تاریخ : 1398,یکشنبه 09 تير13:08
کد خبر : 67738 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

چَت کردن و چِت زدن!


چَت کردن و چِت زدن!

چَت ...چَت ...چَت! تحلیلی بر فعالیت بعضی گروه ها و کانال های مذهبی

قنبر ایرانپور - در همه حال، شب تا صبح، حتی تا دم اذان.

انگیزه چت ابتدا موجه است، اما چرا گاهی از چَت کردن به چِت زدن می رسیم ؟
حالا بهترین فرصت است تا با هم موضوع را بررسی کنیم تا ببینیم این چَت یعنی چه و محاسن و مضراتش چیست .

چت (Chat) یک کلمه انگلیسی است که به معنای ( گفتگو ) می آید. چت روم (Chat room ) هم به معنای اتاق گفتگوست . اتاقی که خلوت است. این اتاق تنها و دور از دید دیگران و در ابتدایش کاملا نورانی بنظر می رسد و اگر مراقب باشیم تا آخر کار سازندگیهم نورانی می ماند.
قبل از وارد شدن به بحث اصلی لازم است بدانید گاهی چت بین دو جنس مذکر است و گاهی هم بین دو جنس مونث. حالت سومش چت بین زن و مرد است که دو حالت دارد؛ یا با هم محرمند یا نامحرم! فقط بدانید اشخاص در تمام حالات بالا می توانند آن اتاق نورانی را به گناه، آلوده کنند. یعنی فضای اتاق آلوده می شود، حال چه گفت و گوی بین دو مرد باشد و چه دو زن. اما امان از وقتی که بین یک زن و مرد نامحرم صورت گیرد!
در این مبحث بیشتر روی چَت بین زن و مرد نامحرم بحث می کنیم.

ما انسان ها زود یادمان می رود که شیطان قسم خورده مثل خون در رگ انسان جریان پیدا می کند تا او را به وسوسه هایش گمراه کند. پس زیاد به کارتان مطمئن نباشید. آن لعین، بی آنکه طرفین بفهمند کاری می کند تا آن محیط نورانی و به قول برخی ها انسان ساز، تبدیل به سرای متعفن و شیطانی شود. در طول تاریخ حکایات و روایات زیادی داریم که سرنوشت آدم های مغرور و با سابقه ی روشن، در خلوت ها به چنین ضلالتی اسفناک دچار شده است ... و ما ادرائک الافضای مجازی؟
از آنجایی که اسلام برای تمام حرکات و سکنات ما دستور و قوانین دارد درباره این موضوع هم نظرش را گفته است.

لذا ابتدا می گوید گفت و گو (چَت کردن) اگر بدون قصد لذت و ترس افتادن به حرام باشد، اشکال ندارد . ( امام خمینى، استفتاءات، ج‏3، (نظر)، س‏52

آیت اللّه بهجت، توضیح‏ المسائل، م‏1936؛ آیت اللّه مکارم، استفتاءات، ج‏1، س‏819؛ آیت اللّه تبریزى، استفتاءات، 1622؛ آیت اللّه صافى، جامع‏الاحکام، ج‏2، ص‏1673؛ آیت اللّه نورى، استفتاءات، ج‏2، س‏656؛ آیت اللّه فاضل، جامع‏المسائل، ج‏1، 1718؛ آیت اللّه خامنه‏ اى، اجوبةالاستفتاءات، س‏1145؛ العروة الوثقى، ج‏2، (النکاح) م‏3؛ آیت اللّه سیستانى،( sistani.org، اینترنت)، س‏20 و 19؛ دفتر آیت اللّه وحید .)
اما بعدش یک تبصره برای حالت سوم بیان می شود که می گوید اگر جنس مخالف زن جوان باشد بهتر است گفت‏ و گو با او [هر چند بدون قصد لذت هم باشد] ترک شود.
آقا جان! یک جمله می نویسم شما تا ته خط را بخوانید. حضرت علی (ع) به زن های جوان سلام نمی کرد، این یعنی اینکه دیگر نگویید جای "باباشم" یا "داداشمه" که در چَت کردن هایتان اگر کارتان به اینجا کشید و با این حربه های نخ نما شده به چَت کردن های غیر شرعی تان ادامه بدهید آخرش می رسید به  چِت زدن (Chet).
چِت زدن، یعنی بی حواسی و خنگ شدن و هنگ کردن مغز.
همچنین به خنگ بازی بعد از استعمال مواد مخدر نیز چِت کردن گویند!

