تاریخ : 1398,سه شنبه 20 فروردين20:17
کد خبر : 64392 - سرویس خبری : مجلس شورای اسلامی

میزگرد رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با ایثارگران در دفتر فاش نیوز (بخش پایانی)


میزگرد رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با ایثارگران در دفتر فاش نیوز (بخش پایانی)

در دو بخش پیشین نشست رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با ایثارگران در دفتر فاش نیوز، مسائل و مشکلات جامعه ایثارگری مطرح شد و در این بخش درباره ماده ۳۸، بیمه تکمیلی، استخدام و سهمیه ها و طرح وزارتخانه شدن بنیاد صحبت شد.

فاش نیوز - در دو بخش پیشین نشست رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس با ایثارگران در دفتر فاش نیوز، مسائل و مشکلات جامعه ایثارگری مطرح شد و در این بخش درباره ماده 38، بیمه تکمیلی، استخدام و سهمیه ها صحبت شد.

در اینجا بخش پایانی این نشست که بیشتر به سخنان و توضیحات رئیس فراکسیون مجلس اختصاص دارد، تقدیم حضورتان می گردد.

حجت الاسلام حسن نوروزی، رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس: ابتدا این را بگویم از اینکه به این جلسه آمدم، بسیار خوشحال هستم. خداوند توفیقات زیادی در طول زندگی به من داده است اما مهم ترین آنها حضور در جمع شماست و توفیق دیگر اینکه در کنار رزمنده‌ها اسیر و از آنها درس های فراوانی یاد گرفتم. همچنین یکی دیگر از الطافی که خداوند به من داده است این بود که مسئولیت فراکسیون ایثارگران مجلس دهم به من واگذار شده است و خدا را شاکر هستیم.

من یک مطلب را به جای اینکه از آخر بگویم از اول می گویم و آن این است که ما باید با هم متشکل شویم و شما هم به جای مشاور، رئیس ما باشید. شما مطالبتان را تایپ کنید و برای ما ارسال کنید. من هم در اینجا مطالب زیادی نوشته ام که بر مبنای آن باید به استاندار، شهردار و یا... مکاتبه کنیم تا حداقل به برخی از آنها عمل کنند.

ما وقتی که به فراکسیون ایثارگران مجلس آمدیم، فکر می کردیم هر کاری که بکنیم کسی توجهی نخواهد کرد. به قول آقای مجتهد، وقتی یک چیز را بنویسم، خیلی‌ها عمل می‌کنند. جهت اطلاع شما، اخیراً یک مورد مراجعه کننده داشتم که یک خانم ۸۰ ساله و همسر شهید بود.  او گفت: 38 سال است که از بنیاد حقوق گرفتم و نوه هم دارم اما حقوقم را در ماه‌های گذشته قطع کرده‌اند. در قباله او نوشته شده بود "صیغه ۹۹ ساله و مهریه هم عند المطالبه" است. ما می گوییم: وقتی در فقه اسلام عندالمطالبه است یعنی موضوع عقد دائمی است؛ اما آقایان به بخش دیگر موضوع توجه کرده و حقوقش را قطع کرده بودند. من به آنها گفتم: شما بنیاد شهید هستید و نباید به قانونی که متعلق به دوران طاغوت است، استناد کنید. پس از یک سال مباحثه، آقای شهیدی گفت: هر ماه مبلغی به او خواهیم داد اما من گفتم نه، باید حقوقش را بدهید و چون همسر شهید است، حقوق بدهید و صدقه سری نمی خواهد.

یک روز رفتم پیش ایشان (آقای شهیدی) و گفتم: شما دو تا منصب دارید؛ یکی ریاست بنیاد شهید و دیگری نمایندگی ولی فقیه و مهم تر اینکه معمم هستید. گفت: چه اجتهادی کنم؟ گفتم: اجتهاد بنده این است که صیغه۹۹ ساله یعنی اینکه عقد دائم است. گفت: حتماً حرف شما درست است. گفتم: نه، شما هم باید فکر کنید. اگر چه من می گویم که ۹۹ ساله و عندالمطالبه است، پس موضوع عقد دائم است. 

