تاریخ : 1397,یکشنبه 14 بهمن12:30
کد خبر : 63502 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

سفرنامه رزمندگان دیروز و گروه جهادی امروز؛

سرزمین رنج ها و گنج ها


سرزمین رنج ها و گنج ها

من و عده ای دیگر از بچه ها که از این برنامه باخبر بودیم، تا لحظه اجرای برنامه دل تو دلمان نبود. مدام زیر لب از خدا طلب کمک می کردم و هر چه دعا از حفظ بودم، می خواندم...

رضا علامه زاده - در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گروه جهادی ایثارگران بدون مرز استان بوشهر به عنوان یکی از رویش های چهل ساله انقلاب اسلامی، در راستای عمل به وصایای حضرت امام (ره) و تحقق منویات مقام معظم رهبری مبنی بر گسترش حرکت های جهادی و خدمات رسانی به فقرا و روستاییان، به ویژه در مناطق محروم و دور افتاده دومین سفر جهادی فرا استانی خود را پس از کرمانشاه، میهمان مردم نجیب، مهربان و با سخاوت و وفادار به آرمان های انقلاب اسلامی، اما محروم از بسیاری از امکانات اولیه زندگی در روستاهای بشاگرد، در منتهی الیه استان هرمزگان و در نزدیکی مرز استان سیستان و بلوچستان بود.

شهرستان بشاگرد در تقسیمات کشوری یکی از شهرستان های استان هرمزگان واقع در جنوب ایران است که از شمال شرق با استان های کرمان و سیستان و بلوچستان همسایه است و گستره آن وسعتی بیش از برخی از استان ها نظیر گیلان،کهکیلویه و بویراحمد، قم و چهارمحال و بختیاری را در بر می گیرد. مرکز منطقه بشاگرد ،شهر سردشت است که دارای 3 بخش  مرکزی گافر و پارامون و گوهران، وهمچنین 6 دهستان و دو شهر می باشد که با حدود 270 روستا و آبادی، جمعیتی بیش از 40 هزار نفر را شامل می شود.

طی مسافت حدود 120 کیلومتر از شهر سردشت، مرکز منطقه بشاگرد، به سمت دور افتاده ترین روستاهای هرمزگان بدون جاده و صعب العبور، حکایت از سختی راهی داشت که تنها احساس عمل به تکلیف و عشق به این مرزداران مهربان و نجیب می توانست محرک این سفر 2500 کیلومتری از شهر بوشهر باشد. هماهنگی و برنامه ریزی این سفر معنوی با نهاد ها، ارگان ها و خیرین و مسؤلان دو استان بوشهر و هرمزگان و اعضاء گروه، حدود دو ماه به طول انجامید و با شوق و اشتیاق و استقبالی که توسط مردم نوع دوست دو استان بوشهر و هرمزگان، به ویژه ایثارگران از اقصی نقاط ایران اسلامی از این سفر صورت گرفت، حکایت از آن داشت که در کنار ریزش های انقلاب، رویش های فراوانی نیز جوانه زده و ارزش های اسلامی، انسانی و آرمانی انقلاب همچنان به برکت خون های مقدس شهیدان و با هدایت های رهبر انقلاب، فارغ از جناح بندی های رایج و اوضاع نه چندان خوب اقتصادی کشور، مسیر خدمت رسانی را پیدا خواهد کرد که همین امر انگیزه گروه را برای برپایی این اردوی جهادی در این منطقه محروم دو چندان کرد.

