تاریخ : 1397,یکشنبه 26 اسفند13:30
کد خبر : 64625 - سرویس خبری : اخبار

فارین پالیسی:

شرکت‌های اروپایی می‌خواهند به سوریه برگردند




یک نشریه آمریکایی تصریح کرد: برخی شرکت‌های اروپایی برای بازگشت به سوریه و مشارکت در بازسازی این کشور رقابت می‌کنند.
فارین پالیسی نوشت:  اروپا سعی دارد که از خود یک جبهه متحد نشان دهد اما واقعیت این است که طیف وسیعی از مسائل آنها را از هم دور می‌کند. یکی از آن موارد، بشار اسد و موضوع سوریه است.
در حالی که فرانسه، آلمان و انگلیس می‌خواهند موضع سخت خود در قبال بشار اسد را حفظ کنند؛ اما کشورهای جنوب و شرق اروپا می‌خواهند این رویکرد را تعدیل کنند.
در میان کشورهای اروپایی، ایتالیا بیشترین حمایت را از بشار اسد بعمل می‌آورد و خواهان مشارکت اتحادیه اروپا در فرآیند بازسازی سوریه است. در این‌باره یک دیپلمات ایتالیایی به فارین پالیسی گفت: اگر بخواهیم جلوی موج دوم پناهندگان را بگیریم و یا اگر بخواهیم با داعش بجنگیم چاره‌ای نداریم جز آنکه با دمشق وارد تعامل شویم.
سیاست فعلی اتحادیه اروپا بر اساس قطعنامه 2245 سازمان ملل است (مصوب در دسامبر 2015-دی 1394) که بر «انتقال سیاسی» در سوریه تاکید دارد. روسیه، چین و برخی کشورهای دیگر آن را به معنی اصلاحات سیاسی تعبیر می‌کنند اما برخی کشورهایی که زاویه بیشتری با نظام سوریه دارند آن را به معنای حذف دولت اسد تعبیر می‌کنند.
به گفته دیپلمات ایتالیایی، رم از این قطعنامه حمایت می‌کند اما به دنبال کاهش قدرت دولت سوریه هم نیست.
با گذشت زمان به احتمال زیاد موضع ایتالیا طرفداران بیشتری پیدا می‌کند. اعتقاد بر این است که لهستان، اتریش و مجارستان با این ایده (سختگیری کمتر به دولت دمشق و شرکت در فرآیند بازسازی) همدلی بیشتری پیدا می‌کنند.
جولین بارنز دیسی مدیر خاورمیانه و شمال آفریقای شورای اروپا در امور روابط خارجی دراین‌باره گفت: اکنون برخی از دولت‌های اروپایی واقعیت‌های جدید در سوریه را به رسمیت می‌شناسند و فکر می‌کنند که هرگونه پیشرفت مثبت در همکاری با دولت دمشق خواهد بود.
در اوت 2018 (مرداد 1397) لهستان آندره پاپیرز معاون وزیر امور خارجه خود را به دمشق فرستاد که با دولت سوریه ملاقات کند. لهستان در خلال آن سفر پیشنهاد کرد که با ساخت خانه برای خانوارهای پناهنده سوری که در لبنان بسر می‌برند، مشارکت خود در بازسازی آن کشور را نشان دهد و در فراهم آوردن شرایط بازگشت آوارگان به دمشق کمک کند. فیصل مقداد همتای سوری او این موضع دولت لهستان را «واقع‌بینانه و منطقی» توصیف کرد.
فارین پالیسی می‌افزاید: یک دیپلمات اروپای غربی اذعان دارد که تمام 28 کشور عضو اتحادیه اروپا می‌دانند که اسد برنده جنگ است. با این حال، آلمان و فرانسه تمایلی به پذیرش آن در سطح عمومی ندارند.
دمشق و هم‌پیمانانش معتقدند که فاصله سوریه با صلح و آشتی کامل در کشور بسیار کم شده است.
بنیاد علم و سیاست آلمان نیز در گزارشی در همین راستا نوشت: نزاع نظامی- سیاسی در سوریه تا حد زیادی فروکش کرده و اروپا و کشورهای عربی در حال تلاش برای برقراری روابط دوباره با دولت دمشق هستند. روسیه و ایران مهم‌ترین کارگزاران و بازیگران خارجی در این کشور هستند. خروج نظامی ایالات متحده از سوریه نیز نفوذ سیاسی واشنگتن را کاهش داده و بر نفوذ و نقش متحدان دمشق افزوده است. بنابراین اروپا باید در آغاز مشارکت خود با ایران، روسیه و به همین ترتیب دولت سوریه ارتباط لازم را برقرار کند.