تاریخ : 1398,دوشنبه 20 خرداد18:40
کد خبر : 66958 - سرویس خبری : مقاومت بین الملل

استراتژی جدید انصارالله در نجران و جیزان


 استراتژی جدید انصارالله در نجران و جیزان

جنبش انصارالله یمن با تغییر استراتژی خود از جنگ فرسایشی به حملات گسترده هوایی، توانسته بر مناطق نزدیک نجران مسلط و عربستان را سرگردان کند.


به گزارش  روزنامه الاخبار، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان می‌خواست عید فطر را روز بازگرداندن تسلط خود بر مرز جنوبی اعلام کند، اما نقشه‌های او با حملات گسترده ارتش یمن و کمیته های مردمی در محورهای مختلف شکست خورد.

به دنبال نشست مکه، بن سلمان که همچنان در منصب وزیر دفاع عربستان است، عملیات نظامی وسیعی در مناطق مرزی راه اندازی کرد. پس از آن رسانه‌های پادشاهی این عملیات را بازتاب داده و روز عید فطر را روز حمله وسیع ارتش عربستان به جیزان و نجران و عسیر اعلام کردند.

با این وجود ارتش یمن و کمیته های مردمی توانستند ده ها حمله ضد نیروهای عربستان و حامیان آنها ترتیب داده و موضع خود را از حالت دفاع به حمله تغییر دهند. عربستان و ائتلاف آن طی این حملات دچار خسارت‌های سنگینی شدند و محاسبات آنها در نجران پیش از طلوع سپیده روز عید فطر کاملا به هم ریخت.


سرتیپ یحیی سریع سخنگوی نیروهای صنعا اعلام کرد که حملات نجران از سه مسیر بوده است: اول از سمت صوح، دوم از سمت غرب سدیس و سوم از مقابل سدیس. سریع اشاره کرد که نیروهای دشمن دچار وحشت و ترس شده و بیش از 200 تن از عناصر آنها کشته و زخمی شدند، همچنین تعدادی از آنها اسیر و بقیه با ترک موضع و سلاح هایشان پا به فرار گذاشتند. وی در ادامه اشاره کرد که نیروهای ارتش و کمیته های ملی توانستند بیش از بیست تجهیزات و خودروهای زرهی دشمن را منهدم کرده و سلاح ها و تجهیزات نظامی آنها را به غنیمت بگیرند. یحیی سریع اضافه کرد که هواپیماهای دشمن تلاش کردند بیش از 75 حمله هوایی انجام دهند، اما تلاش‌هایشان ناکام ماند.

با افزایش تلفات ارتش عربستان که به بیش از 70 کشته در خلال هفته‌های گذشته رسیده است، ریاض با تعداد زیادی از نیروهای سودانی و نیروهای وفادار به عبد ربه منصور هادی رئیس جمهور یمن به جبهه های مرزی برود، اما این تلاش هم بی‌نتیجه بود.

در این چارچوب یک منبع نظامی اعلام کرد که نیروهای ارتش یمن و کمیته‌های مردمی موفق شدند عملیات نظامی وسیع نیروهای عربستان با مشارکت نیروهای سودان و 7 تیپ از نیروهای وفادار به منصور هادی در صحرای میدی مقابل جیزان را شکست دهند. این منبع اشاره کرد که این عملیات در صبح جمعه آغاز شد و به مدت 20 ساعت از سمت شمال و غرب و جنوب ادامه داشت که در نهایت با کشته و زخمی شدن دهها تن از نیروهای دشمن و انهدام تجهیزات نظامی آنها به پایان رسید.

هم زمان با این پیشروی‌ها در جبهه های مرزی، نیروهای ارتش و کمیته های مردمی در جبهه های داخلی نیز پیشرفت کرده و تسلط خود بر جبهه البقع و 26 موضع در خب و شعف را تقویت کرده اند.

همچنین روزنامه رای الیوم گزارش می دهد که همانگونه که رسانه های عربستان ادعا می کردند، جنگ در مرز جنوبی تنها شامل پرتاب موشک های حوثی در این مرز نیست. عربستان از نمایان شدن اختلافات خود می‌ترسد و درگیری‌ها هم چنان در نجران و جیزان و عسیر ادامه دارد. جبهه های داخلی عربستان یک روز پس از اعلام تسلط حوثی ها بر بیش از 20 موضع سعودی ها در نجران، به دنبال جبران این شکست‌ها بودند. سرلشکر محمد العاطفی وزیر دفاع دولت صنعا در جریان دیدار با مبارزان اعلام کرد که انصارالله تنها چند کیلومتر از نجران فاصله دارد و از طریق حوثی‌ها پیام محکمی برای عربستان فرستاد.