شروع سفر در ساعت 4 بامداد روز 24 دیماه 97 از شهر بوشهر آغاز و پس از طی مسیر تقریبا هشتصد کیلومتری به شهر بندر عباس ختم گردید، با هماهنگی قبلی که با پایگاه مقاومت شهید «آتش جامه» فرودگاه بین المللی بندر عباس انجام گردیده بود و پیوستن سایر اعضاء گروه و برگزاری جلسه هماهنگی اولیه، در مسجد فرودگاه مستقر و بر مبنای لیست و آمار دانش آموزان روستاهای هدف گزاری شده، اقلامی از قبیل لوازم التحریر، تغذیه، اسباب بازی، کالای فرهنگی و ورزشی خریداری و با جمع آوری سایر وسایلی که توسط «حاج اسحاق»، آزاده و جانباز دوران دفاع مقدس و فرزند شهید «پوردلیر» به عنوان اعضای اصلی گروه در هرمزگان فراهم گردیده بود و بسته بندی این اقلام در ساعت 11شب 25دیماه با دو دستگاه خودرو به سمت شهر سردشت، مرکز بشاگرد حرکت کردیم و با طی مسافتی 250 کیلومتری در جاده های کوهستانی، ساعت 4/30 دقیقه بامداد به مقصد رسیدیم و در بنیاد مسکن شهر سردشت استقرار یافتیم.

در سردشت، آقای مهندس «زلفی زاده»، رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهر سردشت و همکارانشان که از بندرعباس ما را همراهی می کردند، به گرمی از ما استقبال کردند و پس از استراحتی کوتاه و ادای فریضه نماز و پیوستن حاج آقا بهروزه، امام جمعه سردشت و جانشین فرمانده و پرسنل سپاه ناحیه سردشت، با دودستگاه خودرو شاسی بلند به سوی روستاهای هدف حرکت کردیم. هنوز مسافت کوتاهی طی نشده بود که آنتن تلفن همراه تقریبا از سرویس خارج شد. وجود خانه های کپری در اول مسیر، نشان از محرومیتی گسترده در این منطقه داشت. هرچه از شهر سردشت فاصله می گرفتیم، فقر و محرومیت چهره نازیبای خود را بیشتر به ما نشان می داد. قهر طبیعت و خشکسالی های اخیر کوهستان بی آب و علف حکایت از آن داشت که اندک رونق کشاورزی و یکی از مهمترین راه های کسب درآمد مردم فقیر و تنگدست در این مناطق دوردست، از رمق افتاده است.

روستای «زمین حسن» اولین روستایی بود که اعضاء گروه در آن توقف کردند، هرچند که در برنامه این سفر قرار نداشت، اما با پیش بینی ای که از قبل صورت گرفته بود، به اتفاق امام جمعه منطقه بشاگرد، در تنها دبستان روستا حضور یافتیم و دانش آموزانی که از حضور گروه ذوق زده شده بودند، با احساسات کودکانه ای که داشتند، با اجرای سرود دسته جمعی، به اتفاق معلم خود، استقبال گرمی از ما کردند. توزیع اقلام فرهنگی، هفتاد بسته تغذیه، برگزاری مسابقه و اهداء جوایز و جمع آوری برگه هایی که کودکان آمال و آرزو ها و مطالبات خود را روی آن نوشته بودند و همچنین گفتگو با مردم و شنیدن مسائل و مشکلات آنان و برپایی نماز جماعت ظهر و عصر از برنامه های دیگر گروه در مدت توقف خود در این روستا بود.

روستا های هدف دیگر گروه، «سیت بندخرس»، «کروچ کلن»، «سرزه چارگان»، «حکمت در گل بندخرس» بود که گروه با حضور در آنها برنامه های گوناگونی از قبیل: توزیع بسته های لوازم تحریر، اسباب بازی، تغذیه، توپ ورزشی، اقلام فرهنگی شامل کتاب و پرچم و وسایل کمک آموزشی و برنامه های فرهنگی و مسابقه اجرا کرد. تجلیل و تقدیر از معلمان زحمتکش این روستاها که علیرغم سختی مسیر و مسائل و مشکلات منطقه، داشته های خود را عاشقانه در طبق اخلاص نهاده و به دانش آموزان عرضه می کنند از دیگر برنامه های جنبی اجرا شده گروه بود. حضور در منزل کپری آزاده و جانباز قهرمان در روستای ملکن در حالیکه با تاریکی شب، طی کردن مسیر بسیار سخت و دشوار شده بود، نقطه انتهایی سفرروز 26 دیماه گروه بود که تا پاسی از شب ادامه داشت، هرچند که دیدن قهرمان ملی کشور که اکنون غبار میانسالی بر چهره اش نشسته و زندگی این اسوه صبر و مقاومت با چهار فرزند در کپر برای ما قابل باور نبود.

