تاریخ : 1397,شنبه 27 بهمن19:29
کد خبر : 63861 - سرویس خبری : زنگ خاطره

شهادت نیرو‌های تخریب در عملیات والفجر مقدماتی


شهادت نیرو‌های تخریب در عملیات والفجر مقدماتی

سردار شهید تخریبچی «حاج عبدالله نوریان» در روایتی، از چگونگی شهادت نیروهای تخریبچی در عملیات والفجر مقدماتی می گوید که آن را در ادامه می خوانید.

راننده تریلی بود، با اینکه سه فرزند داشت، آمده بود واحد تخریب. گفتم: «آقای جلیلوند لطفا شما به واحد ترابری بروید و آنجا مشغول باشید.»

گفت: «نه! من آمده ام اینجا کار کنم. هر چه هم شما بگویید گوش می کنم.»

به خدای احد و واحد قسم، نشد یک بار من چیزی به جلیلوند بگویم و او گوش نکند، یا بهانه ای بیاورد و سر خود کاری انجام دهد. او خودش را به خدا وصل کرده بود و با همه بچه ها ارتباط خوبی داشت.

من واقعا به حالش غبطه می خوردم. چون او کسی بود که زن، فرزند، زندگی، ماشین، خانه و همه چیزش را به خاطر خدا رها کرد بدون اینکه یک لحظه تردید کند، هر چه داشت در راه خدا خرج کرد.

در عملیات والفجر مقدماتی برای هماهنگی و تحویل نیرو به فرمانده گردان عمل کننده من هم تا پشت خاکریز دنبالشان رفتم. آن روز جلیلوند با 9 نفر دیگر به خط رفت و من هم به عقبه برگشتم.

آن شب عملیات انجام نشد. بعد اطلاع دادند قرار است گردان را عقب بیاورند و من هم خواستم نیروهای تخریب را بیاورم. چون از قرارگاه تاکتیکی ابلاغ شده بود مسوولین برای رفتن به خط باید اجازه بگیرند، به قرارگاه رفتم تا هماهنگی های لازم را انجام دهم که گفتند: «مثل اینکه خبر نداری»، گفتم: «از چه؟» یکی از برادران گفت: «بچه های گردان اکثرشان شهید شده اند، از جمله بچه های تخریب چی.»

فورا با چند نفر از برادرها به خط رفتیم و پشت همان خاکریز دیشبی دنبال آنها گشتیم. زمین منطقه رملی بود و نمی شد سنگر کنند. بچه ها یک مقدار کوچک از جایی را پشت خاکریز چال کرده بودند و هر هشت نفرشان یک جا نشسته بودند، و بعد، در همان گودی خمپاره ها خورده بود وسطشان.

صادقی 2 تا پایش قطع شده بود، خدایاری و جلیلوند درجا شهید شده بودند. اما صادقی، گردویی و اسماعیل عزیزی بعدا شهید شدند. صادقی در مسیر برگشت، گردویی در بیمارستان و عزیزی که از گردن به پایین فلج شده بود، چهار پنج روز بعد به شهادت رسید.

از آن جمع 9 نفره، سه نفر زنده مانده بودند که البته آنها نیز مجروح شدند.

شهید عبدالله نوریان در سال 1340 در محله شمیران تهران به دنیا آمد. سال 1358 همزمان با اخذ دیپلم به برای یاری دین خدا به عضویت سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در آمد و در سال 61 با تأسیس تیپ سیدالشهدا (ع) به عنوان فرمانده گردان تخریب لشکر سیدالشهدا (ع) مشغول به کار شد. شهید نوریان سرانجام در چهارم اسفند 64 در 24 سالگی در عملیات «والفجر 8» در حالی که مسوولیت مهندسی و تخریب لشکر 10 سیدالشهدا (ع) را بر عهده داشت، در حین هدایت بلدوزرها به منظور ایجاد خاکریز بر اثر اصابت خمپاره در منطقه فاو به شهادت رسید. پیکر این سردار شهید در امامزاده علی‌اکبر (ع) چیذر آرام گرفت.

انتهای پیام/ 141

 


منبع : دفاع پرس