تاریخ : 1398,پنجشنبه 23 خرداد12:46
کد خبر : 67099 - سرویس خبری : هنر

"هنر برای همه" راهی برای مبارزه با لاکچری‌ها



سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال‌های گذشته فعالیت‌هایی داشته که گاهی در عرصه فرهنگ و هنر بسیار تاثیرگذار بوده‌اند. از زمانی که سعید اوحدی وارد این سازمان شده، این فعالیت‌ها وارد فاز تازه‌ای شده است. همین نورز امسال بود که در اقدامی قابل تقدیر پروژه‌ی «هنر برای همه» با حمایت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شکل گرفت. پروژه‌ای که هدفش رساندن هنرهای با ارزش به دست مردمان پایین دستِ شهر است. همچنین حرکت دیگری که در همین رمضانِ گذشته شکل گرفت، برگزاری مراسمی برای گرامیداشت مقام حضرت خدیجه سلام‌الله علیها بود که با عنوان «مادر امت» برگزار شد.

البته سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران مشکلاتی هم دارد که بخش زیادی از آنها مربوط به بودجه‌ی این سازمان است. بودجه‌ای که تخصیصش با مشکل روبه‌رو شده است.
برای آشنایی با فعالیت‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، پای صحبت‌های سعید اوحدی رئیس این سازمان نشستیم. در ادامه حاصل گفت‌وگو با رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران را می‌خوانید:

اوحدی: بودجه سازمان از چهار به دو درصد از درآمد شهرداری رسید / "هنر برای همه" راهی برای مبارزه با لاکچری‌ها

در رمضان امسال بزرگداشتی برای حضرت خدیجه سلام‌الله علیها با عنوان «مادر امت» برگزار کردید. برای نخستین بار بود که روزی برای بزرگداشت حضرت خدیجه در نظر گرفته میشد. درباره انگیزه‌هایتان برای برگزاری چنین مراسمی بگویید.

طی چهل سال گذشته فعالیت‌ها و کارهای بزرگی برای ائمه و معصومان انجام شده است. برخی از این اقدام‌ها مانند تجلیل از حضرت علی‌اصغر علیه‌سلام با عنوان شیرخوارگان حسینی، الان به یک اتفاق ملی و حتی بین‌المللی تبدیل شده است.

در احادیث و روایت‌ها و حتی در آیات قرآن اشاره شده که رستگاری انسان‌ها در گرو توسل به اهل بیت علیه‌سلام است.

علی‌رغم تمام عنایت‌هایی که در تمام این سال‌ها وجود داشته، درباره حضور خدیجه سلام‌الله علیها شاید غفلت کرده‌ایم. دکتر رفیعی شش جلد دانش‌نامه درباره‌ی حضرت خدیجه نوشته‌اند. اما با این حال ما روزی به نام ایشان و مراسمی برای بزرگداشت این مقام نداشته‌ایم. حضرت خدیجه نخستین بانوی مسلمان هستند و به روایتی اولین کسی هستند که به اسلام ایمان آوردند.

در آن روزگار جاهلیت که دختران را زنده‌به گور می‌کردند، زنی با تقوا، پاکدامن و عفیف را می‌بینید که گرایش‌های توحیدی قدرتمندی در وجودش هست. حضرت خدیجه یکی از کارآفرینان بزرگ آن روزگار بوده‌اند. بسیاری از بزرگان و ثروتمندان آن زمان آرزوی رسیدن به حضرت خدیجه را داشتند اما این بانوی بزرگ به پیامبر اسلام می‌پیوندند.

ایشان ام‌المومنین است. مادر حضرت زهرا سلام الله علیها است.

با این اوصاف جا داشت که حرکتی بزرگ برای گرامیداشت مقام حضرت خدیجه انجام شود. امسال سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، با همت دستگاه‌های مختلف، ستاد مردمی بزرگداشت حضرت خدیجه را با عنوان «مادر امت» تشکیل دادیم.

همه همت کردند تا 26 رمضان همایش بزرگ مادر امت برگزار شود. این مراسم به طور همزمان در 9 استان دیگر هم برگزار شد.

مقام معظم رهبری هم تاکید دارند که امروز دنیای استکبار بنیان خانه را مورد هدف قرار داده است. سبک زندگی حضرت خدیجه سلام‌الله علیها می‌تواند یک الگوی واقعی برای سبک زندگی خانواده‌های امروز ما باشد. یکی از چالش‌های جدی دنیای امروز خانواده است. یکی از دلنگرانی‌های مردم اروپا و غرب هم بنیان خانواده است که از هم پاشیده است. این مسئله چالش‌های بسیاری در پی دارد.

