تاریخ : 1398,سه شنبه 04 تير19:46
کد خبر : 67634 - سرویس خبری : اخبار

تشریح اقدامات بنیاد در رابطه با ۱۶۰۰ جانباز شیمیایی سردشت



رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران انقلاب اسلامی با اشاره به ۱۶۰۰ جانباز شیمیایی سردشت و ۶۵ هزار مصدوم شیمیایی کشور اقدامات بنیاد شهید را در این راستا تشریح کرد.

اقدامات بنیاد شهید در رابطه با 1600 جانباز شیمیایی سردشت تشریح شد

همایش نفس‌های خسته تجلیل از قربانیان سلاح‌های شیمایی باحضور جواد وزیر امور خارجه کشور حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی نماینده ولی فقیه در بنیاد شهید و امور ایثارگران معاون رئیس جمهور و رئیس بنیاد شهید و جمعی از خانواده شهدای بمباران شیمیایی سردشت و جانبازان شیمیایی 8 سال دفاع مقدس صبح امروز سه‌شنبه 4 تیرماه در هتل پارسیان انقلاب برگزار شد.

حجت‌الاسلام شهیدی محلاتی در این مراسم با اشاره به حوادث گوناگون تیرماه گفت: در تیرماه یک هفته حادثه‌های تلخی بر ملت ما گذشته است حادثه‌هایی که از جانب آمریکا و صهیونیسم جهانی بر این ملت و کشور تحمیل شد. یک هفته در سالهای مختلف این مقطع پر از حادثه بوده است. ششم تیرماه ترور رهبر معظم انقلاب در مسجد ابوذر اتفاق افتاد، هفتم تیرماه حادثه انفجار حزب جمهوری اسلامی که منجر به شهادت یکی از معماران و نخبه‌های انقلاب اسلامی شهید بهشتی و 72 تن از نمایندگان مجلس، وزرا، معاونین و سایر مسئولین کشور شد. هشتم تیرماه بمباران شیمیایی شهر مظلوم سردشت که منجر به شهادت 119 نفر شد. حدود 1600 جانیاز شیمیایی هم اکنون از این حادثه زخم بر تن دارند، دوازدهم تیرماه حادثه هواپیمایی ایرباس جمهوری اسلامی که بر فراز خلیج فارس اتفاق افتاد و تعداد زیادی مرد و زن و کودک به شهادت رسیدند منتهی باید بررسی کنیم که چه چیز باعث بروز این حوادث شد. ریشه اصلی همه این حوادث آمریکا و صهیونیسم است که اگر خودشان هم مستقیما مداخله نداشتند اما چراغ سبز آنها بودند.

وی افزود: این قدرت‌ها بودند که به صدام بمب شیمیایی دادند. شیمیایی زدن خلاف ضوابط جنگ بود اما آنها سکوت اختیار کردند. رهبر انقلاب این هفته را هفته حقوق بشر آمریکایی نامگذاری کردند؛ بنابراین باید بکوشیم که این حوادث تلخ فراموش نشود. استفاده از سلاح شیمیایی در جنگ برای ما حدود 65 هزار جانباز شیمیایی به جای گذاشته است برای پیگیری حقوق این عزیزان از سال 87 بنیاد شهید ورود پیدا کرد و بنا شد دولت و مجلس قانون و لایحه‌ای به عنوان الزام دولت برای پیگیری حقوقی این عزیزان تشریح کنند. وزارت امور خارجه، وزارت دادگستری و حقوقی ریاست جمهوری موظف شدند که وضعیت حقوقی آنها را پیگیری کنند. سال 90 مجدداً این وظیفه به بنیاد شهید واگذر شد و بنیاد شهید مجددا با همکاری همین وزارتخانه‌ها به بحث ورود پیدا کرد.

شهیدی با اشاره به فعالیت‌های بنیاد در سال‌های گذشته در زمینه حقوق جانبازان شیمیایی گفت: بعد از سال 90 که این کار به بنیاد شهید واگذار شد اولین اقدامی که انجام دادیم تدوین آیین‌نامه اجرایی قانون دولت برای پیگیری حقوق جانبازان شیمیایی بود. همکاری با شعب بین‌المللی برای استیفای حقوق جانبازان و اثبات وقوع جرم و تشکیل پرونده‌های زیادی در این رابطه از سایر اقدامات بود. تلاش کردیم با حقوقدان‌های بین‌المللی ارتباط گرفته و از کمک آنان استفاده کنیم. بانک جامع جانبازان شیمیایی تشکیل شد همچنین حضور بین‌المللی جانبازان شیمیایی در مجامعی چون لاهه هلند از این اقدامات بود تیم‌هایی متشکل از متخصصین مختلف جهت معاینات به مصدومان شیمیایی به شهر سردشت اعزام شدند و همچنین پیگیری مستمر و درمان مجروحان سردشت در دستو رکار قرار گرفت. چهار طرح کشوری و حمایت از ده‌ها پروژه دانشگاهی جهت ارتقای روش‌های تشخیص عوارض گاز خردل انجام شد. چاپ بیش از 50 مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی، راه‌اندازی کلینیک تخصصی و ارجاع مصدومین به بیمارستان ساسان، فراهم کردن دانش و راه‌اندازی محتوای مورد نیاز رشته‌های دانشگاهی در سطح ملی و بین‌المللی، تشکیل کمیسیون‌های مختلف از کمیسیون پزشکی در شهر سردشت و ایجاد درمانگاه‌های تخصصی در ساختمان بنیاد شهید شهر سردشت از دیگر اقدامات بنیاد شهید در طول این سالها بوده است.

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم باهمکاری صمیمی میان وزارت امور خارجه، بنیاد شهید و دادگستری بتوانیم قدم‌های بیشتر و مؤثرتری در این راستا برداریم و نسبت به جانبازان شیمیایی احقاق حق کنیم.

انتهای پیام/


منبع : تسنیم