تاریخ : 1398,پنجشنبه 30 خرداد14:32
کد خبر : 66684 - سرویس خبری : اخبار

جمعی از فرزندان جانباز ۲۵ درصد و بالاتر در نامه ای به فاش نیوز:

مشکل ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان را برطرف کنید


مشکل ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان را برطرف کنید

جمعی از فرزندان جانباز ۲۵ درصد و بالاتر با ارسال نامه ای، از بی تفاوتی در اجرای قانون ماموریت آموزشی انتقاد و آن را خارج از عدالت و عین نخبه کشی عنوان کردند.

فاش نیوز - جمعی از فرزندان جانباز ۲۵ درصد و بالاتر با ارسال نامه ای، از بی تفاوتی در اجرای قانون ماموریت آموزشی انتقاد و آن را  خارج از عدالت و عین نخبه کشی عنوان کردند.

به گزارش خبرنگار ما، در نامه ای که از سوی جمعی از فرزندان جانباز ۲۵ درصد و بالاتر به فاش نیوز ارسال شد آمده است: با شکایت سازمان بازرسی کل کشور به هیات عمومی دیوان عدالت اداری و رسیدگی به شکایت، طی داد نامه 1267-1268 و رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و باستناد تعریف کلمه ایثارگر در بند اول ماده 1 قانون جامع ایثارگران و عدم شمول فرزندان جانبازان 25% و بالاتر در آن و مستند به ماده 61 قانون خدمات مدیریت کشوری و تبصره واحده آن، بند 9 آیین نامه ساماندهی اشتغال فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان 25% و بالاتر (مقررات حاکم بر ماموریت آموزشی جانبازان در مورد فرزندان شاهد و جانباز) نیز لازم الاجراست.

در این نامه با اشاره به این موضوع که ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان 25% و بالاتر در مورخ 2/5/97 ابطال گردید خاطر نشان شده است: از نظر قانونی دو ایراد به رای صادره وارد است:
1- فرزندان جانبازان 70 درصد و بالاتر طی مصوبه شواری عالی انقلاب فرهنگی دارای امتیازات فرزندان شاهد بوده و فرزندان شاهد طبق قوانین از ماموریت آموزشی بهره مند هستند.
2- مطابق بند «ط» ماده اول قانون جامع ایثارگران درصورت فوت جانبازان و ایثارگران امتیازات آنان به خانواده تحت تکفل شان تعلق می گیرد و شخص جانباز با هر درصد جانبازی می تواند از ماموریت آموزشی استفاده کند.

در ادامه نامه فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر تاکید شده است: اما متاسفانه در اقدامی عجیب بر اساس رای دیوان عدالت اداری، تمامی فرزندان جانبازان از امتیاز ماموریت آموزشی منع شده اند و این درحالیست که دو مورد نقض رای دیوان که در بالا به آنها اشاره شد فاقد هر گونه توجبه قانونی است. بر این اساس رها کردن دانشجویانی که طبق قوانین اجرایی کشور که 9 سال اجرایی شده و طول دوره ای چند ساله دارد، خارج از هرگونه عدالت و حق بوده و نخبه کشی محسوب می شود.

در این نامه با یادآوری این مطلب که رای دیوان عدالت اداری خارج از اشکال قانونی نیست آمده است: طبق قانون، دیوان عدالت اداری فقط حق دارد به متن قانون مراجعه می کند و حق تفسیر ندارد ، اگر چه  لازم به توضیح است در رای صادر شده ایرادهای اساسی وجود دارد زیرا با روح قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران مغایر است.

اگر از این موضوع بگذریم که در برخی مواد مستقیما امتیازاتی به فرزندان جانبازان اعطا شده و آنها لفظا به عنوان ایثارگر خطاب شده اند بخواهیم با دیده اغماض بگذریم، با وجود این همه پیش بینی طبیعتا موضوع ماموریت آموزشی نیز درصورت عدم وجود و تصویب آیین نامه ساماندهی فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر که قبل از تصویب قانون جامع ایثارگران اجرایی شده بود، حتما در قانون خدمت رسانی به ایثارگران گنجانده می شد.

