تاریخ : 1397,یکشنبه 12 اسفند16:50
کد خبر : 64277 - سرویس خبری : سلامت

هفته سلامت مردان ایرانی


هفته سلامت مردان ایرانی

اولین پنجشنبه اسفند ماه هر سال، روز مـلی"سلامت مردان ایرانی" نامگذاری شده است. این روز بنا به پیشنهاد شبکه ۴ سیما در سال ۱۳۸۵ طرح شد و بعد از طرح موضوع در دفتر سلامت خانواده بررسی و پذیرش شد.

فاش نیوز - اولین پنجشنبه ی اسفند ماه هر سال، روز مـلی"ســــلامت مـــردان ایرانی" نامگذاری شده است. این روز بنا به پیشنهاد شبکه 4 سیما در سال 1385 طرح شد و بعد از طرح موضوع در دفتر سلامت خانواده بررسی و پذیرش شد. آنگاه با توجه به اهمیت موضوع، اولین پنجشنبه اسفند ماه هر سال به عنوان روز سلامت مردان نامگذاری گردید.

 هر ساله برای فرهنگ سازی و ایجاد حساسیت لازم برای توجه به نسبت به سلامت مردان به مدت یک هفته برنامه هایی به اجرا درمی آید که در آن مداخلات تشخیص و درمانی برایشان صورت می گیرد. در این زمینه به تشویق و تحریک مردان به وقت گذاشتن برای ورزش، کنترل وزن و توجه به اختلالاتی مثل چاقی و عوارض آن، بیان آسیب های اعتیاد به دخانیات و سیگار و ارائه هشدارهای لازم در خصوص مضرات مصرف آنها می پردازند.

بر این اساس یکی از گروه های هدف در جامعه مردان "جانبازان نخاعی" هستند. به طور کلی بر همگان روشن است که مردان بیشتر از زنان در معرض فاکتورهای خطر و استرس زا قرار دارند. در کنار این عامل، جانباز شدن برای دفاع از امنیت و ناموس وطن آن هم از نوع شدیدترین وضع، سلامتی آنها را بیشتر دستخوش آسیب می کند. چهل سال است که مردانی شجاع و با غیرت جان خود را در طبق اخلاص می گذارند و برای وطن جانفشانی می کنند و به مقام جانبازی نایل می شوند. به همین دلیل این گروه از مردان جامعه ما بیشتر به مداخلات پزشکی و مراقبتی نیاز دارند. جانبازان نخاعی به توجه بیشتری نیاز دارند. زیرا با آسیب نخاع، حالتی را در آن ها ایجاد می کند که عملکرد طبیعی بیشتر اندام های داخلی آنها را از همان بدو مجروحیت تحت الشعاع عوارض نخاعی شدن قرار می دهد و به مرور زمان سیستم ایمنی بدنشان را کاهش و در نهایت کارایی اندام ها را از کار می اندازد و ما امروز شاهدیم که بیشتر جانبازان نخاعی در سنین زیر هفتاد سال به شهادت می رسند.

سلامت جانبازان نخاعی موضوعی است که موجب تداوم، ارتقای حضور متبرکشان در جامعه و تزریق انرژی مثبت و روحیه بخش و معنوی آنها در اجتماع می شود. لذا هر چقدر با کمک علوم پیشرفته پزشکی و امکانات رفاهی مدرن تر از گسترش عوارض جانبازی آنها جلوگیری کنیم آنها پویاتر و فعال تر و شادابتر در عرصه جامعه حضور پیدا می کنند. در غیر این صورت آنها گمنامانه در گوشه خانه ها و یا روی تخت بیمارستانها مجبورند با دردهای شدید و غیر قابل تصورمن و شما دست و پنجه نرم کنند.

امروز استان شهید پرور "خوزستان" که به فرموده امام راحل حقیقتا دین خود را به اسلام ادا کرده است مزین به وجود جانبازانی است که با وجود دشواری ها و مشکلات جسمی زیاد به صورت توانمند در اجتماع حضور دارند. دیدنشان به ما روحیه می دهد و آرامش بخش دلهای مضطرب و نگران است. آنها با گفتارشان پایه اعتقادات دینی را برای جویندگان راه حق و حقیقت محکم و استوار می کنند و همین است که امروز شاهد نسل مدافع حرم و وطن دهه هفتادی هستیم.  

عده ای از جانبازان استان خوزستانی استاد دانشگاه هستند. بعضی در رزومه کاریشان برگزاری دهها همایش و یادواره بزرگ شهدایی و قرآنی ثبت شده است. عزیزانی هستند که در عرصه ورزش صاحب نام و مدالند؛ و حتی توانایی شگرفی در اداره و آموزش تیم ورزشی دارند. بعضی از آنها دوره ای از زندگی شان را در نهاد یا اداره ای بکار مشغول بوده یا هستند و در جایگاه خود توانمندی های زیادی از خود نشان داده اند. ان‌شاءالله با برگزاری کنگره جانبازان نخاعی خوزستان با این الگوها و اسوه های مقاومت و تلاش و پشتکاری و ایمان و اعتماد به نفس آشنا خواهید شد.

لذا هفته سلامت مردان ایرانی می تواند بهانه ای باشد که ضمن قدردانی و تشکر از خدمات ارائه شده  به این قشر معزز، عاجزانه از مسئولین امر بخواهیم برای اینکه جامعه ما سالیان سال از وجود این انسان های اثرگذار بر روح و روان و ایمان مردم مستفیض و بهره مند باشند از سلامت این گنجینه پویا و ارزشمند دفاع مقدس بیشتر مراقبت کنند و با اجرای طرح های بهداشتی و آموزشی کاربردی تر و موثرتر باعث ارتقای سلامت آنها گردند. ان شاءالله

“روزهای هفته ملی سلامت مردان ایرانی در سال 1397”

 یکم اسفند: مردان فعال و بهره وری درمحیط کار دوستدار فعالیت بدنی

 دوم اسفند: نقش مستقیم و غیرمستقیم فعالیت جسمانی در پیشگیری و درمان بیماری های غیرواگیر، واگیر، سلامت روانی و اجتماعی

 سوم اسفند: پدران، مشوق فعالیت جسمانی  پسران و سایر اعضای خانواده

 چهارم اسفند: شهر دوستدار فعالیت جسمانی ( پیاده روی/ دوچرخه سواری و....)

 پنجم اسفند: ایمنی و استاندارد در فعالیت های ورزشی

 ششم اسفند: مردان جوان فعال تر، عملکرد تحصیلی بالاتر

 سه شنبه هفتم: اسفند زندگی طولانی تربرای سالمندان و بیماران فعال

گزارش از جعفری


کد خبرنگار : 17