تاریخ : 1398,دوشنبه 05 فروردين16:19
کد خبر : 64786 - سرویس خبری : اخبار

راهیان نور یک مجموعه دانشگاهی است



 

کارشناس مسائل مذهبی:
اعتبار و ارزش روحانیت به انقلاب است/ راهیان نور یک مجموعه دانشگاهی است

حوزه/ حجت الاسلام موسوی مطلق با بیان اینکه اعتبار و ارزش روحانیت به انقلاب است،گفت: راهیان نور یک مجموعه دانشگاهی است.

 

حجت الاسلام سید عباس موسوی مطلق، در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، ضمن ارزیابی از نقش و حرکت عظیم راهیان نور اظهار داشت:  من کوچکتر از آن هستم که بخواهم چنین مجموعه و حرکت عظیم فرهنگی را ارزیابی کنم، من برای استفاده و فیض بردن آمدهام و چیزی غیر از نور هم ندیدهام، آنجا هم که نور باشد، ظلمتی نمیبینیم.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به نقش راهیان نور در تقویت و اصلاح فرهنگ جامعه تصریح کرد: رسالت ما این بوده است که بعد از جنگ پیام شهدا را به مردم برسانیم، اهداف و آرمانهایی که داشتند و آنچه مد نظر شهدا بوده است را انتقال بدهیم. یکی از بهترین ابزارهای انتقال راهیان نور است که هر سال پر بارتر و با شکوهتر برگزار میشود. جایگاه راهیان نور، یک جایگاه پیامرسانی است؛ یعنی پیامبران جنگ ما هستند. شما میبینید که قدم زدن در این مکانهای مقدس چگونه حال معنوی افراد را دگرگون میکند.

وی با اشاره نقش روحانیت در جبهه ضد فرهنگی دشمنان و هجمههایی که علیه انقلاب اسلامی شکل گرفته است، افزود: روحانیت ما در هشت سال دفاع مقدس، بیشترین آمار شهدا را داشته است؛ یعنی به تعداد شهدایی که تقدیم کرده بر حسب جمعیتی که داشته، در صدر جدول تمام اقشار است.

حجت الاسلام موسوی مطلق خاطرنشان کرد: اکنون سؤال این است که آیا ما بعد از جنگ هم در میان سایر اقشار بیشترین مبلغ شهید را داریم یا خیر، بیشترین کشته جنگ فرهنگی و شهید جنگ فرهنگی را داریم یا خیر؟ اگر اکنون هم آمار ما حضور روحانیت را در تمام عرصههایی که مربوط به نظام و انقلاب است، در صدر نشان دهد، ما میتوانیم بگوییم حوزه ما یک حوزه انقلابی است.

وی گفت: در زمان جنگ و قبل از انقلاب، حوزه ما انقلابی بود، چرا که انقلاب از حوزه برخاست. حوزه انقلاب را تقویت کرد و در زمان جنگ حضور همه جانبه داشت.

این کارشناس مسائل مذهبی افزود: کمال بیانصافی است که یک روحانی نسبت به انقلاب بیتفاوت باشد، در این صورت اسم آن روحانی باید از این لیست خط بخورد؛ یعنی حقیقت روحانیت باید انقلابی باشد، اگر چنین نبود، باید بگوییم این لباس را غصب کردند.

وی تصریح کرد: اعتبار و ارزش روحانیت به انقلاب است. ممکن است کسی بگوید روحانیت یک سابقه طولانی داشته است، اما آیا این سابقه غیر از انتساب آن به اهل بیت است؟ مگر مسیر اهل بیت(ع) ما چیزی غیر از انقلابیگری بوده است؟

حجت الاسلام موسوی مطلق گفت: من این مسئله را بارها از مرحوم آیت الله شاهرودی شنیدم که میگفتند شب 22 بهمن خدمت مرحوم شهید صدر بودیم، وقتی خبر پیروزی انقلاب رسید، ایشان فرمودند: الآن آرزوی انبیا محقق شد. 124 هزار پیامبر، 250 سال حضور اهل بیت، آرزویشان با انقلاب اسلامی محقق شد. ما اکنون در ابتدای این آرزو قرار داریم و طبیعتا تا رسیدن به قله راه درازی در پیش خواهیم داشت، روحانیت در این مسیر باید حضور قوی و چشمگیری داشته باشد؛ اما نوع این حضور بر حسب استعدادها و توانمندیها متفاوت است.

