تاریخ : 1398,سه شنبه 28 خرداد15:46
کد خبر : 67282 - سرویس خبری : اخبار

عصر جدید شهدای فاطمیون در رسانه ملی


عصر جدید شهدای فاطمیون در رسانه ملی

از 22 اردیبهشت ماه 92 که فاطمیون تأسیس شد تا به امروز به دلیل حضور بی‌نظیر رزمندگان افغانستانی در مناطق درگیری سوریه، لشکر فاطمیون بیشترین تعداد شهدای جبهه مقاومت را از آن خود کرده‌اند. رزمندگان افغانستانی بیش از سه برابر ایرانی‌ها در دفاع از حرم اهل بیت(ع) شهید داده‌اند.

گمنامی بسیاری از شهدای فاطمیون، گم شدن و هضم اخبار آنان در انبوه اخبار روز کشور و نپرداختن بسیاری از رسانه‌های کشور به آنها در این سال‌ها که نام مدافعان حرم بر سر زبان‌هاست، گرد غربت را بر نامشان نشانده است. شهدای فاطمیون و زینبیون که به دلیل برخی مشکلات «مسئله مهاجرت» و به دلیل فشار دستگاه‌های اطلاعاتی و امنیتی خارجی، مظلومیت مضاعفی نسبت به سایر شهدای مدافع حرم دارند. رزمندگانی که به خاطر همین مشکلات، بی‌سر و صدا گاهی بدون آنکه حتی به خانواده‌های خود اطلاع بدهند راهی سوریه شده و در مقابل تروریست‌ها ایستاده‌اند.



اما بعد از چند موج رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی در مورد خانواده شهدای فاطمیون و غربت آنان، اتفاقات خوبی در این باره میان رسانه‌ها شکل گرفته است. واکنش مردمی بعد از اظهارات عراقچی در مورد بیرون کردن مهاجران افغانستانی از جمله این موج‌ها بود.

عراقچی در بخشی از اظهاراتش با اشاره به تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران و افزایش فشار اقتصادی اعلام کرد: «در صورت افزایش تحریم‌های آمریکا و تأثیر آن در کاهش درآمدهای نفتی مجبور به اخراج اتباع افغانستانی از کشور خواهیم شد.» ساعاتی از اظهارات عراقچی درباره مهاجران افغانستانی نگذشته بود که واکنش‌های مردمی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی نسبت به این موضوع و مخالفت با سخنان معاون وزیر آغاز شد. طرح‌ها، متن‌ها، پوسترها و اشعاری در حمایت از خانواده شهدا و رزمندگان فاطمیون که سال‌هاست در دفاع از حرم اهل بیت(ع) در سوریه می‌جنگند، بخشی از این واکنش‌ها بود.

یا پیش‌تر از آن انتشار یک عکس از وداع خصوصی خانواده شهید سید رضا حسینی با پیکر مطهر او در معراج شهدا و حس تنهایی این خانواده، واکنش زیادی در فضای مجازی به راه انداخت و باعث توجه بیشتر مردم و مسئولان به موضوع خانواده‌های فاطمیون و رونق دادن به مسئله وداع و تشییع این شهدا شد.

حالا حدود یک سال است که معرفی و تمجید از خانواده این شهدا در رسانه ملی نی
ز رونق یافته است. برنامه‌هایی با محوریت معرفی برخی از شهدای فاطمیون و یا یادکردی از این شهدا ساخته و پخش شده است. برنامه «ایوان خدا» و اختصاص بخش‌هایی هرچند کوتاه از برنامه‌های روتین و پر مخاطب رسانه ملی همچون «فرمول یک»، «ثریا»، «سلام صبح بخیر»، «حالا خورشید»، «از لاک جیغ تا خدا» و «سیمای خانواده» از این جمله است.

 


 

برنامه «عصر جدید» که هم اکنون پخش سری دوم آن آغاز شده است نیز با وجود تازه کار بودن، در میان برنامه‌های پر مخاطب تلویزیون در این زمینه پیش قدم بوده و یکی از قسمت‌های خود در فصل یک و فصل دو را به مهاجران افغانستانی و یاد شهدای فاطمیون اختصاص داد. اجرای برادران افغانستانی و تشویق خانواده شهدای فاطمیون در برنامه عصر جدید در ادامه قابل مشاهده است:

هرچند اقدامات پراکنده برنامه‌های مختلف در باب معرفی شهدای فاطمیون قابل تحسین و برای خانواده شهدا به یادماندنی است اما با توجه به تعداد بالای خانواده این شهدا و گمنام بودن آنان برای مردم به خاطر کم‌کاری مسئولان و رسانه‌ها در شش سال اخیر، این حجم برنامه برای پر کردن خلأ اطلاع رسانی پیرامون شهدای مدافع حرم افغانستانی و جای خالی یادبود این شهدا در رسانه ملی کم است. همچنین در کنار تجلیل از خانواده نیاز به بررسی دقیق مشکلات این خانواده‌ها نیز از ملزوماتی است که هنوز در رسانه‌های مختلف کشور علی الخصوص رسانه ملی که پر مخاطب‌ترین رسانه کشور محسوب می‌شود نیز شکل نگرفته است. مشکلاتی که به علت مهاجر بودن خانواده‌ها مضاعف است؛ یعنی خانواده شهدای افغانستانی هم باید بار مشکلات مهاجرت را بر دوش بکشند و هم جای خالی عضو اثرگذار خانواده‌شان را که در سوریه به شهادت رسیده، پر کنند.

بیش از دو سال است که با فروکش کردن درگیری‌های مناطق مختلف سوریه و پیروزی‌های پی در پی گروه‌های مقاومت، کار تفحص پیکر شهدای جاویدالاثر مدافع حرم نیز انجام می‌شود. همین باعث شده که در دو سال اخیر با بازگشت پیکر شهدای مختلف از جمله پیکر شهدای فاطمیون که تعداد مفقودالاثرهایشان از مفقودالاثرهای دیگر گروه‌های مقاومت بیشتر است، یاد رشادت‌هایشان بار دیگر زنده شود و این موضوع شرایط مناسبی را فراهم کرده تا آن دسته از رسانه‌هایی که در زمینه این شهدا کوتاهی کرده‌اند، این‌بار به میدان بیایند و کم‌کاری‌ها خود را جبران کنند. در میان همه رسانه‌ها انتظار پر کردن جای خالی همدلی رسانه‌ای با خانواده شهدای فاطمیون از رسانه ملی بیشتر است.


منبع : تسنیم