تاریخ : 1398,شنبه 25 خرداد13:57
کد خبر : 67124 - سرویس خبری : اخبار

درونش غوغا بود ولی فریاد نمی‌زد



به بهانه‌ی زنده کردن یاد شهید مدافع حرم، حاج شعبان نصیری، با دوستان و هم‌رزمان او به گفت‌وگو نشستیم. حجت‌الاسلام محمدرضا تویسرکانی، نماینده‌ی ولی‌فقیه در سازمان بسیج مستضعفین، مهمان مصاحبه‌ی ما بودند. ایشان ضمن بیان خاطراتی از دوستان شهید خود، درباره‌ی آشنایی و رفاقت با شهید شعبان نصیری، گفتند:

«عامل رفاقت من و حاج شعبان قرآن بود که آشنایی ما از سال ۱۳۷۰ در جلسات تفسیر قرآن کرج شروع شد و تا شهادتش ادامه یافت. حُسن بزرگ آن جلسات علاوه بر انس با قرآن، انس با رفقای خوبی چون او بود.»

ایشان در ادامه ویژگی‌های بارز اخلاقی حاج شعبان را در شش دسته‌ی کلی طبقه‌بندی و توصیف کرد:

«من در طول این سال‌ها چند ویژگی بارز در حاج شعبان دیدم:

غیرت

حاج شعبان غیرت و تعصب بسیاری بر روی نظام داشت و در مقابل فساد عوامل نفوذی در سیستم‌های تصمیم‌گیری نظام، بسیار غیرتی بود. او خیلی پُرجوش‌وخروش بود و اصلاً نمی‌توانست لحظه‌ای آرام بنشیند و چون از خیلی چیزها خبر داشت، نمی‌توانست تحمل کند و تماشاچی صحنه‌ی ضربه زدن به انقلاب و ولایت و خون شهدا باشد.

مثل کسانی نبود که خداوند در قرآن درباره‌شان گفته "امید به ملاقات ما ندارند، راضی شدند به همین حیات دنیا و آرام گرفتند." شهید نصیری برخلاف ظاهر آرامش، وجود ناآرامی داشت و بی‌قرار بود. او از اخبار فوق سری مملکت و نظام خبر داشت و اذیت می‌شد. به همین دلیل نگران و ناراحت بود.

گمنامی

ویژگی دومش گمنامی بود. حاج شعبان اصلاً و ابداً دنبال اسم و رسم و شهرت و مطرح شدن نبود. او مسئولیت‌های مهمی داشت. ولی طوری رفتار می‌کرد که کسی متوجه نمی‌شد.

بیشتر بخوانیم:

شهید نصیری دشمن را به دوست تبدیل می‌کرد / «حاج شعبان» یک شهید بین‌المللی است

مستشاری که مسافرکشی می‌کرد + عکس

فرمانده‌ای که شجاعتش همه را بهت‌زده کرد + عکس

سرداری که فقط کت و شلوار ایرانی می‌پوشید + عکس

سبک زندگی قرآنی

ویژگی سومی که حاج شعبان داشت، علاقه‌ی زیاد به معارف دینی بود و شوق زیادی برای کسب نور قرآن داشت. در همین جهت اقدام و حرکت هم می‌کرد؛ نه اینکه فقط دوست داشته باشد.

او از همان سال ۷۰ تا آخر، پیگیر جلسات تفسیر قرآن بود و خود را بی‌نیاز نمی‌دانست. سؤالی هم اگر داشت، تلفنی یا پیامکی یا حضوری از من می‌پرسید. حتی بعد از شهادت هم به خواب یکی از دوستان آمد و خواست که جلسات قرآن ادامه پیدا کند.

کتمان

ویژگی چهارم حاج شعبان، کتوم بودنش بود. یعنی جنجالی و پُرسروصدا نبود. اگرچه اذیت می‌شد و درونش غوغا بود، ولی اهل فریاد و دادوبیداد نبود. آدم شعاری نبود و اهل کتمان بود. او سال‌ها کار اطلاعاتی کرده بود. علاوه بر آن، خیلی‌ها پیش ایشان درد دل می‌کردند. ولی او سرّ هیچ‌کس را نمی‌گفت.

شجاعت

پنجمین ویژگی بارز حاج شعبان، شجاعتش بود. همان اواخر هم در مبارزه با داعش، سخت‌ترین جاها را انتخاب می‌کرد و در آن سن و سال، بی‌باکانه در مقابل چنین دشمنی حضور می‌یافت.

بعدازآنکه در یکی از عملیات‌ها در عراق (در جنگ با داعش) مجروح شد، انگار شوقش برای پرواز بیشتر شده بود. بعضی‌ها وقتی مجروح می‌شوند، کنار می‌کشند و می‌گویند که ما دیگه دِینمون رو ادا کردیم. ولی او انگار تازه فهمیده بود چه خبر است.

شهید شدن شجاعت می‌خواهد؛ شجاعت عبور از وابستگی‌ها. هر کسی چنین شجاعتی را ندارد، ولی او داشت.

من بر اساس آیات قرآن "ولا تحسبنّ الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیاء" باور دارم که شهدا فعال‌اند. آن‌ها هزاران برابر کاری را که در دنیا می‌کردند، بعد از شهادت می‌کنند. معتقدم که این نظام را شهدا حفظ کرده‌اند، نه ما!

ولایت مداری

حاج شعبان عاشق امام و رهبر بود. باور قلبی‌اش بود که مقام معظم رهبری نایب امام زمان (عج) است. او در این عشق، هرگز دچار خطا و غفلت و بی‌تفاوتی و حیرت و سردرگمی نشد و با ایمان به رهبر، در فتنه‌ها بسیار با بصیرت رفتار می‌کرد.

این ویژگی‌ها از حاج شعبان، بنده‌ای برای پروردگار ساخته بود که روی زمین، برای تحقق آرمان‌های الهی تلاش کند.

چند سال پیش از شهادتش، یک روز در صحن حرم امام علی علیه‌السلام در نجف نماز می‌خواندم که متوجه شدم یک نفر آمد پشت سرم ایستاد و به من اقتدا کرد. بعد از نماز، برگشتم که تشکر کنم. دیدم حاج شعبان است. با لباس بسیجی و کوله‌پشتی‌اش، از جنگ با داعش آمده بود. نشستیم با هم به حرف زدن. انگار گمشده‌ای داشت. بی‌قرار بود. سن بازنشستگی‌اش بود، ولی نمی‌توانست بنشیند سر جایش و راحت زندگی کند.

امام حسین علیه‌السلام می‌فرماید: آرزوهای بزرگ داشته باشید و خودتان را خرج آرزوهای کوچک نکنید. حاج شعبان هم همین‌طور بود. آرزوهای بزرگی داشت. او به ظهور امام زمان (عج) و نابودی آمریکا و اسرائیل می‌اندیشید "انّهم یرونهم بعیدا و نراه قریبا"»

گفتنی است مراسم بزرگداشت شهدای مدافع حرم و دومین سالگرد سردار شهید مدافع حرم حاج شعبان نصیری برگزار می‌شود. سخنران این مراسم دکتر حسن عباسی خواهد بود و از یک کتاب نیز در این حوزه، رونمایی خواهد شد.

زمان برگزاری مراسم: دوشنبه ۲۷ خرداد از ساعت ۱۶:۳۰

مکان: تهران - انتهای خیابان سمیه - تالار اندیشه حوزه هنری


منبع : دفاع پرس