تاریخ : 1398,دوشنبه 13 خرداد15:14
کد خبر : 66721 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

نویسنده مشهور جهان عرب:

موشک‌های مقاومت فلسطین معامله قرن را ساقط کرد



 
نویسنده و روزنامه نگار مشهور جهان عرب، سخنرانی‌های سران عرب در مکه را «بی ارزش» و «از سر ریا» خوانده و تاکید کرده، موشک‌های مقاومت در درگیری اخیر غزه بود که عملا موجب سقوط «معامله قرن» آمریکایی شد.

طرح معامله قرن که آمریکا برای خدمت به رژیم صهیونیستی طراحی کرده، قرار بود پس از ماه مبارک رمضان پس از چند بار تعویق اعلام شود. اما فروپاشی پارلمان رژیم صهیونیستی باعث شد بسیاری از شکست آمریکا در این مورد و به تعویق انداختن مجدد معامله قرن سخن بگویند. البته برخی دیگر از کارشناسان معتقدند که آن 690 موشک شلیک شده طی 48 ساعت به سرزمین های اشغالی(جنگ غزه) بود که، کار خود را کرد و این طرح را عملا به شکست کشاند.
«عبدالباری عطوان» سردبیر روزنامه فرامنطقه ای «رای الیوم» جزو کارشناسانی است که معتقد است این موشک های مقاومت بودند که «معامله قرن» را هوا کردند: «چرا ما ترجیح دادیم سخنرانی نصرالله را به جای سخنرانی رهبران اجلاس سران کشورهای اسلامی در مکه دنبال کنیم و پشیمان هم نشدیم؟ آیا موشک‌های مقاومت معامله قرن را عملا سرنگون کرد؟ آیا حزب‌الله موشک‌های نقطه زن خود را از کارخانه‌های خود در جنوب لبنان به زودی صادر خواهد کرد و در نجات خزانه لبنان سهیم می‌شود؟»
نویسنده در مقدمه یادداشت خود با بیان اینکه ترجیح داده بین پخش زنده سخنان سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله و پخش سخنرانی‌های سران کشورهای اسلامی در مکه مکرمه، سخنرانی نصرالله را دنبال کند، می افزاید: «از این قضیه اصلا پشیمان نیستیم. چون خیلی فرق است بین سخن مردی که دروغ نمی‌گوید و با اتکا به قدرت مقاومت تهدید می‌کند، به هر گونه تجاوز اسرائیل پاسخ فوری می‌دهد و با سخنان رهبرانی که نیمی از آنها روی صندلی‌هایشان در حال چرت زدن هستند و نیم دیگر آنها در حال ایراد سخنان تکراری و نخ نما هستند و از سر چشم داشتی که به کمک‌های مالی عربستان دارند خیلی ریاکارانه نطق می‌کنند.»
نویسنده در ادامه به بخشی از سخنان نصرالله اشاره کرد که گفت:« حزب‌الله کارخانه ساخت موشک‌های نقطه‌زن ندارد، اما با این حال می‌تواند پاسخ تجاوزهای دشمن اسرائیلی را بدهد. آمریکا به بهانه کارخانه موشکی       حزب الله به دنبال اعمال فشار بر دولت لبنان برای امتیازدهی در مذاکرات ترسیم مرزهای دریایی با رژیم اشغالگر اسرائیل است؛  اما اگر این موضوع را ادامه بدهد، حزب‌الله حق دارد کارخانه موشک‌های نقطه‌زن احداث کرده و این موشک‌ها را صادر کند و از عواید آن برای کمک به خزانه لبنان که تا خرخره بدهکار است، استفاده کند.»
عطوان گفت: «من شخصا امیدوارم که آقای نصرالله فورا دستور ساخت کارخانه موشکی را بدهد حتی اگر آمریکا دست از این بهانه بردارد؛ چون بالاخره به دلیل نیاز ملت لبنان به نفت و گاز بهانه‌ای برای باج گیری پیدا می‌کند. این حق حزب الله و هر کشور عربی و اسلامی است که همه انواع تسلیحات را برای دفاع از خویشتن در برابر زورگویی رژیم اشغالگر اسرائیل داشته باشد و حتی آن را به متحدان خود در نوار غزه هم صادر کند.»