دانشجویان در نامه خود تصریح کرده اند: گرچه قانون گذار صراحتا دایره شمول امتیازات تحصیلی شخص ایثارگر را به فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر نیز گسترش داده است و به نظر می رسد گسترش دامنه ماموریت آموزشی جانبازان به فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر که طی ماده 9 آیین نامه ساماندهی اشتغال توسط هیات وزیران و در سال 88 مصوب شده، با روح قانون موخر (قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران) تطابق کامل دارد و حتی مشمول انتهای ماده 76 است.

بدیهی است سایر احکام مواد، بندها، اجزاء و تبصره های کلیه قوانینی که طی سال های  1386 تا 02/10/1391 به نفع ایثارگران به تصویب رسیده است از جمله قوانین برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و بودجه سال 1391کل کشور در طول زمان اعتبار قانونی خود معتبر است اما متاسفانه مورد بی عنایتی قضات هیات عمومی دیوان عدالت اداری قرارگرفته است.
دانشجویان ایثارگر در نامه خود متذکر شدند: این ابطال که در اواخر شهریور و اوایل مهر ماه به تمامی ادارات ابلاغ شد، سبب حکم و ابلاغ برگشت به کار و لغو حکم ماموریت آموزشی تمامی فرزندان جانبازانی که از ماموریت آموزشی استفاده می نمودند، گردید. اما
با پیگیری معضل بوجود آمده و سلسه مراتب اداری و نامه ها از ادارات و وزارت خانه ها و سازمان استخدامی کل کشور در خصوص رای دیوان عدالت اداری و ماده 13 قانون دیوان عدالت اداری که به طور واضح به ابطال مصوبات اشاره می کند (اثر ابطال مصوبات از زمان صدور رأی هیأت عمومی است مگر در مورد مصوبات خلاف شرع یا در مواردی که به منظور جلوگیری از تضییع حقوق اشخاص،‌ هیأت مذکور اثر آن را به زمان تصویب مصوبه مترتب نماید) به معاون قضایی در امور نظارت و بازرسی دیوان عدالت اداری مراجعه نمودیم. همزمان با پیگیری  از  معاونت کل حقوقی و امور مجلس و پارلمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران و درخواست مساعدت از ایشان، متعاقبا تهیه و ارسال نامه شماره 6288/850/540 مورخ 04/07/1397 توسط آن معاونت به دیوان عدالت اداری، متاسفانه هنوز هم دیوان عدالت اداری تاکنون به نامه مذکور پاسخگو نبوده است.
در ادامه این نامه تصریح شده است: با حضور نمایندگان فرزندان جانبازان در دیوان عدالت اداری و مذاکره و رایزنی که چندین نفر از فرزندان جانبازان و مسئول امور ایثارگران با دیوان عدالت داشتند و اثبات نکاتی مغفول مانده در اظهار نظر قضات و رای دیوان، ایشان  وقت ملاقاتی را از معاونت کل نظارت و بازرسی اخذ نمودند.

