تاریخ : 1398,سه شنبه 31 ارديبهشت18:53
کد خبر : 66286 - سرویس خبری : اخبار

افطاری با جانبازان زیر ۲۵ درصد



افطاری با جانبازان زیر 25 درصد

 

 

  افطاری بر سر سفره جانبازان و رزمندگانی که سال ها پس از پایان جنگ تحمیلی دور هم گرد آمده و با ذکر خاطرات ایثارگری های خود وهمرزمانشان برای فرزندان تاکید می کنند که برای دفاع از اسلام و ایران رفته اند و به هیچ عنوان پشیمان نبوده و تا زنده اند پای نظام، رهبری و مردم کشور هم می مانند.

 

 

جانباز یعنی درد، جانباز یعنی دم نزدن، یعنی ایستادن، یعنی سوختن و دود نداشتن، رفیقی که دست راستش را توی کربلای پنج جا گذاشته بود می گفت باز هم جنگ بشود می روم.جانبازی که هر نفسش گوهری از گوهرهای درخشان انقلاب و نمادی از عشق و ایثار هست و خاطراتش برگ‌های زرین تاریخ ایران و انقلاب.
داستان از اینجا شروع شد که انسان هایی برای ناموس، برای وطن و برای آبرویشان می روند تا جلوی متجاوز را بگیرند، چه شد و چه کردند بماند که واقعا مانده است.
برگردیم به دهه شصت، واقعا اگر جوان های دسته گلمان را نمی دادیم اکنون کجای نقشه جغرافیا ایستاده بودیم؟ جوانان ما امروز از کدام هویت می گفتند؟ مسئولان امروز به پاس این همه رشادت باید نیم نگاهی به گذشته داشته باشند.

* جانبازانی که درصد بالایی ندارند
حاج حمید، حاج احمد، حاج حبیب و دوستان دیگری که پس از سالها با مراجعه به دستگاههای ذیربط در عرصه تعیین درصد به جانبازان به مقدار کمی از این رده بندی نصیبشان شده و فارغ از زیاده خواهی ها ، قناعت کرده و در نهایت هم رزم های خود را با زحمت و مشقت فراوان یافته اند تا هرساله در جمعی با نشستن بر سر سفره افطار بازگوی خاطرات جانفشانی ها و ایثارگریهای خود و همرزمانشان باشند .
بار دیگر این توفیق نصیبمان شد تا در جمع صمیمی این عزیزان قرار بگیریم عزیزانی که پس از پایان دوران دفاع مقدس با مشکلات زیادی در درمان و زندگی روزمره خود دست و پنجه نرم کردند و در این روزها در آغاز دهه پنجم انقلاب اسلامی موهای خود را سپید و با دستانی نحیف و بعضا پینه بسته قبل از اذان مغرب و عشا در ماه مبارک رمضان که بسوی معبود بلند کرده اند ، برای سلامتی همرزمان و جانبازان و شفای بیماران دعا می کنند.
این عزیزان در بسیاری از مواقع مشکلات خود را به دست خود و دوستانشان رفع و رجوع کرده و بسیاری از آنان از تسهیلات اعطایی بنیاد شهید و امور ایثارگران امروز و بنیاد جانبازان و مستضعفان قدیم استفاده نکرده اند و امروز هم شاکر معبود و انقلاب اسلامی و پیر و مرادشان حضرت امام خمینی ره و تابع منویات رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای هستند و خود را سربازان رهبری می دانند.

