تاریخ : 1398,چهارشنبه 19 تير13:58
کد خبر : 68078 - سرویس خبری : مقاومت اسلامی

روزنامه القدس العربی اعلام کرد

آل‌سعود به دنبال خروج آبرومندانه از جنگ یمن



روزنامه القدس العربی با‌اشاره به افزایش قدرت بازدارندگی یمن در مقابل عربستان نوشت، میدان‌دار اصلی نبرد اکنون یمنی‌ها هستند و «محمد بن‌سلمان» در اندیشه خروج آبرومند از جنگ است.

حملات پهپادی ارتش و انقلابیون یمن به عربستان طی دو ماه گذشته، تشدید شده و همین مسئله آل‌سعود را به فکر بازنگری در مورد تداوم جنگ انداخته است. این در حالی است که امارات هم به تدریج در اندیشه خروج کامل از جنگ یمن است.
 به گزارش فارس، روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی طی یادداشتی با عنوان «آیا جنگ یمن به پایان خود نزدیک شده؟»، نوشت: با توجه به شاخص‌های واقعیت سیاسی و جنگ یمن در ماه‌های اخیر، ممکن است پاسخ این سؤال مثبت باشد. در واقع عربستان به دنبال کسانی است که به آن کمک کنند تا از جنگ یا به تعبیری «ویتنام عربی» با حفظ آبرو خارج شود.»
«حسین مجدوبی» نویسنده مغربی، با‌اشاره به اینکه جنگ یمن با نتایجی فراتر از روابط عربستان و یمن پایان می‌یابد، افزود:« این جنگ پس از بر باد رفتن امید تعدادی از کشورها برای دستیابی به پیروزی سریع و مهار گسترش ایران، به رهبری عربستان و آمریکا که بزرگ‌ترین بازندگان سیاسی و نظامی جنگ و به میزان کمتر آن، امارات است، پایان می‌یابد.» این روزنامه تاکید کرد:«‌اخیراً خلیج‌فارس بار دیگر مورد اهتمام جدی دولت آمریکا قرار گرفته، در حالی که در دوره «باراک اوباما» این حوزه از جمله پرونده‌های ثانویه به شمار می‌رفت. پس از گذشت چهار سال از وقوع جنگ یمن، اهداف ترسیم شده آن به دست نیامد و حاکمان به طور جدی در جست و جوی راه‌حلی آبرومندانه برای خروج از باتلاق یمن هستند، آن هم پس از اینکه جنگ یمن به فرسایش سیاسی، مالی و نظامی آل‌سعود منجر شده است.»
تاکید امارات بر خروج از یمن
در هفته‌های اخیر رسانه‌های مختلف از تصمیم امارات مبنی بر خروج از یمن، خبرهای زیاد منتشر کرده‌اند. یک مقام اماراتی اکنون این خبرها را تایید کرده است. در این ارتباط، یک مقام بلندپایه اماراتی اعلام کرد که کشورش در راستای طرح «استقرار دوباره نیروها» و به دلایل استراتژیکی و تاکتیکی، نیروهای خود در یمن را کاهش می‌دهد. به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری فرانسه، این مقام اماراتی در گفت‌وگو با خبرنگاران در دبی افزود:« امارات با تغییر رویکرد خود در یمن، از استراتژی نظامی به استراتژی «صلح اول» منتقل می‌شود.» امارات به دلایلی مانند شکست‌های میدانی و تقویت قدرت موشکی و پهپادی انصارالله، تصمیم به کاهش نیروهای خود در یمن گرفته است.
واکنش انصارالله به خروج امارات
