تاریخ : 1398,پنجشنبه 05 ارديبهشت15:49
کد خبر : 65564 - سرویس خبری : اخبار

واکنش آمریکا به شکست طبس پس از ۳۹ سال ادامه دارد



یکی از عملیات‌هایی که آمریکا برای آزادی نیروهایش در ایران انجام داد، عملیات معروف به پنجه عقاب است که در صحرای طبس انجام شد، به همین دلیل طبس برای مردم فراتر از نام یک بیابان است. مردم در این منطقه امداد الهی را مشاهده کردند.

در لابه‌لای برگ‌های ثبت شده تاریخ انقلاب اسلامی فصل‌هایی وجود دارد که بسیاری از آن‌ها هنوز برای ملت‌ها ناشناخته باقی مانده است. انقلاب اسلامی مراحلی را طی کرده که امداد‌های غیبی برای فروزان‌تر کردن نورالهی، امواج شیاطین را شکسته است تا کشتی نجات انسان‌های مظلوم و محروم، به فرماندهی حضرت امام خمینی، به مقصد برسد.

واکنش آمریکا به شکست پس از ۳۰ سال ادامه دارد

آمریکا پیش از پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مستشاران خود در ایران، به نوعی حکومت را به دست گرفته بود. زمانی که ملت ایران با رهبر امام خمینی (ره) رژیم پهلوی را سرنگون کردند، این مستشاران از کشور خارج شدند. هنگام خروج خطاب به مردم می‌گفتند که بزودی برمی‌گردیم. با انقلاب دوم یعنی اشغال لانه جاسوسی، آمریکا روز به روز نسبت به حکومت در ایران ناامیدتر و به طبع عصبانی‌تر می‌شد. آمریکا توطئه‌ها و عملیات‌های مختلفی را در این جهت طراحی و اجرا کرد. یکی از این طرح‌ها، شبهه کودتایی بود که قرار بود آغاز آن از طبس باشد اما منجر به واقعه‌ای تاریخی و شکست دیگری برای آمریکا شد.

زمانی که شاه از ایران فرار کرد، خبر‌های خوش و امیدوارکننده همچون بازگشت امام خمینی (ره) به کشور، آزادی زندانی‌های انقلابی، دستگیری نیرو‌های ساواک، تسخیر لانه جاسوسی و سقوط هواپیما‌ها و بالگرد‌های آمریکایی در طبس به گوش مردم می‌رسید.

پس از تسخیر لانه جاسوسی به دست دانشجویان پیروی خط امام (ره)، جمعی از نیرو‌های آمریکایی را به اتهام جاسوسی دستگیر کردند. آمریکا از هر فرصتی برای آزادی آنها استفاده می‌کرد. آمریکا سعی داشت با دست‌نشاندگان خود همچون بنی‌صدر گروگان‌های خود را آزاد کند، اما با قاطعیت امام (ره) در این سیاست شکست خورد. یکی دیگر از عملیات‌هایی که آمریکا برای آزادی نیروهایشان انجام داد، عملیات معروف به پنجه عقاب است که در صحرای طبس انجام شد. به همین دلیل طبس برای مردم فراتر از نام یک بیابان است. مردم در طبس امداد‌الهی را دیدند.

واکنش آمریکا به شکست پس از ۳۰ سال ادامه دارد

۵ اردیبهشت ۵۹ آمریکا برای فرار گروگان‌های خود طرحی را اجرا کرد. در این عملیات یک فروند هواپیمای ۱۳۰ با یک بالگرد در کویر به هم برخورد کردند و این امر منجر به انهدام هر 2 آن‌ها شد. نیرو‌های سپاه پاسداران و ژاندارمری پس از اطلاع از این واقعه، در منطقه فرود بالگرد‌ها مستقر شدند و منطقه تحت حفاظت هوایی قرار گرفت؛ اما خبری که تعجب همگان را برانگیخت آن بود که سه فروند از بالگرد‌های شش ملخه آمریکایی که یکی از مجهزترین و قوی‌ترین انواع بالگرد‌های جنگی جهان بود، توسط فانتوم‌های نیروی هوایی جمهوری اسلامی ایران منهدم شدند و در جریان این حادثه فرمانده سپاه پاسداران شهرستان یزد، محمد منتظرقائم شهید و سه نفر دیگر از برادران پاسدار به نام‌های عباس سامعی از ناحیه سر و شانه، محمد علی درستکار از ناحیه بالای ران و محمدرضا لاوری از  ناحیه پا زخمی شدند.

اهمیت این عملیات به حدی بود که برژینسکی مشاور امنیتی کارتر در خاطرات خود آورده است، «اگر طرح عملیات موفق از کار درآید، خونی در رگ‌های ایالات متحده جاری خواهد ساخت که از ۲۰ سال قبل شدیداً به آن نیاز داشته است.» آمریکا در این عملیات شیطانی نه تنها نتوانست به رگ‌های خود خونی تزریق کند، بلکه باقی مانده خون خود را نیز از دست داد.

نقشه‌هایی که از داخل هلی‌کوپتر‌ها به دست آمد، نشان داد که متجاوزین علاوه بر قصد آزادسازی جاسوسان تصمیم داشتند تا از امام و امت حزب الله انتقام سختی بگیرند و به شخصیت‌های مهم مملکت آسیب رسانند.

واکنش آمریکا به شکست پس از ۳۰ سال ادامه دارد

از آن جا که دشمنان قصد داشتند تا با حمله به ایران به اساس اسلام و انقلاب اسلامی ضربه وارد آورند و به گونه‌ای عمل کنند که تا سال‌های سال فریاد رسای «الله اکبر» از منطقه شنیده نشود اما در صحرای طبس بار دیگر امداد‌های الهی شامل حال امت اسلام شد.

دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی به آن سال‌ها ختم نمی‌شود. هر ساله در سالروز این شکست مفتضحانه اقدامات خصمانه‌ای همچون تهدید و تحریم‌های اقتصادی را بر علیه کشور ما اعمال می‌کند. با وجود این شرایط، مردم ما با ایستادگی بار دیگر باعث شدند که آمریکا طعم تلخ شکست را بچشد.


منبع : دفاع پرس