اتفاقاً آن پیرزن گفت: در این مورد از آقای مکارم هم نامه دارم و از کیف خود نامه ای بیرون آورد و به آقای شهیدی دادم و گفتم: ببینید در اینجا نوشته شده است که عندالمطالبه و عقد دائم است، شما چه می گویید؟ ایشان(شهیدی) پس از این موضوع، دستور داد که حقوقش را وصل کنند و بالاخره وصل شد. منظور این است که می خواهم بگویم تاثیر نشست ها و کارکردهای ما خود را نشان می دهد و بر این مبنا خوشبختانه از صبح که بیدار می شویم، تا ساعت ۹ شب مشغول به کار هستیم. اما خواهش من این است که شما به جای اینکه به ما مشاوره بدهید، مطالبتان را تایپ کرده و به ما بدهید تا بر مبنای آن با مسئولان و مدیران دستگاه‌ها، نهادها و سازمان‌ها نامه‌نگاری و از طریق فراکسیون ایثارگران مطالبات را پیگیری کنیم. محدودیتی هم ندارد و هرچه به ذهنتان رسید، ارسال کنید. پس شما از این به بعد شروع به تایپ کردن نامه در مورد هرچه که به ذهنتان می رسد بکنید تا با این کار مسئولان را به جنب و جوش بیاندازیم.

50 حکم ایثارگری مجلس دهم

نکته بعدی این است که فرمایش شما مبنی بر اینکه این مجلس از بدترین مجالس هست صحیح نیست، بلکه به نظر من یکی از بهترین مجالس جمهوری اسلامی مجلس دهم است. متاسفانه هر جا که ما کم آوردیم نباید آن را توجیه کنیم. شاید بنده بی عرضه بودم  که بعد از سه سال شما را برای اولین بار می بینم والا ما در قانون برنامه ششم توسعه ۵۰ حکم و ماده برای ایثارگران آورده‌ایم.


مجتهد: حاج آقا! مجلس نهم آنها را  نوشت و مجلس دهم  آنها را تصویب کرد.

نوروزی: نه، برنامه ششم توسعه را ما نوشتیم (در مجلس دهم نوشته شده است) این را باید بگویم که برنامه ششم توسعه را آقای روحانی در شش برگ نوشته بود و این که الان می‌بینید ۴۰۰ صفحه و منسجم شده، احکام آن متعلق به برنامه ششم توسعه است.
در کنار آن قانون برنامه تنظیم یک و دو است که هرکدام ۳۰ تا ۴۰ حکم دارد و به طور مثال، من خودم چند روز قبل  معامله ای انجام دادم و به طرف گفتم که  فکر می کنم شما نباید از من مالیات بگیرید، اما  پاسخ داد نه، باید بگیرم. اما وقتی پول را پرداخت کردم دیدم قانون تصریح کرده است که جانباز از پرداخت مالیات معاف است، اما هنوز هم وقت نکردم که به او بگویم که بیخودی از من پول گرفته است.
این است که ما باید به قوانین دقت کنیم. بنابر این شما در این قانون توسعه دقت کنید که احکام بسیار خوبی آورده شده است اما در پیگیری آنها بی‌دقت هستیم.
مثلا مادر مکاتباتی که با آقای محمودزاده در تامین اجتماعی نیروهای مسلح داشتیم قرار شد او را به مجلس دعوت کنیم که تاکنون میسر نشده است.


اما و اگر های ماده 38

اما در مورد ماده ۳۸ باید بگویم یک مقدار ناهماهنگی‌هایی وجود دارد و در سراسر کشور سلیقه ای عمل می شود، اگر چه بعد از استان اردبیل (که به صورت پایلوت اجرایی شد) دیگر در همه جای ایران اجرایی شده است.
شما ببینید طرف یک بسیجی است و چیزی ندارد بخورد، وقتی به او اطلاع داده می شود برو توی نوبت، می رود پیش نماینده مجلس و برای خود کانالی می زند. ببینید یک مقداری خود ما جانبازان هم به یکدیگر ظلم می کنیم. این را باید بگویم که دوست عزیز تو چند تا حقوق می گیری، ولی آن بسیجی که در روستای دور افتاده زندگی می کند و اطلاعی از قانون ندارد فقط یک حقوق دریافت می کند. بنابر این چه گناهی دارد که نتواند از ماده ۳۸ استفاده کند. به طور مثال نماینده جانبازی که در مجلس حضور دارید و علاوه بر حقوق ماهی ۴ تا ۵ میلیون تومان، چرا از ماده 38 هم حقوق می گیری؟ منظور این است که خود ما این ظلم ها را به یکدیگر روا می داریم.