عطوان همچنین به اظهارات «زیاد النخاله»، دبیر کل جنبش جهاد اسلامی فلسطین اشاره کرد که پیشتر در تماس تلفنی با وی تاکید کرده بود: «اگر اسرائیل به غزه حمله کند پاسخ مقاومت زلزله وار خواهد بود و محدود به تل آویو نخواهد بود؛ بلکه فرودگاه آن و دیگر اهداف نظامی و اقتصادی هم هدف گرفته می شود چیزی که یحیی السنوار رئیس حماس در غزه هم بر آن تاکید کرد».
«عطوان» به نقل از «النخاله» اضافه کرد: «همه موشک‌های مقاومت ساخته مغز جوانان عرب و فلسطینی مومن غزه است و غافلگیری‌های متعددی در راه است...آقای نخاله می‌گوید و عمل می‌کند و اصلا در آن تردیدی نیست. او خط مشی آموزگار خود نصرالله را پیش گرفته است.»
این تحلیلگر برجسته جهان عرب این را هم نوشت که: «در زمان جنگ تابستان 2006 سخنرانی مشهور آقای نصرالله فراموش نشدنی است که گفت به ناو نظامی اسرائیل که هم اینک در سواحل بیروت است بنگرید و ببینید چگونه موشک‌های مقاومت آن را نابود خواهند کرد و ما با چشمان خود زبانه‌های آتش در آن را دیدیم درحالی که صدای الله اکبر به هوا برخاسته بود. از آن روز به بعد دیگر هیچ کشتی اسرائیلی جرأت نزدیک شدن به آب های منطقه‌ای لبنان را پیدا نکرد و بخش اعظم نیروی دریایی اسرائیل بیکار شد و مثل نیروی هوایی اسرائیل از اهمیت آن کاسته شد.»
رای الیوم در پایان دوباره گریزی به طرح خائنانه «معامله قرن» زد و گفت: «موشک‌های مقاومت است، که در درگیری‌های اخیر از نوار غزه شلیک شدند، معامله قرن را ساقط کردند و همین موشک‌ها در کنار موشک‌های جبهه مقاومت سوریه، لبنان، عراق و ایران بلندی‌های جولان، قدس و همه اراضی اشغالی فلسطین را آزاد خواهد کرد و مسئله فقط مسئله زمان است.»
عقب نشینی ترامپ
 از زمان اعلام  معامله قرن
از سوی دیگر، منابع فلسطینی عالیرتبه در شهر رام الله کرانه باختری (مقر تشکیلات خودگردان) نیز در گفت‌وگو با الخلیج اونلاین از نشست چند روز پیش مقامات فلسطینی با همتایان بین المللی و اروپایی نزدیک به دولت ترامپ خبر دادند که در آن درباره اوضاع کنونی فلسطین و پیامدهای طرح معامله قرن گفت‌وگو شد. این منابع تایید کردند که مقامات اروپایی به اطلاع طرف فلسطینی رسانده اند که واشنگتن تقریبا به طور رسمی تصمیم گرفته است ارائه معامله قرن را از موعدی که جارد کوشنر، داماد و مشاور ترامپ در ژوئن آینده(بعد از ماه رمضان) تعیین کرده بود، به تعویق اندازد. منابع فلسطینی به نقل از اروپایی‌ها گفتند، دلیل اصلی که دولت آمریکا را وادار کرد معامله قرن را تا اطلاع ثانوی به تعویق اندازد به پس‌لرزه های سیاسی شکست بنیامین نتانیاهو در تشکیل کابینه اسرائیل، انحلال کنست و برگزاری مجدد انتخابات مربوط است. پیش از این نیز چند بار معامله قرن به تعویق افتاده بود و حتی اخیرا برخی رسانه های صهیونیستی مثل «هاآرتص» تاکید کردند احتمالا معامله قرن هیچگاه اعلام نشود.