تاریخ : 1398,چهارشنبه 29 خرداد16:05
کد خبر : 66857 - سرویس خبری : اخبار

چرا تجمیع بیمه‌های رزمندگان در ساتا ضروری است؟


چرا تجمیع بیمه‌های رزمندگان در ساتا ضروری است؟

در حال حاضر ایثارگرانی که بیمه پردازی مقطعی داشته اند، اگر بخواهند از کمک معیشت دریافتی، سوابق بیمه ای خود را تا رسیدن به شرایط بازنشستگی تکمیل کنند، بلافاصله کمک معیشتشان قطع خواهد شد.

فاش نیوز -  در حال حاضر ایثارگرانی که بیمه پردازی مقطعی داشته اند، اگر بخواهند از کمک معیشت دریافتی، سوابق بیمه ای خود را تا رسیدن به شرایط بازنشستگی تکمیل کنند، بلافاصله کمک معیشتشان قطع خواهد شد.

بر این اساس اگر فرد ایثارگر بیمه پردازی را ادامه ندهد، همه آن سال های سابقه بیمه در صندوق های بازنشستگی بلاتکلیف و معطل و بدون استفاده و به صورت رها باقی خواهد ماند و در واقع منابع مالی فراوانی که متعلق به ایثارگران است هم اکنون در اختیار صندوق های متفرقه است.

امکان پرداخت حقوق به جای کمک هزینه معیشت

تعریف معسر :معسر به فردی اطلاق می گردد که فاقد شغل و درآمد و بیمه بوده و قادر به تأمین حداقل معیشت و اداره زندگی خود نباشد.

مدیر صندوق ایثارگران نیروهای مسلح در گفتگویی اظهار داشت: برای اجرای طرح فعال کردن پرداخت حق بیمه رزمندگان معسر، جلساتی با ستاد کل نیروهای مسلح، بسیج و سازمان تأمین اجتماعی کشوری تشکیل شده است به گونه ای که  امکان پرداخت حقوق به جای کمک هزینه معیشت رزمندگان جامعه هدف صندوق وجود دارد.

به گفته نامور، در این طرح آن دسته از رزمندگانی که سنوات پرداخت بیمه کشوری دارند شناسایی و با مساعدت سازمان تأمین اجتماعی، کمک نیروهای مسلح  و خود فرد، مبلغ باقیمانده سنوات آنان پرداخت می شود و می توانند از سازمان تأمین اجتماعی حقوق دریافت نمایند.

وی با اشاره به قول سازمان تأمین اجتماعی مبنی بر اینکه امکان کاهش سن، جهت بیمه پرداخت شونده از 60 سال به 55 هم وجود دارد، افزود: سابقه مدت جبهه را هم با موافقت سازمان می توان به عنوان کار محسوب کرد و در مورد فوتی ها امکان محاسبه سنوات از طریق همسر وجود دارد.
نامور بیان کرد: اعتبار مورد نیاز از نیم درصد قانونی هزینه پیامک که بابت تأمین بیمه بسیجیان معسر پیش بینی شده است، قابل تأمین می باشد که نیمی را بسیج و نیمی را فرد باید بدهد.

شرایط عضویت رزمندگان و جانبازان معسر در صندوق ایثارگران ساتا (مشمولین صندوق ایثارگران چه کسانی است):

۱- رزمندگان بسیجی معسر
۲- بسیجیان جانباز زیر ۲۵ درصد معسر
۳- سربازان جانباز معسر دفاع مقدس دارای جانبازی ۲۴-۵ درصد

شرایط مشمولین

۱- رزمندگان بسیجی معسر باید حداقل سابقه شش ماه حضور درجبهه داشته باشند (از تاریخ ۵۹/۶/۳۱الی ۶۵/۵/۲۷).
۲- جانبازان دفاع مقدس که دارای جانبازی ۵ تا ۲۴درصد بوده معسر نیز باشند. (درصد جانبازی مورد تایید بنیاد شهید ملاک می باشد(.

توضیح 1- منظور از حداقل معیشت، ۵۰ درصدحداقل حقوق کارکنان دولت است که هرساله توسط دولت تعیین و اعلام می گردد.
توضیح ۲- رزمندگان و جانبازانی که همسر آنان از یکی از دستگاه های دولتی و یا غیردولتی و یا صندوق های بازنشستگی حقوق و یا مستمری دریافت می کنند مشمول این طرح نمی گردند.