مجتهد: به نظرم نباید به خواص جامعه ایثارگری ورود پیدا کنیم چون اگر ورود کنیم، باید به نماینده و سردار و غیره ورود کنیم. به این خاطر ما فقط به عموم بپردازیم تا بتوانیم خواسته ها و مطالبات جامعه ایثارگری را محقق کنیم.


نوروزی: می خواهم بگویم که به طور مثال برقراری حقوق معسران متعلق به برنامه ششم توسعه است و الحمدلله اجرایی شده است؛ اگر هم در مورد ماده ۳۸ در نیروهای مسلح عمل نمی شود باید نامه بزنیم تا نواقص برطرف شود.
عرض کنم در مورد موضوع "حق پرستاری جانبازان قطع نخاعی" و ادغام آن در حقوق ها برخی نواقص در ماده ۳۸ وجود دارد و سایر مسائل را تایپ یا درفلش به دفتر تحویل دهید تا ما موارد را پیگیری کنیم.
شما خواهش می کنم که این موضوع را در نظر بگیرید که من و شما نباید فقط این وظیفه را داشته باشیم که جزو انحصارگرها باشیم، بلکه خواهش من از شما این است که جانبازان را روی اصل دفاع از انقلاب و ایران تشویق کنید چرا که در این صورت قلم آنها بسیار موثر خواهد بود.
عرض کنم در مورد این موضوع که گفته می شود مشکل اصلی اجرای قانون است باید بگویم هر طور شده قانون را (چه قانون قبل و چه قانون برنامه ششم و قانون خدمات رسانی به ایثارگران) را در گوش مسئولان بکنیم و در این صورت بسیاری از مسائل با نامه‌ نگاری حل خواهد شد (حداقل ۵۰%)  اگر چه حتی اگر 50 درصد هم حل شود ما باز هم خیلی موفق خواهیم بود.


واگذاری بیمه تکمیلی به بنیاد شهید

در مورد درمان هم باید بگویم ما در این مورد اخیر قانون واگذاری بیمه تکمیلی به بنیاد شهید را به تصویب رساندیم. اگر چه قانون کم نداریم ولی مجری کم داریم و همانطوری که در فرمایشاتتان گفتید باید یک فکری برای این موضوع بکنیم. به طور مثال شما اشکالاتی در نحوه مدیریت آقای زریبافان دهقان و شهیدی داشتید. در این خصوص باید بگوبم متاسفانه هر رئیس جمهوری بر اساس مذاق خود با موضوع ایثارگران بازی کرده است و افراد را بر اساس میل و سلیقه خود به ریاست بنیاد منصوب کرده است. به طور مثال، خاتمی، دهقان، احمدی نژاد، زریبافان و آقای روحانی، شهیدی را به ریاست بنیاد شهید و امور ایثارگران منصوب کرده اند
اما در نهایت برای این موضوع باید فکری بکنیم.

در رابطه با درمان ایثارگران مستحضر هستید که مشکلات فراوانی داریم. این را هم بگویم که آقای سلیمی نماینده محلات می‌گفت وقتی آقای شهیدی به ریاست بنیاد شهید رسید، خواهرزاده ای داشت که می خواست به او دکه ای بدهد. به گفته آقای سلیمی همین آقا دو سال قبل ماشین 300 میلیونی زیر پایش بود که الان شاید به مبلغ یک میلیارد تومان رسیده است.

مجتهد: به اسم طرح تکا 50میلیارد تومان بردند و معلوم نیست چکار کردند.

نوروزی: یعنی وقتی این آقایان می آیند و افراد ناآگاه و زراندوز را منصوب می‌کنند مشکلات فعلی مانند بیمه، درمان و غیره به وجود می آید. والله در طول قانونگذاری در ایران، قانونی نداریم که طی ۱۰ روز کلید بخورد و در مجلس رای بیاورد و به کمیسیون برود و در شورای نگهبان هم به تصویب برسد. واگذاری بیمه تکمیلی به بنیاد شهید ظرف همین ۱۰ روز در مجلس به تصویب رسید و این موضوع در تاریخ قانونگذاری در یکصد سال اخیر بی سابقه است.

