تاریخ : 1397,چهارشنبه 17 بهمن19:35
کد خبر : 63637 - سرویس خبری : اخبار

نشست خبری معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد؛

خبرهای معاون بنیاد از مهمترین مسائل ایثارگران


خبرهای معاون بنیاد از مهمترین مسائل ایثارگران

کمک معیشت، حق پرستاری، کارت ایثارگری، حکمت کارت، درصد جانبازی، طرح سپاس، اشتغال، آزمون استخدامی، مسکن، ساماندهی گلزار شهداو... از جمله موضوعاتی بود که معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران در کنفرانس خبری خود به آنها پرداخت...

نشست خبری معاون تعاون و اموراجتماعی بنیادشهید و امورایثارگران برگزارشد.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، در ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، معاون تعاون و اموراجتماعی بنیادشهید و امور ایثارگران صبح روز سه شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با دسته ‌بندی فعالیت های این بخش در 5 حوزه پذیرش و امور اداری، مشاوره و مددکاری، تسهیلات رفاهی، اشتغال و کارآفرینی، مسکن و امور گلزار‌ها پرداخت و گفت:

تقریبا 80درصد از اعتبار تخصیص داده شده، برای پرداخت حقوق، کمک معشیت و حق پرستاری  ایثارگران در این حوزه بوده که در پایان هر ماه انجام می ‌شود و شامل 370 هزار نفر می شود.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران درباره پایان اعتبار کارت های ایثارگری نیز اظهار داشت: امسال این طرح را افزایش داده ایم به طوری که از جامعه آماری حدود 320 هزار نفر، در حال حاضر مجموع افراد واجد شرایط 920 هزار نفر هستند که تا به امروز  580هزار نفر به سامانه درخواست کارت مراجعه کرده اند و تا به امروز 430 هزار کارت برای ایثارگران صادر شده است.

وی همچنین افزود: تعداد 110 هزار کارت چاپ شده است که آماده تحویل به پست است و هفته آینده به درب منازل ایثارگران ارسال خواهد شد. بعلاوه قراردادی با وزارت دفاع برای دریافت "حکمت کارت" منعقد شده، اما متاسفانه هنوز کارت‌ها به دست جانبازان نرسیده و کارت بسیاری از استان‌ها صادر شده و در بنیاد است که هفته آینده توزیع خواهد شد و باقی کارت‌ ها نیز تا پایان بهمن ماه تحویل داده خواهد شد.

پاکدل درباره احراز درصد جانبازی نیز توضیح داد:  همواره ایثارگران در رابطه با فرآیند احراز درصد جانبازی بحثی را دارند که ما برای این کار برنامه‌ ای را تهیه کردیم و ظرف 6 ماه آینده عملیاتی می‌شود و ایثارگران آنجا می‌توانند درخواست دهند؛ به طوری که رزمندگانی که مدارک بالینی برای درصد جانبازی ندارند، تاکنون 22 پرونده تأیید شده است اما فرآیند تایید طوری طراحی شده که احراز جانبازی ‌افراد توسط نهاد اعزام کننده انجام می‌شود. در این فرآیند حداقل 5 درصد جانبازی به افرادی که هیچ مدرکی از رزمندگی خود نداشته باشند، داده می‌شود. البته این افراد می‌توانند در کمیسیون‌ های پزشکی بنیاد شهید نیز شرکت کرده و در صورت تکمیل مدارک درصد جانبازی بیشتری را دریافت نمایند.

معاون تعاون و اموراجتماعی بنیاد شهید همچنین درباره کمک معیشت ایثارگران نیز گفت: طبق ماده  26قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، امسال حق پرستاری بر اساس قانون کار به والدین شهدا پرداخت می‌شود که مطابق با ماده  22 قانون جامع ایثارگران، ایثارگران دارای افراد تحت تکفل با بیماری صعب العلاج از خدمات بنیاد شهید بهره‌مند می شوند که تاکنون حدود 3400نفر شامل این طرح شده اند.

پاکدل در ادامه افزود: طرح سپاس همانند سنوات گذشته ادامه داشته و سالانه حدود 400 هزار بازدید از خانواده‌های شهدا و ایثارگران انجام می‌شود و امسال تاکنون 350نفر تحت مشاوره فردی، گروهی و آموزش خانواده قرار گرفته اند.

معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران همچنین از 648 هزار فرصت شغلی در چهل سال اخیر خبر داد که 95 هزار فرصت از آن در دولت تدبیر و امید انجام شده است.

وی در ادامه گفت: امسال نیز 20 هزار فرصت شغلی ایجاد شده که  10هزار نفر استخدام و 10 هزار نفر دیگر وام کارآفرینی دریافت کرده اند.

 معاون تعاون بنیاد شهید گفت: 83 هزار نفر از مجموع فرزندان شهدا، فرزندان و همسران جانبازان بالای 70 درصد، خود جانبازان و همسران آن‌ها متقاضی شغل اند و میانگین هر سال حدود 20 هزار نفر مشغول به کار می‌شوند و به طور کل بیش از 7 هزار فرزند شهید بیکار داریم.

پاکدل در رابطه با آزمون‌ های استخدامی ایثارگران و اشتغال به کار در دستگاه‌ها  نیز گفت: از مجموع سهمیه‌ها  یعنی 25درصد و 5 درصدها حدود 37 هزار نفر در آزمون شرکت کردند. وی با اشاره به افراد مشمول بند ج. ماده ۸۷ برنامه ششم  نیز افزود: این بند تاکید کرده است که دولت به فرزندان شهدا وافراد 70 درصد به بالای بیکار رسیدگی کند که اقداماتی هم در این زمینه انجام شده است.

وی در خصوص مسکن نیز گفت: دربخش مسکن هم با توافقاتی که  با وزارت مسکن و شهرسازی در خصوص واگذاری زمین و تسهیلات داشتیم، سالانه حدود 100هزار تسهیلات برای جانبازان مصوب می‌شود که امسال هم این مقدار مصوب خواهد شد و توانسته ایم 23 سهمیه از 7 بانک را اجرایی کنیم و در برخی استان‌ها نیز از ابتدای بهمن ماه ثبت نام آغاز شده است. مبلغ وام نیز برای شهر‌های بزرگ 100 میلیون، شهر‌های کمتر از یک میلیون جمعیت 77 میلیون، دیگر شهر‌ها 66 میلیون و روستا‌ها نیز 38 میلیون تومان خواهد بود.

پاکدل درخصوص بیمه‌های ایثارگران افزود: با اصلاح قانون بیمه تمام مشمولان بنیاد به این سازمان برگشت.

معاون تعاون و اموراجتماعی بنیادشهید درخصوص ساماندهی گلزار‌ شهدا نیز توضیح داد: ما پیرو رهنمود مقام معظم رهبری، کارگروهی را برای ساماندهی قبور تشکیل دادیم و قرار شد با دستور رئیس بنیاد شهید تمامی فعالیت‌ها در این زمینه تا زمان تشکیل کارگروه و شروع اقدامی جامع متوقف شود.

وی با ارایه آماری نیز گفت:  به طورکلی 223 هزار گلزار شهدا وجود دارد که طی 40 سال گذشته، 155هزار مزار ساماندهی و در حال حاضر بیست هزار وهشتاد وپنج گلزار شهدا در دست ساماندهی است. گلزار‌های شهدایی که در مناطق سردسیر یا گرمسیری هستند، به منظور ساماندهی مسقف شده‌اند.


کد خبرنگار : 17