تاریخ : 1398,چهارشنبه 07 فروردين14:25
کد خبر : 64833 - سرویس خبری : سلامت

پشمالوی پر خاصیت را بشناسید!


پشمالوی پر خاصیت را بشناسید!

اگر تا به حال پرتقال را فقط به خاطر ویتامین ث بالا و پیشگیری از سرماخوردگی مصرف می‌کردید، می‌توانید کیوی را جایگزین آن کنید.

کارشناس تغذیه و ارشد مشاوره

سعیده نام آور (کارشناس تغذیه و ارشد مشاوره) - اگر تا به حال پرتقال را فقط به خاطر ویتامین ث بالای آن و پیشگیری از سرماخوردگی مصرف می‌کردید، می‌توانید کیوی را جایگزین آن کنید. ویتامین ث موجود در کیوی ۲ برابر پرتقال و ۶ برابر لیمو ترش است.

کیوی در اصل متعلق به کشور چین است، اما اکنون مردم سراسر دنیا این میوه را مصرف می‌کنند. ایتالیا، نیوزلند، چین، فرانسه و ژاپن جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان کیوی محسوب می‌شوند. این میوه به نام‌های متعددی نامیده می‌شد تا این ‌که در سال ۱۹۵۹ نام کیوی برای آن انتخاب شد (کیوی برگرفته از نام پرنده بی‌پرواز بومی نیوزلند است). در سال ۱۹۷۴ نام کیوی به صورت نام رسمی تجاری این میوه درآمد.



مواد مغذی میوه کیوی:

 کیوی منبعی غنی و سرشار از ویتامین ث است و مقدار ویتامین ث آن از پرتقال نیز بیشتر است. همچنین دانه‌های سیاه آن حاوی ویتامین D است. کیوی همچنین دارای ویتامین A ، ای ویتامین‌های ب۱، ب۲، ب۳ ، فولیک اسید و سایر ویتامین‌های گروه ب است. کیوی از میوه‌های بسیار کم‌کالری است. در ۱۰۰گرم کیوی ۶۱ کالری وجود دارد. در ۱۰۰ گرم کیوی ۳۳۱ میلی‌گرم پتاسیم، ۲۶ میلی‌گرم کلسیم و۴۰ میلی‌گرم فسفر وجود دارد. مقدار پتاسیم آن از موز کمتر است، اما در مقابل از میزان منیزیم بسیار بالایی برخوردار است همچنین دارای مس، آهن و فسفر است.

کیوی به طور شاخص، منبع غنی ویتامین ث و پتاسیم محسوب می شود.

- نقش ویتامین ث در بدن به عنوان محافظت کننده و آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود. بنابراین خوردن کیوی باعث جلوگیری از سرماخوردگی، افزایش سیستم ایمنی بدن، کاهش ابتلا به آنفلوآنزا و کاهش حملان سینوزیتی و عفونت گوش و گلو می شود و تمامی این کارکردها را کیوی به وسیله ویتامین ث عالی خود انجام می دهد.

- درست به همین دلایل، کیوی یک ضد سرطان بسیار قوی ست.

- پتاسیم در بدن نقش های مهمی به عهده دارد ازجمله مهم ترین آنها بهبود زخم ها، کارهای انبساطی در بدن و جلوگیری از بیماری قلبی ست. بنابراین کیوی با داشتن پتاسیم قابل ملاحظه میتواند در بهبود و ترمیم زخم ها موثر باشد.

- کیوی با داشتن آنتی اکسیدان های فراوان و همچنین پتاسیم بهبود دهنده بیماری های قلبی ست و جلوی سکته و گرفتگی رگ ها را می گیرد.

- کیوی به دلیل داشتن مواد اسیدی بالا که کمی هم طعم ترش مزه به آن داده است، از جمله ویتامین ث یا اسید آسکوربیک میتواند بافت ها را نرم و تجزیه کند. از طرفی مصرف آن با منابع آهن مانند گوشت ها میتواند جذب آهن را 50% افزایش دهد. بنابراین کسانی که برای نرم شدن به گوشت پیش از طبخ یا حین طبخ کیوی می زنند، دوسویه از آن سود می برند. یعنی هضم گوشت را راحت تر می نماید.

- کیوی همانند دیگر میوه ها منبع فیبر غذایی و آب هم هست. به همین دلیل مهم یکی از ملین های موثر و اصلی در میان مردم محسوب می شود و برای رفع یبوست و شقاق و هموروئید می تواند موثر باشد. آن افرادی که پوست کیوی را خوب شستشو می دهند و آن را با پوست می خورند، پرزهای پوست کیوی به سلامت پرزهای معده هم کمک می کند و فیبر بیشتری هم دریافت می کنند. 1 کیوی ابتدای صبح ناشتا البته اگر معده بیمار نباشد! یا قبل از خواب میتواند به دفع بهتر و سریع تر کمک کند.