مجتهد: حاج اما موضوع داشت تبدیل به بحران می‌شد.

نوروزی: آنها(مسئولان)نمی‌فهمیدند ما در مجلس این کار( طرح بیمه تکمیلی)را ارائه و تصویب کردیم. آنها از بحران و تظاهرات و غیره خوششان می‌آید و گویا غرض و مرضی دارند. متاسفانه پیدایش همه این بحران ها (مانند گرانی گوشت، دلار و غیره) دست خودشان است، چرا که برخی سعی می‌کنند هر طور که شده کشور را به هم بریزند. در حالی که ما موضوع گوشت را هشت ماه تا یکسال قبل به دولت گوشزد کرده بودیم.

اما در مورد موضوع درمان باید دقت بیشتری به خرج بدهیم و نامه‌نگاری خود را با مسئولان بیشتر و پیشنهادات را به دولت و بنیاد منتقل کنیم.

ساقی: در این ارتباط، کارت الکترونیکی درمان می تواند یک طرح بسیار مهمی برای جامعه ایثارگری باشد.


نوروزی: من یادداشت می‌کنم که در این مورد یک جلسه بگذاریم. امیدواریم به نحو ظریفی با نامه نگاری با بنیاد، بیمه دی، ریاست جمهوری و سایر مسئولان، موضوع را پیگیری کنیم. حق گرفتنی است و دادنی نیست. متاسفانه برخی از مسئولان وضعیت ایثارگران را به درستی درک نمی کنند.

استخدام فرزندان ایثارگران

در مورد موضوع استخدام فرزندان ایثارگران باید نامه ای به همه شهرداریها، وزیر کشور، استانداری‌ها و سایر ادارات وابسته ارسال کنیم. اگرچه وزارت آموزش و پرورش به این مصوبه عمل می‌کند اما باید سوال شود که چرا به قانون استخدامی ایثارگران عمل نمی شود. در مورد صندوق اشتغال ایثارگران هم باید به دولت کمک و در این خصوص با ۳۱ استاندار کشور نامه‌نگاری کنیم مبنی بر اینکه  تاکنون چقدر اشتغال ایجاد کرده اند. این در حالی است که برای کمیته امداد سهمیه اشتغال اختصاص داده شده است، اما برای ایثارگران از سرفصل های اشتغال زایی هنوز سهمیه ای اختصاص نیافته است. هر چند که باید اصلاحی  در قانون صورت بگیرد، در مورد استانداری ها باید از آنها سوال شود که چه تعداد از فرزندان شهدا و ایثارگران را به کار گرفته اند.

سهمیه ۳۰ درصدی ایثارگران در کنکور

در مورد شهریه ها و به خصوص سهمیه ۳۰ درصدی ایثارگران در کنکور، هنوز دولت به طور رسمی به وعده خود عمل نکرده است و ما پیگیر این موضوع هستیم. اگرچه سهمیه ها در قانون اعمال شده است. اما ما یک تمام شهریه (شهریه کامل) داریم که متأسفانه به آن عمل نمی‌شود. در مورد مسکن ایثارگران باید بگویم یکی از مشکلات این است که بنیاد از 20 سال قبل تاکنون به سوی اداری شدن سوق پیدا کرده است. اگر چه مسئولان بنیاد در مرکز هستند، اما باید از فرزندان ایثارگران منطقه انتخاب و منصوب شوند، ولی متاسفانه به این قانون عمل نمی شود؛ هر چند که مسئولان بهتر از ما این آمار را دارند.

بر این اساس می‌بینید فلانی از کرج می آید و رئیس بنیاد اسلامشهر می شود و هفته ای یک بار گزینشی دور هم جمع شده و به خانه افراد خاصی می روند، اما اگر فرزندان همان منطقه باشند اینطور نخواهد شد که طی یک سال به خانواده ای چهار بار سر بزنند و به دیگری سال ها هم سر نزنند. بنابراین باید نامه‌ای ارسال و از بنیادشهید خواسته شود که مسئولان را از خود ایثارگران منطقه انتخاب و منصوب کنند.
عرض کنم که به طور مثال بنیاد شهید در شهرستان پرند چند هکتار زمین گرفته است، اما ظاهرا یا موضوع را  فراموش کرده است یا اینکه به نام خانواده شهدا زمین ها را تصاحب کرده اما  نمی خواهد به آنها  بدهد. در حالی که در مقوله مسکن، سازمان بهزیستی با مسکن مهر قرارداد بسته است تا هزار واحد از آنها بگیرد. در صورتی که بنیاد شهید می توانست این کار را بکند، یعنی همین آقای شهیدی در جلسه هیئت دولت که حضور دارد می تواند امضای لازم را از آقای اسلامی(وزیر مسکن) بگیرد.

