشتغال بازنشسته شده باشند مشابه کارکنان همطراز بازنشسته در سال تصویب قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران تطبیق و اعمال می‌گردد. بنابراین بنیاد، نیروهای مسلح، کلیه دستگاه‌های اجرایی و صندوق‌های بازنشستگی اعم از کشوری و لشکری که ایثارگران با شرایط فوق را دارند باید نسبت به اصلاح احکام حقوق آنان برابر مقررات جاری دستگاه اقدام کنند.

ضریب حقوقی مشمولین حالت اشتغال برابر ماده 40 قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران ضریب حقوقی مشمولین حالت اشتغال همواره برابر با ضریب حقوقی شاغلین است. لذا چنانچه افزایش ضریب شاغلین و بازنشستگان در مصوبات مجلس و دولت متفاوت باشد معیار این ضریب برای مشمولین حالت اشتغال که بازنشسته شده‌اند ضریب حقوق شاغلین خواهد بود.


کد خبرنگار : 17