با این وجود در موعد مقرر با مراجعه به معاونت کل و بیان معضلاتی که در رای نادیده گرفته شده پرداختیم که وی نیز با قبول ابهامات و نواقصی در رای، مکتوب نمودن آن را خواستار شد که پس از تنظیم، این نامه با چند ده امضا از فرزندان جانبازان جهت بازنگری در ماموریت آموزشی تحویل دبیرخانه دیوان عدالت شد و مقرر گردید که این مشکل توسط معاونت محترم در شورای معاونین مطرح و پس از چند روز پاسخ را توسط معاون محترم قضایی دیوان اعلام نمایند.
در خصوص موضوع ماموریت آموزشی، در ادامه نامه آمده است: با نزدیک شدن ایام اربعین حسینی پاسخ مربوطه با تاخیر دو هفته ای چنین بود که اگر قضات دیوان قبل از صدور رای از مشکلات این رای با خبر می شدند و حتی اگر مسئول مربوطه در بنیاد شهید و امور ایثارگران در جلسه هیات عمومی حضور می یافت یا حداقل دفاعیه  ای قبل از برگزاری هیات عمومی تنظیم می نمود، رای به گونه دیگر بود. دست آخر اعلام کردند که موضوع عدم حضور  طرف شکایت و دفاع نکردن از مسئله ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان 25% و بالاتر در رای دیوان نیز آمده است!   
در اوایل مهر ماه ریاست محترم فراکسیون ایثارگران جناب آقای نوروزی به دیوان عدالت رفت و با کاظم بهرامی رییس دیوان عدالت اداری در این خصوص رایزنی نمودند که درخواست آقای نوروزی بابت تجدید نظر در رای وحدت رویه دیوان عدالت در خصوص ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان رد گردید.
پس از آن آقای نوروزی در 18 مهرماه طی مصاحبه ای با خبرگزاری فاش نیوز اعلام  نمودند قصد ارائه طرح دو فوریتی (اصلاح تبصره ماده 61 قانون مدیریت خدمات کشوری) برای حل و فصل و یکسره نمودن موضوع ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر را دارند.
با مصاحبه آقای نوروزی با فاش نیوز و پیگیری‌های شبانه‌روزی توانستیم بارها در دفتر کارشان در مجلس شواری اسلامی، و همچنین دفتر کارشان در شهرستان رباط کریم و در حوزه انتخابیه حضور ایشان خدمت رسیده و موضوع را پیگیری نمودیم و قول هفته و هفته‌های بعد را تکرار کردند.

اما ناگهان مطلع شدیم که بیمه تکمیلی ایثارگران شاغلین و بازنشستگان از سوی دولت لغو و به خودِ دستگاه‌های اجرایی واگذار شده است! با توجه به اهیمت این موضوع تمامی اموری که قرار بود برای ماموریت تحصیلی انجام شود به یکباره تعطیل و مشکل بیمه به مشکل اول جامعه ایثارگران تبدیل شد.

در این نامه آمده است: در این حین که حدود ۲ماه از مصاحبه ریاست فراکسیون می‌گذشت عملا هیچ اتفاقی نیافتاد. با مراجعه مجدد به مسئولین حقوقی بنیاد شهید متوجه شدیم که طرح مربوطه در اواخر مهرماه توسط معاونت حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید در دو نسخه تهیه شده است.

همچنین یک نسخه به دفتر ریاست فراکسیون ایثارگران مجلس و نسخه دیگر به دفتر آقای جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری برای ارائه طرح یا لایحه ارسال شده است!  اما علی رغم این موضوع همه حالت منفعل به خود گرفته و سکوت را اختیار نمودند.
با سکوت آقای نوروزی و عدم ارائه طرح به هیات رئیسه به ناچار از طریق یکی دیگر از نمایندگان اقدام نمودیم و طرحی را از طرف فرزندان جانبازانی که مشمول ماموریت آموزشی می‌شدند ارائه نمودیم و ایشان برای کسب موافقت، با فراکسیون ایثارگران به مذاکره پرداخت.

به نظر می‌رسد صحبت‌های آن نماینده سبب شد تا بنیاد جایگاه خود را نزد ایثارگران و بالاخص فرزندان جانبازان در خطر ببیند و طرح پیشنهادی را (اصلاح تبصره ماده 61 قانون خدمات مدیریت کشوری(ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان بالای بیست‌وپنج درصد (25%) مستثنا می‌باشند) را در همان  هفته و با وجود 80 روز تاخیر ارائه کند که بلافاصله اعلام وصول رسمی نیز اتفاق افتاد.

فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر در این نامه متذکر شده اند: نکاتی در زمینه طرحی که توسط ریاست فراکسیون ایثارگران به هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی ارائه نمودند وجود دارد که به آن اشاره می شود:
1- در دادنامه دیوان عدالت اداری و قبل از اعلام رای بیان شده که علی‌رغم ارسال نسخه ثانی دادخواست و ضمائم آن برای طرف شکایت تا زمان رسیدگی به پرونده در هیات عمومی دیوان عدالت اداری هیچ پاسخی از طرف مقابل شکایت واصل نشد. طرف مقابل شکایت در دیوان عدالت اداری، هیات دولت و معاونت حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید و امور ایثارگران بودند. در نتیجه مسئول مربوطه در بنیاد شهید علنا موافقت خود را با ابطال طرح اعلام نموده است. سوالی که به نظر می‌رسد این است که چرا در طرح تحویلی به مجلس دقیقا خلاف این موضوع ذکر شده است؟
لازم به ذکر است با مراجعات مکرر فرزندان جانبازان به مسئولین مربوطه در بنیاد شهید، ایشان بیان داشته‌اند که ماموریت تحصیلی، حق شما نبوده و نیست و به شما ارتباطی ندارد که چرا در جلسه دیوان عدالت شرکت نکرده‌ایم. با آوردن جمله "علی رغم حضور و دفاع مسئولین بنیاد شهید در دیوان عدالت اداری در قبال ماموریت آموزشی"علنا تمامی خطاها را کتمان نموده اند. نامه مسئول وقت امورحقوقی و پارلمانی بنیاد شهید در سال 95 به مسئول محترم امور اداری در سازمان امور استخدامی کل کشور، جرقه اصلی ابطال ماموریت آموزشی بوده، متاسفانه از ریاست فراکسیون ایثارگران  انتظار بسیار بسیار بیشتری می‌رفت!

2- همانطور که ذکرقبلا گردید، طرح ارائه شده‌ حضرتعالی عینا طرح ارسال شده‌ معاونت حقوقی و پارلمانی بنیاد شهید بوده ولی در آخر طرح که اصلاحیه تبصره ماده 61 بوده به این ترتیب عوض شده که "ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان بالای 25درصد مستثنی هستند". این در حالی بود که در سیستم اداری کشور بایستی طرح کاملا شفاف باشد و بایستی کلمه فرزندان جانبازان صراحتا ذکر شود. مشمولین ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر بودند و با دستکاری طرح ارسالی علنا فرزندان جانبازان 25درصد از شمول طرح خارج می‌شوند. این موضوع به کرات و حداقل طی ۴هفته قبل از زمان اعلام وصول طرح و حتی بصورت کتبی خدمت حضرتعالی یادآوری شده بود.
دانشجویان ایثارگر با بیان اینکه پس از حل موضوع بیمه ایثارگران در مجلس و ابلاغ آن به دولت جهت اجرا، انتظار می‌رفت مشکل ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان با توجه به دامنه افراد درگیر و مشکلات و معضلاتی که مشولین با آن درگیر بودند، حل و فصل شود آمده است: متاسفانه این مهم به فراموشی سپرده شد و پس از مشکل بیمه کل فراکسیون ایثارگران سراغ یک مقطع تحصیلی بالاتر رزمندگان رفتند و تمامی وعده های خود را فراموش کردند! در نهایت طرح به کمیسیون اجتماعی ارجاع گردید و حتی نظر تقریبا منفی مرکز پژوهش های مجلس نیز در در اوایل بهمن ماه منتشر و نامه نظرخواهی آقای رابط مجلس ریاست جمهوری به وزارت خانه ها ارسال شد. مرکز پژوهش های مجلس با نادیده گرفتن قریب به یک دهه اجرایی شده آیین نامه ساماندهی به گونه ای نظر داد که گویا ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان به یکدفعه مطرح شده و قبلا اجرایی نشده بوده و منابع مالی آن در سال های گذشته پیش بینی نشده بود!
در ادامه نامه آمده است: طرح اصلاح تبصره ماده 61 قانون خدمات مدیریت کشوری (ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر) هفته اول بهمن در دستور کار کمیسیون قرار گرفت و دیگر هیچ خبری مبنی بر رد یا تایید  آن در دسترس نیست و گویا از دستور کار خارج شده است. اما همزمانی طرح بیمه تکمیلی ایثارگران و بررسی بودجه سال 98 علنا پیگیری های انجام شده را بی اثر ساخت و هرگاه که اقدام به انتشار مطالب و مشکلات و وعده های نمایندگان و بالاخص ریاست محترم فراکسیون ایثارگران در فضای مجازی نمودیم، آقای نوروزی حتی در روز تعطیل رسمی (22 بهمن) نیز با مصاحبه ای سعی در آرام نمودن فضا داشتند و در جهت حل مشکل ماموریت آموزشی علنا هیچ قدمی به غیر از ارائه طرح ناقص و دستکاری شده بنیاد شهید برنداشتند.
جای بسی بهت و شگفتی است که آقای نورزی رئیس فراکسیون ایثارگران و سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی در 22 اردیبهشت 98 در مصاحبه ای با فاش نیوز اعلام کردند: (بر اساس قانون جامع  خدمات رسانی به ایثارگران، فرزندان جانبازان بالای 25 درصد می توانند از مزایای طرح ماموریت آموزشی استفاده کنند، اگر چه در دولت دهم، این حق به فرزندان جانبازان زیر 25 درصد نیز تعلق گرفته بود. متاسفانه در روند اجرای این قانون هیئت عمومی دیوان عدالت اداری، آن را برای فرزندان جانبازان زیر 25 درصد ملغی و بر خلاف ماده 61 قانون استخدامی کشوری اعلام کرد. لذا بر اساس استفساریه جدیدی که از سوی نمایندگان ایثارگر تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارائه شد، به دستور هیئت رئیسه مقرر شد کمیسیون اجتماعی مجلس با حضور رئیس فراکسیون ایثارگران موضوع را بررسی و برای ارائه به صحن علنی در جدول دستور هفتگی خود قرار دهد و در صورت رای مثبت نمایندگان ملت به استفساریه طرح ماموریت آموزشی، فرزندان جانبازان زیر 25 درصد نیز همانند گذشته می توانند از مزایای طرح ماموریت آموزشی در طول دوران تحصیل استفاده کنند.)

