تاریخ : 1398,پنجشنبه 10 مرداد14:50
کد خبر : 68072 - سرویس خبری : اخبار

در روز پرکار انجمن جانبازان و مسئولینی از سپاه و بنیاد بررسی شد:

ماده ۳۸، بازنشستگی جانبازان بسیجی، ویلچر، بیمه، بلیت نیم بها، اسکان درمانی و ...


ماده ۳۸، بازنشستگی جانبازان بسیجی، ویلچر، بیمه، بلیت نیم بها، اسکان درمانی و ...

در نشست مشترک ایثارگران سپاه، بنیادشهید و انجمن جانبازان نخاعی، مسائل و مشکلات عمده ایثارگران مورد بحث و بررسی و تصمیم گیری قرار گرفت.

فاش نیوز - جلسه هفتگی انجمن جانبازان نخاعی روز گذشته با حضور مسئولینی از سپاه پاسداران و ینیاد شهید در دفتر انجمن جانبازان نخاعی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی انجمن جانبازان، هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی در اولین جلسه صبح روز گذشته میزبان سردار شریفی رییس اداره ایثارگران سپاه پاسداران و همینطور "پاکدل" معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران بود که جهت بررسی ماده 38 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و چگونگی صدور احکام حقوقی و اجرایی شدن این ماده از قانون بود.

در این نشست که "میرساداتی" از مدیران بنیاد نیز حضور داشت "اسرافیلی" مدیرعامل انجمن، ضمن خیرمقدم به مدعوین، از نحوه صدور احکام حقوقی برای جانبازان و اینکه چرا صدور احکام مربوط به جانبازان بسیجی و وطیفه توسط ایثارگران سپاه با کندی صادر می شود و بصورت ناقص برای جانبازان واجد شرایط توسط بنیاد شهید اعمال می شود انتقاد کرد و گفت: با وجود پیگیری های بسیاری که توسط انجمن انجام شده، ولی متاسفانه هم صدور این احکام با کندی بسیار پیش می رود و هم متناسب با وضعیت جانبازان نیست.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد در حق بخشی از جانبازان اجحاف صورت گرفته است، خواستار تسریع در صدور احکام و اجرای آن توسط بنیاد شهید شد.

مدیرعامل انجمن جانبازان در ادامه در مورد تاخیر در پرداخت حق و حقوق بازنشستگی جانبازان بسیجی و سرباز، مشکلات صدور بلیط نیم بهای هواپیما، عدم اختصاص سهمیه دائمی به جانبازان برای استفاده از خدمات اردویی سپاه و ... توضیحاتی داد و خواستار توجه به این مشکلات و رفع آن توسط بنیاد و سپاه شد.

در ادامه "سردار ابوالقاسم شریفی" رییس اداره ایثارگران سپاه پاسداران با اشاره به ماده 38 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، با ارائه آماری از اقداماتی که سپاه در این رابطه انجام داده گفت: از مجموع 47 هزار نفری که مشمول این ماده قانونی می شوند با تلاش و کار اداری بسیار گسترده، تا کنون 28 هزار حکم حقوقی صادر شده و در قالب CD جهت اجرا به بنیاد شهید تحویل داده شده است و مابقی احکام نیز در حال صدور است و روزانه حدود 1300 حکم دیگر توسط ایثارگران سپاه برای عزیزان جانباز صادر می شود.

سردار شریفی در مورد احکام بازنشستگی برای جانبازان بسیجی، زمان صدور رای کمیسیون پزشکی مبنی بر جانباز بودن بسیجیان را مبنای محاسبه خدمت و پایان بانشستگی اعلام کرد و عمده دلیل تاخیر در اجرای بازنشستگی را عدم اختصاص منابع و اعتبار لازم برای پرداخت پاداش پایان خدمت جانبازان بسیجی و وظیفه اعلام کرد.

"پاکدل" معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید نیز در این نشست تلویحا ضمن تایید ارسال احکام توسط سپاه به بنیاد شهید، کندی در اجرایی شدن احکام را مربوط به نبود اعتبار لازم دانست و با ارائه آماری از تعداد احکام حقوقی اجرایی شده گفت: قانون ماده 38 برای همه جانبازانی که در لیست ارسالی سپاه وجود دارند اجرایی شده ولی با توجه به وضعیت کنونی کشور، و کمبود و کسری بودجه ای که بنیاد با آن روبروست، به هر شکل ممکن، حتی با فروش املاک و مستغلات توانسته ایم مبالغی به حقوق جانبازان بسیجی و وظیفه اضافه نماییم.


بر اساس این گزارش، مقرر شد باتوجه باینکه احکام جانبازان بسیجی به بنیاد تحویل گردیده است مقرر گردید هرجانبازی که تمایل به داشتن نسخه ای از حکم حقوقی خود دارد به بنیاد (آقای میرساداتی) مراجعه نماید.
درخصوص تفاوت احکام صادره از سوی سپاه پاسداران، ارتش و نیروی انتظامی و در صورت تناقض در مبالغ نهایی پرداختی، طبق گفته معاون تعاون بنیاد، ستاد کل دستور العملی تهیه کرده که تا 3ماه آینده احکام یکنواخت صادر و عملیاتی گردد.
همچنین درخصوص بازنشستگی جانبازان بسیجی و سرباز مقرر گردید از سوی تعاون بنیاد شهید موضوع تامین اعتبار پیگیری شود.