اختصاص دفترچه بیمه به رزمندگان معسر

این در حالی است که سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس بهمن ماه سال 97 از افزایش ۲۰ درصدی مستمری رزمندگان معسر در لایحه بودجه سال 98 خبر داده بود.

محمدمهدی مفتح، نماینده ایثارگر مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی در تشریح مصوبات کمیسیون تلفیق مجلس یادآور شد: نمایندگان ملت با بررسی تبصره ۱۴ لایحه بودجه سال ۹۸ و جدول شماره ۱۴ آن، با افزایش ۲۰ درصدی حق بیمه سهم دولت برای اقشار خاص و رزمندگان معسر موافقت کردند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بر این مبنا ۲۰ درصد به مستمری دریافتی رزمندگان معسر در سال 98 افزوده خواهد شد.

عضو فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق متذکر شد: بر اساس یکی دیگر از مصوبات کمیسیون، سازمان بیمه درمانی نیروهای مسلح(ساتا) مکلف شد در سال آینده دفترچه بیمه به رزمندگان معسر که حداقل شش ماه سابقه حضور در مناطق عملیاتی را دارا هستند اختصاص دهد.

شرایط عضویت رزمندگان و جانبازان معسر در صندوق ایثارگران ساتا و مشمولین عضویت در صندوق ایثارگران:

۱- رزمندگان بسیجی معسر
۲- بسیجیان جانباز زیر ۲۵ درصد معسر
۳- سربازان جانباز معسر دفاع مقدس دارای جانبازی ۲۴-۵ درصد

بنا بر این رزمندگان بسیجی معسر باید حداقل سابقه شش ماه حضور در جبهه داشته باشند (از تاریخ ۵۹/۶/۳۱الی ۶۵/۵/۲۷).
همچنین جانبازان دفاع مقدس که دارای جانبازی ۵ تا ۲۴درصد بوده معسر نیز باشند. درصد جانبازی مورد تایید بنیاد شهید ملاک می باشد.

تعریف معسر :معسر به فردی اطلاق می گردد که فاقد شغل و درآمد و بیمه بوده و قادر به تأمین حداقل معیشت و اداره زندگی خود نباشد.

تبدیل کمک معیشت به حقوق بازنشستگی

این در حالی است که هم اکنون تعداد زیادی از رزمندگان و جانبازان زیر25 درصد که مشمول دریافت کمک معیشت هستند، دارای سوابق بیمه پردازی در صندوق های بازنشستگی به صورت مقطعی بوده، لیکن به دلیل کهولت سن و سایر موانع، قادر به انجام کار و ادامه بیمه پردازی نمی باشند و ضروری است که با حمایت های دولتی به نحوی از مستمری حقوق بازنشستگی بهره مند شوند.
بر این اساس در حال  حاضر ایثارگرانی که بیمه پردازی مقطعی داشته اند، اگر بخواهند از کمک معیشت دریافتی، سوابق بیمه ای خود را تا رسیدن به شرایط بازنشستگی تکمیل کنند، بلافاصله کمک معیشتشان قطع خواهد شد و اگر فرد ایثارگر بیمه پردازی را ادامه ندهد، همه آن سال های سابقه بیمه در صندوق های بازنشستگی بلاتکلیف و معطل و بدون استفاده، بصورت رها باقی می ماند و در واقع منابع مالی فراوانی که متعلق به ایثارگران است هم اکنون در اختیار صندوق های متفرقه است.

برنامه ششم توسعه و ایثارگران

الف - دولت موظف است کلیه مطالبات معوق خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران(جانبازان و آزادگان) اعم از پاداش پایان خدمت و وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل حداکثر در دو سال اول اجرای قانون برنامه مطابق بودجه سنواتی تأمین و توسط بنیاد پرداخت نماید. به نحوی که در پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هیچگونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا باقی نمانده باشد.

تبصره- مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز بر حسب مورد باید توسط بنیاد و دستگاه مربوطه در طی دو سال اول اجرای قانون برنامه طبق بودجه سنواتی تأمین و پرداخت گردد.

ب- دولت موظف است اعتبار لازم را به منظور تأمین حداقل معیشت گروههای عنوان شده ذیل که فاقد شغل یا درآمد باشند را پیش‌بینی و حداقل حقوق کارکنان دولت را به آنان جهت پرداخت در بودجه‌های سنواتی درج و در اختیار دستگاههای مربوطه قرار دهد.

