تاریخ : 1398,شنبه 15 تير17:56
کد خبر : 67988 - سرویس خبری : استان ها

آغاز طرح کنترل سلامت جانبازان شیمیایی سردشت



مدیرکل مرکز مصدومان‌شیمیایی بنیاد شهید و امور ایثارگران کشور گفت: طرح کنترل و ارزیابی سلامت جانبازان شیمیایی سردشت با حضور یک تیم پزشکی ۱۸ نفره اعزامی از تهران آغاز شده است.

طرح کنترل و ارزیابی سلامت جانبازان شیمیایی سردشت آغاز شد

محمدرضا صدیقی مقدم روز جمعه افزود: این تیم پزشکی طی مدت ۲ روز جانبازان شیمیایی با درجه ۲۵ درصد و بیشتر را در زمینه‌های تخصصی شامل داخلی، چشم، پوست، ریه و روان‌پزشکی به صورت رایگان معاینه می‌کند.
وی اظهار داشت: از چند سال پیش کلینیک شیمیایی سردشت راه‌اندازی شده است و با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی از جمله دانشگاه شاهد اقدامات لازم را برای انجام امور درمانی و کنترل سلامت جانبازان شیمیایی انجام می‌دهند که امسال با وسعت بیشتری انجام می‌گیرد.
وی با بیان اینکه هرسال طی یک یا ۲ نوبت تیم‌های پزشکی از طرف بنیاد برای معاینه و کنترل یا درمان عوارض جانبازان شیمیایی به سردشت اعزام می‌شوند، گفت: این تیم‌های پزشکی شامل متخصصان مختلف از جمله چشم، ریه، گوش، پوست، داخلی، روان‌شناس، فیزیولوژی، ایمونولوژیست و جراح مغز و اعصاب هستند.
صدیقی مقدم بیان کرد: جانبازانی که به دلیل پیشرفت یا پیدا شدن عوارض جدید شیمیایی نیاز به درمان‌های خاص دارند و نیز جانبازانی که توسط استان معرفی می‌شوند طی این ۲ روز توسط این تیم معاینه می‌شوند.
وی با اشاره به اینکه موارد خاص درمانی به مرکز درمانی تهران معرفی خواهند شد، بیان کرد: در روز نخست این طرح بیش از ۳۰۰ نفر از جانبازان شیمیایی ویزیت شدند.
به گزارش ایرنا، در شهرستان مرزی سردشت یک هزار و ۵۸۰ نفر جانباز شیمیایی وجود دارد که براثر بمباران شیمیایی رژیم بعث عراق در دوران جنگ تحمیلی دچار مصدومیت شده‌اند.
هفتم تیر سال ۱۳۶۶ رژیم بعث عراق با استفاده از بمب‌های شیمیایی چهار نقطه پرازدحام سردشت را بمباران کرد که در این حمله ناجوانمردانه ۱۱۹ نفر از ساکنان غیرنظامی شهر شهید و بیش از هشت هزار نفر نیز در معرض گازهای سمی قرار گرفتند و دچار مصدومیت شیمیایی شدند.
بمباران شیمیایی شهر مرزی سردشت فجیع‌ترین تهاجم شیمیایی بود که آثار و مشکلات بسیاری به وجود آورد و این شهر اولین شهر قربانی جنگ افزارهای شیمیایی در جهان پس از بمباران هسته‌ای هیروشیما نامیده شد.

سردشت با ۱۲۰ هزار نفر جمعیت در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با کشور عراق واقع شده است.