تاریخ : 1398,سه شنبه 14 خرداد18:34
کد خبر : 66760 - سرویس خبری : اخبار

مدیریت جهادی در اندیشه امام خمینی (ره)



مدیریت جهادی آنقدر ارزشمند است که از دیرباز مورد توجه حضرت امام خمینی (ره) بوده و ایشان دو جهت‎گیری اساسی را برای آن لازم می‏‎دانند که یکی جهت‎گیری اعتقادی و دیگری داشتن استقلال واقعی است.

مدیریت جهادی از دیدگاه امام خمینی

 سمانه حسن‎خانی؛ مدیریت جهادی مفهومی است که این روزها بیشتر از گذشته در بزنگاه‎های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشورمان به آن نیاز داریم.

 امروز که 40 سال از انقلاب شکوهمند اسلامیمان می‎گذرد کشورمان اتفاق‎های مختلف بین‎المللی را به خود دیده و همواره با تاکتیک‎های مختلف سعی در برون رفت از مشکلات را داشته اما آن چیزی که بیشتر می‎تواند کشورمان را در بحران‏‎های مختلف منطقه و جهان سربلند کند تکیه مسئولان و مردم به مدیریتی از جنس جهاد است.

 این مدیریت آنقدر ارزشمند است که از دیرباز مورد توجه حضرت امام خمینی (ره) بوده و ایشان دو جهت‎گیری اساسی را برای فرهنگ جهادی لازم می‏‎دانند که جهادگران باید برنامه های خود را طبق آن پیش ببرند که یکی جهت گیری اعتقادی و دیگری داشتن استقلال واقعی است.

 فرهنگ جهادی در عرصه اعتقادی در مسیر ترویج و تحکیم اسلام ناب محمدی (ص) پیش می رود. تا آنجا که حضرت امام خطاب به فرزندان جهادی خود می فرمایند:« به تنها چیزی که باید فکر کنید استواری پایه های اسلام ناب محمدی (ص) است.»

 و ایشان همواره حاملان فرهنگ جهاد را توصیه به خودسازی، اخلاص در کارها، جهاد با نفس و پرهیز از انحراف کردند. حضرت امام خمینی (ره) در جهت گیری استقلال واقعی، همواره بر عدم وابستگی به خارج و خودکفا کردن کشور که همان استقلال واقعی است بخصوص در بخش کشاورزی و امنیت غذایی تاکید کردند.

 ایشان سمت و سوی همه سیاستها و برنامه‎های جهادی را از بعد اجرایی تنها رسیدن به خودکفایی و استقلال می دانند نه چیز دیگر. چنانکه در آخرین پیام خود خطاب به جهادگران فرمودند: «امیدوارم که از سیاست صحنه های سخت نه شرقی و نه غربی جمهوری اسلامی عبور کنید که اگر ایران را بر پایه استقلال واقعی پایه ریزی نکنیم هیچ کاری نکرده‎ایم» در جای دیگر می‎فرمایند: «ما باید خودکفا بشویم در همه چیز من جمله در قضیه کشاورزی» و باز در جای دیگر تاکید می‎کنند: «مساله کشاورزی در کشور ما در راس امور است.» «به حمدالله مملکت از نظر منابع طبیعی همه چیزش خوب است. آب و زمین خوب دارد و مردمش آگاه و در فکر کشاورزی هستند و آن عده ای که می گویند از نظر کشاورزی نمی شود خودکفا شد اطلاع دقیق ندارند بطوری که ایران می تواند یکی از استانهایش مال خودش را کفاف بدهد و مابقی صادر شود.»

 اظهارات بنیان گذار انقلاب اسلامی همین بس که امروز می‎توان مصداق‎های مختلفی را مشاهده کرد که دغدغه ایشان بود خودکفایی و صادرات محصولات کشاورزی داخلی از جمله مواردی است که امروز مسئولان باید بیش از پیش به آن توجه کنند، بنابراین باید از اقتصاد تک محصولی نفت و درآمدهای حاصل از آن فاصله گرفت و به سایر پتانسیل های دیگر کشور توجه کرد.

 می‎توان به مقطعی که آمریکای امپریالیسم معافیت از تحریم‌های نفتی ایران را تمدید نکرد تا صادرات نفت کشورمان را متوقف کند نگاه مثبتی داشت تا از این فرصت بوجود آمده برای رشد صادرات کالاهای دیگر کشور استفاده کرد.

 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار با کارگزاران نظام در سال 92 تاکید کردند: «کاهش وابستگى به نفت یکى دیگر از الزامات اقتصاد مقاومتى است. این وابستگى، میراث شوم صد ساله‌ى ماست. ما اگر بتوانیم از همین فرصت که امروز وجود دارد، استفاده کنیم و تلاش کنیم نفت را با فعالیت‎هاى اقتصادىِ درآمدزاى دیگرى جایگزین کنیم، بزرگترین حرکت مهم را در زمینه‌ى اقتصاد انجام داده‌ایم. امروز صنایع دانش‌بنیان از جمله‌ کارهائى است که می‎تواند این خلأ را تا میزان زیادى پر کند. ظرفیتهاى گوناگونى در کشور وجود دارد که میتواند این خلأ را پر کند. همت را بر این بگماریم؛ برویم به سمت این که هرچه ممکن است، وابستگى خودمان را کم کنیم.»

بنابراین می‎توان با محوریت مدیریت جهادی  که امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی بر آن تاکید دارند مشکلات مختلف کشور را یکی پس از دیگری حل کرد.