درباره سفرهای زیارتی و سیاحتی مقرر گردید مسئول ایثارگران سپاه اقدامات لازم را جهت استفاده جانبازان نخاعی بعمل آورد.
همچنین بنا گردید درباره مشکلات تهیه بلیط از طریق سیسم، تعاون بنیاد شهید جهت برطرف کردن موانع و مشکلات پیگیری نماید.
طبق اظهارات سردار شریفی، موضوع تبصره 1 ماده 40 قانون جامع نیز به طور یکپارچه در دستور کار ستاد کل نیروهای مسلح قراردارد و پس از تامین اعتبار برای حدود هشت هزار نفر اقدام خواهد گردید.
در موضوع کسر مبلغ حدود 700 هزار تومان از 1 میلیون و 200 هزار تومان افزایش حقوق جانبازان بسیجی نیز استدلال شد و معاون تعاون بنیاد عدم وجاهت قانونی کسر مبلغ مذکور را پذیرفت و مقرر گردید در آینده جهت اصلاح این نقیصه اقدام شود.
در خصوص صدور کارت حکمت جانبازان، از قول مدیر جدید سامانه حکمت عنوان شد که صدور این کارت برای جانبازان منوط به ارائه ضمانت ردیده است.

بنا براین گزارش پس از پایان این جلسه، دومین نشست این روز اعضای هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی با دکتر عباسپور، معاون بهداشت و درمان بنیاد شهید و امور ایثارگران تشکیل شد.

در این جلسه که دکتر "جوادی" رییس مرکز ضایعات نخاعی جانبازان، "بوستان احمدی"، مدیرکل پشتیبانی بنیاد، "لشکری"، مسئول خرید شرکت متُد معاون بهداشت و درمان بنیاد را همراهی می کردند، "اسرافیلی" به عنوان مدیرعامل انجمن در مورد مشکلات مربوط به جانبازان نخاعی از قبیل عدم توزیع بموقع سهمیه ویلچر، کمبود لوازم بهداشتی درمانی، بیمه، پایش سلامت همسران و درمان و بستری جانبازان گزارشی ارائه داد.

دکتر عباسپور در ادامه این نشست، با اشاره به عدم خرید ویلچر خارجی با توجه به موضوع تحریم و اینکه نمی توان پول برای خرید ویلچر خارجی انتقال داد، افزود: به خاطر تحریم و کمبود بودجه در صدد هستیم تا از توان شرکت های داخلی به منظور تامین ویلچر استاندارد بهره ببریم.

معاون بهداشت و درمان بنیاد در خصور کمبود بودجه در بخش خرید تجهیزات و لوازم تواببخشی، با بیان اینکه پیش بینی بودجه 85 میلیارد تومانی شده است ولی متاسفانه تاکنون فقط با مبلغ 200 میلیون تومان آن موافقت گردیده و آن هم بر اساس اولویت، صرف خرید ویلچر و برخی از لوازم ضروری جانبازان خواهد شد ابراز امیدواری کرد تا با تخصیص اعتبارات لازم، مشکلات در این زمینه مرتفع بشود.

عباسپور بحث های مربوط به بیمه دی و عدم قرارداد با مراکز درمانی و داروخانه ها را ناشی از بدهی بیمه به مراکز طرف قرارداد عنوان کرد و خاطر نشان کرد: فعلا مشکل خاصی وجود ندارد و ما در حد توان نمی گذاریم خللی در خدمات بیمه و درمان برای جانبازان پیش بیاید و مشکلات بیمه و درمان جامعه هدف را برطرف می کنیم.


نتیجه مذاکرات این شد که معاونت بهداشت و درمان تلاش خود را برای تامین و پرداخت دو هزار میلیارد بدهی به بیمه دی انجام دهد و از سوی دیگر، انجمن جانبازان نخاعی از طریق مجلس و نمایندگان موضوع راپیگیری نماید.
مقرر گردید مدیریت اسکان جانبازان نخاعی اعزامی به تهران برای اقامت در هتل انقلاب با مدیرعامل انجمن، و تامین هزینه ها برعهده معاون بهداشت و درمان می باشد.
در خصوص مشکل ویلچر هم مقرر گردید که رویکرد به تولید  داخلی به موزات تهیه و یلچرخارجی باشد و تا زمانی که ویلچر داخلی به کیفیت مطلوب نرسد نباید تنها گزینه باشد.
به گفته دکتر عباسپور خرید ویلچر به تشخیص انجمن جانبازان خواهد بود و از هرشرکت که انجمن تایید کند خریداری می شود و ظرف دو ماه آینده 200 عدد ویلچر گیتی تک البرز تحویل انبار بنیاد خواهد شد.
به پیشنهاد انجمن، مقرر شد در صورت تمایل و بنا برضرورت، بجای سهمیه یک دوره ویلچر فعال، یک دستگاه ویلچر برقی ساخت داخل به جانبازان متقاضی تحویل گردد.
به گفته دکتر عباسپور، طبق آیین نامه، جانبازانی که اسناد پزشکی (نوار عصب دست) ارائه کنند نیز می تواند ویلچر برقی دریافت نمایند.


 


کد خبرنگار : 21