تاریخ : 1398,شنبه 04 خرداد15:18
کد خبر : 66383 - سرویس خبری : اخبار

خرمشهر چگونه آزاد شد؟



سوم خرداد و فتح خرمشهر با تاریخ ایران گره خورده است. فتح خرمشهر برای تاریخ ایران بیش از آنکه فتح یک سرزمین باشد؛ نماد و ارزشی از یک سلسله خواستن‌ها و شهادت‌ها و استقامت‌ها است. سوم خرداد روز آزادسازی شهری است که در جنگ اراده‌ها، اراده دشمن زمین‌گیر می‌شود و این پیام به دشمن داده می‌شود که وَ لَیَنصُرَنَّ اللهُ مَن یَنصُرُه.

خرمشهر پس از ۵۷۵ روز اشغال، در ۲۵ روز نبرد سخت در ۱۱ صبح سوم خردادماه آزاد شد و غریو شادی تمامی میهن اسلامی را فرا گرفت. آن روزهای سخت و غرورآفرین تمام شد اما هنوز سرمان بلند از دفاعی بزرگ و محکم است.

سوم خرداد نمادی زنده و سربلند در تاریخ و حال و آینده

سوم خرداد نمادی زنده و سربلند در تاریخ و حال و آینده است. فتح خرمشهر یک معجزه بود. در جنگی نامتعارف و نابرابر اراده حق بر باطل پیروز شد. جنگی که یک طرف آن، مستضعفین سینه سپر کرده و در سمت دیگر تمامی مستکبرین دندان تیز کرده بودند. جنگی که سال ۵۹ به نمایندگی از صدام بر کشور تحمیل شد و ۹۶ ماه طول کشید.

برای تورقی در تاریخ و آنچه در سوم خرداد گذشت گفتگویی را با علیرضا معینیان یکی از رزمندگان عملیات بیت‌المقدس و فرمانده گروهان قدس از گردان کربلای اهواز در زمان آزادسازی خرمشهر ترتیب دادیم. جانبازی که در عملیات «الی بیت المقدس» مجروح شد و معاون گردان کربلا بود.

دشمن مرتب از سوی استکبار تقویت می‌شد

وی در ابتدا به وضعیت کلی دشمن و توانایی آن اشاره و اظهار داشت: در سال ۵۹ وقتی عراق به ایران حمله کرد، ۱۲ لشکر داشت و در سال ۶۵، این تعداد به ۲۷ لشکر رسیده بود. ۸۰ کشور دنیا از صدام مستقیم و غیرمستقیم حمایت می‌کردند؛ وام یک میلیارد دلاری، تربیت خلبان در پایگاه سلطنتی نیروی هوایی بریتانیا، اهدا هواپیمایی شناسایی آواکس، تجهیز صدام به ۶۰۰ تن بمب شیمایی از سوی آلمان، اینها بخشی از پشتیبانی‌های نظام استکبار از حزب بعث بود.

این رزمنده دوران دفاع مقدس درباره موقعیت زمانی عملیات «الی بیت المقدس» اظهار داشت: ایران پس از انجام عملیات پیروزمند فتح المبین در اول فروردین ۱۳۶۱ در منطقه عمومی شوش و پس از مباحث فراوان نظامی مقرر شد عملیات الی بیت المقدس را با هدف آزادسازی مناطق اشغالی جنوب خوزستان انجام دهد.

آزادسازی شهرهای خرمشهر، هویزه از جمله اهداف عملیات الی بیت المقدس

وی افزود: از اهداف این عملیات؛ انهدام در منطقه عمومی جنوب رودخانه کرخه کور و غرب رودخانه کارون و در نتیجه آزادسازی شهرهای خرمشهر، هویزه و خط مرز بین المللی بود همچنین از حمله مجدد دشمن جلوگیری شود.

معینیان اظهار داشت: در این عملیات ماموریت‌هایی مانند انهدام نیروهای دشمن به استعداد دو لشگر، آزادسازی شهرهای خرمشهر، هویزه و پادگان حمید و همچنین در نهایت آزادسازی حدود ۶ هزار کیلومترمربع از سرزمین‌های تحت تصرف صدام بود. این مقدار چیزی در حدود دوبرابر عملیات فتح المبین بود.

جانباز هشت سال دفاع مقدس افزود: برای همین سپاه پاسداران یکصد گردان پیاده، ۱۲ گردان زرهی و مکانیزه (در مجموع ۱۱۲ گردان) و ارتش جمهوری اسلامی ۲۰ گردان پیاده و ۲۴ گردان زرهی و مکانیزه (در مجموع ۴۵ گردان) نیرو آماده کردند.

عملیات آزادسازی خرمشهر در ۴ مرحله و ۲۵ روز انجام شد

معینیان ادامه داد: در عملیات الی بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر شد، ارتش و بسیج روی هم ۶۰ هزار نفر نیرو داشت. این عملیات از ۱۰ اردیبهشت سال ۶۱ شروع و ۲۵ روز بعد در سوم خرداد ۶۱ منجر به آزادسازی خرمشهر شد.

فرمانده گروهان قدس در سال ۶۱ بیان داشت: این عملیات بنام عملیات الی بیت المقدس و در ۴ مرحله انجام شد که رمز ۳ مرحله اول یا علی بن ابی طالب و رمز مرحله چهارم یا محمد بن رسول الله بود.

وی گفت: مرحله اول این عملیات ۱۰ اردیبهشت سال ۶۱ آغاز شد. این عملیات قرارگاه عملیاتی قدس در شمال خرمشهر به فرماندهی حاج احمد غلامپور، قرارگاه فتح در جبهه میانی در شرق رودخانه کارون به فرماندهی غلامعلی رشید و قرارگاه نصر در سمت چپ به فرماندهی شهید حسن باقری آغاز شد. رزمندگان تحت امر قرارگاه فتح و نصر ضمن عبور از رودخانه کارون به جاده اهواز – خرمشهر مسلط شدند.

این جانباز جنگ با اشاره به مرحله دوم عملیات گفت: مرحله دوم ۱۶ اردیبهشت سال ۶۱ آغاز شد. رزمندگاه قرارگاه‌های فتح و نصر توانستند به نوار مرزی برسند و دشمن مجبور به عقب نشینی از هویزه، پادگان حمید و دشت جفیر شود.

وی درباره مرحله سوم اظهار داشت: این مرحله ۱۹ اردیبهشت همان سال انجام شد و دشمن تلفات زیادی داد ولی هوشیاری سپاه سوم صدام در خطوط پدافندی مانع از دستیابی به اهداف عملیات شد.

معینیان با اشاره به مرحله پایانی عملیات گفت: این عملیات با محوریت قرارگاه عملیاتی فتح و نصر و فجر یکم خرداد ماه سال ۶۱ انجام شد که با آزادسازی خرمشهر در سوم خرداد ماه پایان یافت. در این عملیات که حاصل فداکاری نیروهای سپاه و ارتش و جهادسازندگی بود شش هزار شهید و ۲۴ هزار نفر مجروح شدند.

کشته و اسیر شدن بیش از ۳۵ هزار نیروی دشمن

این فرمانده گردان بیان کرد: در این عملیات، دشمن ۱۶ هزار کشته، ۱۹ هزار اسیر (از ۳۵ کشور دنیا بودند) و ۵۳ فروند هواپیما دشمن سقوط کرد. ۵۵۰ تانک و نفربر و ۳ فروند هلی‌کوپتر منهدم و ۳۰۰ خودرو سالم، ۵۰ دستگاه تانک و نفربر، ۳۰ قبضه توپ و غیره به غنیمت گرفته شد.

منبع: تسنیم