- فیبر و آنتی اکسیدان های کیوی جلوی افزایش فشار و چربی خون هم کلسترول و هم تری گلیسیرید را می گیرد و به کاهش قند خون هم کمک می کند

- افراد دیابتیک حواسشان باشد که هر میوه ترشی بدون قند نیست! بنابراین مصرف کیوی هم برای آنان همچون میوه های دیگر باید محدود باشد.

- افرادی که دچار نارسایی کلیوی هستند، نباید از کیوی استفاده کنند چون تحمل میزان پتسیم بالای آن را ندارند و جزء ممنوعیت های آنان است. از طرف دیگر کیوی چون دارای اگزالات است میتواند در ایجاد سنگ کلیه تاثیر بگذارد. همچنین کیوی به عنوان یک ملین آبدار ادرارآور بر جلوگیری از نارسایی موثر است اما اگر فردی دچار نارسایی شده باشد و به ویژه شرایط دیالیزی پیدا کرده باشد، برای او ممنوع است!

- عطسه و تبخال و گلودرد اگر در اثر سرماخوردگی باشند، با خوردن کیوی میتوان به بهبودشان کمک کرد.

- داشتن ویتامین آ به کیوی کمک م یکند که بتواند در بهبود بینایی و بهبود بیماری آب مروارید کمک کند.

- مصرف منظم کیوی به افراد در معرض خطر همچون افراد باردار، افراد سیگاری یا الکلی و افرادی که دچار زخم یا شکستگی شده اند توصیه می شود.

- مواد معدنی موجود در کیوی میتواند به تراکم استخوان و محکم شدن استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان کمک کند.

- لوتئین موجود در این میوه، مانند یک فیلتر طبیعی، از پوست حفاظت می کند. لوتئین که سلطان آنتی اکسیدان ها محسوب می شود در کیوی موجود است.

- منیزیوم و پتاسیم داخل کیوی آرامش بخش است و میتواند باعث آرامش و کاهش افسردگی، کاهش اضطراب و استرس گردد.

- کیوی خام دارای مقادیر زیادی آنزیم به نام پاپایین است که از نظر تجاری برای نرم کردن گوشت مفید است، اما احتمال دارد برای بعضی از افراد آلرژ‌ی‌زا باشد. به ویژه افرادی که به آناناس حساسیت دارند، مستعد حساسیت به این میوه هم هستند.

-  کیوی را کنار سیب و گلابی قرار ندهید. کیوی به هنگام رسیدن مقداری گاز اتیلن از خود متصاعد می‌کند. این گاز باعث رسیدن میوه‌های دیگری چون سیب و گلابی می‌شود، لذا نباید محل نگهداری کیوی با سایر میوه‌ها یکی باشد.



- در هنگام خرید کیوی اگر بر اثر فشار جزئی، نرمی زیر دستان خود احساس کردید از خریدن آن صرف‌نظر کنید.

- کیوی را میتوان به صورت خام و تازه، کمپوت، مامالاد،مربا، ترشی و لواشک، آب میوه و درون ژله مصرف کرد.

جدول ارزش غذایی کیوی

*ارزش غذایی براساس 100 گرم از ماده مورد نظر است. (per 100 g. Total-ORAC- 1819 µmol TE/100 g)
 
*اطلاعات زیر با وب سایت پایگاه اطلاعاتی کتابخانه ملی کشاورزی آمریکا (USDA) بروز هستند.
موارد ضروری و اساسی ارزش غذایی
انرژی 61 کیلوکالری
کربوهیدرات 14.66 گرم
پروتئین 1 گرم
چربی کل 0.52 گرم
کلسترول 0 میلی گرم
فیبر خوراکی 3 گرم

ویتامین ها

اسید فولیک 25 میکروگرم
نیاسین 0.341 میلی گرم
ریبوفلاوین 0.025 میلی گرم
تیامین 0.027 میلی گرم
ویتامین (C) سی 92.7 میلی گرم
ویتامین (A) آ 87 یکای بین‌المللی
ویتامین (E) ایی 1.46 میلی گرم
ویتامین (K) کا 40.3 میکرو گرم

الکترولیت

سدیم 3 میلی گرم
پتاسیم 312 میلی گرم

مواد معدنی

کلسیم 34 میلی گرم
مس 0.130 میلی گرم
آهن 0.31 میلی گرم
منیزیم 17 میلی گرم
منگنز 0.098 میلی گرم
روی 0.14 میلی گرم

مواد مغذی گیاهی (فیتو-مواد مغذی)

کاروتن-β (بتا) 52 میکروگرم
زآگزانتین 122میکروگرم

 


کد خبرنگار : 20