تاریخ : 1398,یکشنبه 22 ارديبهشت15:11
کد خبر : 65986 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

گفت‌وگو با خانواده و دوستان طلبه شهید مصطفی قاسمی

نام عشق را با خط خون نوشت


نام عشق را با خط خون نوشت

ظهر هفتم اردیبهشت‌ماه در حادثه‌ای دلخراش، مصطفی قاسمی طلبه جوان 46 ساله در مقابل حوزه علمیه آخوند ملاعلی معصومی همدانی از سوی یک شرور مورد حمله مسلحانه قرار گرفت و در حالی که روزه‌دار بود شربت شهادت را نوشید و جرعه‌نوشان حقیقت را تا ابد در حسرت دیدار خود باقی گذاشت. او بعد از اخذ دیپلم وارد حوزه علمیه شد و چندی بعد با درآمد پایین ازدواج کرد که ثمره این ازدواج سه فرزند است. برای شناختن ابعاد شخصیتی و وجودی شهید به سراغ خانواده و دوستان او رفتیم. شما را به خواندن روایت‌های شنیدنی و زیبا از این شهید دعوت می‌کنیم:

حالش تغییر کرده بود
فاطمه قاسمی، فرزند طلبه شهید در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: پدرم فردی متدین و مقید به واجبات و مستحبات بود و در همه حال در مسیر نورانی ولایت حرکت می‌کرد و اهتمام زیادی به کسب روزی حلال داشت.
وی افزود: از همان دوران کودکی به تربیت اسلامی فرزندان اهتمام داشت و به حفظ حجاب و رعایت حدود آن تاکید می نمود و بارها به ما گوشزد می‌کرد چادری که به سر دارید یادگاری از حضرت زهرا(س) است و باید به خوبی از آن نگهداری کنید.
فرزند ارشد شهید قاسمی با بیان اینکه جای خالی پدر برای خانواده سخت است ادامه داد: با این وجود، دلتنگی برای کسی که میهمان امام‌حسین(ع) و خانم حضرت زهراست معنا ندارد و همین برای ما کفایت می‌کند.
قاسمی با بیان اینکه اگر یک‌بار دیگر پدرم را ببینم خیلی خواسته و سخن دارم که با او بگویم خاطرنشان کرد: اولین و مهم‌ترین خواسته من شفاعت در آن دنیا و هم‌نشینی با اوست.
وی گفت: بارها اطرفیان از او می‌خواستند که لباس روحانیت‌اش را همه جا نپوشد اما ایشان عاشق این بود که دائماً با لباس روحانیت ظاهر شود و بالاخره با همین لباس به دیدار معبود و معشوق خود شتافت.
قاسمی با اشاره به اینکه دنیا در نگاهش کوچک می‌آمد خاطرنشان کرد: حال و احوال بابا از آغاز سال جدید تغییر کرده بود و این تغییر برای ما ملموس بود.
وی با بیان اینکه بسیار از سرگذشت کربلا و زندگی‌نامه امام حسین(ع) برای خانواده سخن می‌گفت افزود: در گفتن ذکر یاحسین(ع) مداومت داشت و بزرگ‌ترین برگ برنده‌اش هم مدد گرفتن از این ذکر بود.
فرزند شهید قاسمی با اشاره به اینکه پدرم ستون خانواده بود ابراز داشت: این درست است که پشتوانه خود را از دست دادیم اما پشت و پناه ما خدای بزرگ و امام زمان(عج) است.
وی با اشاره به اینکه ناراحتی شهید قاسمی بیشتر به خاطر متلک‌ها و زخم زبان‌های بیرون از خانه بود عنوان کرد: پدرم به ندرت عصبانی می‌شد و اگرهم از موضوعی ناراحت بود فقط سکوت اختیار می‌کرد.
فرزند ارشد شهید قاسمی در ادامه با رد این شایعه که قاتل از بستگان دور شهید قاسمی است خاطرنشان کرد: قاتل در صفحه مجازی خود گفته بود که یک آخوند را کشته و هرگز سخنی از اینکه هدفش کشتن چه شخصی است، به میان نیاورده بود.
راه او را ادامه می‌دهیم
در ادامه، داماد شهید قاسمی با بیان اینکه معیارها و ارزش‌های دینی در این خانواده رعایت می‌شود گفت: حدود پنج ماهی است که با دختر شهید قاسمی وصلت کردم.
علی افشاری‌سامک افزود: نحوه زندگی و شهادت حجت‌الاسلام قاسمی به ما انگیزه می‌دهد تا این راه را با تمام توان ادامه دهیم و لحظه‌ای از آرمان‌ها و ارزش‌های اسلامی و انقلابی عقب‌نشینی نکنیم.
وی تقوای زیاد و مداومت بر نماز شب را از ویژگی‌های شهید قاسمی برشمرد و گفت: در بسیاری از روزهای ماه رجب و شعبان روزه بود و آخر هم با زبان روزه شهید شد و به آرزویش رسید.
 داماد شهید قاسمی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین آرزوی من این است که شهید دست مرا بگیرد و تنهایم نگذارد و دعا کند تا شهادت نصیبم شود.