۱- جانبازان با هر میزان درصد از کارافتادگی و آزادگان با حداقل سه ماه اسارت

۲- رزمندگان با حداقل شش ماه حضور در جبهه و چریکهای جنگهای نامنظم(گمجن)

۳- افراد تحت تکفل قانونی جانبازان متوفی، آزادگان متوفی، رزمندگان متوفی (با حداقل شش ماه حضور در جبهه)

تبصره- تشخیص افراد تحت تکفل قانونی جانبازان و آزادگان متوفی و ارائه خدمات به آنان به عهده بنیاد و تشخیص افراد تحت تکفل قانونی رزمندگان متوفی به عهده واحد ایثارگران نیروهای مسلح و ارائه خدمات به آنان به عهده سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح (ساتا) می‌باشد.

۴- نامادری شهید و خواهران مجرد شهدا که تحت تکفل والدین شهدا بوده‌اند (پس از فوت والدین).

۵- برادر و خواهر شهید دارای معلولیت جسمی، حرکتی، ذهنی، محجور، ‌دارای بیماری‌های خاص و یا صعب‌العلاج پس از تأیید کمیسیون پزشکی بنیاد.

۶- همسران مطلقه شهدا که فرزند یا فرزندان شهید را حداقل پانزده سال بعد از شهادت شهید نگهداری نموده‌اند با تأیید بنیاد (ماهانه معادل دو سوم حقوق کارکنان دولت.(

پ -در ماده(۵۱) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران پس از عبارت «آزادگان» عبارت «همسران و فرزندان شهدا» اضافه می‌گردد.

ت -سازمان و بنیاد مکلفند نسبت به تأمین و پرداخت صددرصد (۱۰۰%) سرانه بیمه عمر و حوادث جانبازان و آزادگان، والدین، همسر و فرزندان شهدا فاقد پوشش بیمه عمر و حوادث، وفق بودجه سنواتی اقدام نمایند.

حکم بند (ت) ماده (۸۸) بر مواد (۱۳)، (۵۲) و (۵۹) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران در طول اجرای قانون برنامه، حاکم است.

ث -دولت مکلف است طبق بودجه سنواتی به‌منظور حمایت و تجلیل از رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس که حداقل شش‌ماه سابقه حضور در جبهه دارند و جانبازان زیر بیست و پنج درصد (۲۵%) جانبازی و آزادگان با کمتر از شش‌ماه سابقه اسارت و همسران و فرزندان آنان تسهیلات رفاهی، معیشتی، بهداشتی، درمانی و فرهنگی به شرح زیر ارائه نماید.

۱- تأمین و پرداخت یا معافیت حداقل سی‌درصد(۳۰%) هزینه شهریه تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی، دوره‌های شبانه دانشگاههای دولتی، دانشگاه پیام نور و سایر دانشگاه‌های مورد تأیید وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی وفق بودجه سنواتی

۲- بهره‌‌مندی رایگان از خدمات مراکز فرهنگی عمومی و ناوگان حمل و نقل شهری.

۳- معافیت از پرداخت سی‌درصد (۳۰%) هزینه از طریق هر یک از شرکتهای دولتی و خصوصی هواپیمایی، ریلی و دریایی در سفرهای داخلی و عتبات عالیات برای یکبار در سال.

۴- شهرداری‌ها و دهیاری‌ها و سازمان اوقاف و امور خیریه مکلفند به‌منظور ارج نهادن به والدین، همسران و فرزندان شهدا و آزادگان و همسران و فرزندان آنان، جانبازان و همسران و فرزندان جانبازان بیست‌و پنج‌درصد (۲۵%) و بالاتر و رزمندگان با سابقه حضور شش‌ماه و بالاتر در جبهه را با رعایت مفاد وقفنامه در امامزادگانی که دفن اموات در آنها مجاز می‌باشد و آرامستان‌ها بدون أخذ هزینه اقدام نمایند.

۵- بهره‌مندی از انشعاب رایگان آب، فاضلاب، برق و گاز برای یک بار در یک واحد مسکونی.

۶- بهره‌مندی از امتیازات یک مقطع تحصیلی بالاتر مطابق قوانین مربوطه و برای رزمندگان با حداقل شش‌ماه حضور داوطلبانه در دفاع مقدس در حقوق و مزایای اجتماع.

ج- در بند (الف) ماده (۳۱) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران پس از عبارت «جانبازان و آزادگان و فرزندان شاهد» عبارت «فرزندان جانبازان، فرزندان آزادگان، رزمندگان و فرزندان رزمندگان با حداقل شش‌ماه سابقه حضور در جبهه» اضافه می‌شود.