برنامه های پیش بینی شده در روز 27 دی ماه نیز حضور در یادمان شهدای گمنام شهر سردشت و غبارروبی و گل افشانی قبور مطهر شهیدان در معیت امام جمعه منطقه بشاگرد و پرسنل سپاه ناحیه و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی سردشت بود. در ادامه نیز دیدار با جانباز سرافراز، «علی زارعی» در روستای «بیسکاو» و آزاده قهرمان، «حسین میهن پرست» و خانواده معظم شهید «پیردادی» در شهر سردشت از دیگر برنامه های روز 27 دیماه بود.

با پایان برنامه های سفر در منطقه بشاگرد، گروه در بعد از ظهر روز 27 دی ماه به سمت شهرستان میناب حرکت کرد و به اتفاق رئیس بنیادشهید شهرستان میناب، با حضور در منزل شهید «وطنخواه» و اهداء لوح تقدیر و هدیه، این روز نیز سپری شد. روز 28 دی ماه به عنوان حسن ختام سفر، به دیدار با خانواده معظم شهید «آتش جامه» در شهر بندر عباس معطر گردید و با اهدای لوح تقدیر و هدیه در معیت مهندس امانی، مدیرکل فرودگاه های استان هرمزگان، این سفر 5 روزه پایان یافت.

 از آن چه در این سفر پنج روزه مشاهده گردید می توان نتیجه گرفت، اقدامات ارزنده فراوانی در زمینه فقر زدایی پس از پیروزی انقلاب اسلامی، به ویژه توسط جهاد سازندگی در دهه شصت و هفتاد در روستاهای منطقه بشاگرد صورت گرفته است، اما به دلیل عمق محرومیت بجا مانده از دوران ستم شاهی، کارهای بزرگ انجام شده هنوز نتوانسته چهره زشت فقر را از منطقه دور سازد.

محرومیت این بخش دور افتاده در رژیم گذشته به حدی بوده که بسیاری از ساکنان منطقه شناسنامه نداشتند و اکثر روستاها فاقد حمام، سرویس بهداشتی، خانه بهداشت، مدرسه و حتی یک کیلومتر جاده شنی و آسفالته بوده اند. گفته می شود افرادی که در گذشته قصد خروج از منطقه بشاگرد به سمت شهرستان میناب را داشتند، به دلیل نبود خودرو و صعب العبور بودن راه ها، مجبور بودند مسیر بشاگرد به میناب را به وسیله چهارپایان و با پای پیاده طی مدت 15 روز طی کنند.

به هر حال آنچه می توان گفت، وجود فقر مالی، کپر نشینی، ضعف بهداشت و درمان، کمبود آب شرب بهداشتی پایدار،کمبود سرویس بهداشتی و حمام و نبود مواد شوینده، بسیاری از مردم روستاهای دور افتاده را دچار سوء تغذیه و در برابر بیماری های عفونی و کلیوی آسیب پذیر کرده بود که باقیمانده این میراث شوم در برخی بخش های این منطقه هنوز هم سلامت کودکان و سالخوردگان را تهدید می کند.

کمبود امکانات آموزشی و نبود مدارس مقاطع بالاتر امکان ادامه تحصیل از سال ششم ابتدایی به بعد را در اکثر روستاهای بشاگرد از دانش آموزان سلب می نماید. همچنین مشکلات تردد، صعب العبور بودن جاده ها و نداشتن تمکن مالی خانواده ها برای اعزام فرزندان خود به شهرهای اطراف، به قصد ادامه تحصیل، مشکلات فراوانی را برای آنان پدید می آورد. موارد ذکر شده، کودکان معصوم و با استعداد روستاهای دورافتاده بشاگرد، به خصوص دختران را با آینده ای مبهم مواجه ساخته  است.

