تاریخ : 1397,سه شنبه 16 بهمن17:50
کد خبر : 63596 - سرویس خبری : اخبار

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس:

همه طرح هایی که مجلس دهم برای ایثارگران تصویب کرد


همه طرح هایی که مجلس دهم برای ایثارگران تصویب کرد

در دهه فجر و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی دست داد تا با "شیخ ایثارگران" و دغدغه های تصویب قوانین به عنوان بخشی از خاطرات ایثارگری در مجلس شورای اسلامی آشنا شویم.

فاش نیوز -  در دهه فجر و همزمان با چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی فرصتی دست داد تا با "شیخ ایثارگران" و دغدغه های تصویب قوانین به عنوان بخشی از خاطراتش در مجلس شورای اسلامی آشنا شویم. اگر چه رییس فراکسیون ایثارگران، مجلس دهم را با تصویب 50 مصوبه ایثارگری، سرآمد مجالس بعد از انقلاب می داند، اما هنوز هم دغدغه های بسیاری دارد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسن نوروزی، نماینده ایثارگر مردم رباط کریم و بهارستان در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: بهترین خاطره من در این سال ها در رابطه با ایثارگران، یکی تصویب قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران بود که الحمدالله با هماهنگی های مجلس مقرر شد در ازای هر ماه سابقه ایثارگران در جبهه ها 12 روز معافیت از خدمت به فرزندان ایثارگران اعطا شود.

قانون بیمه تکمیلی

نوروزی افزود: یکی از بهترین قوانین مصوب در مجلس شورای اسلامی که برای من نقطه امیدی ایجاد کرد تصویب قانون بیمه تکمیلی بود که این امر در تاریخ قانونگذاری کشورمان بی سابقه است. این قانون در طول 10 روز در کمیسیون و صحن مجلس دهم بررسی، رای گیری و تصویب شد و جزییات آن به تصویب نمایندگان ملت رسید و در شورای نگهبان هم تایید شد و پس از ارسال به هیئت دولت، رییس جمهور آن را برای اجرایی شدن، به دستگاهها ابلاغ کرد.  

 

 50 حکم ایثارگری

حجت الاسلام نوروزی اظهار داشت: یکی از مسائل ایثارگران در مجلس شورای اسلامی که در دوره دهم انجام شد تصویب 50  حکمی بود که در قانون برنامه ششم توسعه برای ایثارگران ذکر شده است.

برای اولین بار برای جانبازان زیر 25 درصد و رزمندگان سهمیه 5 درصد علمی در کنکور اختصاص یافت که بر اساس آن از مازاد سهمیه مانده بالای 25 درصد استفاده کنند.

رئیس فراکسیون ایثارگران گفت: اعطای تابعیت به غیر ایرانی هایی که برای کشورمان شهید می شوند، مصوبه دیگری است که بر اساس آن فرزندانشان می توانند به تابعیت ایران در بیایند. به نظر من این از بهترین قوانین مصوب در مجلس دهم بود. همچنین معافیت های مالیاتی و مالیات ایثارگران در ادارات ثبت در برنامه ششم توسعه نیز مصوبه ای مترقی است که در مجلس دهم به تصویب رسید.

سهمیه های علمی

نوروزی ادامه داد: مورد دیگر، سهمیه های گوناگون مانند سهمیه های علمی، وکلا و مشاوران، دفترخانه ها در برنامه ششم توسعه است که به صورت قانون در آمده است. همچنین در رابطه با جانبازان غیر حرکتی و غیر آنها در برنامه ششم توسعه مصوباتی قید شده است که به نظرم از قوانین خوب مربوط به جامعه ایثارگری است.

به گفته این نماینده ایثارگر مجلس، یکی دیگر از قوانین مصوب ایثارگری در رابطه با اختصاص 5 درصد به جانبازان فاقد صورت سانحه مجروحیت است که مقدمات آن  در حال انجام شدن است. بر این اساس در زمره تصویب قوانین ایثارگری یکی دیگر از بهترین کارهایی که تاکنون انجام شده این است که در راستای آن، جانبازان زیر 25 درصد کارت جانبازی دریافت کنند.

این جانباز آزاده افزود: هر کدام از اینها کوهی از مشکلات و دغدغه های خاصی برای تصویبشان وجود داشت اما ما در طول دوران نمایندگی، بر اساس تجربه آنها را حل و فصل کردیم. ما حدود 34 کارمند در دفتر داریم که بخش خاصی از آنها (شامل 8 نفر مسئول امور ایثارگران) در دفتر مجلس شورای اسلامی هستند و به صورت منسجم بر روی طرح های ایثارگری کار می کنند. همچنین بر اساس نامه هایی که از سراسر ایران به فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی ارسال می شود با افراد مکاتبه داریم و خوشبختانه دولت و بنیاد شهید هم همکاری خوبی می کنند. اگر چه ما از عملکرد خودمان رضایت کامل نداریم اما در سطحی که توان داشته باشیم مسائل را پیگیری خواهیم کرد.

اما در مورد اینکه وقتی به مجلس شورای اسلامی وارد شدم، برای ایثارگران چه کاری را انجام دهم و اینکه الان راضی هستم و به اهدافم رسیده ام یا نه، باید بگویم بعد از گذشت حدود 28 سال از عمرم، چون اولین روحانی اسیر در جنگ تحمیلی بودم امروز تصورم این است که مهم ترین هدیه ای که خداوند در طول این سال ها  به من عطا کرده است این بود که طی آن دوران در کنار رزمندگان اسلام قرار داشتم و از آنها درس ادب، معرفت، حکمت و عزت آموختم و این هدیه ای  الهی بود.

یکی از بزرگترین هدایای الهی برای من در این دوره از مجلس این بود که مسئولیت خدمتگذاری به ایثارگران در بهارستان به بنده حقیر واگذار شد. واقعا احساس می کنم تا جایی که نمایندگان مجلس و دولت می توانند برای ایثارگران کار کنند کمک می کنند. خوشبختانه در این زمینه سه قوه هم همکاری می کنند. هر جاهم که این همکاری کم رنگ باشد ناشی از کم کاری ماست و شاید نیروی ما کم است؛ ولی تا جایی که بتوانیم، برای رضایت جامعه ایثارگری فعالیت و تلاش خواهیم کرد.

پایان


کد خبرنگار : 18