می توان گفت که حوثی ها یک استراتژی جدید در مبارزه پیش گرفته اند و آن تغییر از جنگ فرسایشی به حمله‌های گسترده و تسلط بر مناطق مختلف است. سرلشکر محمد العاطفی چند روز پیش اعلام کرد که شگفتی هایی درراه است که دولت های ائتلاف انتظار آن را ندارند. وی همچنین اضافه کرد که حوثی‌ها در مراحل پایانی آماده‌سازی و توسعه و پیشرفت تولید تجهیزات دفاعی هوایی هستند.

اطلاعات میدانی به دست آمده از داخل عربستان تاکید می کند که حوثی‌ها تسلط خود را بر محدوده کوه‌های شهر نجران از سلسله کوه های شرفه و شبکه آغاز کرده و با سلسله کوه های سدیس و مربع الصوح به پایان رسانده اند.

نجران تنها شهری نیست که مورد حمله و سیطره حوثی‌ها قرار گرفته است، بلکه در عسیر و جیزان ده ها روستا و موضع در جنگ نابرابر با طرف عربستانی که از نیروهای سودانی و یمنی و کارشناسان آمریکایی نیز استفاده می کند، تحت تسلط حوثی ها قرار دارد. نیروهای هوایی عربستان در مقابل پیشرفت حوثی‌هایی که ارتش عربستان را به مدت چهار سال خسته کردند، ناتوان بود. آژانس همکاری آمریکا در آگوست 2016 اعلام کرد که عربستان 133 تانک جدید از نوع «ابراز» از آنها درخواست کرده تا به ناوگان خود اضافه کند. این آژانس همچنین به خسارت های زیادی که عربستان در تجهیزات نظامی متحمل شده و نیز تلفات جانی آنها اشاره کرد.

دوره های آموزشی فشرده در جنگ زمینی در عربستان سعودی در یک سلسله از مانورها با مشارکت نیروهای آمریکایی و کارشناسان در توسعه قابلیت های رزمی ارتش عربستان موفقیت آمیز نبوده و تلاش نیروهای عربی و خارجی در دفاع از مرزهای پادشاهی عربستان محقق نشده است. این به معنای آن است که عربستان خودش در آتشی که برای حوثی ها روشن کرده سوخته است و راهی برای خروج از این تنگنا ندارد به جز اینکه با دولت صنعا سر میز مذاکره بنشیند و عملیات ائتلافی را در یمن متوقف کند.

اما ریاض نمی تواند این گزینه را بپذیرد به ویژه که وارد جنگی شده که منافع کشورهای بزرگ به ویژه آمریکا و انگلستان و سایر کشورهای تولید کننده سلاح در گرو آن است. این کشورها با فروش اسلحه به عربستان پول زیادی به دست می آورند و این جنگ فرصت بزرگی برای آنها محسوب می شود. بر این اساس این جنگ، ادامه فروش سلاح را برای سالها از خلال کنترل جنگ و حمایت از احزاب مختلف ضد یکدیگر و ایجاد هرج و مرج در مناطق مختلف عربستان، برای آنها تضمین می کند. امارات متحده عربی که اخیرا ظهور کرده، توانست عربستان را از بالای جهان عرب پایین بکشد و شواهدی که از اقدامات امارات ضد یمن پیداست، مشخص می کند که عربستان تنها یک حیات خلوت پشت امارات است.

حوثی‌ها، سعودی‌ها را تهدید کرده و هشدار داده‌اند که هرگونه تنش و درگیری در ساحل غربی حدیده، پاسخی بی سابقه و دور از انتظار در مرز جنوبی برای آنها در پی خواهد داشت. در مقابل کسی که جنگ ساحل غربی را اداره می کند امارات است که تلاش می کند منافع خود را در تسلط بر جزایر باقی مانده از بنادر یمنی حفظ کند. حوثی ها می گویند که این حملات اگر موجب ادامه درگیری ها در حدیده شوند، شکل منطقه را تغییر خواهند داد.

به طور کلی می توان گفت که عربستان در روزها و یا ماه های آینده اقدامات ظالمانه ای انجام خواهد داد. حوثی ها شروع به ترسیم اهداف زیادی کرده اند. آنها برای دولت های ائتلاف بسیار دردسرساز هستند به ویژه که جنگ کنونی خود را با بخش عظیمی از قدرت های موشکی و سلاح های هوایی آغاز می کنند. عربستان برعکس، همه توان خود را در رابطه با بانک اهداف یمن به کار گرفته و دیگر چیزی برای تهدید و فشارندارد، به همین علت ممکن است که با حملات هوایی و خمپاره به کشتار غیرنظامیان یمن بپردازد.
 
 

منبع : تسنیم