تاریخ : 1397,چهارشنبه 22 اسفند13:41
کد خبر : 64559 - سرویس خبری : اخبار

شلمچه مکان دل کندن از دلبستگی‌های دنیا



یادمان شهدای شلمچه در غرب خرمشهر واقع شده و نزدیک‌ترین منطقه مرزی به شهر بصره عراق است.

شلمچه در طول دوران دفاع مقدس صحنه عملیات‌های بیت المقدس، رمضان، والفجر هشت، کربلای ۴، کربلای ۵ و بیت المقدس ۷ بود.

یکی از مهم‌ترین عملیات‌هایی که در این منطقه به اجرا درآمد؛ کربلای ۵ بود. شرایطی که پس از عملیات کربلای ۴ بوجود آمد، ایجاب می‌کرد که عملیات دیگری اجرا شود تا پیروزی در آن به واسطه اهمیت نظامی و شرایط سیاسی، حتمی باشد و آثار نامطلوب عدم پیروزی در کربلای ۴ را جبران کند.

شلمچه مهم‌ترین منطقه‌ای بود که دشمن در آن مستحکم‌ترین مواضع و موانع را داشت؛ به طوری که عبور از آن‌ها غیر ممکن می‌نمود و با توجه به اصول نظامی و محاسباتی، ضریب موفقیت بسیار ناچیز بود و بالطبع تضمین پیروزی از سوی فرماندهان عملیات را غیر ممکن می‌ساخت؛ لیکن ضرورت غیر قابل انکار ادامه جنگ در آن موقعیت و لزوم تسریع در تصمیم‌گیری پس از عملیات کربلای ۴ سبب شد که انجام تکلیف و امید به نصرت الهی، انگیزه‌ای شود تا تمامی نیرو‌های خودی، اعم از رزمنده و فرمانده، برای عملیات بزرگ کربلای ۵ آماده شوند؛ البته وجود استحکامات پیچیده و اعمال تدابیر نظامی به‌روز در شلمچه، باعث می‌شد تا فرماندهان بعثی کمترین احتمال پیشروی نیرو‌های ایرانی را هم متصور نباشند.

شلمچه مکان دل کندن از دلبستگی‌های دنیاست

پیروزی چشمگیر رزمندگان اسلام در عملیات کربلای ۵ کام ملت غیور کشورمان را بعد از عملیات کربلای ۴ تلخ شده بود، شیرین کرد و در دید آن‌ها شلمچه به قطعه‌ای از بهشت تبدیل شد؛ چون خون رزمندگان زیادی در خاک این منطقه در راه دفاع از وطن ریخته شده و خاک آن را مقدس کرده است.

منطقه شلمچه که روزگاری میعادگاه عاشقان ولایت بود، این روز‌ها به محل خلوت و نقطه اتصال زمین به آسمان تبدیل شده است.

از همان ورودی یادمان، خادمان شهدا به زائرانی که از راه دور برای زیارت این مکان مقدس آمده‌اند تا محل عشق‌بازی عاشقان ولایت را از نزدیک لمس کنند، خدمات‌رسانی می‌کنند.

برای هر خادمی کار مخصوصی تعریف شده است. بنا به گفته مسئولان یادمان، خادمان افتخاری شهدا، خیلی زودتر از موعد در این یادمان‌ها حضور پیدا کرده‌اند تا استقبال خوبی از زائران این خاک مقدس داشته باشند.

در ادامه بازدیدمان از یادمان شهدای شلمچه به سراغ یکی از خادم‌هایی که در تپه موسوم به تپه کربلا خلوت کرده بود، رفتیم و با کسب اجازه، وارد خلوت وی شدیم. با گشاده‌رویی از حضور ما استقبال کرد. او از استان کهگیلویه و بویر احمد به این مکان مقدس آمده، از هفتم اسفندماه به عنوان «خادم‌الشهدا» مشغول خدمت است.

این خادم شهدا می‌گوید که هفت سال است که سال نو را دور از خانواده در جوار شهدای گمنام یادمان شلمچه جشن می‌گیرد و تا عمر دارد، در کنار شهدا خواهد ماند و در راستای حفظ ارزش‌های با ارزش آن‌ها، کوشش خواهد کرد.

شلمچه مکان دل کندن از دلبستگی‌های دنیاست

این خادم شهدا در ادامه صحبت‌هایش از جوانان کشور برای حضور در این مناطق دعوت و بیان می‌کند: عمده خطاب امام خامنه‌ای مد ظله العالی در بیانیه گام دوم انقلاب جوانان هستند؛ لذا از جوانان کشورمان تقاضا می‌کنیم که سبک و سیره زندگی شهدا را الگوی خود قرار دهند تا این کشور از بحرانی که دشمنان خارجی و برخی از دشمنان داخلی بوجود آورده‌اند، خارج شود.

وی می‌گوید: شلمچه مکان دل کندن از دلبستگی‌های دنیاست. اینجا مهربانی‌ها، محبت‌ها، اشک‌ها، نماز شب‌ها صفای عجیبی دارد. اذان اینجا دل را سوی یار آشنا می‌خواند و تکاپوی معنوی را بر قیل و قال زمان رُجحان می‌بخشد. نماز‌های شلمچه بوی ولایت و صدای متانت می‌دهد. صدای الله اکبر‌هایی را می‌شنوی که نه برای حضور تو و نه برای ریا، بلکه به امر الهی سر داده می‌شوند.

اینجا محل عروج سرداران شهید حاج یدالله کلهر قائم‌مقام لشکر ۱۰ سید الشهدا (ع)، حاج حسین خرازی فرمانده لشکر ۱۴ امام حسین (ع) و ده‌ها شهید دوران دفاع مقدس است که امروزه به میعادگاه عاشقان ولایت تبدیل شده است.

انتهای پیام/ 411

 


منبع : دفاع پرس