در این نامه با انتقاد از سلیقه ای برخورد کردن با قوانین ایثارگری از سوی دستگاه های اجرایی تاکید شده است: پس از ابطال ماموریت آموزشی، دستگاه‌های اجرایی کاملا سلیقه به خرج داده و اعمال قدرت می‌نمایند. برخی دستگاه‌ها رای دیوان عدالت اداری را عطف‌به‌ماسبق ندانسته و مجوز تحصیل فرزندان جانباز و کارمندانی که قبلا حین تحصیل بوده‌اند را صادر نموده و ایشان در ماموریت تمام‌وقت به سر می‌برند. برخی از دستگاه‌ها از وزارتخانه متبوع استعلام گرفته‌اند و افراد مشمولی که قبلا حین تحصیل بوده‌اند را بصورت پاره‌وقت مامور کرده‌اند. برخی دیگر از دستگاه‌ها جهت ادامه‌تحصیل، صرفا با مرخصی تمام‌وقت کارمند خود موافقت نموده‌اند. برخی دیگر، استفاده از مرخصی طبق قانون مدیریت خدمات کشوری را نیز برای ادامه‌تحصیل نقض می‌نمایند.
دانشجویان ایثارگر در این نامه یادآور شدند: ما فرزندان جانبازان با خیالی آسوده از وجود قوانین حمایتی در زمینه مأموریت آموزشی اکثرا محل زندگی خود را عوض کرده‌ و به محل تحصیلشان کوچ کرده‌اند و اکنون با ابلاغ رای ابطال ماموریت آموزشی دچار عسر، خسران و مشکلات عدیده‌ای چون احتمال انصراف از تحصیل به دلیل بُعد مسافت بین محل کار و محل تحصیل و همچنین سوخت‌شدن تمامی هزینه‌های تحصیل، اجاره منزل و ثبت‌نام فرزندان در مدارس و...؛ قبول ننمودن مدرک دریافتی در محل کار و درصورت عدم ارائه مدرک احتمال دریافت هزینه بابت ایامی که در ماموریت آموزشی بوده ایم نیز  مطابق قانون مدیریت خدمات کشوری و آیین‌نامه‌های مرتبط وجود دارد.
مشکلات در خصوص دانشجویان دوره دکتری که قریب به 70 درصد مامورین آموزشی سابق را تشکیل می دهند، مضاعف است چراکه از آنان تعهد به حضور تمام‌وقت در محل تحصیل گرفته شده و به هیچ وجه امکان بازگشت به کار برایشان وجود ندارد و با برگشت به کار، ادامه‌ تحصیل بسیاری از این قشر زیر سوال رفته و تمامی برنامه‌ریزی‌های زندگی به هم ریخته است. لذا لزوما بایستی یکی از این دو (کار یا تحصیل) ترک شوند.
این در حالی است که هزینه‌های تحصیل فرزندان جانبازان که بالغ بر چند ده هزار نفر هستند تاکنون توسط دولت پرداخت شده است و با روند جدید و ترک تحصیلی که علنا رخ داده است، هزینه‌های انجام شده دولت در خصوص تحصیل فرزندان جانبازان در دانشگاه‌ها اعم از آزاد و سراسری، به هدر رفته و سوخت خواهد شد.
دانشجویان ایثارگر متذکر شدند: ما فرزندان جانبازان به فراکسیون ایثارگران مجلس و بنیاد شهید اطمینان و اعتماد داشتیم و در ترم اول سختی‌ها و مشکلات را تحمل کردیم، به امید آنکه برای ترم دوم قطعا مشکل ماموریت آموزشی حل خواهد شد. اما اکنون که بالغ بر 8 ماه از موضوع میگذرد متوجه هیچ جدیتی نشدیم. درست است که فرزندان جانبازان شخصا در دفاع مقدس شرکت نداشته اند ولی از درد و رنج و مصیبت های وارده نیز بی بهره نمانده اند.