علاوه بر آیات قرآن ، روایات و سخنان علما و بزرگان در مورد توجه به امور فقرا،یکی از اهداف راهبردی انقلاب اسلامی،توزیع عادلانه ثروت و رسیدگی به امور فقرا و مستمندان که بار اصلی پیروزی انقلاب اسلامی به دوش آنان بود، می باشد.از این رو حضرت امام (ره) و مقام معظم رهبری از بدو پیروزی انقلاب اسلامی،بارها رفع نیازهای فقرا و مستمندان به ویژه در روستاهای محروم و دور افتاده را به مسئولان کشور گوشزد نموده اند. تا جایی که حضرت امام (ره) می فرمایند فراموش نکنیم که همین مردم پا برهنه ها،طبقات ضعیف و کسانی که در معیارهای مادی جوامع چیزی به حساب نمی آیند،صاحبان اصلی کشورند و پیروزی های این انقلاب و عزت این کشور به خاطر فداکاری های آنها بوده؛ در جای دیگر نیز بیان کرده اند: یک موی سر این کوخ نشینان و شهید دادگان به همه ی کاخ ها و کاخ نشینان جهان شرف و برتری دارد. و مقام معظم رهبری نیز که رسیدگی به امور فقرا و روستاهای دور افتاده همواره یکی از دغدغه های معظم له بوده است،خطاب به مسئولان می فرمایند: «در نظام اسلامی رفع فقر در شمار هدف های تراز اول است و پایبندی به اصول انقلاب، بدون مجاهدت در راه مستضعفان و محرومان، سخنی بی معنا و پوچ است.»

لذا در راستای زدودن فقر و محرومیت در مناطق دور افتاده بویژه مناطقی که بعضی خانوار ها در آستانه چهل سالگی انقلاب هنوز در  فقر مطلق زندگی می کنند و عمل به منویات مقام معظم رهبری «مبنی بر وارد شدن هوشیارانه در میدان پرسشگری و مطالبه ی دائمی آرمان های  انقلاب اسلامی»، گروه جهادی ایثارگران بدون مرز استان بوشهر در سفر پنج روزه به روستا های منطقه محروم بشاگرد، با توزیع برخی اقلام مورد نیاز در بین روستائیان و کودکان، دیدار با خانواده معظم شهدا و ایثارگران منطقه و اجرای برنامه های متنوع فرهنگی، برای زمانی هرچند کوتاه توانست لحظات شادی را برای کودکان دوست داشتنی این روستاها رقم بزند؛ همچنین با حضور در کنار مردم محروم این مناطق، با آنان ابراز همدردی نماید؛ هرچند التیام زخم ها و محرومیت های منطقه نیازمند نگاه ملی و تلاش مجاهدانه مدیران است.

لازم به ذکر است علیرغم تنگناهای موجود، ولایتمداری، وفاداری به آرمان های امام (ره)، شهدا و انقلاب، سخاوت، نجابت و میهمان نوازی مهمترین شاخصه مردمان دیار بشاگرد است که این موضوع رسالت و وظیفه ی خطیری را بر دوش مسئولان می گذارد. هرچند که مسئولان مستقر در منطقه، به ویژه امام جمعه انقلابی و ارزشی، فرمانده و پرسنل سپاه ناحیه بشاگرد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی که در این سفر همراه گروه بودند و سایر مسؤلان مستقر در شهر سردشت، تمامی تلاش خود را به صورت شبانه روزی برای خروج بشاگرد از وضعیت موجود بکارگرفته اند، اما واقعیت این است که با تزریق قطره چکانی اعتبارات، شاید ده ها سال دیگر برون رفت از حالت فعلی را باید برای منطقه ی محروم بشاگرد انتظار کشید. به هر حال بررسی میدانی مشکلات روستاهای مسیر و گفتگو با مردم و مسؤلان نیز از دیگر برنامه های گروه بود که به انجام رسید.