وی با اشاره به رابطه راهیان نور با دفاع از ولایت و حرم مطهر حضرت زینب(س) گفت: به نظر میرسد راهیان نور و مجموعهای که یادمان شهدا است، همچون یک مجموعه دانشگاهی است، کسی که وارد این مجموعه میشود، زمانی که خارج میشود مثل آن است که فارغالتحصیل میشود، حربهای هم که از آن بهره گرفته میشود دفاع است، چه دفاع از حرم اهل بیت چه دفاع از حریم اهل بیت؛ یعنی هر کسی این مجموعهها را زیارت میکند تأثیر میگیرد، مگر این که: هر آنکه زنده نیست دلش به عشق، بر او نمرده به فتوای من نمازکنید؛ اما فطرتهای بیدار وقتی به این جا میآیند و برمیگردند، روحشان آماده است هم برای دفاع از حرم اهل بیت، هم حریم آن بزرگواران.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: گاهی لازم است برای دفاع از حرم سلاح به دست گرفت، گاهی برای دفاع از حریم اهل بیت(ع) باید بر روی قلبها و مغزها نفوذ کرد. کسانی که به این مجموعه میآیند، برای هر گونه مبارزه و جهادی آماده میشوند.

وی با اشاره به وظیفه مسئولان در قبال راهیان نور و دفاع مقدس و وظیفه جوان مؤمن انقلابی در قبال راهیان نور افزود: مصلحت دید من آن است که یاران همه کار بگذارند و خم طره یاری گیرند، اگر نظر من را بخواهید، میگویم مسئولان باید تمام کارهای خود را کنار بگذارند و مبنای فکر، اندیشه، عمل و قول خود را شهدا قرار بدهند و بعد معلوم خواهد شد که پیروز میشوند.

حجت الاسلام موسوی مطلق گفت: این کهگاهی دچار شکست و یأس و نا امیدی میشوند، به این دلیل است که از فرهنگ شهدا فاصله گرفتهاند. اگر در راستای اندیشه شهدا حرکت کنند، قطعا رشد خواهند کرد. ای کاش که مسئولان ما بیشتر به این مسئله توجه کنند. هر مسئولی که با این اندیشه آشنا شد، موفقتر بود، هر کس هم که فاصله گرفت، هم مثل این است که از کانون نور فاصله گرفته است و به دام دشمن میافتد.

وی افزود: اگر فردی مؤمن و انقلابی است که دارد رسالتش را انجام میدهد و رسالت جوان این است که باید فکر کند که امنیت، آسایشی که اکنون دارد، این اقتداری که اکنون ما در دنیا داریم، از کجا آمده است.

این کارشناس مسائل مذهبی تصریح کرد: زمانی خدمت آقای ظریف، وزیر امور خارجه بودیم، من از او پرسیدم آیا ما واقعا در دنیا اقتدار داریم یا خودمان فکر میکنیم که اقتدار داریم؟ گفت «ما اقتدار داریم. اقتدار ما مثل این است که کسی دارد از بیرون کوه دماوند را نگاه میکند و صلابت آن را میبیند، اما کسی که دارد از کوه بالا میرود شاید خیلی این صلابت را درک نکند». نمیشود گفت که ما داریم به یک ابرقدرت تبدیل میشویم، اگر نیک بنگری، اکنون ما ابرقدرتیم و جوان باید فکر کند که این اقتدار مدیون چه چیزی است.

وی گفت: اولین رسالت جوان تفکر و اندیشیدن است و سپس بر اساس نتیجهای که از آن تفکر کسب میکند، دست به عمل بزند. قطعا زمانی که بر مبنای تفکر و اندیشه عمل کند، نتیجه آن مثبت خواهد شد. وقتی جوانی در این مسیر قرار گرفت، به یک جوان مؤمن انقلابی تبدیل میشود. حال مؤمن انقلابی به چه معنا است؟ جوان مؤمن انقلابی کسی است که دارای فکر و اندیشه است، کسی است که دارای کوشش و تلاش است و تمام اهداف و آرمانش رسیدن به مقصد است. در هر زمینهای هم که جوانان مؤمن انقلابی ما وارد شدند، خوش درخشیدند. دشمن نمیخواهد اینها را ببیند. دشمن نه میخواهد جوان ما را ببیند، نه میخواهد جوان مؤمن انقلابی ما را ببیند و مدام هم نا امیدی را در جامعه ما القا میکند؛ در حالی که واقعا این چنین نیست.

