تاریخ : 1398,چهارشنبه 21 فروردين19:22
کد خبر : 65153 - سرویس خبری : اخبار

دیدار نمایندگان رهبری با ایثارگران در روز جانباز



جانباز

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تبریک روز جانباز، برنامه های بنیاد شهید به مناسبت این روز را تشریح کرد.

به گزارش تهران ۲۴، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حسن کاویانی راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران ضمن تبریک ولادت حضرت عباس (ع) و تبریک روز جانباز گفت: روز جانبازان فرصتی برای تکریم و تقدیر از جانبازان و ایثارگرانی است که با از خودگذشتگی از وطن خود دفاع کردند. طی سال‌های اخیر تکریم جانبازان توسط دستگاه‌ها، بنیاد شهید و مردم به امری مرسوم تبدیل شده است.

کاویانی راد در خصوص برنامه‌های بنیاد شهید به مناسبت روز جانباز عنوان کرد: مهم‌ترین برنامه برای این روز دیدار هیئت‌های نمایندگان رهبری، ولی فقیه و ائمه جمعه با جانبازان است که در سراسر کشور انجام می‌شود. به علاوه هیئت‌های ویژه بنیاد شهید نیز با حضور در منزل جانبازان با آنان دیدار می‌کنند.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم‌های تجلیل و تکریم از جانبازان و ایثارگران سراسر کشور نیز از دیگر برنامه‌ها بوده که طی دیروز و امروز در حال برگزاری است. البته با توجه به وقوع سیل در کشور، اولویت بنیاد شهید در برگزاری مراسم‌های تجلیل، ساماندهی هزینه‌ها و به جای آن کمک به مناطق سیل زده بوده است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید برگزاری سفرها و اردوهای سیاحتی برای جانبازان و خانواده آن‌ها را از دیگر برنامه‌های این روز برشمرد و عنوان کرد: این اردوها با توجه به شرایط هر منطقه و مکان‌های گردشگری مرتبط شهرها انجام می‌شود.

کاویانی راد سخنرانی و خاطره گویی جانبازان در مدارس را از دیگر رویدادهای روز جانباز خواند و تصریح کرد: در این روز جانبازان در محافل مختلف به سخنرانی پرداخته و جانبازان می‌توانند در قالب پیام آوران ایثار در مدارس و مراکز آموزشی به خاطره گویی و آشنایی نسل جوان با دوران دفاع مقدس پردازند.

وی تکریم از کارکنان جانباز و ایثارگر دستگاه‌ها را از دیگر اقدامات این روز خواند که توسط نهادهای مختلف انجام می‌شود.

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در سال ۹۸ راستای تحقق گام دوم انقلاب

کاویانی راد در خصوص برنامه‌های این سازمان برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در کشور گفت: هر ساله و به غیر از روز جانباز مجموعه برنامه‌های ثابتی در این راستا عملیاتی می‌شود که در سال ۹۸ این رویدادها با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب و جهت‌گیری به سمت آن محقق خواهد شد.

وی با اشاره به برخی برنامه‌های ثابت این سازمان در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت تصریح کرد: در بحث آموزشی، ارتقای تحصیلی ایثارگران و خانواده‌های آنها و حمایت از آنان مد نظر بنیاد است. در حال حاضر نیز بیش از ۱۶۰ هزار دانشجوی ایثارگر و به همین تعداد، دانش‌آموز ایثارگر داریم. تجلیل و تکریم از نخبگان و استعدادهای درخشان علمی ایثارگران و ارائه خدمات قانونی و حمایتی از آنان نیز از دیگر امور در این زمینه است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران افزود: حدود ۱۴۰۰ مدرسه شاهد در سراسر کشور به منظور توسعه فرهنگ ایثار داریم. برگزاری اردو و سفرهای سیاحتی و اعزام کاروان‌های ویژه جانبازان به حج تمتع نیز در این راستا در حال انجام است.

کاویانی‌راد در خصوص توسعه ورزش همگانی در راستای اشاعه فرهنگ ایثار و شهادت نیز گفت: ورزش‌های همگانی و جشنواره‌های ورزشی ایثارگران به ویژه برای سالمندان و جانبازان بالای ۷۰ درصد همواره انجام می‌شود. سفرهای سیاحتی برای گروه‌های خاص از جمله جانبازان اعصاب و روان، جانبازان بالای ۷۰ درصد، همسران جانبازان و زوج‌های جوان نیز از دیگر رویدادهای مدنظر در این زمینه است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر نیز ۲۱ موزه آثار شهدا با رویکرد فرهنگی و به منظور نمایش یاد و خاطره شهیدان و جانبازان در کشور وجود دارد. برگزاری نمایشگاه، جشنواره‌های ادبی، نمایشگاه کتاب و شرکت در نمایشگاه بین‌المللی کتاب نیز از دیگر برنامه‌های ثابت در راستای اشاعه فرهنگ ایثار در سطح کشور است.

معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران انتشار چهار نشریه در سطوح مختلف را از دیگر امور مدنظر برای ترویج فرهنگ ایثار برشمرد و عنوان کرد: این نشریه‌ها به صورت ماهانه و با محتوی فرهنگی در راستای تحقق این هدف مذکور منتشر می‌شود. جمع‌آوری و ثبت خاطرات جانبازان به ویژه به صورت شفاهی و انتشار خاطرات و وصیت‌های شهدا نیز تقریباً در تمامی استان‌ها انجام شده است. تولید مستند، فیلم کوتاه و آثار هنری نیز به منظور ترویج ایثار اجتماعی و ترمیم و توسعه زیرساخت‌های فرهنگ ایثار و شهادت نیز از دیگر مسائلی است که هرساله انجام شده و امسال نیز با متناسب با رویکرد گام دوم انقلاب عملی خواهد شد.

منبع: مهر