تاریخ : 1398,شنبه 14 ارديبهشت19:57
کد خبر : 65766 - سرویس خبری : بدون ویرایش از شما

عدالت محوری و قوانین ایثارگری



رزمندگان و جانبازان زیر25% - جناب آقای دکتر نوروزی
نماینده محترم  فراکسیون ایثارگران

 

  ضمن تشکر و قدر دانی از پیگیری های جنابعالی، درراستای اصل بسیار مهم "عدالت محوری" که در قوانین ایثارگران کمتر دیده می شود، به استحضار می رساند: هم اکنون سالیان سال است که پرداخت صد در صد حق بیمه بازنشستگی سهم فرد و کارفرمایی جانبازان بخش دولتی با هر درصد جانبازی به عهده دولت می باشد و در برنامه ششم نیز رزمنده ها با 24 ماه حضور داوطلبانه در جبهه مشمول این حمایت قرار گرفته اند و همچنین امتیازات دیگری همچون فوق العاده ایثارگری، طبقه یا رتبه تشویقی، مقطع تحصیلی و... در قوانین استخدامی به ایثارگران شاغل با عزت و احترام، اختصاص داده شده است که ایثارگران فاقد شغل دولتی و یا بیکار و یا کارگران فصلی و یا بخش خصوصی از آن بهره مند نمی باشند و این موضوع برخلاف اصل عدالت محوری است.
    
در قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران و یا برنامه ششم برخی از مواد حمایتی همچون درمان و بیمه تکمیلی، بیمه عمر وکمک هزینه های ضروری در خصوص ایثارگران فاقد شغل دولتی به عهده بنیاد گذاشته شده است، لیکن در خصوص نحوه تامین حداقل حقوق و معیشت از یک صندوق بازنشستگی که تابع قوانین مدون باشد، با عنوان "حقوق بازنشستگی" در ایام کهولت سن ایثارگران، برنامه ریزی مناسبی انجام نشده است و بسیاری از واجدین شرایط، حتی از حداقل معیشت نیزمحروم هستند و با کمک سایر بستگان هزینه هایشان تامین می شود.
  
  بنابراین در جهت رفع قسمتی از مشکلات معیشتی ایثارگران، عادلانه این است که همه امتیازات ایثارگران شاغل در بخش دولتی به ایثارگران غیر شاغل دولتی و یا فاقد شغل تسری داده شود. بنحوی که همه جانبازان و رزمنده ها عدالت را در قوانین احساس کنند.
   

   همانگونه که جنابعالی نیز مستحضرید، اصلاح قوانین در حوزه ایثارگران، وزارتخانه ای تخصصی با عنوان "وزارت ایثارگران" را می طلبد، ولیکن برای گشایش برخی از مسائل با فوریت بیشتر، دو پیشنهاد زیر  جهت طرح در مجلس محترم تقدیم می گردد:


1-  " بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است با هماهنگی وزارت دفاع و پشتیبانی نسبت به تلفیق امتیازات ایثارگری کلیه رزمندگان و جانبازان زیر25% اقدام نماید و در صورتیکه مجموع به  25 امتیاز برسد، ایثارگران مربوطه ازکلیه امتیازات جانبازان 25% بهره مند شوند.
    
  توجیهات: هم اکنون رزمندگانی هستند که مدت حضور در جبهه آنها بیش از چندین سال است و بدون آنکه خود بدانند در مجاورت آسیب های جنگ قرار گرفته اند و هم اکنون عادلانه نیست که به دلیل اصابت نکردن یک ترکش و یا نادیده گرفتن جراحت ها از سوی خودشان، از حمایت قانون بهره مند نشوند، لذا با طرح امتیاز بندی و تلفیق ایثارگری، می توان قوانین را به سمت عادلانه تر شدن، سوق داد.

2-  "بنیاد شهید و امور ایثارگران مکلف است کلیه جانبازان زیر 25% فاقد شغل و پوشش بیمه‌ای که حالت اشتغال نمی باشند و یا به صورت موقت بیمه پردازی داشته اند را تحت پوشش بیمه اجباری بازنشستگی سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح قرار داده و صددرصد (100%) حق بیمه مربوطه را در سال هایی که فاقد شغل و دارای خلاء بیمه ای هستند با اولویت امتیاز ایثارگری پرداخت نماید "
    توجیهات: با توجه به سایر قوانین در صورت اجرای بند فوق در نهایت همه جانبازان در سنین 50 تا 55 سالگی می توانند متناسب با حق بیمه واریزی، از حقوق بازنشستگی عادلانه ای بهره مند شوند. هم اکنون حق بیمه بازنشستگی جانبازان شاغل که دارای درامد هستند از سوی دولت پرداخت می شود، بنابر این پرداخت حق بیمه جانبازان غیر شاغل اولویت بیشتری دارد که از سوی دولت پرداخت شود و اگر در سالهای گذشته یعنی از ابتدای تایید جانبازی این موضوع اجرا شده بود، هم اکنون همه جانبازان دارای امنیت فکری و روانی و معیشتی با حداقل حقوق بازنشستگی بودند.
 
به امید آنکه روزی قوانین ایثارگران ایران آنقدر عادلانه نوشته شود، که الگویی باشد برای همه کشورهایی که سابقه جنگ داشته اند.

با تشکر جمعی از رزمندگان و جانبازان زیر25%


کد خبرنگار : 20