به هر صورت ما به دو صورت می توانیم با شما(ایثارگران) همکاری کنیم، اول اینکه از سراسر ایران ایثارگران مشکلات خود را برای ما بفرستند و ما هم با ارسال به دستگاه های ذیربط، آنها را پیگیری کنیم. دوم اینکه به صورت کلی در مورد مسائلی از قبیل مسکن، اشتغال و غیره ورود کنیم. تذکری را هم در اینجا یادداشت کردم که به رئیس‌جمهور بدهم و آن اینکه کمبودهای قانونی را احصاء و بر مبنای آن دستوراتی برای اجرا داده شود.

طرح وزارتخانه شدن بنیاد

در مورد ماده ۱۶ باید یک طرح آماده شود که به صورت دو فوریتی باشد. آقای یاوند عباسی در این مورد کمک بسیاری به ما کرده است.

مجتهد: من بسیار اصرار داشتم که (ایشان) معاون حقوقی بنیاد شهید شود چون هم ارتباطاتش با ایثارگران خوب است و هم اینکه اطلاعات بسیار جامع و کاملی از جامعه ایثارگری دارد، اما متاسفانه ایشان را در جلسات بنیاد راه نمی دهند و به او زنگ می زنند که به جلسات نیاید.

نوروزی: می خواهم در  مورد مطلبی که در اینجا نوشتم با شما مشورت کنم و آن طرحی است که در مورد وزارتخانه شدن بنیاد پیشنهاد داده‌ام و آقای ابوترابی نماینده نجف آباد و فرزند شهید در کنار آن، شورایی شدن را در استان‌ها پیشنهاد داده است.

مجتهد: اکثریت ایثارگران(93درصد) با وزارتخانه شدن موافق اند اما با شورایی و انتخاب شدن مسئولان توسط ایثارگران موافق نیستند چرا که باعث دعوا و اختلاف در جامعه ایثارگری خواهد شد.

ساقی: ما در سایت فاش نیوز برای این موضوع پرونده تشکیل داده ایم و نظرات موافقان و مخالفان را منعکس منعکس می کنیم. در این خصوص چند محور عمده در مخالفت با وزارتخانه شدن وجود دارد. 1- دلایلی که به خاطر آن تاکنون این موضوع مطرح نشده است. 2- در گذشته ایثارگران تعدادشان خیلی بیشتر از حالا بود. بنا بر این این طور برداشت می شود که به خاطر این است که مسئولان دستشان باز باشد و محدودیت ها برداشته شود.

نوروزی: ما با وزارت شدن بنیاد می توانیم از وزیر سوال کنیم و یا او را استیضاح کنیم. بنابر این در کل، آن را طرح خوبی می دانیم. اما در مورد شورایی شدن، به قول آقای مجتهد این طرح ممکن است در بین ایثارگران اختلاف و درگیری هایی بوجود بیاورد و من هم موافق طرح نیستم.

مجتهد: الان یک عده می خواهند فرزندان شهدا را در مقابل فرزندان جانبازان قرار دهند؛ نمی‌دانم چقدر به این قضیه اشراف کامل دارید؟

نوروزی: به طور مثال طرح بیمه تکمیلی را که اخیراً نوشتیم و کمیسیون هم تصویب کرد، آقای مفتح آخر وقت رفته بود پیش تایپیست و گفته بود این متن را اضافه کنید "و همچنین نوه ها و نوادگان شهدا را " موضوع برای رأی گیری به صحن علنی مجلس ارجاع شد. من به خاطر اینکه بودجه آن بالا نرود و دولت گیر ندهد، با مراجعه به هیئت رئیسه گفتم که اصلاً این متن در طرح کمیسیون نبوده است؛ بنابر این در صحن خوانده نشد. هر چند که در سایت ها شایع شده بود که حاج آقا نوروزی با این موضوع مخالفت کرده است و بر این اساس  ۱۰ نفر از فرزندان شهید در مجلس، در مقابل من جبهه گرفتند.

