تاریخ : 1397,یکشنبه 05 اسفند13:31
کد خبر : 64064 - سرویس خبری : اخبار

موسس «کیهان ترکی» که بود؟



«سیدحسن شاهچراغی» یک اسفند ۱۳۶۴ در جریان عملیات والفجر ۸ در حالی که به همراه هشت تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، فرماندهان ارشد ارتش و مقامات عالی قضایی عازم جبهه‌های جنگ بود با هدف قرار گرفته شدن هواپیمای مسافربری، توسط جنگنده‌های عراقی به شهادت رسید.

شهید سید حسن شاهچراغی

شهید پرافتخار سنگر مطبوعات سیدحسن شاهچراغی که در آن برهه سرپرست موسسه کیهان بود در سال ۱۳۳۱ در خانواده‌ای اصیل و روحانی در دامغان به دنیا آمد و پس از اتمام تحصیلات متوسطه برای کسب معارف اسلامی راهی قم شد و در مدرسه علمیه حقانی به تحصیل علوم دینی پرداخت. ذهن خلاق اراده استوار و ایمان وافر به این شهید توانایی این را داد که علیرغم سن کم در عنفوان جوانی مدارج عالیه تحصیلی را بپیماید و با تلمذ از محضر اساتید بزرگی چون شهید آیت‌الله مطهری، شهید آیت‌الله بهشتی و شهید آیت‌الله قدوسی تا مرحله خارج فقه و اصول نائل آید.

بیشتر بخوانیم:

صوت / مرگ با عزت از نگاه شهید سید حسن شاهچراغی

آشنایی اجمالی با شهدای شاخص راهیان نور

شهید شاهچراغی به همراه شهید محمدمنتظر قائم شهید واقعه طبس در آگاهی بخشی و بصیرت افزایی جوانان مسلمان دامغان نقش فعالی داشت و در این راه شکنجه‌ها و آزارهای فراوانی از سوی دژخیمان رژیم دید ولی تسلیم نشد.

شاهچراغی در دوره اول مجلس شورای اسلامی به نمایندگی از سوی مردم دامغان به مجلس شورای اسلامی راه یافت و به عنوان عضو کمیسیون خارجی مجلس نقش بسزایی در تعیین خطوط انقلابی سیاست خارجی کشور داشت.

شهید شاهچراغی در آذرماه ۱۳۶۱ به سرپرستی موسسه کیهان منصوب شد و حاصل تلاش بی‌وقفه این شهید علاوه‌بر ارتقای سطح کیفی نشریات این موسسه انتشار سه نشریه جدید کیهان فرهنگی، کیهان ترکی و کیهان اندیشه و تاسیس سازمان چاپ و انتشارات کیهان بود.

شهید شاهچراغی که خود نماینده دامغان در اولین دوره مجلس شورای اسلامی و نیمه دوره دوم بود در وصیت نامه خویش تصریح کرده است که مجلس باید تکیه گاهی امن برای مردم و مسئولان باشد. در بخشی از وصیت نامه این شهید والامقام می‌خوانیم: «اعتبار مجلس در گرو تدوین‌ و تنظیم‌ قوانین‌ اصولی‌ و زیربنایی‌ کشور، تفحص‌ صادقانه‌ و قدرتمندانه‌ از امور و برخورد عادلانه‌ با آن‌ است‌.»

این شهید والامقام که ارادتی زیاد به استادش آیت‌الله بهشتی داشت در چهلمین روز شهادت آن شهید مظلوم طی وصیت نامه‌ای نوشت: توصیه من به برادران و خواهرانم این است که در جهت شکوفایی این انقلاب از تلاش و فداکاری نایستید و مطمئن باشید که اگر همین گونه مقاوم و گسترده و با روح به راه خود ادامه دهید شکست دشمنان اسلام و توطئه‌های آنان نزدیک است.

شهید شاهچراغی همچنین نوشته بود: خدایا! تو خود می‌دانی که اگر مرا شهید پذیرا باشی بزرگ‌ترین آرزویم این است که هر چه زودتر زمان آن فرا رسد .(۱)

سرانجام این دعا در اولین روز اسفند ماه ۱۳۶۴ اجابت شد و در حالی که «سیدحسن شاهچراغی» به همراه برخی از مسئولین عالیرتبه کشور از نمایندگان مجلس گرفته تا فرماندهان ارشد ارتش عازم جبهه‌های جنگ حق علیه باطل بود در آسمان اهواز، با حمله جنگنده‌های رژیم سفاک بعث عراق به هواپیمای مسافربری حامل این عزیزان، به شهادت رسید.

پی‌نوشت:
1-روزنامه کیهان، 3 اسفند 1364 ، صفحه 1 و 3