تاریخ : 1398,پنجشنبه 29 فروردين18:12
کد خبر : 65394 - سرویس خبری : اخبار

حضور ۶ هزار طلبه و روحانی در مناطق سیل‌زده



طلاب و روحانیان برای خدمت‌رسانی به سیل‌زدگان، به شهرهای آسیب دیده عزیمت کرده‌اند و حضوری پر معنا دارند. حجت‌الاسلام والمسلمین شفیع‌زاده رئیس‌سازمان بسیج طلاب، اساتید و روحانیون کشور از حضور 6 هزار طلبه و روحانی در مناطق سیل زده خبر داده است.

طلاب و روحانیان برای امدادرسانی به استان‌های سیل زده شتافته‌اند و منظره‌های زیبایی از خدمت‌رسانی، مهر ورزی، التیام بخشی به آسیب دیدگان، وحدت شیعه و سنی، همدلی و فداکاری آفریده‌اند.
داعیان الی الله و مبلغان دین حضور و نقش‌آفرینی چند وجهی در مناطق سیل زده دارند؛ از پاکسازی معابر و منازل و لایروبی رودخانه‌ها و ترمیم سیل بندها تا ارائه مشاوره و اجرای برنامه‌های ویژه کودکان، اقامه نماز جماعت و آموزش معارف اسلامی.
علیرغم شبهه‌پراکنی و اختلاف‌افکنی عده‌ای، مردم مناطق سیل زده با مشاهده حضور روحانیان با لباس مقدس روحانیت، به این هدایتگران امت مراجعه کرده و آنها را جایگاهی امن و قابل اطمینان برای طرح آلام و رنج‌های خود می‌بینند.
نهالهای قدکشیده‌ بوستان امامت و ولایت محل کسب علم و معرفت خود را به مناطق سیل‌زده آورده‌اند اما درس و بحثی نه از نوع مکتوبات و محفوظات که از جنس خدمت‌رسانی و محبت به مردم که «الخلق عیال‌الله» و این جهاد مقدس هم‌اکنون در جریان است.
آیت‌الله مکارم شیرازی در درس خارج اصول در مسجد اعظم قم با‌اشاره به اینکه هنوز مسئله سیل در کشور مطرح است، اظهار داشت: در ابتدا باید از کسانی که در این سیل واقعا به میدان آمدند، تشکر کنیم؛ باید از جوانان، طلاب و فضلا که به میدان آمده و خوش درخشیدند، قدردانی کرد. این مرجع تقلید ابراز داشت: وقتی در تصاویر مشاهده می‌کنیم که این طلاب برای راحتی مردم تا چه مقدار داخل گِل رفته اند، افتخار می‌کنیم.
تقدیر آیت‌الله مکارم شیرازی از طرح «هر مسجد یک خانه»
استاد برجسته درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: ما نیز در کنار مبلغ 350 میلیون تومانی که برای سیل زدگان کمک کرده‌ایم، گروه 50 نفره‌ای از جوانان فاضل حوزه به همراه 70 میلیون تومان به این مناطق فرستادیم و مقرر شد 10 روز در این منطقه مانده و در کنار کمک به سیل زدگان، وسائلی را نیز تهیه نمایند.
به گزارش فارس، وی با‌اشاره به اینکه خدمات اولیه برای سیل زدگان انجام شده است، بیان داشت: پس از خدمات اولیه، دو مسئله مهم وجود دارد؛ اولی موضوع مسکن است که باید به سیل زدگان داده شود؛ برخی پیشنهاد کردند که در کشور 100 هزار مسجد وجود دارد و اهالی هر مسجد، متعهد شوند که یک خانه برای سیل زدگان بسازند و مشکلات حل می‌شود که پیشنهاد خوبی است؛ لذا اگر بخواهیم با پول دولت کار مسکن سازی انجام دهیم، به طول خواهد انجامید.
آیت‌الله مکارم شیرازی در ابتدای درس به روایتی از نبی مکرم اسلام(صل‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم)‌ اشاره کرد و گفت: رسول اکرم (صل الله علیه و آله و سلم) در این حدیث فرمودند: «أَرْبَعٌ إِذَا کُنَّ فِیکَ فَلاَ عَلَیْکَ مَا فَاتَکَ مِنَ اَلدُّنْیَا حِفْظُ أَمَانَهًْ وَ صِدْقُ حَدِیثٍ وَ حُسْنُ خَلِیقَهًْ وَ عِفَّهًْ طُعْمَهًْ» «چهار چیز است که اگر داراى او باشى ضررى بر تو نیست اگر چه از دنیاى تو هر چه کاسته شود و آنها حفظ‍‌ امانت است و راستگوئی است و خوش خلقى است و عفّت ورزیدن است.»
حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید حسن ربانی، رئیس‌مرکز خدمات حوزه‌های علمیه در جلسه مدیریت ستاد بحران حوزه علمیه خوزستان حضور یافت و ضمن قدردانی از تشکیل این ستاد، بیان داشت: مراکز خدمات استانی در سراسر کشور ستاد جمع‌آوری کمک‌های مردمی تشکیل داده‌اند و تاکنون چندین محموله از چند استان مختلف به خوزستان ارسال شده و کمک‌های نقدی نیز با تشکیل ستادی، ویژه سیل‌زدگان هزینه خواهد شد.
به گزارش خبرگزاری حوزه، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا شفیع‌زاده، رئیس‌سازمان بسیج طلاب، اساتید و روحانیون کشور نیز در بازدید از مناطق سیل‌زده شهرستان حمیدیه در جمع خبرنگاران به حضور جهادی طلاب و روحانیون در مناطق سیل زده‌اشاره کرد و گفت: ۶ هزار طلبه و روحانی به کمک سیل زدگان خوزستان و لرستان آمده‌اند.
وی اظهار داشت: طلاب، روحانیون و بسیج اساتید از ابتدای سیل خوزستان و سایر استان‌ها وظیفه خود دانستند که با حضور حداکثری در مناطق سیل زده، برای خدمت به مردم تلاش کنند. حجت‌الاسلام والمسلمین شفیع‌زاده گفت: کمک به مردم مناطق سیل زده خوزستان در کنار سایر گروه‌های جهادی از برنامه‌های اصلی بسیج اساتید، طلاب و روحانیان بود که اکنون در بخش‌های مختلف به صورت شبانه‌روزی در حال انجام است.
رئیس‌سازمان بسیج طلاب، اساتید و روحانیون کشور ادامه داد: تلاش در راستای ترمیم سیل بندها، توزیع غذا و امکانات و کمک در انتقال مردم سیل زده، از دیگر اقداماتی است که جامعه طلاب و روحانیان برعهده‌دارد. وی بیان داشت: التیام بخشی به آسیب دیدگان و حضور در اردوگاه‌های استقرار سیل زدگان برای اقدامات فرهنگی از دیگر برنامه‌های طلاب و روحانیان است که تاکنون به خوبی انجام شده و تا بازگشت شرایط عادی به مناطق نیز ادامه دارد. حجت‌الاسلام والمسلمین شفیع‌زاده همچنین خاطرنشان کرد: اقامه نماز، اجرای برنامه‌های ویژه کودکان و خانواده‌ها و همچنین سخنرانی درخصوص احکام دینی و امیدبخشی به مردم از دیگر اقداماتی است که انجام می‌شود.
اعزام روزانه 25 گروه تبلیغی از حوزه خواهران  به خوزستان
حجت‌الاسلام رجب پور، مدیر حوزه علمیه خواهران استان خوزستان هم پیرامون مجموعه اقدامات حوزه علمیه خواهران در سیلاب خوزستان، اظهار داشت: از لحظات اولیه وقوع حادثه و تشکیل ستاد مردمی کمک به سیل زدگان، به دستور آیت‌الله موسوی جزایری، حوزه علمیه خواهران نیز در کنار حوزه‌های علمیه برادران، در صحنه حضور پیدا کردند و مسئولیت امور فرهنگی بانوان، در کمپ‌های اسکان موقت سراسر مناطق سیل زده استان را برعهده گرفتند. وی افزود: از همان روزهای اولیه استقرار هموطنان در کمپ‌های اسکان، کار گروه‌های تبلیغی آغاز شد و علاوه‌بر این، در کنار مدارس شهر اهواز، هر یک از مدارس علمیه شهرستان‌ها را نیز مسئول رسیدگی به امور یکی از کمپ‌ها قرار دادیم.
حجت‌الاسلام رجب پور با‌اشاره به نحوه خدمت رسانی این گروه‌های تبلیغی، گفت: گروه‌های تبلیغی متشکل از چهار نفر از خواهران بزرگوار طلبه است که هر کدام مسئولیت تخصصی در زمینه‌های مشاوره، مربیگری کودک، خطابه و مسائل شرعی را بر عهده‌دارند. مدیر حوزه علمیه خواهران خوزستان خاطرنشان کرد: به طور میانگین روزانه ۲۵ گروه از طلاب خواهر، در کمپ‌های اسکان موقت حضور پیدا می‌کنند و به فعالیت‌های فرهنگی می‌پردازند.
حجت‌الاسلام مهدوی خواه، معاون امور طلاب و دانش آموختگان حوزه علمیه استان تهران نیز از اعزام قریب به هزار طلبه نیرو با هماهنگی مرکز مدیریت به مناطق سیل زده خبرداد و افزود که بیشترین اعزامی نیرو به استان‌های لرستان و خوزستان بوده است. وی افزود: حوزه‌های علمیه این آمادگی را دارند که در راستای اهداف انقلاب و فعالیت‌های جهادی از بین طلاب داوطلب تا چند ماه به صورت هفته‌ای یک اتوبوس به مناطق سیل زده نیرو اعزام کنند.