برخی از مطالبات مردم و مسئولان منطقه که در صورت اجرا بخش عمده ای از مشکلات آنان را مرتفع خواهد نمود جهت انعکاس رسانه ای به شرح ذیل اعلام می گردد:

1-توزیع ارزاق عمومی از قبیل برنج، روغن، آرد و شکر بین مردم ساکن روستاهای صعب العبور منطقه بشاگرد با توجه به ضعیف بودن بنیه مالی خانواده ها و فقر مطلق برخی خانوارها در این روستاها.

2- یکی از زیرساخت های مهم هرمنطقه وجود بسترهای مناسب حمل و نقل بویژه راه های ارتباطی می باشد. در حال حاضر حدود 1600 کیلومتر راه روستایی در منطقه بشاگرد با بیش از 270 روستا و آبادی بزرگ و کوچک وجود دارد که تنها یکصد کیلومتر آن دارای آسفالت و قریب 1000 کیلومتر آن صعب العبور و 500 کیلومتر آن نیز بصورت خاکی می باشد که با کوچکترین بارندگی اغلب مسیرها مسدود و نیازمند بازگشایی می شود. اما نبود اعتبار در بخش نگهداری راه ها عملا تردد در همین مسیرهای موجود را با مشکل مواجه کرده است. به هرحال انتظار توسعه منطقه بشاگرد بدون نگاه ملی و اختصاص اعتبار لازم و احداث و تکمیل آسفالت راه های روستایی، انتظاری غیر منطقی است.

3- محصور بودن منطقه بشاگرد و نبود راه مناسب ارتباطی اصلی با استان های کرمان و سیستان و بلوچستان، خود موجب تشدید فقر و عقب ماندگی این مناطق شده است. لذا دستور مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه ی سواحل مکران، این فرصت را برای مسئولان استانی و کشوری بوجود آورده تا با استفاده از این ظرفیت عظیم، راه های اصلی و روستایی، اعم از ریلی و جاده ای بین استان های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان را که باعث شکوفایی و توسعه این مناطق محروم می گردد در ردیف پروژه های ملی قرار دهند.

4- فقدان آب شرب بهداشتی پایدار با توجه به خشکسالی های اخیر، در برخی از روستاها مشکلات عدیده ای را برای مردم به وجود آورده که تزریق اعتبار مناسب به سد سهران در بخش گوهران، سد جگین به عنوان یکی از بزرگترین سدهای بتنی غلطکی خاورمیانه و منبع تامین آب بخش مرکزی شهرستان سردشت و برخی از روستاهای مسیر و لایروبی چشمه ها و چاه ها و لوله گذاری و ساخت مخازن بخش گافر می تواند تا حدود زیادی مشکلات آب شرب روستاهای منطقه، بویژه شهر سردشت را که در حال حاضر به وسیله تانکر آبرسانی می شود، مرتفع نماید. این درحالی است که برابر اعلام مسئولین ذیربط اعتبار مورد نیاز تکمیل سد ها،لوله گذاری و ساخت تصفیه خانه های مسیر بیش از 300 میلیارد تومان می باشد که نیازمند نگاه ملی مسئولان کشور است.

5- در حوزه برق رسانی، به برکت انقلاب اسلامی بیش از 99 درصد روستاهای منطقه دارای برق هستند و مشکل خاصی در این حوزه وجود ندارد.

6- نبود تمکن مالی بین خانواده ها و گذراندن معیشت و زندگی اغلب ساکنین روستاها از محل یارانه ها امکان تهیه بخاری، بخصوص برای برخی از مناطق بشاگرد که در زمستان برودت هوا تا مرز صفر می رسد، مشکلات فراوانی را برای خانواده ها، به خصوص سالخوردگان  و کودکان به وجود می آورد. امکان تهیه کولر و یخچال نیز عملا برای بسیاری از روستائیان وجود ندارد و در گرمای سوزان تابستان، مجبورند این شرایط را تحمل نمایند. انتظار می رود دولت و خیرین برای تامین اقلام سرمایشی و گرمایشی این خانواده ها که برخی دچار فقر مطلق هستند اقدام نمایند.