پس از انتشار اخباری مبنی بر تصمیم امارات برای خروج از بخش‌هایی از یمن، «محمد علی الحوثی» رئیس ‌شورای عالی انقلاب یمن، در صفحه توییتر خود به این امر پرداخت. وی نوشت: «کشورهای متجاوز را به اعلام خروج از یمن فرامی‌خوانیم، جمهوری یمن حمله، محاصره و ممنوعیت حریم هوایی را مردود می‌داند، خروج از یمن تصمیمی ایده‌آل است که باید در زمان فعلی گرفته شود، اقدام کشورهای متجاوز در استفاده از یمن به عنوان میدانی برای آزمایش سلاح‌های اروپایی و آمریکایی طی پنج سال، دیگر بس است، موضوعی که زشت بودن جنایات آنها را به جهان ثابت کرد.»
توطئه امارات
برای تجزیه یمن
اما همزمان با انتشار خبرهایی در مورد خروج نظامیان امارات از یمن، خبرهای دیگری نیز در مورد فعالیت‌های توطئه آمیز امارات منتشر شده است. در این ارتباط، برخی رسانه‌ها از توطئه امارات برای کودتا علیه دولت مستعفی یمن در «عدن»، تجزیه جنوب یمن و تأسیس دولتی جدید خبر دادند که «شورای انتقالی جنوب» (وابسته به امارات) آن را رهبری کند. به گزارش فارس، روزنامه مصری «عربی 21» به نقل از پایگاه «یمن‌نت» نوشت، برخی منابع سازمان اطلاعات دولت مستعفی اعلام کرده‌اند امارات برای اجرای کودتایی کامل در عدن آماده می‌شود. در همین راستا، آنچه نیروهای ارتش و امنیت جنوب (وابسته به شورای انتقالی) نامیده می‌شود، حدود دو ماه است که با جذب هزاران نظامی، در صدد عملی کردن این توطئه است.
حمله پهپادی به عربستان
از سوی دیگر، سرتیپ «یحیی سریع» سخنگوی نیروهای مسلح یمن، بامداد سه‌شنبه خبر داد که یگان پهپادی یمن نیروگاه برق التهامه و فرودگاه بین‌المللی أبها در جنوب عربستان را با پهپادهای «قاصف کی 2» هدف قرار دادند. یحیی سریع گفت که در عملیات نخست، فرودگاه بین‌المللی أبها با حملات متعدد پهپادهای قاصف کی 2 مواجه شد و در این حملات، آشیانه جنگنده‌های سعودی و اهداف نظامی دیگر با دقت بسیار زیاد هدف قرار گرفتند و در پی آن، فعالیت‌های فرودگاه ابها متوقف شد. وی افزود، در عملیات دوم، نیروگاه برق تهامه با تعدادی از پهپادهای قاصف کی 2 هدف قرار گرفت و حمله به این نیروگاه، مستقیم و دقیق انجام شد.
هشدار به امارات و عربستان
خبر دیگر اینکه، «عزیز راشد» معاون سخنگوی ارتش یمن در یک گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری تسنیم تاکید کرد، امارات اگر عقب‌نشینی نکند، هدف ضربات قرار خواهد گرفت و کاملا از هم فروخواهد پاشید. وی تاکید کرد، تجاوزگری سعودی- آمریکایی به یمن، سبب شد تا یمن به کشور تولید‌کننده صنایع نظامی تبدیل شود و ما توانسته‌ایم حتی به سطح کشورهای بزرگی که امکانات زیادی دارند، در این زمینه برسیم و صاحب چنین توانمندی‌هایی شویم.
عزیز راشد بیان داشت: امکانات کافی که ما برای ضربه زدن به تاسیسات نفتی مهم و بزرگ و استراتژیک عربستان در اختیار داریم، معادله جنگ یمن را تغییر خواهد داد. معاون سخنگوی ارتش یمن تاکید کرد، به شرکت‌های بین‌المللی، عربی و اسلامی توصیه کردیم که خاک عربستان را ترک کنند، زیرا در تیررس ما هستند، اماکن اقتصادی و حساس و نیز پایگاه‌های نظامی این کشور جزء اهداف اصلی ما است.
وی بیان داشت، پیام ما به عربستان روشن است، اینکه دیگر جایی برای محاصره وجود ندارد، ما آنچه را که نیاز داریم، خود می‌سازیم و تولید می‌کنیم، ذخایر امروز ما بسیار زیاد و کافی است.