تاریخ : 1397,یکشنبه 19 اسفند14:06
کد خبر : 64482 - سرویس خبری : استان ها

مشاور وزیر کشور:

بهترین نوع حمایت از ایثارگران اجرای درست قوانین است



غلامرضا یاوند عباسی روز شنبه در جلسه شورای هماهنگی امور ایثارگران استان قزوین گفت: بسیاری از قوانین و مقررات این قشر به دلیل تعارضات و ابهامات، ابلاغ نشدن آیین نامه اجرایی و عدم تخصیص اعتبار در کشور اجرایی نمی شود.

وی اضافه کرد: ایجاد پست های مدیریتی و نصب تابلوهای راهنمایی برای مشاوره ایثارگران و جانبازان از مهمترین اقدام دستگاه های اداری است.

عباسی ادامه داد: رییس جمهوری و وزیر کشور بارها تاکید داشتند که مشکل ما کمبود منابع نیست و مشکل اساسی در مدیریت غیرصحیح و تدابیر نامناسب در حوزه منابع است.

این مسئول به مشکلات حوزه درمانی شهدا و ایثارگران اشاره کرد و گفت: مشکل اساسی ما دست به دست شدن متولی درمان است که باعث شده بین دستگاه ها و بنیاد شهید مکاتبات فراوانی صورت پذیرفته و موجب ناهماهنگی شود.

عباسی به خلاء های مدیریتی در حوزه خدمات شهدا و ایثارگران اشاره کرد و گفت: معمولا پول و اعتبار به اندازه کافی وجود دارد اما نظارت و تدبیر درستی برای استفاده و مدیریت این منابع وجود ندارد.


وی ادامه داد: یادواره شهدا جای مباحث سیاسی نیست و در این مراسم باید فرهنگ ایثار و شهادت ترویج شود تا همه جناح ها و گروه های سیاسی در فعالیت های فرهنگی ایثار و شهادت مشارکت کنند.

عباسی با یادآوری بند ج ماده 193 مبنی بر مناسب سازی اماکن و معابر عمومی اظهار داشت: طبق این قانون باید ظرف سه سال مناسب سازی اماکن و معابر عمومی پیگیری شود و اکنون با گذشت چندسال هنوز به نقطه مطلوبی نرسیده ایم.


وی ادامه داد: در کشور آلمان با وجود اینکه تعداد معلولان و بازماندگان جنگ بسیار پایین است، اما امکان دسترسی به تمام امکانات اجتماعی باعث شده تا شاهد حضور چشمگیر آنها در جامعه باشیم و این تصور را در ذهن متبادر می کند که آلمانی ها معلول زیاد دارند.

این مسئول ادامه داد: در کشور الجزایر وزارتی تحت عنوان وزارت المجاهدین وجود دارد که مختص به رزمندگان است و سیاست های این کشور به قدری از بازماندگان جنگ حمایت می کنند که گویا همه وزارت خانه های این کشور وزارت المجاهدین هستند.

عباسی به اراده و عزم جمهوری اسلامی برای حمایت همه جانبه از جانبازان اشاره کرد و گفت: سیاست های متجاوزانه آمریکا باعث شده تا تعریف آنها از یک بازمانده جنگ این باشد که شخصی به مدت 24 ساعت از تمامیت ارضی کشور دفاع کند مستحق حمایت است و این درحالی است که با وجود رزمندگان انقلاب اسلامی هماهنگی لازم را برای حمایت از بازماندگان جنگ انجام نمی شود.

مسئول هماهنگی امور ایثارگران کشور در ادامه سخنان خود به اجرای قوانین تاکید کرد و گفت: در قانون آمده که همه دستگاه های اداری مکلفند که یک نفر را مسئول پیگیری امورات ایثارگران و جانبازان کنند و برای وی پست و میزان اعتبار نیز لحاظ شود.


عباسی اظهار داشت: مسئولان باید همواره در شورای ترویج فرهنگ و شهادت این پرسش را مطرح کنند که چرا فردی از گفتن فرزند شهید ابا دارد درحالی که در کشورهای دیگری نظیر استرالیا این موضوع کاملا برعکس است؟

مشاور وزیر و مسئول امور ایثارگران یادآور شد: 51 سیاست و برنامه کاربردی برای جانبازان و ایثارکران درون یک کتاب تحت عنوان سند کاربردی جانبازان و ایثارگران تالیف شده که باید در دسترس خانواده شهدا و جانبازان قرار گیرد.