تاریخ : 1398,دوشنبه 09 ارديبهشت19:52
کد خبر : 65628 - سرویس خبری : اخبار

هشدار رضا علامه زاده، رزمنده و جانباز دفاع مقدس:

قانون اختصاص مقطع تحصیلی بالاتر به سرنوشت مصوبه های قبلی دچار نشود


قانون اختصاص مقطع تحصیلی بالاتر به سرنوشت مصوبه های قبلی دچار نشود

کارشناس حوزه مسایل ایثارگری، تصویب قوانین غیر شفاف را مانع بزرگی جهت دستیابی جامعه ایثارگری به حقوق قانونی خود دانست.

فاش نیوز - کارشناس حوزه مسایل ایثارگری تصویب قوانین غیر شفاف را مانع بزرگی جهت دستیابی جامعه ایثارگری به حقوق قانونی خود دانست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، رضا علامه زاده، رزمنده، جانباز دفاع مقدس و کارشناس مسایل ایثارگران با اشاره به تصویب استفساریه "اختصاص یک مقطع تحصیلی بالاتر به رزمندگان" دوران دفاع مقدس خاطر نشان کرد: بر اساس جزء 6 بند «ث» ماده (۸۸) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور، دولت مکلف است طبق بودجه سنواتی به منظور حمایت و تجلیل از رشادتهای رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که حداقل شش ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان زیر بیست‌ و پنج درصد (۲۵درصد) جانبازی و آزادگان با کمتر از شش ماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی از جمله بهره‌ مندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر مطابق قوانین مربوطه و برای رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس در حقوق و مزایای اجتماعی لحاظ کند.

کارشناس حوزه مسایل ایثارگری اظهار داشت: قانونگذار در این مصوبه لفظ مزایای اجتماعی را به کار برده است که در عالم واقعیت هیچگونه امتیازی برای رزمندگان محسوب نمی شود و برای آنها مزایای مادی ندارد هرچند که مصادیقی ذکر نشده است که منظور از مزایای اجتماعی چیست؟

وی یاد آور شد: بر اساس مکاتباتی که در همان زمان با اداره قوانین مجلس شورای اسلامی  و معاونت حقوقی ریاست جمهوری بعمل آمد تاکید شد که منظور همان مزایایی است که به جانبازان داده می شود. منتهی دولت زیر بار موضوع نرفت و اخیرا استفساریه ای در مجلس تهیه و در آن سوال شده بود که آیا منظور از مزایای اختصاص یک مقطع تحصیلی بالاتر همان حقوق اداری و مادی است که تایید شد بله.

علامه زاده اضافه کرد: حالا بحث بر سر این است که تاریخ اجرای استفساره از چه زمانی خواهد بود؟ آیا زمان تصوسب برنامه ششم است یا همان زمان استفساریه که به نوعی رفع ابهام بوده است. هر چند که در قوانین تفسیری معمولا زمان رفع ابهام مربوط به همان قانون گذشته است.

کارشناس حوزه مسایل ایثارگری تاکید کرد: بنابر این ما می خواستیم این باب مبحثی باشد که حداقل ایثارگران مانند سایر مصوبات ایثارگری دچار سردرگمی و فراموشی نشود. اگر چه تا زمان تصویب نهایی این مصوبه برخی از رزمندگان طی شش ماه گذشته از کار خود بازنشسته شده اند که بایستی به سر کار خود برگردنده شوند.

علامه زاده با انتقاد از بروکراسی اداری اظهار داشت: منظور من این است تصویب این مصوبه طوری نباشد که بعد از دو سال که مجددا تصویب شده است دوباره در مورد  آن مکاتبه نشود و به سرنوشت مصوبه های قبلی دچار نشود تا موجب آزار ئ اذست بچه های رزمنده شود. به نظرم  اگر به آن پرداخته شود خوب است و لب کلام من همین مطلب است.

کارشناس حوزه مسایل ایثارگری با اشاره به بازنشستگی بسیاری از ایثارگران در دستگاه های اداری متذکر شد: موضوع دیگر که بسیار مهم است بحث بازنشستگی جانبازان حالت اشتغال است که متاسفانه برای بازنشستگی آنها آخرین حقوق را به عنوان معدل دوسال در نظر می گیرند در صورتی که آخرین حقوق و مزابا را لحاظ کنند منتهی مشمول کسور را به آنها پرداخت می کنند.اگر چه برخی از ایثارگران از شعب رای گرفته اند اما رای وحت رویه نیست.

وی در پایان تصریح کرد: متاسفانه قصه پر غصه رزمندگان سر درازی دارد و بسیاری از آنها  در آستانه بازنشستگی هستند و متاسفانه مشاهده می کنیم بسیاری از آنها برای اخذ آرا برای قوانینی که دچار ابهام هستند گرفتار پیچ و خم های اداری هستند.

ایراد دیگری که وجود دارد این است که علیرغم تاکیدی که مقام معظم رهبری بر شفافیت قوانین دارند متاسفانه در حوزه ایثارگری قوانین شفاف نوشته نمی شود و موجب سردرگمی ایثارگران در دستگاه های اداری می شود. متاسفانه این اهمال و سهل انگاری مشکلات عدیده ای برای جانبازان به خصوص اعصاب و روان ایجاد می کند.

پایان


کد خبرنگار : 18