حضرت خدیجه سلام الله علیها باید به عنوان الگوی واقعی و عینی سبک زندگی اسلامی معرفی شوند. همسرداری و عشقی که ایشان به پیامبر داشته و رفتار متقابلی که پیامبر نسبت به ایشان داشته باید برای همه خانواده‌ها الگو باشد.

یکی از مهمترین نقش‌هایی که حضرت خدیجه برعهده داشت، دوران بسیار سخت شعب ابی‌طالب بود. در آن دوران حضرت خدیجه از طریق دو تن از برادرزاده‌هایش آزوقه و امکانات به شعب ابی‌طالب می‌رساند.

حضرت خدیجه می‌تواند الگوی بزرگی در زمینه صبر و مقاومت و حتی در حوزه‌های اقتصادی باشد. امیدواریم این سنت حسنه در سال‌های آینده هم با رونق برگزار شود.

این برنامه با کمک ستادهای مردمی و دیگر ارگان‌ها برگزار شده است. سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال‌های گذشته به ارگانی مشهور بوده که بودجه خوبی داشته است. اوضاع بودجه این سازمان در سال گذشته و امسال چطور است.

سال 1398 اوضاع خاصی دارد. دشمن از بیرون فشار سنگینی روی کشور وارد می‌کند. همه جا باید نگاهمان این باشد که اقتصاد مقاومتی نه به عنوان یک تاکتیک، بلکه به عنوان یک استراتژی برای رسیدن به شکوفایی اقتصادی به کار گرفته شود. قطعا اقتصاد مقاومتی مستلزم این است که شما مدیریتی براساس همان اقتصاد داشته باشید. وقتی اقتصاد سرمایه‌داری در جایی باشد، مدیریت هم با همان تفکر هماهنگ می‌شود.

اقتصاد مقاومتی هم باید نوع مدیریتش مبتنی بر همین تفکر یعنی مدیریت جهادی باشد. مدیریت جهادی مبتنی بر ظرفیت‌های مردمی است. البته مفهوم این مسئله این نیست که چون ما در شرایط اقتصاد مقاومتی هستیم، دیگر نباید هیچ پشتوانه بودجه‌ای داشته باشیم.

سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در سال‌هایی که شکوفایی زیادی برایش به حساب می‌آمد، شهرداری تهران موظف بود که براساس قانون چهار دصد از درآمدهای شهرداری را در اختیار سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرار دهد. این مصوبه مجلس بود که در شورای نگهبان تایید و به شهرداری ابلاغ می‌شود.

بعد از چند سال از گذشته این مصوبه اصلاحیه‌ای در مجلس می‌گیرند و براساس آن بخش ورزشی را هم به این چهار دصد اضافه می‌کنند. یعنی چهاردرصد از درآمد شهرداری به بخش فرهنگی هنری و ورزشی اختصاص داده می‌شود.

طی یکی دو سال گذشته تفسیر غلطی از این قانون شد. این تفسیر به اینگونه شکل گرفته که شهرداری باید این چهار درصد را در اختیار تمام بخش‌هایش در جاهای مختلف قرار دهد. در حالی که قانونی که در مجلس تصویب شده تصریح دارد که این چهاردرصد بودجه‌ی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است.

هیات امنای سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با تدبیر حکیمانه مقام معظم رهبری تعیین می‌شوند. این هیات امنا را تعدادی از وزیران تشکیل می‌دهند به همراه 9 نفر از چهره‌های فرهنگی و هنری کشورمان و همچنین شهردار تهران و رئیس شورای شهر تهران هم در این هیات امنا هستند. هر مصوبه‌ای که در هیات امنا تصویب می‌شود، وقتی به امضای شهردار تهران و رئیس شورای شهر می‌رسد، دیگر نیاز به تایید در جای دیگری ندارد.

در اساس‌نامه سازمان تاکید شده که هیات امنا باید بودجه سازمان را تصویب کنند. در بهمن امسال بودجه سازمان تصویب شد و به تایید شهردار تهران و رئیس شورای شهر رسید. بند بعدی اساس‌نامه می‌گویدکه شهردار تهران باید دستور تخصیص این اعتبار را بدهد.

الان ماه‌های شروع سال است و عین همان بودجه‌ای که هیات امنا تصویب کرده‌اند به سازمان ابلاغ نشده است و در آن بودجه کاهشی انجام شده است. یکی از دستورکارهایمان در مجمع سالیانه این است که با تصویب هیات امنا همان بودجه تصویب شده اولیه ملاک عمل قرار گیرد و حتما حمایت شهردار محترم و رئیس شورای شهر را هم خواهیم داشت.

رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران اخیرا طی مکاتبه‌ای تاکیدکرده که بودجه‌ای که هیات امنا براساس قانون مصوب شده نباید تغییری در آن ایجاد شود. امیدواریم با حمایت این عزیزان همان بودجه مصوب ملاک عمل سال جاری قرار گیرد.

همین بوده‌ی مد نظر ما هم به شکل انقباضی بسته شده است. از آن چهار درصد درآمد شهرداری فقط دو درصد را به سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تخصیص داده‌اند. ما با همین بودجه می‌توانیم سال خوبی در عرصه فرهنگی و هنری داشته باشیم.

یکی از کارهای خوبی که امسال با حمایت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران شکل گرفت، پروژه‌ی «هنر برای همه» است. این پروژه با حضور محمد معتمدی به عنوان یکی از خوانندگان شناخته شده موسیقی ایران کنسرت‌هایی با قیمت بسیار ارزان در نوروز امسال برگزار کرد. گویا قرار است این پروژه در حوزه‌های دیگر مانند تئاتر هم اجرایی شود. درباره این حرکت برایمان بگویید.

 ما اعتقاد داریم که سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران قرارگاه فرهنگی و هنری نظام جمهوری اسلامی ایران است. باید آنچه که در حوزه فرهنگ و هنر در مسیر تعالی انسا‌ن‌ها هست را ترویج کنیم. هم در حوزه فرهنگ و هم در حوزه هنر، دو رویکرد وجود دارد؛ یکی اینکه هنر را برای هنر ارزشمند می‌دانند. نگاه دیگری هست که می‌گوید ما برای موسیقی اصالت قائلیم که موجب یک تعالی و یا یک حرکت در سطح جامعه باشد. درباره شعر هم داریم که حدیثی از پیامبر نقل شده که می‌گویند در برخی شعرها حکمتی نهفته است. در مسجد منبری بود که شاعران جلوی پیامبر شعر می‌خواندند. در حوزه سینما هم به همین ترتیب است و یک نگاه می‌گوید سینما به صرف هنر بودنش ارزش دارد. نگاه دیگری هم هست که سینمای ضد ارزش‌های انسانی ارزشی ندارد.

ما در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از موسیقی حمایت می‌کنیم که در آن حکمت و ارزشی وجود داشته باشد. این آثار هم شعر خوبی دارند، هم ملودی آرامش بخشی دارند و هم آوازهای خوبی.

در سال 1398 برنامه‌ای با عنوان «هنر برای همه» را در نظر داریم که دو رویکرد دارد؛ یکی اینکه هدفمان مقابله با بازار صرفا تجاری در برخی حوزه‌های هنری است. در حوزه موسیقی شاهد برگزاری کنسرت‌هایی بودیم که بُعد تجاری‌شان بسیار پررنگ‌تر از هر چیز دیگری بود. لذا سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران تصمیم گرفت که کنسرت‌هایی را برگزار کند که ضمن ترویج موسیقی ارزشمند، توزیع عادلانه را برای مردم هم فراهم کنیم.

وقتی جریانی می‌خواهد تئاتر لاکچری و موسیقی لاکچری را با بلیت‌های 200 یا 300 هزار تومانی در مناطق بالای شهر تهران به صحنه ببرد؛ ما تلاش کردیم تا موسیقی و تئاتر ارزشمند را با قیمت‌های بسیار کم در پایین شهر ترویج کنیم.

به این ترتیب «هنر برای همه» دو بُعد دارد یکی توضیع عادلانه هنر و دیگری حفظ هنرهای ارزشمند و پرمفهوم.

این سیاست راهبردی در سال جاری در برنامه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برقرار خواهد بود. در حوزه تئاتر، موسیقی و سینما این کار را انجام می‌دهیم. حدود 30 سالن بزرگ سینما در اختیار سازمان قرار دارد و همین رویکرد را در این سالن‌ها عملی خواهیم کرد.

امسال اگر بودجه‌ی تصویب شده در هیات امنا به ما تخصیص داده شود، در کنار جشنواره بزرگ فیلم شهر یک جشنواره بزرگ هنر شهر تهران را هم برگزار می‌کنیم.

ما در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب هستیم و هنر می‌تواند ابزار مهمی برای ترویج آثار مقدس انقلاب اسلامی باشد.