* درصد های دنیوی برکتی ندارد
به گفته حاج حمید توسلی، جانباز به فردی اطلاق می شود که جان خود را در راستای حفظ دین ومیهن فدا کرده و با خدای خدا معامله نموده و این درصد ها دنیوی است و برکتی ندارد اگرچه مسئولان برای بسیاری از ایثارگران زحمات فراوانی می کشند.
این رزمنده دوران دفاع مقدس با درد و دل با خبرنگار ایرنا ، خاطرات خود را در زمان آغاز جنگ و روزهایی که با وانت ها وخودروهای نظامی ، رزمندگان را در خط مقدم در گرمای خوزستان جابجا می کردند شروع کرد و کم کم خاطراتش را در زمینه ایثار و شهادت دوستان و همرزمان ادامه داد . حاجی با نشان دادن محل آسیب های جدی روی دو پای خود می گوید من هنوز توفیق رفتن به بنیاد و گرفتن درصد را نیافته ام و اصلا این حرفهایی که همرزمانم درباره درصد و نوع تسهیلات اعطایی برای جانبازان می زنند را نمی شناسم .
او تاکید می کند: مگر ما رفته بودیم که درصد بگیریم بعد دفاع کنیم از دین و میهن وناموسمان، که امروز ناراحت کمی درصد و مشکلات ناشی از این رده بندی و درجه بندی را داشته باشیم نه اصلا اینطور نیست در خط مقدم همه به دنبال ایثار و فداکاری بودند و اصلا کسی به رنگ و مسئولیت و این چیزها توجه نداشت همه فقط خدا را می دیدند و با دستور امام رشادت و ایثارگری می کردند.
حاج حمید درباره سلامتی و ادامه درمان پاهایش که در سه راهی خرمشهر با اصابت ترکش خمپاره مجروح شده می گوید: بعد از مجروح شدن با رساندن من و چند تن دیگر از رزمندگان به بیمارستان صحرایی در آن محدوده در بیمارستانی در اهواز بستری شدیم و بعد به مرخصی آمدیم سپس با باز یابی سلامتی به جبهه برگشتیم و تا روزهای آخر هم در کنار رزمندگان بودیم این برای من یک توفیق است که امروز هم دوستان خود را بر سر سفره افطار مشاهده می کنم.

* مسئولان بیشتر به فکر جانبازان باشند
حاج احمد مقدم که در کربلای پنج با گلوله دوشکا از ناحیه سر مجروح شده بود در گفت وگو با خبرنگار ایرنا درباره وضعیت سلامتی خود گفت : الحمدلله سلامت هستم اگرچه سالها سختی کشیدم و دوران درمان من هم هنوز ادامه دارد ولی باید توجه کرد که شفا در دستان خداست و از اهل بیت کمک خواسته ام و امروز هم در پی بیشتر شدن درصد و این حرف ها نیستم من کارم را بعد جنگ تحمیلی در بازار دنبال کردم و اصلا توجهی به این حرفها ندارم .
وی با اشاره به اینکه امروز در میان جمع رزمندگانی که بر سر سفره افطاری نشسته اند دوستانی را می بینم که مشکلات زیادی دارند در عرصه زندگی و این قطعا وظیفه دستگاههای مانند بنیاد است که به این عزیزان رسیدگی کند و مشکلات این دوستان را رفع نماید . اما با توجه به سخنان و خاطرات دوستان می بینیم که این دوستان هم بعد از مجروحیت به دنبال پرونده بنیاد و نامه از بیمارستان و درصد و این چیزها نبوده اند و به تنها چیزی که فکر می کردند دفاع از میهن اسلامی و ناموس مردم ایران بوده و امروز هم اگر این مشکلات را دارند اصلا از اعمال و رفتار خود بعنوان رزمنده پشیمان نیستند.
حاجی مقدم روزهای خوش بودن در کنار رزمندگان در عملیات ها و خط مقدم را از بهترین روزهای زندگی خود می داند و می گوید :آن روزها دیگر بر نمی گردد امکاناتی نبود و سرما وگرما فشار مضاعفی بر رزمندگان می آورد اما چیزی که مهم بود نشان از روحانیت و ولایتمداری رزمنده ها داشت، ایمان به خدا و اجرای دستورات اسلام و فرماندهان در زمان جنگ بود.
حاج احمد درباره مشکلات درمان خود تصریح می کند : قطعا باید مسئولان بیشتر به فکر جانبازان و رزمندگان باشند ، امروز داروها بسیار گران شده و برخی داروها از سوی بنیاد حمایت نمی شود و این بسیار برای جانبازان و خانواده های آنان سخت شده است . از مسئولان می خواهم که بیشتر در بیمارستان ها و کلینیک های مربوط به بنیاد حضور داشته باشند و مشکلات دوستان را از نزدیک ببینند و برای آن ها راه حل و جواب پیدا کنند.