آنها گفتند در این قانون حق نوه های شهدا را هوا کردید! پس ما هم در مقابل، فلان و فلان می‌کنیم. در مورد جریان سهمیه ها هم همین طور است. ما گفتیم که حداقل پنج درصد از سهمیه زیر ۲۵ درصد داده شود آما متاسفانه در مقابل جبهه گرفتند و در کمیسیون آبروی ما را بردند و دو بار در قانون برنامه ششم توسعه آقای امیرآبادی به اشتباه متن را قرائت کرد و موضوع در کمیسیون هوا شد. منظور این است که از این گونه مشکلات هم در مجلس داریم.
 


ساقی: داشتیم در مورد معایب وزارتخانه شدن بنیاد صحبت می‌کردیم، 1- بنیاد فعلی به نسبت وزارتخانه، قدرت و امکانات بسیار زیادتری دارد. 2- وزارتخانه یک بودجه مشخص و محدود خواهد داشت.

مجتهد: تنها نکته ای که آقایان بنیادی ها به آن ورود می‌کنند این است که می گویند چون حضرت آقا در بحث تجمیع، نهادی بودن بنیاد را پدیرفته اند، آن را قبول دارند. اما به نظر ما اگر بنیاد مدیریت انقلابی داشت ما الان این همه مشکلات را نداشتیم.

نوروزی: اما وقتی رییس بنیاد یک وزیر باشد می‌توان در مورد بودجه و سایر موارد از او سوال کرد و جواب خواست ولی به شیوه فعلی نمی‌توانیم چیزی بگوییم. بحث این است که به شیوه فعلی نمی توان در مجلس اقدامی کرد.

مجتهد: اگر وزارتخانه باشد، مجلس هم به راحتی می تواند با بنیادشهید تعامل کند.

نوروزی: وقتی رییس بنیاد یک وزیر باشد می توان او را استیضاح کرد و از او سوال پرسید و یا تذکر داد و یک کمیسیون پشت او خواهد ایستاد.

ساقی: اگر وزارتخانه شود آن وقت موضوع سیاسی می‌شود و سلایق سیاسی بر روی کارها تأثیرگذار خواهد بود.

نوروزی: به نظر من هر سلیقه ای که باشد باید به نمایندگان ملت توجه داشته باشند.

ابوطالبی: آقایان قبل از اینکه کاری انجام دهند (مانند قضیه ساماندهی گلزار شهدا که اخیراً آقا به آن هم اشاره ای داشتند نشود) باید استمزاجی کنند، چرا که مسائل تخصصی در دستگاه دولتی یک امر دائمی است اما در بنیاد شهید (که برای جامعه ایثارگری نسبت به سایر دستگاه ها امری معنوی است) موضوع فرق می کند و به صورت نهادی پیش‌بینی شده است.

پس باید بر این موضوع نظارت و حضور کافی داشته باشند. این است که وزارت شدن بنیاد شهید جای تامل بسیاری دارد و نبایستی به راحتی زیر بار این قضیه بروید چرا که فردا خودتان به مشکل برخواهید خورد. بالاخره از قرائن و شواهد می توان فهمید که قضیه چیست؟ به طور مثال حضرت آقا قبلاً هم در مورد مزار شهدا تذکراتی بیان فرموده بودند اما آخر کار وقتی دیدند کسی گوش نمی کند آن سخنان را ایراد فرمودند. منظور ما این است قبل از اینکه مجلس بخواهد کاری بکند استمزاجی از موضوع شود و با دفتر آقا تماس گرفته شود.

نوروزی: ما این طرح را یک سال قبل ارائه کردیم و به کمیسیون مربوطه رفته است.

ابوطالبی: اگر همین موضوع شفاف‌سازی در بنیاد شهید اجرایی شود یک مقدار از مشکلات کاسته خواهد شد.

نوروزی: وقتی سازمان است نمی شود سوال کرد، اما اگر دولتی باشد حقوق و شفافیت، بیشتر مشخص خواهد بود و ما در این خصوص طرح خود را داده ایم.

