تاریخ : 1397,دوشنبه 13 اسفند15:01
کد خبر : 64328 - سرویس خبری : بدون ویرایش از شما

شرط سنی و بازنشستگی و درصد جانبازی



حسنی- ریاست محترم فراکسیون ایثارگران مجلس
شورای اسلامی
برادر ارجمند جناب آقای دکتر نوروزی

 احتراما ضمن عرض سلام و خسته نباشید و آرزوی توفیق روز افزون خدمت حضرت عالی و همکاران ارجمند. به استحضار می رساند
طبق تصویب مجلس شورای اسلامی در ۱۰ اردیبهشت ماه ۱۳۸۵ تمامی جانبازان به شرط داشتن حداقل ۲۰ سال تمام سابقه پرداخت حق بیمه، می توانند بازنشسته شوند و هیچ شرط سنی  و نیز میزان درصد جانبازی در این باره محدودیتی ایجاد نکرده است.

تبصره 7 ماده یک تصویب‏نامه شماره 22686ک/ت3350هـ مورخ 6/3/1385 هیأت وزیران وکه در حال حاضر مبنای آیین‏نامه نحوه بازنشستگی جانبازان در سازمان تامین اجتماعی میباشد که مقرر داشته « کلیه جانبازان و آزادگان مشمول این آیین نامه.. دارا بودن حداقل شرط سنی برای(بازنشستگی) آنان (مردان حداقل (50) سال) الزامی است » در حالیکه به صراحت در رأی شماره 5 هیأت عمومی دیوان عدالت مورخ 18/01/87 در خصوص ابطال تبصره 7 ماده یک (که مصداق عینی تبصره 6است) بیان شده « با افزایش شرط سنی مذکور دایره شمول قانون را تضییق و محدود کرده است، خلاف هدف و حکم مقنن و خارج ازحدود اختیارات قوه مجریه در وضع مقررات دولتی می‏باشد»

-تبصره ماده۱۱ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری که بیان می‌دارد: پس از صدور رأی و قطعیت آن براساس ماده۱۱، مرجع محکوم‌علیه علاوه بر اجرای حکم، مکلف به رعایت مفاد آن در تصمیمات و اقدامات بعدی خود در موارد مشابه است. و بنابراین رای شماره 5 هیات دیوان قابل استناد میباشد.

و بویژه تبصره3ماده 24قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران به صراحت مقرر کرده :  « رعایت شرط سنی مقرر در قوانین و مقررات بازنشستگی زودتر از موعد جانبازان الزامی نمی‌باشد»

علاوه بر آن معاون حقوقی رئیس‌جمهور در پاسخ به استعلام‌ها نیز به این نکته اشاره کرده است و برابر نامه شماره ۱۳۶۱۰/۱۷۵۵۵۳ مورخ ۹۰/۹/۷ به معاون حقوقی وزارت آموزش و پرورش چنین آورده است: بنا به تصریح قانون نحوه بازنشستگی جانبازان، دستگاه‌ها می‌توانند جانبازان انقلاب اسلامی را به شرط داشتن ۲۰سال تمام سابقه خدمت براساس درخواست کتبی و تصویب شورای امور اداری و استخدامی، با افزودن سنوات ارفاقی، بازنشسته کنند.

**
 درخصوص قوانین نحوه باز نشستگی باید از مجلس پرسش کرد و مسلما نظر مجلس در پاسخ استفساریه کارگشا خواهد بود.

از آنجاییکه علیرغم پیگیری های متعدد نتیجه ای حاصل نشده و اقدام ما از طریق دیوان عدالت بیش از یک سال طول می کشد و بعد از رسیدن ما به 50 سالگی خواهد بود، تقاضا داریم به هر نحو ممکن این موضوع را پیگیری و لغو شرط سنی بازنشستگی جانبازان را اجرایی فرمایید تا بتوانیم از این قانون بازنشستگی بدون شرط سنی و درصد جانبازان بهره مند شویم.

با تشکر و امتنان فراوان


کد خبرنگار : 20