حالا سوال اساسی این است: انسان چه زمانی در چَت کردن دچار چِت زدن می شود و منظور از خنگ بازی و بی حواسی و هنگ کردن مغز چیست؟
زیادی که با هم چت کردید یهو می بینید طرف مقابل، وسط ارسال پیام های شهدایی تان، یک عکس نوشته داده که مضمونش این است:

""امیر علی در حال دوختن جوراب مدیر گروه." امیر علی کیه؟

همان دختر جوان نامحرمی است که تو سنگ اصلاح کردنش را به سینه می زدی.

 امیر علی با اندک ترس، حجب و حیایی که داشت مثلا آمده بود که ارزش های اسلامی را یاد بگیرد. او بعد از یک هفته با این چت امتحانت می کند و تو با نوشتن « عکست را به همسرم نشان دادم و با هم بهت کلی خندیدیم » شاخک های جنسی اش را فعال کردی. این چراغ سبز اساسی می شود برای او، و  می شود یک "پرستوی" ساخته شده بدست یک علاف فرهنگی!""


 آن دختری که یک خانواده ی به تمام معنا متلاشی داشت باز هم حتی اگر از سر اجبار بود با چادر و مقنعه آمده بود تو گروه ناشران و مبلغان نامدار فرهنگ اسلامی، اما تو با چَت کردن وقت و بی وقتت کاری به سرش می آوری که کم کم حجاب را کنار می گذارد و یک عکس می گذارد داخل پروفایلش با یک روسری خوشرنگ و در حالی که قسمتی از زیر گلویش نمایان شده است!

بله! شیطان کار خودش را به درستی انجام داده و شما دو نفر بدون آنکه متوجه شوید "سوپ هورمونی" تان سرریز می شود و به هم عادت می کنید. اینکه شما دو نفر چطور در فضای نشر ارزش های اسلامی از مرحله انسانیت سقوط کردید تعجب ندارد. تعجب آن جاست که دویست نفر دیگر در طی 4 سال شاهد فرایند سقوط شما هستند و آنها هم سکوت می کنند و گاهی حمایت! البته پر واضح است که برای حفظ او در گروه مجبورید چه دروغ های شاخداری برایشان سر هم کنید. عمق فاجعه زیاد است. یعنی تازه می توانیم پی ببریم "یک گوجه گندیده استعداد اینکه یک صندوق گوجه تازه را فاسد کند" ، یعنی چه ؟!

 سرتونین و نورآدرنالین، همان هورمون هایی هستند که احساساتی همچون پرواز کردن در آسمان و بر فراز جهان بودن ناشی از کشش به سوی معشوق را در شما پدید می آورد و همان که انرژی لازم برای بیدار ماندن تا صبح و مکالمه های تلفنی که دیگر ماهیت انسان سازانه ندارد، را تامین می کند. همان هیجانات سرگیجه آور، ضربان تند قلب و نفس زدن های بریده بریده را. وقتی امکان وصال و دسترسی دو جنس مخالف به هم نیست و غلیان و سر ریز شدن بیش از حد این هورمون به سمتی می رود که فرد هنگام چَت کردن چنان بی حواس و خنگ می شود که سرش به شدت می رود تو درب شیشه ای سر راهش، ولی اصلا" درد را نمی فهمد و هنگام عبور از مقابل دیدگان بهت زده یک سالن آدم ، با خنده های شیطانی درب را با صدای مهیب بر هم می کوبد و دور می شود. کمی که آدم باشی در ورای اتفاقاتی که چند دقیقه قبل شاهدش بودی ویرانه ای را می بینی که بر سر همسر میان سال آن مرد ادعادار مصلح، آوار شده که با کنترل نکردن چَت کردن ها و از همه مهمتر هوای نفسش، چنین فاجعه ای عظیم را به بار آورده است.
گرچه همسر شرعی مرد هم مقصر است. او اگر مراقب معجون هورمونی بین خود و همسرش بود هرگز یک دختر جوان با طنازی و دلربایی نمی توانست شیشه هورمونی بین او و همسرش را چنین زیرکانه در طی یک هفته بشکند.

اینجاست که پی می بریم چرا حضرت علی (ع) به زنهای جوان سلام نمی کرد و حضرت زهرا (س) می فرماید: برای زن خوب است که مرد او را نبیند و  مولا و مقتدایمان امام خامنه ای نیز می فرماید : فضای مجازی قتلگاه جوانان شده است!


کد خبرنگار : 20