«هنر برای همه» در حوزه هنرهای تجسمی و تئاتر چگونه شکل می‌گیرد؟

ما از بهمن سال گذشته کار ویژه‌ای در تئاتر آغاز کردیم. حدود 900 اجرای تئاتر را طی چهار ماه گذشته برگزار کرده‌ایم. در این حوزه سعی کردیم تئاتر را از حالت لاکچری خارج کنیم و قیمت بلیت‌ها به گونه‌ای باشد که همه مردم بتوانند از این تئاترها دیدن کنند. هدف دیگری که دنبال می‌کردیم توضیع عادلانه تئاتر در سطح جامعه بود. امروز پردیس تئاتر خاوران به عنوان یک قطب تئاتری جایگاهش را در تهران پیدا کرده است.

ما شاهد برگزاری 500 تئاتر خیابانی در ایام فاطمیه در میدان ولی عصر بودیم. این اجراها با استقبال بسیار خوبی از سوی مردم مواجه شد. تئاتر دریادلان و تئاتر نامیرا را به صورت خیابانی برگزار کردیم.

همه این کارها برای خارج کردن تئاتر از فضاهای لاکچری است.

در حوزه هنرهای تجسمی هم به همین ترتیب عمل می‌کنیم.

سالنی در فرهنگسرای بهمن هست که امکانات خوبی دارد و مناسب برگزاری کنسرت‌های موسیقی است. اما سال‌هاست که در این سالن اتفاق خاصی رخ نمی‌دهد و این سالن نتوانسته جایی برای برگزاری کنسرت‌های موسیقی باشد. شاید سالن فرهنگسرای بهمن بهترین جا برای ترویج موسیقی با ارزش با قیمت بلیت‌های مناسب در میان مردمان پایین شهر باشد.

نمی‌خواهم همه چیز را به بودجه ربط بدهم. این سالن به دلیل نداشتن بودجه و اعتبار در دو سال گذشته، امکان به روز رسانی نداشته است. این سالن به لحاظ فنی نیاز به رسیدگی دارد.
با این حال در سال جاری رویکرد ما برگزاری تئاترهای فاخر در این سالن است. سال گذشته تئاتر رستم و سهراب را در این سالن برگزار کردیم. این تئاتر از سوی 30 معلول اجرا شد. در جنوب تهران امسال به مناسبت نیمه شعبان، طی 10 شب اجرای تئاتر ایستگاه متروک را در پردیس تئاتر خاوران داشتیم که با استقبال بسیار زیادی از سوی مردم روبه‌رو شد.

کنسرت آقای محمد معتمدی طی چهار شب برگزار شد که برخی از شب‌ها، سه سانس اجرا داشتیم. این‌ها نشان می‌دهد که مردم برای هنرِ ارزشمند احترام قائلند و حتما استقبال می‌کنند.

دوازده دستگاه فرهنگی کشور دور هم جمع شدند و قرارگاهی تشکیل شد. این قرارگاه با عنوان قرارگاه حمایت فرهنگی از سیل زدگان شکل گرفت. پس از سیل همه مردم حمایت کردند و همه ارگان‌ها به میدان آمدند تا به مردم کمک کنند. این فضای ساماندهی و استقرار مردم بود.

اما مسائل پساسیل شرایط روحی روانی است که برای مردمان سیل زده ایجاد می شود. مردمی که حاصل چند دهه زندگیشان را در یک شب از دست رفته می‌بینند، دچار مشکلات روحی زیادی می‌شوند.

ما در این قرارگاه فرهنگی می‌خواهیم عزم حمایت از سیل‌زدگان را همچنان حفظ کنیم. جشنواره مسابقه عکس «گل و دل» را در راستای حمایت از سیل زدگان برگزار می‌کنیم. آثار راه یافته به این جشنواره داوری می‌شوند و در نهایت آثار را به صورت نمادین به حراج می‌گذاریم.

بزرگترین هماین مجمع خیرین کشور با محوریت سازمان توسعه و نوسازی مدارس کشور را برگزار کردیم. در طول تاریخ هیچ جا سابقه نداشته که در یک شب 250 میلیارد تومان کمک خیرین جمع شود. ما این کار را کردیم.

براساس برآوردی که شده، از 270 مدرسه‌ای که تخریب شده و حدود 1300 مدرسه‌ای که آسیب دیده، حدود 500 میلیارد تومان منابع برای ساخت و تعمیر این مدارس نیاز هست. ما از کل این مبلغ، حدود 65 درصدش را جمع آوری کرده‌ایم.

همچنین جشنواره‌ای فرهنگی ورزشی برگزار کردیم تا آثار هنری و ورزشی در نمایشگاهی جمع آورش شوند و در نهایت این آثار را بفروشیم تا در نهایت درآمدش را برای تعمیر و ساخت مدارس سیل زدگان اختصاص دهیم.

پایان این نمایشگاه هم آیین تجلیل از خیرین مدرسه ساز بود.


منبع : تسنیم