تاریخ : 1398,شنبه 11 خرداد13:45
کد خبر : 66585 - سرویس خبری : سیاسی

ولایت‌پذیری، نخ تسبیح پیروزی‌های ملت ایران


 ولایت‌پذیری، نخ تسبیح پیروزی‌های ملت ایران

پیروزی‌هایی که در عرصه جهاد و مقاومت و دفاع از کشور در طول تاریخ انقلاب اسلامی نصیب ملت ایران شده است، حول محور مشترکی به دست آمده است، که از آن تعبیر به «ولایت‌پذیری» می‌شود؛ محوری که هویت اصلی انقلاب اسلامی را تشکیل داده و آن را از انقلاب‌های دیگر متمایز می‌سازد.

 مهم‌ترین و برجسته‌ترین عامل موفقیت و رمز پیروزی رزمندگان در دوران هشت سال دفاع مقدس، پیش از عوامل سازنده‌ای همچون مقاومت، دشمن‌شناسی، دشمن‌ستیزی و نبرد جانانه با بدخواهان نظام و انقلاب اسلامی کشورمان، گوش به فرمان بودن آن‌ها نسبت به رهنمودها و بیانات امام خمینی (ره) بود؛ چراکه ایشان نه‌تنها در میان رزمندگان و انقلابیون، بلکه در بین تمام آحاد کشور، چنان از محبوبیت ویژه‌ای برخوردار بود، که همه در کنار هم با اتحاد و انسجامی وصف‌ناشدنی، ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری را سرلوحه تمام برنامه‌هایشان قرار داده بودند.

هرگاه که امام راحل، تشخیص می‌داد که کشور، نظام و انقلاب اسلامی با خطر ضربه زدن دشمنان مواجه است، با بیاناتی سازنده و موثر، مردم را به حضوری یکپارچه در صحنه فرا می‌خواند و این حضور گسترده مردم خنثی‌کننده تمام توطئه‌های دشمنان بود.

نسل اول و دوم انقلاب و تمام کسانی‌که دوران هشت سال دفاع مقدس را درک کرده‌اند، به خوبی به نقش بی‌بدیل امام خمینی و رهنودها و بیانات ایشان در کم‌اثر کردن اقدامات دشمنان، واقف‌اند.

اشاره به برخی بیانات امام راحل در خصوص خلاصی کشور از بحران‌ها می‌تواند تذکری برای مسوولانی باشد که چشم خود را به ظرفیت‌ها و داشته‌های داخلی کشور بسته و تنها راه کاهش مشکلات جاری ملت و کشور را در گرو تعامل یا رابطه با غربی‌ها می‌دانند. در ادامه برخی بیانیات امام خمینی خطاب به مسوولان و مردم را می‌خوانیم:

* «بحمدالله همه قشرهای ملت و همه مردم استان‌هایی که در ایران هستند هم زن و هم مرد، بچه و بزرگ برای حفظ نهضت اسلامی خودشان کوشا هستند و همه خودشان را درحال جنگ می‌بینند و جوانان برومند از همه اطراف ایران داوطلب هستند برای جنگ.»

* «من از ملت بزرگ ایران خواهانم که در هر مسئله‌ای که پیش می‌آید قوی باشند، قدرتمند باشند، متکی به خدای تبارک و تعالی باشند و از هیچ چیز باک نداشته باشند، ما از آن قدرت‌های بزرگ نترسیدیم، این که قدرتی نیست.»

* «ما متکی به خدا هستیم و با اتکا به خدا از هیچ چیز ترس نداریم. شما ملت عزیز مجتمع باشید، مصمم باشید و از هیچ چیز هراس نداشته باشید که هراسی هم نیست.»

* «شما، ای جوانان برومند خوزستان و منطقه غرب و دیگر جبهه‌ها، در این میدان شرف پایدار باشید و از وطن اسلامی خود با تمام کوشش و فداکاری دفاع کنید که به خواست خداوند متعال پیروز خواهید شد و جنود ابلیس را با فضاحت تمام به عقب خواهید رفت.»

* «ایران صدام را با شکست مواجه خواهد ساخت؛ چرا که ما نه از شرق می‌ترسیم و نه از غرب و فقط به خدا تمسک داریم.»

در حقیقت اگر بخواهیم دلایل و عوامل پیشبرد اهداف و سیاست‌های نظام و انقلاب اسلامی از بدو ظهور انقلاب اسلامی تا دوران جنگ تحمیلی و پس از اتمام این دوران سراسر فرازونشیب را مورد بررسی قرار دهیم،‌ قطعا ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری مردم نگین انگشتر پیروزی‌های کشور در مقابل دشمنان بود.

