تاریخ : 1397,یکشنبه 21 بهمن12:04
کد خبر : 63726 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

غربت ولایت امیرالمومنین (ع)


غربت ولایت امیرالمومنین (ع)

محمدرضا سابقی - غربت ولایت امیرالمومنین(صلوات الله و سلامه علیه)
اللهم صل علی محمد و آل محمد
{((غربت ولایت حجه الله، امیرالمومنین علیه السلام))}

 صفحات پر از فراز و نشیب تاریخ بشریت و تمدن انسانی را اگر ورق بزنیم، و از غربت حضرت نوح(ع) شیخ الانبیا در میان الناس در مدت طولانی 950 سال رسالت الهی ایشان بخوانیم یا از رنج های فرا بشری و مصائب فراوانی که رسول الله (ص) از جاهلان عرب دوره جاهلیت سفلی کشی بنویسیم، فی المثال سنگ و کلوخ زدن به وجود مبارکش توسط کودکان و بردگان تحریک و تهدید شده توسط اشراف جاهلیت اعراب و یا ریختن زباله و شکمبه شتر بر سر و روی مقدس نبی الله (ص) و یا در حیاط منزلشان آشغال و زباله ریختن و خارهای مغیلان بر مسیر گذرشان ریختن و...دشنام دادن و سب ایشان و طردشان از جامعه و حتی تهمت های سهمگین (نعوذ بالله) همچون دیوانگی وجنون و هذیان گویی یا تمسخر و تقلید حرکات و گفتار الهی حضرت محمد (ص) که محبوبترین بنده و بهترین آفریده جهان خلقت حیرت انگیز و شگفت آور آفرینش است را بخوانیم و نیز بدانیم که مشرکان و منافقان در وقت صحبت ایشان و تلاوت کلام خدا برای هدایت و سعادت دنیوی و رستگاری ابدیشان، در نهایت بی شرمی و گستاخی روی برمی گرداندند و یا حماقت گونه دست بر گوشهای خود می گذاشتند!!..و قس علیهذا.

 و نیز شمه ای از تاریخ اسلام هم بخوانیم که پس از 13 سال چون هجرت فرمودند آنهمه جنگ که مکیان بر علیه ایشان و مومنان براه انداختند و یا منافقان حیله گر درون مدینه فتنه های سخت! ایجاد نمودند...بسی از آن همه دشمنی جاهلان اعراب که کافرانی بیش نبودند بر علیه رسول الله و اصحابشان متاثر می شویم و متحیر.
..........
 و اما پس از هجرت ابدی حضرت محمد مصطفی(ص) به سوی خداوند منان غربت وصیش و مولایمان حضرت علی ابن ابیطالب(ع) و دختر پیامبرخدا(ص) حضرت سیده نساءالعالمین، فاطمه الزهرا(س) قلب هر انسان ذی شعوری را همچون عرشیان به درد می آورد، ولی...ولی غربت و مظلومیت امام علی(ع) که شایسته ترین و توانمندترین فرد بعد از رسول الله (ص) برای هدایت انسان ها و تاویل قران بودند، به تاخیر افتاد...

 و اینهمه انشقاق و تفرقه در بین ساده اندیشان و درگیری و آدمکشی وحشیانه و تجاوز به نوامیس مسلمانان و دیگر مردمان تحت عنوان جهاد نکاح!؟ وغارتگری و فقر و محرومیت روزافزون مسلمانان و ..همه و همه برای این بود که اکثریت مردمان (الناس) مجددا در اقدامی حماقت گونه دیگر مشابه زمان سید الانبیا والمرسلین(ص) دوباره گوش های خود را گرفتند و خویشتن را در کمال سفاهت از دانش بی نظیر و بی بدیل انسان والامقامی که فرمود:(سلونی قبل ان تفقدونی):از من بپرسید از هر چه که که می خواهید قبل از اینکه مرا نیابید...و تکبر و حسد وبد خاهی گروهی امام(ع) را خانه نشین کرد..اما همه اینها بیان کننده((غربت ولایت)) نیست.

 وقتی که مردم خسته از شکاف طبقاتی تبعیض و ظلم بعضی والیان همچون معاویه و حاکمان مصر وعراق به پیشگاه مقدس امام(ع) هجوم آوردند و تقاضای خلافت نمودند.امام با یک خطبه در مسجد النبی که با کمال فصاحت وبلاغت بیان فرمودند شرایطشان و احیای سنت پاک پیامبراکرم(ص) و بازگرفتن اموال محرومین ومستضعفان از اشراف و اغنیاء و سرمایه پرستان را مطرح فرمودند و پس از آن همه مردم(غیر از3نفر) با قبول شرایط، بیعت نمودند و قسم یاد کردند که با جان و مالشان تا آخرین قطره خون همراه مولی الموحدین(ع) باشند...