حجت الاسلام موسوی مطلق افزود: علاقه و رغبت بیش از آن چیزی است که دشمن القا میکند. گاهی در کشور خودمان هم از نا امیدی میگویند، بر اساس فضای مجازی و ظاهر جامعه این گونه نتیجه میگیرند؛ اما کسی که اهل فن و بصیرت باشد و مردم را شناخته باشد، همچون حضرت آقا، جامعه را به گونهای دیگر میبیند.

این کارشناس مسائل مذهبی گفت: یکی از مسئولان آماری ارائه کرد مبنی بر آنکه میانگین سنی دانشمندان هستهای ما بین 30 تا 40 سال است و 90 درصد آنها از جوانان مؤمن انقلابی مذهبی معتقدند. دشمن نمیخواهد اینها را ببیند و جوانی را میبیند که یک ظاهر غلطی دارد، گول خورده است یا شست و شوی مغزی داده شده است، مگر ما چه قدر از این جوانها داریم. مراسم اعتکاف را ببینید، در بعضی شهرها مسجد کم است و اعتکاف در دو نوبت برگزار میشود و همه هم جوان هستند. در کجای دنیا داریم که 30 سال از جنگی گذشته باشد و جمعیت میلیونی در بهترین وقت سال خود به زیارت مناطق جنگی میروند؟ اینها برای دشمن قابل تحمل نیست.

وی با اشاره به نقش راهیان نور در عملیسازی بیانیه گام دوم انقلاب حضرت آقا افزود: هر چیزی که متعلق به انقلاب است، ظرفیت آن در راهیان نور وجود دارد؛ یعنی هر چیزی که بتواند انقلاب ما را پیش ببرد و تبیین و صادر کند، راهیان نور ظرفیت آن را دارد.

حجت الاسلام موسوی مطلق گفت: ما نباید به راهیان نور نگاه ملکی داشته باشیم و آن را به یک منطقه جغرافیایی محدود کنیم. اهمیت گام دوم انقلاب هم کاملا مشخص است و اهمیت آن به اندازه اصل انقلاب است و ما در طول تاریخ، بیانیه و مطلبی با اهمیت و ارزش بیانیه گام دوم، اگر بگوییم نداشتیم، مبالغه نکردیم و نباید فراموش شود و با آن کلیشهای برخورد شود، باید به یک گفتمان تبدیل شود. وقتی به یک گفتمان تبدیل شد، عوام و خواص باید پیرامون آن بحث کنند؛ اما متأسفانه در چند ماه گذشته با وجود تمام ظرفیتهایی که در دست نظام است، این بیانیه هنوز به گفتمان تبدیل نشده است.

وی افزود: این بیانیه مثل 12 بهمن است که امام آمد و 10 پس از آن پیروزی خلق شد، پس از صدور این بیانیه هم با توجه به اهمیتی که داشت باید یک دهه فجر خلق میشد؛ اما ما حتی چنین پیروزی هم پس از آن نداشتیم. گام دوم انقلاب مثل یک دستورالعمل الهی و سیاسی است و تمام مسئولان و قانونگذاران ما در تمام تصمیمهایی که میگیرند، باید این بیانیه را پیش روی خود داشته باشند.

این کارشناس مسائل مذهبی با اشاره به شعار امسال حرکت عظیم راهیان نور مبنی بر «ما پیروزیم» گفت: دو سه هفته پیش به یکی از شعرای عزیز کشور عرض کردم که یک شعر برای بقیع بگو. گفت شعر زیاد گفته شده است، گفتم شعری که ما داریم میسازیم، گفت واقعا؟ گفتم ما در زمان زعامت مقام معظم رهبری، عجایب زیادی مشاهده خواهیم کرد، یکی از آنها نابودی آل سعود است، یکی از آنها ساخت بقیع است و یکی هم نابودی آل یهود است.

وی تصریح کرد: شکوه مرجعیت حضرت آقا هنوز مانده است، تا یک قدمی آن رفتهایم و ان شاءالله به زودی شکوه عظیمی از تاریخ مرجعیت را شاهد خواهیم بود و به دنبال آن یک شکوه بینظیری نسبت به انقلاب اسلامی خواهیم داشت.