مجتهد: حضرت آقا واقعاً حساسیت زیادی در مورد این موضوع دارند که بنیاد همچنان باید ویژه بماند. در بحث های دیگر مربوط به بنیاد شهید هم همین‌طور است. بنابراین باید سوال شود که حضرت آقا بر نهادی بودن بنیاد تأکید دارند یا نه.

نوروزی: طرح اختصاص یک مقطع تحصیلی بالاتر به رزمندگان در کمیسیون مطرح است؛ همچنین طرح بررسی مدارک جانبازان اعصاب و روان در کمیسیون اجتماعی در حال بررسی است. ما معتقدیم در مورد هر قانونی که بتوانیم به درستی بر روی آن کار کنیم رأی خواهد آورد. در مورد قانون خدمات رسانی به ایثارگران قصد داریم آیین‌نامه‌های آن نوشته شود. راهبرد اصلی نمایندگان ایثارگر ورود بدون روزمره گی است. این است که هر چه بتوان نمایندگان را توجیه کرد، مسلماً به جامعه ایثارگری کمک بیشتری خواهد شد. در رابطه با مشکلات بنیاد در حال حاضر باید به آقای شهیدی کمک کرد، چرا که ایشان منصوب مقام معظم رهبری هستند و باید به او کمک شود.

در رابطه با رزمندگان زیر ۲۵ درصد امتیازات زیادی از سوی قانون برای آنها در نظر گرفته شده  و ۱۲ مورد در خصوص حق و حقوق آنها در برنامه ششم توسعه ذکر شده است.
در مورد اعطای وام مسکن هنوز لایحه بودجه در صحن مجلس بررسی نشده است، به عنوان فراکسیون ایثارگران سعی می‌کنیم کمبودها را به مسئولان و دستگاهها منعکس کنیم؛ همچنین در خصوص لزوم نشر، گسترش و تعمیق فرهنگ ایثار و شهادت به رئیس جمهور نامه نوشته است، گرچه اگر لازم باشد باید دو مرتبه دیگر هم نوشته شود.
در خصوص بحث سهمیه علمی فرزندان ایثارگران، خوشبختانه سهمیه ۵ درصد در کنار ۲۵ درصدی وجود دارد. در مورد فعالیت اقتصادی بنیاد متاسفانه مجلس هیچ نظارتی بر آن ندارد.
اما این که برخی مدیران بنیاد شهید حقوق بالایی می‌گیرند این است که بنیاد یک نهاد است، هر چند که قانون خدمات کشوری می گوید حقوق هر مدیر باید حداکثر هفت برابری باشد و اگر بیش از این باشد خلاف قانون است.
مجتهد: متاسفانه سازمان های اقتصادی بنیاد زیان‌ده هستند؛ اگر عملکرد آنها بالا باشد انسان دلش نمی سوزد، اما متاسفانه در حال ورشکستگی هستند.
نوروزی: بحث ما تمام است، عرض ما این است که یک مقدار به ما کمک کنید و اگر سربرگ خواستید برای شما ارسال خواهد شد، فقط مطالب را آماده کنید تا در سیکل مطالبه‌گری قرار دهیم و به نتیجه‌ای برسانیم. همه جمع بندی این جلسه این است که اگر ما بتوانیم حتی مشکل یک جانباز را حل و فصل کنیم در این صورت  موفق خواهیم بود.
من می دانم اگر پشتیبانی و کمک کنید ۵۰ درصد از مشکلات جامعه ایثارگری برطرف خواهد شد. خوشبختانه بسیاری از مسئولان می خواهند کاری بکنند اما بلد نیستند چکار کنند.

من خودم با اینکه آزاده و مدیر یک موسسه بودم درک نمی کردم که یک جانباز چه می‌گوید، اما امروز که در میان ایثارگران کار می‌کنیم می‌بینم اگر حتی دهها نیرو را هم استخدام کنیم باز هم نیاز بیشتری خواهد بود. بنا بر این اگر مسئولان توجیه شوند و بدانند که ایثارگران چقدر مفید هستند مشکلات حل خواهد شد.

بنابراین اگر حتی ما شما را فراموش کردیم شما ما را فراموش نکنید؛ چرا که غرض و مرضی وجود ندارد و واقعا جلسه خوبی بود. و الحمدلله رب العالمین


کد خبرنگار : 23