 اما وقتی قاطعیت امام و صلابتش که کوه ها را به لرزه می انداخت را در اداره حکومت دیدند. متاسفانه اشراف و نخبگان قبائل که از رانت های قبلی در حکومت پاک علوی محروم شده بودند، و ثروت انبوهشان زیر سوال رفته بود مزورانه م مکارانه سر به شورش برداشتند و دیگران را هم با دروغ و ایجاد فتنه های بزرگ فریفتند و با نفاقشان بلوایی برپا کردند..و در ادامه معاویه جنایت پیشه با مشاوره حیله گری مکاربه جان مسلمین افتادند.

حال همه اینها بجای خود، غربت ولایت و سرپرستی و امامت حضرت علی (ع) در میان پیروانش و مظلومیت ایشان با آنهمه فضیلت و تقوا و تخصص و تعهد، هم اکنون نیز سراسر روح و تن و، وجود عدالت خواهان وآرامش طلبان و طرفداران رفع تبعیض و ظلم وایجاد برابری ومساوات را می لرزاند.، و غیر از تنی چند همچون حضرت عمار و مالک اشتر و حجرابن عدی و محمد ابن ابوبکر و قیس ابن سعد و عدی ابن حاتم طائی و...و از همه بالاتر اطاعت پذیری مطلق فرزندان دختر رسول خدا(ص) و فرزندان رسول الله(ص) حضرت امام حسن وامام حسین(علیهم سلام الله) از امیرالمومنین(ع)...

 بدبختانه بقیه در طی زمان بینش ضعیفی نسبت به امامت پیدا کرده بودند!!چنانکه بارها با بیخردی بر امام(ع) خرده گرفتند و در برابرشان سخن های درشت و ناهموار و احمقانه گفتند!..هر چند امام مهربان ما با حلم وصبر بی نظیرشان تحمل می فرمود...
مجبورم خلاصه وار بنویسم.
 
 وقتی جامعه از نا آگاهی نسبت به ولی امر خود در  رنج باشد، نمی تواند همیشه نگرش باطل خود را پنهان کند، به ویژه اگر شرایط اجتماعی به گونه ای رقم بخورد که مردم را در واگویی وبروز کوتاهی شان و حرف های ناحق شان جسور سازد و آنان را در این تصور باطل غوطه ور سازد که آنچه از دریچه فهم محدود و حقیر خویش می بینند یا می فهمند آمیخته با واقعیت است!!!

 چنانکه با همین نگرش محدود و ناقصشان نسبت به امیرالمومنین(ع) به تردید افتادند، و به مخالفت برخواستند، و به امام تهمت ناکارآمدی زدند و در اطاعتش سستی و کاهلی بسیار نمودند ، در حالیکه بر همه اندیشمندان ومتفکران مسلمان و غیر مسلمان اعم از مسیحی و بودایی و..کاملا هم اینک روشن است که مشکل از عدم تبعیت و اطاعت از شا"ن ولایت مطلق امام علی (علیه السلام) بوده است نه (نعوذ بالله العظیم) ضعف مدیریت و کفایت رهبری امت و امامت الهی امیرالمومنین(ع)..
....>>>>>>

 و سرانجام با دسیسه منافقان سرمایه دار و بیعت شکنان و معاویه جانی و همراهان ستمگرش،، مهربانترین، یتیم نوازترین، با کفایت ترین و خوش خوترین وعادل ترین امام مسلمانان را در کمال ((غربت  و مظلومیت )) به ضربت شمشیر به شهادت رساندند.. و جامعه بشری تاکنون روی سعادت وسلامت را بخود ندیده است..سلام بر اهل بیت رسول الله(ص) و سلام بر منجی آخرالزمان حضرت مهدی(عج)
......
و پس از قرن ها و گذشت سالیان طولانی و زمان بلند..
هنوز عدالت در گرداب است!!
و از همه مهم تر ((هنوز غربت و لایت امیر المومنین(علیه السلام)) باقی است.))..
*********
با احترام
 محمدرضا سابقی


کد خبرنگار : 20