امام خمینی (ره) چنان از دریچه‌های معنوی در قلب و باورهای اعتقادی ملت و به ویژه جوانان نفوذ کرده بود که همه تحت هر شرایط برای نجات کشور و ملت، داوطلبانه در میدان مبارزه با دشمنان حاضر بودند که مصداق بارز این امر را می‌توان در حضور حداکثری جوانان در دوران هشت سال دفاع مقدس و رزم جانانه آن‌ها برای شکست دشمن بعثی مشاهده کرد.

با نگاه به گذشته و کسب تجربیات از عملکرد ملت در سرنگونی حکومت طاغوت و پس از آن دفاع جانانه آن‌ها در مقابل رژیم بعث عراق و متحدانش در طول جنگ تحمیلی، متوجه خواهیم شد که ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری و گوش به فرمان امر رهبری بودن تا چه میزان می‌تواند ملت و کشور را از بحران‌ها و مشکلات خلاصی بخشد و عزت، استقلال، اقتدار و پیروزی در تمام عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی را به ارمغان آورد.

یادگاران دوران هشت سال دفاع مقدس که آن دوران طلایی را درک کرده‌اند، امروز هم مقام معظم رهبری را همچون امام عظیم‌الشان می‌شناسند و تنها رمز موفقیت ها و عقب راندن دشمنان غربی در دست‌یابی به اهداف ضد اسلامی و ضد ایرانی‌شان را در ولایت‌پذیری و اطاعت امر رهبری می‌دانند. چراکه ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری از خصویات مشترک ملت ماست.

امروز و در شرایطی که تهدیدات و خطرات دشمنان نسبت به ملت و کشور بیش از هر زمان گسترده‌ شده است، نباید ترسی در دل جای دهیم؛ چراکه ما تجربه پیروزی در مقابل ابرقدرت‌های جهان در دوران هشت سال دفاع مقدس را توام با تحت امر رهبری بودن امام خمینی تجربه کردیم.

در دوران هشت سال دفاع مقدس، اتحاد، انسجام، وحدت، همدلی و تلاش برای خلاصی کشور از تمام بحران‌ها با اتکا به ظرفیت‌های داخلی رمز پیروزی ما بود؛ امروز هم خنثی کردن فتنه‌های دشمنان و قسم‌خوردگانی که هدفی جز نابودی نظام و انقلاب اسلامی ما ندارند، کار چندان دشوار و غیرممکنی نیست؛ در حقیقت این امر میسر خواهد شد، اگر اتحاد، انسجام، وحدت، همدلی مسوولان ما توام با ولایت‌مداری و ولایت‌پذیری‌شان چاشنی خدمت‌رسانی به ملت و کشور باشد.

مقام معظم رهبری ضمن تزریق روحیه‌ای جهادی و ولایی توام با اقتدار برای مقابله با دشمنی دشمنان، مسوولان را به توجه به داشته‌های داخلی برای خدمت به ملت و کشور توصیه کرده‌اند که در ادامه بخشی از توصیه‌های ایشان به دولت در سال گذشته را می‌خوانیم:

بر نقاط قوت افزوده و نقاط ضعف برطرف شوند

* «هفته دولت فرصتی برای ارزیابی مسئولان دولتی از عملکرد خود است، ضمن آنکه در این هفته باید به دولتمردان و برادران و خواهران حاضر در این جلسه «خدا قوت» گفت، زیرا اداره کشوری با جمعیتی بیش از 80 میلیون با مسائل گوناگون وظیفه‌ای بسیار سنگین و دشوار است.

هفته دولت همچنین فرصتی برای ارزیابی نقاط قوت و ضعف دستگاه‌ها و مسئولان دولتی است، در این ارزیابی باید نقاط قوت و ضعف، با یکدیگر دیده شود تا بر نقاط قوت افزوده و نقاط ضعف برطرف شوند».

روند افزایش صادرات و کاهش واردات با شتاب بیشتر ادامه یابد

* «در این یک‌سال کارهای خوبی در زمینه رشد اقتصادی، انرژی، افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش واردات انجام شده است که باید روند افزایش صادرات و کاهش واردات با شتاب بیشتر ادامه یابد و در ضمن این‌گونه خدمات با بیان هنرمندانه به مردم گفته شود».

از طریق گفت‌وگو و رایزنی، نقاط اشتراک را افزایش دهید

* «هدف از تشکیل جلسه هماهنگی رؤسای سه قوه، تمرکز بر مسائل اصلی اقتصادی و هماهنگی جهت حل سریع‌تر آنها است و بر همین اساس باید در این جلسات، از طریق گفت‌وگو و رایزنی، نقاط اشتراک را افزایش داد».