با خدا معامله کرد
مدیرحوزه علمیه همدان با اشاره‌ به ویژگی‌های شاخص طلبه شهید گفت: شهید «مصطفی قاسمی» طلبه‌ای با تقوا، متعهد، ولایتمدار، دیندار، پاک، با اخلاص و اهل نماز جماعت بود که توسط فردی شرور به شهادت رسید.
آیت‌الله سیدمصطفی موسوی ‌اصفهانی با اشاره به اینکه کوردلان بدانند ریختن خون شهید ما را مستحکم‌تر از قبل خواهد کرد افزود: خون روحانیت برای رضای خدا و در راه تقویت اسلام  ریخته می‌شود. تمامی طلاب هنگام ورود به حوزه با خدا معامله کرده و هیچ ترسی از مرگ ندارند بلکه برای ملاقات با خدا لحظه شماری می‌کنند.
مدیرحوزه علمیه همدان عنوان کرد: بعد از شهادت «مصطفی قاسمی» موضوعاتی در فضای مجازی مطرح شد که به هیچ عنوان درست نیست و کذب محض است. یکی از حربه‌های تبلیغاتی دشمنان ترور شخصیتی افراد  است تا عمل زشت خود را در سایه شبهات توجیه کنند اما ترفندهای آنان نخ نما شده است.
وی با اشاره به اینکه شهادت‌ طلاب و نیروهای انقلابی راه استقامت را به ما نشان می‌دهد خاطرنشان کرد: طلبه‌هایی همچون شهید قاسمی برای جهاد در راه خدا و کمک به مردم در هر شرایطی آماده هستند.
موسوی‌اصفهانی خاطرنشان کرد: خون این طلبه جوان باعث شد تا ناامنی و خطرات فضای مجازی بیش از گذشته برای مسئولان آشکار شود، لذا آقایان باید قبول کنند که آزادی بیش از حد در این بخش می‌تواند امنیت جامعه را به خطر بیاندازد و به ارزش‌ها و مقدسات دینی آسیب وارد کند.
وی با بیان اینکه فضای مجازی باید هر چه سریع‌تر ساماندهی و برای کنترل آن راه حلی در نظر گرفته شود تصریح کرد: کسانی که در خصوص عدم کنترل فضای مجازی کوتاهی می‌کنند بدانند در روز قیامت مسئول خون شهدا هستند و باید پاسخگو باشند.
ساده‌زیست و اهل علم
حجت‌الاسلام عبدالعظیم افشاری دوست قدیمی شهید قاسمی با اشاره به اینکه برخی از ویژگی‌های این شهید مرا مجذوبش کرده بود گفت: سال‌ها بود که با یکدیگر رفت و آمد خانوادگی داشتیم، رفیق و هم‌حجره بودیم تا جایی که 24 سال از عمرمان را با هم سپری کردیم.
وی با اشاره به اینکه او هرگز خود را بالاتر از کسی نمی‌دید و از تکبر دوری می‌کرد افزود: امتیازی که او را از سایرین متمایز می‌کرد تواضع و اخلاصش بود و به خاطر این ویژگی بسیاری جذب او می‌شدند. انسانی ساده‌زیست بود و از تجملات دوری می‌کرد.
دوست و هم‌حجره شهید قاسمی ادامه داد: از ریخت و پاش‌های میهمانی‌ها بیزار بود و هرگاه به خانه یکدیگر می‌رفتیم سفره‌هایمان ساده بود و خانواده‌ها را به زحمت نمی‌انداختیم.
افشاری با بیان اینکه وی بیشتر اوقات به دنبال کسب معنویت و فهم معارف دینی بود عنوان کرد: شهید ساعات زیادی را در کتابخانه مشغول مطالعه بود و هیچ‌گاه از بحث و تطور در کتاب‌های حوزوی و تاریخی غافل نبود. وی یادآورشد: بسیاری از طلاب بعد از هر نماز، شهادت را از خداوند می‌خواهند و شهید قاسمی هم مستثنی از این قاعده نبود و بارها و بارها از خداوند طلب شهادت کرده بود و آرزو داشت که روزی مدافع حرم باشد.
افشاری به خصایص نیکوی شهید اشاره کرد و گفت: وی به درآمد کم حوزه قانع بود و علاقه وافری به اهل‌بیت عصمت و طهارت به ویژه مادر سادات حضرت زهرا(س) داشت.
دوست و هم حجره شهید قاسمی با بیان اینکه زندگی من و مصطفی پر از خاطره بود یادآور شد: شهید قاسمی خط بسیار زیبایی داشت و با همین خط زیبایش برایم یادگاری‌هایی‌ به جا گذاشته که هر بار نگاهش می‌کنم یاد مصطفی برایم زنده می‌شود.
افشاری با صدایی بغض‌آلود و حسرت ادامه داد: به هر جا نگاه می‌کنم چهره او را می‌بینم و این درد بر جسم و جانم سنگینی می‌کند، هنوز به خوابم نیامده ولی آرزو دارم که هر چه زودتر چهره نورانی او را ببینم.
وی با اشاره به اینکه راهی که ما در آن قدم گذاشته‌ایم راه شهادت است اظهار داشت: شهادت در مسیر تحقق دین الهی زمینه‌ساز ظهور امام زمان(عج) است و هدف شهید قاسمی هم چیزی جز این نبود که در رکاب امام زمان(عج) شهید شود و مزد خود را به شایستگی از خدا و امامش گرفت.