* شیمیایی ها مشکلات بیشتری دارند
حاج حبیب مومن فر دیگر جانبازی که در جبهه های جنوب شیمیایی شده و نفسش همیشه به شماره می افتد اما ایمانش به شماره نمی افتد و در راستای اعتلای جمهوری اسلامی کم نگذاشته به خبرنگار ایرنا در این جمع تاکید می کند که رسانه های بیشتر به مسائل جانبازان و رزمندگان توجه کنند و او معتقد است که اگر رسانه ها به این موضوعات بیشتر بپردازند قطعا مسئولان هم بیشتر به فکر یاری رساندن به این قشر مومن و از خود گذشته و فداکار خواهند بود.
این جانباز شیمیایی مشکلات تنفسی در آب و هوای آلوده را بزرگترین دشمن سلامتی خود و هم قطارانش می داند و اضافه می کند : در بیمارستانهای مربوط به بنیاد موضوع جانبازان شیمیایی مقداری کم رنگ شده و این قشر از حمایت های قاطع برخوردار نیستند . شیمیایی ها کارشان سخت تر از دیگر جانبازان است زیرا وقتی نفسی به شماره بیفتد قطعا نفس های بعدی که خانواده ها باشند نیز به شماره می افتد . جانبازان شیمیایی برای گرفتن داروها و اسپری های مربوط به تنفس خود بسیار با مشکل روبرو هستند و در این زمان که تحریم ها علیه کشورمان می باشد داروهای جانبازان شیمیایی بسیار به سختی به دست این عزیزان می رسد.
حاجی درباره درصد جانبازی خود می گوید : من چون با اصرار دوستان پس از 20 سال به بنیاد مراجعه کردم درصد درست و حسابی به من ندادند و امروز جزو جانبازان زیر 25 درصد هستم و بسیاری از مشکلات را به عینه مشاهده می کنم به نظر من جانباز را با درصد نباید دید جانباز را بر اساس مشکلات و گرفتاریها و مقدار بیماری او باید سنجید و به او تسهیلات داد جانبازی که زیر 25 درصد است اصلا تسهیلات زیادی که مسئولان تبلیغ می کنند به آنها تعلق نمی گیرد .
* دانشگاه و سربازی فرزندان جانباز مشکلات عدیده
حاج رضا از وضعیت تسهیلات دانشگاهی برای جانبازان زیر 25 درصد برای خود و فرزندانش گله می کند و می گوید ترکشی یک درصد هم حساب کرده بودند الان بالای 25 درصد بودیم ، حاج عباس از درمان و کسر خدمت فرزندانش حرف می زند که باید به شکل بهتری انجام پذیرد ، حاج محمد که پسرش در حال رفتن به سربازی است از کسر خدمت برای سربازی فرزندش ناراحت است ، سید رضا که درصد پایینی برایش در نظر گرفته اند به مزاح می گوید حقمان است باید سر وقت می رفتیم چرا نرفتیم ؟، علی آقا با اینکه از دوستان نزدیک فرماندهان در زمان جنگ بوده به راحتی می گذرد و می گوید خدا باید به جانبازان درصد بدهد نه این عزیزان، برکت زندگی و سلامتی با خداست ،امیر خان که سفره را می اندازد معتقد است همینکه دور هم هستیم از 25 درصد بالاتر است، فرزندان جانبازان هم هاج و واج به حرفهای پدران خود گوش می دهند برخی راضی و برخی ناراضی هستند و زیر لب حرف هایی می زنند.
باید از حاج مصطفی ، حاج اسماعیل ، حاج رضا ، آقا مهدی و آقا مصطفی از دیگر جانبازانی که هر ساله بر سر سفره افطاری جانبازان زیر 25 درصد شرکت می کنند و امسال به دلیل بیماری و موضوعات مربوط به جانبازی غیبت داشته اند یاد کرد.
شب خوبی بود کلی حرف و سخن شنیدیم که خاطرات جانبازان اگر بصورت خبر و تصویر در آید قطعا راهگشا خواهد بود.
گزارش از رضا رضایی مجد
اجتمام*1095*


منبع : ایرنا