تاریخ : 1398,جمعه 27 ارديبهشت17:54
کد خبر : 66164 - سرویس خبری : باغ بهشت

سرسخت چون قله دنا !



نگاهی به زندگینامه خلبان شهید «خاجوی»؛

 

اخلاق نیکو، ایمان و تعهد، شجاعت افسری و خلبانی شهید خاجوی، از او فرمانده خوشنامی ساخته بود که ناوگان تحت فرمان وی، در آماده به‌کاری و انجام ماموریت‌ها زبانزد بود.

 

 به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، سرهنگ شهید خلبان مسعود خاجوی در سال 1355 در خانواده‌ای از عشایر طایفه فارسی‌مدان ایل قشقایی در مرز استان فارس و بوشهر متولد شد. زندگی سخت عشایری از او مردی مومن، باصلابت و سر سخت ساخت. در زندگی عشایری، حیاط خانه زندگی‌اش، از دامنه‌های شمالی قله دنا تا دشت‌های شمال بوشهر بود. عظمت طبیعت، اورا خداباور و مومن تربیت کرد.

 

از قله سر به فلک کشیده‌ی دنا، سرسختی و استواری را آموخت؛ و از دشت بوشهر و خلیج نیلگون فارس، دریا دلی و سخاوت را یاد گرفت.

 

 پدر و مادر وی که دارای 6 فرزند پسر و 2 دختر بودند در نبرد با سختی‌های روزگار، ایمان و اخلاص، سر لوحه کارشان بود و اصرار داشتند تا نان حلال و لقمه پاک به فرزندان بدهند و این شد که فرزند تیزهوش آنها، پاکی و شرافت را سرلوحه زندگیش قرار دهد.

 

وی پس از گذراندن مراحل اولیه تحصیل در مدارس عشایری به شهر کازرون مهاجرت کرد و در رشته ریاضی و فیزیک موفق به اخذ دیپلم شد، سپس وی در دانشکده خلبانی هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران پذیرفته شد و به تهران رفت تا بتواند بال پرواز خود را برای دفاع از حریم آسمان میهن بگشاید.

 

 

 

 

 

 

مسعود در سال 1374 وارد دانشکده خلبانی دانشگاه افسری امام علی (ع) شد و پس از طی موفقیت آمیز دوران دانشجویی در سال 79 با درجه ستواندومی خلبانی فارغ التحصیل شد و در پایگاه چهارم هوانیروز ارتش در اصفهان مشغول به خدمت شد.

 

خلبان آزمایشگر بالگرد 214

 

درسال 83، پس از طی دوران طلایی خدمت خود در اصفهان، به پایگاه سوم هوانیروز ارتش در کرمان رفت و موفق شد، رتبه‌های خلبانی را به سرعت طی کرده و به عنوان خلبان آزمایشگر بالگرد 214 و با درجه ستوان‌یکمی به عنوان فرمانده گروهان هلی‌کوپتری انجام وظیفه کند.

 

اخلاق نیکو، ایمان و تعهد و شجاعت افسری و خلبانی، از مسعود فرمانده خوشنامی ساخته بود که ناوگان تحت فرمان وی، در آماده به کاری و انجام ماموریت‌ها زبانزد بود.

 

درسال 1389 به پایگاه دوم هوانیروز مسجد سلیمان منتقل شد و با درجه سرگردی به فرماندهی گردان هجومی رسید وخیلی زود به عنوان فرمانده نمونه گردان هوانیروز ارتش و نیروی زمینی قهرمان ارتش جمهوری اسلامی ایران شناخته شد.

 

جام وجود خلبان مسعود خاجوی، سرشار از عشق به ایران اسلامی و خدمت به مردم بود وخدمتی که به عنوان خلبان فرمانده از خود ارائه می‌داد، برخاسته از نهاد وی بود.

 

طی کردن دوره دافوس با موفقیت

 

وی در سال 1392 به تهران آمد تا با گذراندن موفقیت آمیز دوره کارشناسی ارشد خود در دانشکده فرماندهی و ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران (دافوس)، گام‌های خود را در مسلح شدن به ابزار خدمت عاشقانه به میهن و ملت تکمیل کرده باشد و پس از طی دوره دافوس، به پایگاه چهارم هوانیروز اصفهان رفت و به عنوان جانشین گردان هجومی، منشاء خدمات و اثرات فراوان شد.

 

 

 

 

 

 

سرهنگ خلبان بهمن ایمانی از دوستان شهید می‌گوید: خلبان مسعود خاجوی، در طول سال‌های پروازی در خدمت به مردم سیستان وبلوچستان، در زلزله کرمان و بم و زرند، در عملیات اکتشاف نفت وگاز در خوزستان و بوشهر، در سانحه هوایی یاسوج، در خدمت به مردم محروم چهارمحال وبختیاری و اصفهان و کهگیلویه و بویر احمد، صحنه‌هایی بی‌بدلیل از عشق و ایثار را آفرید و از جان و دل، به ملت ایران هدیه کرد.

 

وی افزود: عناوین خلبان ارشد، خلبان فرمانده و خلبان سرفرماندهی و نیز محبوبیت و مقبولیت روز افزون وی در میان کارکنان تحت فرماندهی‌اش، نوید روز‌هایی را می‌داد که وی در خدمت به میهن اسلامی روز‌های بزرگی را تجربه کند.

 

خلبان مسعود خاجوی سرانجام در 13 اسفند سال 97 در حالی که برای خدمت و امدادرسانی به مردم چهارمحال و بختیاری به پرواز در آمده بود، براثر سانحه هوایی جاودانه شد و به شهادت رسید.

 

پدرم برای عزت ملت و عظمت ایران اسلامی پرواز کرد و شهید شد

 

از شهید خاجوی دو فرزند پسر به نام‌های سبحان و ماهان به جا مانده است. فرزند ارشد وی سبحان خاجوی 13 ساله در مراسم تشییع پیکر پدر شهیدش، با چشمانی اشکبار، اما قامتی استوار و چهره‌ای مصمم، خطاب به ملت ایران گفت: پدرم برای عزت ملت و عظمت ایران اسلامی پرواز کرده و شهید شده است و من به مسیر زندگی پدر افتخار می‌کنم.

 

سبحان خاجوی عنوان کرد: راه پدرش را در خدمت به ملت و میهن اسلامی ادامه خواهد داد.

 

پیکر شهید سرهنگ خلبان مسعود خاجوی، پس از تشییع باشکوه بر دوش مردم اصفهان به شیراز منتقل شده و پس از استقبال بی نظیر مردم شیراز و ایل قشقایی، در گلزار شهدای شیراز به خاک سپرده شد.