پدران و مادران ایثارگرمان حتی اگر بازنشسته نشده باشند دیگر امکان ادامه‌تحصیل ندارند و چشم امیدشان به فرزندان شان است که بتوانند با ادامه‌ تحصیل و کسب علم و معرفت، خدمت بیشتر و بهتری به کشور و مردم ایران ارائه نمایند.
 این در حالی است که بر اساس ماده 86 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه، کلیه دستگاههای اجرائی موظفند نسبت به اجرای صحیح سیاست های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، ابلاغی رهبر معظم انقلاب در 29/٢/1389 اقدام نمایند.

لذا در بند ششم ابلاغیه مورد اشاره به؛ "توانمندسازی فردی و جمعی و اهتمام به پرورش استعدادها و ارتقاء سطح علمی، فنی و فرهنگی ایثارگران و فرزندان آنها به منظور نقش‌آفرینی فعال و موثر در عرصه‌های مختلف و اولویت دادن به استفاده از ایثارگران در بخش های مدیریتی در شرایط مساوی" اشاره دارد.
در پایان نامه آمده است: ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان در جهت توسعه، ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و حفظ و تقویت شأن و جایگاه الگوهای عینی عرصه جهاد، ایثار و شهادت طبق بندی می شود. بنابر این اگر خودتان را مدیون انقلاب اسلامی، جانبازان و خانواده‌های شان می‌دانید، اگر متوجه مشکلات حاد فرزندان نخبه جانبازان 25 درصد و بالاتر که تحت شمول ماموریت آموزشی هستند شده‌اید  لازم است که به وظایف، گفته‌ها و وعده هایتان عمل کنید

 

روح الله محسن زاده، مسئول کمیته صنفی و حقوقی انجمن فرزندان جانبازان سراسر کشور/ از فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر


کد خبرنگار : 23