تاریخ : 1398,یکشنبه 26 خرداد15:50
کد خبر : 67172 - سرویس خبری : سینما

ساخت مستند«بمباران شیمیایی کردستان»



فیلم مستند ۴۰ دقیقه ای با موضوع بمباران شیمیایی در شهرها و روستاهای استان کردستان به کارگردانی برهان احمدی و به سفارش سیمای استان ها در روستاهای بانه و مریوان ساخته می شود.

مستند «بمباران شیمیایی کردستان» ساخته می شود

برهان احمدی کارگردان و نویسنده این مستند گفت: این مستند ۴۰ دقیقه‌ای درباره بمباران شیمیایی در روستاها و شهرهای استان کردستان است.

وی با اشاره به تبعات بمباران شیمیایی بر مردم بی دفاع کردستان بعد از گذشت بیش ۳۰ سال از جنگ تحمیلی افزود: آنچه برای من در ساخت این مستند اهمیت دارد تبعات جنگ و بمباران شیمیایی بر مردم منطقه است و بمباران شیمیایی به لحاظ جسمی، روحی و مالی بر مردم اثر مخرب گذاشته است.

احمدی اظهار داشت: در سال‌های گذشته درباره موضوع بمباران شیمیایی در شهرهای سردشت، گولتپه، ره ش هرمه، کرمانشاه، حلبچه و چمچمال تحقیق کردم اما این مستند نخستین فعالیت من درباره بمباران شیمیایی کردستان است.

وی ادامه داد: هیچکدام از شهرهای کردستان در دوران دفاع مقدس بمباران شیمیایی نشدند اما روستاهای مریوان شامل قلعه جی، نژمار، بالک، نی و دزلی و روستاهای آلوت، بادمجان و بولحسن شهرستان بانه بمباران شیمیایی شده و مردم این مناطق از تبعات این جنایت هنوز رنج می‌برند.

این کارگردان یادآور شد: این مستند در شبکه‌های سراسری و استانی پخش می‌شود و در جشنواره‌های داخلی و خارجی نیز اکران خواهد شد.

وی با بیان اینکه این مستند بازیگری ندارد و یک مستند شاعرانه است، افزود: در این مستند مصاحبه وجود ندارد و فرم و محتوا بر آن تسلط داشته و یک راوی زن دارد.

احمدی گفت: راوی این مستند یک زن ۳۲ ساله به نام چیمن سعید پور اهل روستای آلوت جانباز و مادر ۲ فرزند است که برای شکایت و دادگاهی کردن دلال مواد شیمیایی به دادگاه لاهه نیز رفته است.

وی با اشاره به اینکه تاکنون اسم خاصی برای این مستند انتخاب نکرده است، افزود: مرحله فیلمبرداری مستند بمباران شیمیایی به پایان رسیده و در مرحله تدوین است.

مستند ۴۰ دقیقه‌ای بمباران شیمیایی کردستان به سفارش سیمای استان‌ها و تهیه کنندگی سیمای مرکز کردستان در چند روستای بانه و مریوان فیلمبرداری شده است.

در ساخت این مستند ۴۰ دقیقه‌ای سامان پاسیان فیلمبردار، پژمان راژ صدار بردار، سید ادریس حسنی مدیر تولید، عدنان جوانمردی دستیار کارگردان، آرمان صیدی دستیار فیلمبردار، محمد شورش رستمی دستیار تولید و عکاس پشت صحنه، هانا گلباغی دستیار تهیه کننده و برهان احمدی کارگردان، پژوهشگر، نویسنده و تدوینگر فعالیت می‌کنند.

شهرستان مرزی با ۱۵۸ هزار نفر جمعیت در ۲۷۰ کیلومتری غرب سنندج مرکز استان کردستان واقع شده است.