در زمینه اقتصادی باید قوی و پُرحجم کار کرد

* «دشمن به‌دلیل برخی ضعف‌ها و خلأهای اقتصادی، بر موضوع اقتصاد کشور متمرکز شده است، در زمینه اقتصادی باید قوی و پُرحجم کار کرد و تمام خلأها را پر کرد که همه این موارد امکان‌پذیر و شدنی است و ما در اداره اقتصاد کشور بن‌بست نداریم. حجم و کیفیت فعالیت و عملکرد مسئولان اقتصادی کشور باید به‌گونه‌ای باشد که شب و روز نشناسند و محور فعالیت‌ها هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد که اساس آن تکیه بر تولید داخلی است».

تلاش همه‌جانبه‌ای برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها انجام گیرد

* «باید تلاش همه‌جانبه‌ای برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و یا زیر ظرفیت کار کردن آنها انجام گیرد، به موضوع مدیریت اقتصادی اشاره کردند، وظیفه دولت، مدیریت اقتصادی است البته این مدیریت به‌معنای تصدی‌گری نیست و هدف از سیاستهای کلی اصل 44 نیز این است که تصدی‌گری انجام نشود. باز کردن میدان برای فعالان سالمِ اقتصادی و جوانان مبتکر و پرتلاش و برطرف کردن موانع و بهبود فضای کسب و کار» و همچنین «بستن منافذ فساد و برخورد با مفسد» دو رکن مهم مدیریت اقتصادی کشور است. یکی از راههای بهبود فضای کسب و کار را جلوگیری از بخشنامه‌های پی‌درپی و احیاناً متناقض برشمردند باید ثبات و آرامش برای فعال اقتصادی تأمین شود تا بتواند برای آینده خود برنامه‌ریزی کند».

وقتی قرار است ارز تخصیص داده و یا وارد بازار شود، این کار باید با چشم باز انجام شود

* «روش‌های پیشرفته‌ای برای نظارت بر نحوه تخصیص ارز وجود دارد، وقتی قرار است ارز تخصیص داده و یا وارد بازار شود، این کار باید با چشم باز انجام شود و این‌گونه نباشد که در این شرایط سخت کشور، چند میلیارد دلار به دست عده‌ای بیفتد که آن را یا قاچاق کنند و یا به اسم واردات کالا به مصارف دیگر برسانند یا اینکه برای مسافرت‌های تفریحی خارجی اختصاص یابد. دولت توانایی مدیریت اقتصادی کشور را دارد، لازمه چنین مدیریت اقتصادی، اهتمام جدی، ورود مجاهدانه در وسط میدان و نظارت کامل و مستمر به‌منظور بستن منافذ فساد است تا دیگر نیازی به برخورد قوه قضائیه نباشد».

ایران که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد کند؟

* «بد استفاده کردن از ظرفیتها و منابع داخلی، از دیگر مشکلات موجود در بحث مدیریت اقتصادی است. ایران که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد کند؟ در حالی که می‌توان با ساخت پالایشگاه و تولید و حتی صدور فرآورده‌های نفتی از نعمت بزرگ ذخائر نفتی، استفاده صحیح کرد. مصرف بیش از صد میلیون لیتر بنزین در روز نمونه دیگری از استفاده بد از ظرفیت‌ها و منابع داخلی است. وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راههای کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند».

از اروپا درباره مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد قطع امید کنید

* «ارتباط و ادامه مذاکره با اروپا ایراد ندارد اما باید ضمن ادامه این کار از آنها درباره مسائلی نظیر برجام و یا اقتصاد قطع امید کنید. باید با نگاه شک‌آلود به وعده‌های آنها، از روند مسائل مراقبت جدی کرد».

اگر برجام نتواند منافع ملی ما را حفظ کند، آن را کنار می‌گذاریم

* «برجام هدف نیست بلکه وسیله است و طبعاً اگر به نتیجه برسیم که با این وسیله، حفظ منافع ملی امکان‌پذیر نیست آن را کنار می‌گذاریم. اروپایی‌ها باید از بیان و عمل مسئولان دولتی ایران بفهمند که اقدامات آنها تدابیر و واکنش متناسب جمهوری اسلامی ایران را به‌دنبال خواهد داشت».

مذاکره‌ای در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها صورت نخواهد گرفت

* «نتیجه مذاکره با مسئولان قبلی آمریکا که حداقل ظاهرساز بودند این‌گونه شد، حالا با مسئولان وقیح و هتاک فعلی که شمشیر را برای ایرانی‌ها از رو بسته‌اند چه مذاکره‌ای داریم بنابراین مذاکره‌ای در هیچ سطحی با آمریکایی‌ها صورت نخواهد گرفت. آن‌ها می‌خواهند مانور دهند که «ما حتی جمهوری اسلامی ایران را به پای میز مذاکره آوردیم»، پس همان‌گونه که قبلاً به‌طور مشروح و مستدل بیان کرده‌ام، هیچ مذاکره‌ای با آنها انجام نخواهد شد».

 


منبع : دفاع پرس