تاریخ : 1398,شنبه 07 ارديبهشت14:40
کد خبر : 65601 - سرویس خبری : حقوقی و قوانین

معافیت ایثارگران از پرداخت عوارض بین جاده‌ای



چرا دیوان عدالت اداری حکمی برای الزام صندوق بازنشستگی به اجرا ی ماده ۴۰ قانون جامع ایثارگران و برقراری حقوق جانبازان حالت اشتغال بر مبنای آخرین حقوق صادر نکرده است؟

- ایثارگران در زمینه پیگیری حقوق خود و استفاده از ابزار قانونی برای تحقق آن کوتاهی می کنند. هر چند که ماده 40 از موارد مهمی است که مبنای حقوق حالت اشتغال  خانواده معظم شهدا ،‌جانبازان و آزادگان بسیاری است که متاسفانه در نیروهای مسلح ،‌بنیاد و دستکاههای اجرایی به آن بی توجهی شده است و گاهی هم از روی تعمد و یا از روی جهل  قانون  به درستی اجرا  نمی شود.

طرح شکایت ایثارگران ابتدا باید در کمیسیون ماده 16 مطرح شود، اما یکی از دلایلی که تا به حال کمیسیون ماده 16 و بنیاد به این موضوع مهم نپرداخته است این باشد که یکی از متهمان اصلی عدم اجرای قانون در این زمینه بنیاد و سپس وزارت دفاع است که هر دو در کمیسیون ماده 16 عضویت دارند .

***

لطفا در مورد سند قانونی معافیت ایثارگران ار پرداخت عوارض بین جاده ای بزرگراه ها توضیح دهید؟

-  قانون مصوب مجلس در خصوص خدمات ترددی جانبازان ماده 44 قانون جامع به شرح زیر است  که لازم است نکاتی پیرامون آن بیان گردد:

وزارت کشور ضمن هماهنگی‌های لازم نسبت به ارائه خدمات ترددی از جمله آرم و کارت تردد و مجوز ورود به محدوده طرح ترافیک و مناطق مربوط را برای جانبازان بیست و پنج درصد (۲۵%) و بالاتر، براساس معرفی‌نامه بنیاد به صورت رایگان فراهم نماید.
1- در قانون به خدمات ترددی به صورت عام اشاره شده است و عناوین خدمات بعدی به عنوان نمونه ذکر شده است .
2- انحصار این خدمات به طرح ترافیک و مثلا" فقط در تهران با روح قانون منافات داردو قصد مقنن از خدمات ترددی در سطح کشور می باشد و می تواند شامل همه خدماتی شود که در حال حاضر وجود دارد و شاید در آینده ایجاد شود . مثل تصمیماتی که احتمالا" شورای شهر در آینده برای تهران بگیرد.
3- این خدمات برای جانبازان 25 درصد و بالاتر رایگان است و محدودیتهای ایجاد شده در شهردای خلاف قانون است .
4- تردد در بزرگراههایی که مشمول اخذ عوارض است به استناد این ماده از مصادیق خدمات ترددی است که باید رایگان به این گروه تعلق گیرد.
5- این موضوع قابل شکایت در کمیسیون ماده 16 می باشد و با شکایت جانبازن می تواند مبنایی برای پیگیری قانونی باشد . ضمنا" حمایت بنیاد در این زمینه و دفاع از حقوق ایثارگران بسیار موثر است .


کد خبرنگار : 23