7- استقرار برخی از ادارات در شهر سردشت، از جمله دادگستری، ثبت اسناد، تعزیرات، میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ، اقتصاد و دارایی، حمل و نقل و پایانه ها، بنیاد شهید و امور ایثارگران و ارتقا برخی نمایندگی های مستقر به اداره به منظور پاسخ به مراجعات و نیازهای مردمی و ایجاد اشتغال، از مطالبات اصلی مردم و مسئولان منطقه بشاگرد است.

8- علیرغم اینکه استان هرمزگان از نظر تولید درآمد ناخالص ملی در جایگاه پنجم کشور قرار دارد، اما متاسفانه  در رده پنجم بیشترین آمار فقر مطلق نیز قرار دارد. برای برون رفت منطقه از وضعیت موجود نیازمند نگاه ملی، انقلابی و جهادی هرسه قوه مجریه، مقننه و قضائیه می باشد.

9- با وجود معادن متنوع و غنی، منطقه بشاگرد، متاسفانه این معادن فعال نیست، که در صورت تدبیر مسؤلان استان و کشور و فعال کردن این معادن، تحولی بزرگ در اشتغال و معیشت مردم منطقه بشاگرد  بوجود می آید. منطقه بشاگرد در حال حاضر دارای بیش از 50 درصد نرخ بیکاری است که تقریبا در کشور رکورد دار است.

10- تکمیل خانه های بهداشت بخش ها و روستاها و تربیت تأمین کادر درمانی، تسریع در اختصاص اعتبار و احداث مرکز خدمات جامع سلامت روستایی در دهستان زیرکوه از بخش گافر و پارامون، اختصاص کادر پزشکی متخصص، به خصوص زنان و زایمان، داخلی و خرید دستگاه سونوگرافی برای بیمارستان شهر سردشت، و در کنار آن، توزیع شوینده های بهداشتی و احداث سرویس های بهداشتی و حمام در روستاها به منظور پیشگیری از بیماری های عفونی و کلیوی از نیازهای ضروری بخش بهداشت و درمان منطقه می باشد.

11- تقویت آنتن دهی شبکه ارتباطی همراه اول، ایرانسل و صدا و سیما به منظور استفاده از ظرفیت های اینترنت و تسهیل ارتباط با سایر مناطق و استفاده مردم از برنامه های صدا و سیما.

12- تکمیل مساجد و حسینیه ها، به ویژه در روستاها از درخواست های دیگر مردم و مسئولان منطقه مومن و ولایتمدار بشاگرد است.

13- استقرار بانک های دولتی  و خصوصی فاقد شعبه در شهر سر دشت به منظور تسهیل امور مالی تجار و مردم منطقه.

14- در نظر گرفتن امتیازات انگیزشی شغلی برای کارکنان شاغل در بخش های دولتی  و در نظرگرفتن معافیت های لازم برای حضور پر رنگ بخش خصوصی با توجه به سیاست های کلی نظام اداری و اقتصاد مقاومتی ابلاغی مقام معظم رهبری.

 در پایان لازم می دانیم از ادارات، نهادها و ارگان ها، شامل دفتر نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه شهر سردشت، بسیج سازندگی استان بوشهر و هرمزگان، جمعیت هلال احمر هرمزگان، اداره اوقاف بندر عباس، نهاد کتابخانه های عمومی بوشهر و هرمزگان، پایگاه مقاومت بسیج شهید آتش جامه، فرودگاه بین المللی بندرعباس، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهر سردشت، سپاه ناحیه سردشت، شورای هماهنگی و تبلیغات اسلامی، صدا و سیمای بوشهر و هرمزگان و کلیه عزیزان ایثارگری که ما را در این برنامه خدمت رسانی به محرومان یاری نمودند،تشکر و قدردانی کنیم. دومین سفر گروه جهادی به منطقه بشاگرد به یاری خداوند متعال، برای دهه اول اسفندماه برنامه ریزی شده و به همین منظور منتظر یاری سبز مردم نوع دوست، بخصوص ایثارگران ارجمند هستیم.


کد خبرنگار : 23