تاریخ : 1398,دوشنبه 31 تير21:00
کد خبر : 68295 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

راهکار رونق تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی


راهکار رونق تولید، اشتغال و اقتصاد مقاومتی

تشدید تحریم ها مقداری برای صادرات مشکل ایجاد کرده است ولی بسیاری از کشورها - خصوصا ۱۰تا۱۵ کشوری که با ایران مرز مشترک دارند برایشان هنوز به صرفه است که کالای مورد نیاز خود را به جای خرید از اروپا و ترکیه و چین - با ۵ تا ۱۰% تخفیف از ایران بخرند؛ چون تاجران و مردم این کشورها...

مرتضی رضیعی

جانباز دکتر رضیعی - ابتدا و در مقدمه باید به این سوال مهم پاسخ داده شود که چرا با وجود تشدید تحریم ها روند صعودی دلار متوقف و بلکه تا حدودی منفی شد؟

در پاسخ به این سوال باید به چند نکته توجه داشت:
۱- این بار ریاست محترم  باهوش، باسواد، دلسوز و آینده نگر بانک مرکزی (آقای دکتر همتی) ارز نیمایی ۸ هزار تومانی را تقریبا حذف کرد و به شرکت های صادراتی (خصوصا صادرات محصولات پترو پالایشگایی و هر شرکت صادراتی دیگر) عملا ابلاغ کرد که شما ارز خود را به بانک مرکزی بدهید و معادل ریالی آن را به قیمت روز بازار (استامبول) از بانک مرکزی بگیرید.
این مهم باعث شد که صادرکنندگانی که ارز صادراتی خود را به بانک مرکزی نمی دادند، همگی به این متد تشویق شدند و با خوشحالی این کار را انجام دادند و پیامد آن این بود که اولا ذخیر دلار بانک مرکزی بالا رفت، دوما قیمت دلار و یورو تثبیت شد و سوما افرادی که مبالغ زیادی دلار در خانه های خود جمع کرده بودند، طی چند هفته مشاهده کردند که نه تنها قیمت ارز رو به بالا نیست بلکه رو به پایین است؛ لذا آنان نیز به جمع صف عرضه کنندگان پیوستند و قیمت ارز مقداری (بین ۱۱۰۰ تا ۱۲۰۰) نزولی شد؛ در حالی که تا ۱۵۰۰ و ۱۶۰۰ بالا رفته بود.

از طرفی این تصمیم مهم و ثبات قیمت ارز در قیمت حدود ۰۰۰ ۱۲ تومان باعث شد که تولید داخل رونق بگیرد؛ چون قبلا بسیاری از شرکت ها با دلار ۴۰۰۰ تومانی توان تولید و صادرات با قیمت صادراتی نداشتند و از زمانی که دلار ۱۲۰۰۰ تومان شد دیگر نسبت صادرات به واردات به نفع صادرات تغییر پیدا کرد. این باعث شد که بسیاری از کارخانه ها با تولیدات صادراتی، چند شیفته کار کنند و بسیاری از کارخانه هایی که به علت واردات ارزان در حال تعطیلی بودند دوباره مشغول به کار و تولید شوند (مثل نساجی ها و بسیاری از شرکت های تولیدی کانی های غیر فلزی).
دلیل درستی تحلیل مذکور این است که اگر شما شرکت های تولیدی فعال در بورس و فرابورس را ببینید مشاهده خواهید کرد که بتدریج تولید و فروش این شرکت ها در گزارشات ماهیانه و ۳ و ۶ و ۹ و ۱۲ ماهه سال ۹۷ به بورس روند رشدی داشتند و نهایتا سود سال ۹۷ این شرکت ها (و متعاقبا قیمت این سهام ها) نسبت به سال ۹۶ دو یا سه برابر شد. بعد از سال ۹۸ هم با مشاهده گزارشات سه ماهه اول سال ۹۸ این روند وجود دارد.
البته تشدید تحریم ها مقداری برای صادرات مشکل ایجاد کرده است ولی بسیاری از کشورها - خصوصا ۱۰تا۱۵ کشوری که با ایران مرز مشترک دارند برایشان هنوز به صرفه است که کالای مورد نیاز خود را به جای خرید از اروپا و ترکیه و چین  - با ۵تا۱۰% تخفیف از ایران بخرند؛ چون تاجران و مردم این کشورها هم به منافع خود فکر می کنند و کیفیت و قیمت یک کالا را با هم می بینند.

قبلا با دلار ۴۰۰۰ تومانی (و به نظر حقیر حتی با دلار ۷۰۰۰ تومانی) کالاهای تولیدی ایران توان رقابت قیمتی با ترکیه و چین و اروپا را نداشت ولی اکنون با دلار بالای ۱۰/۰۰۰ تومان، دیگر این تعادل و رقابت قیمتی به نفع ایران برقرار شده است.

نهایتا با توضیحاتی که داده شد عملا اقتصاد مقاومتی و صادرات غیر نفتی که رهبری عزیز سال ها آرزوی اقتصاد بدون نفت را داشتند و مکرر می گفتند، عملا دارد شکل می گیرد.
الف - فرصت ها: شکل گیری عملی اقتصاد مقاومتی و خروج از اقتصاد نفتی با تصمیم هوشمندانه بانک مرکزی در تک نرخی کردن ارز در اغلب کالاها (به غیر از کالاهای اساسی) و همکاری دولت و صدا و سیما (تشویق صادرات):

۱- تولید رقابتی افزایش یافته و صادرات غیر نفتی بسیار بیشتر از واردات شده است.
۲- واردات بسیار کمتر شده است؛ چون واردات با دلار ۱۲هزار تومانی حتی برای دلالان بصرفه نخواهد بود؛ چرا که قیمت آن برای خریداران ایرانی گران تمام می شود و ایرانی ها تولیدات داخل را با قیمت بسیار کمتر می خرند.
۳- قاچاق ارز به خارج از کشور خیلی کمتر شده یا حتی متوقف شده است
۴- ورود گردشگران به ایران مقداری بیشتر شده و اگر در این زمینه تلاش شود (خنثی کردن تبلیغاتی که می گویند ایران امن نیست و اخبار دروغ خبر جنگ و…) ورود گردش گران به ایران به علت ارزانی، چند برابر خواهد شد.
۵- میزان اشتغال رشد کرده و با ادامه این روند بهتر هم خواهد شد.
۶- طی چند ماه قبل خیلی ها ارز ۸۰۰۰ تومانی نیمایی می گرفتند و نه تنها جنسی که قرار بود وارد کنند را وارد نمی کردند بلکه ارز گرفته شده را در بازار آزاد به قیمت بالا می فروختند یا بدتر از آن، از کشور خارج می کردند و طی چند ماه گذشته مبلغ زیادی ارز عملا گم شده و به تعبیر دقیق تر  دزدیده شده است؛ ولی با تدبیر جدید و حذف ارز نیمایی عملا این مشکل بزرگ هم از بین رفته است.

وقتی چند متغیر بالا شکل گرفت و ادامه پیدا کرد نهایتا طبق قانون اقتصاد: احیاء کارخانه ها= رونق تولید رقابتی= افزایش اشتغال= افزایش امید در مردم= شکست دشمن= خروج واقعی ایران از اقتصاد نفتی.

ب) تهدید ها - اگر قیمت دلار وارد کانال ۱۰ هزار تومان و به پایین شود تمام متغیرهای فوق کاملا بالعکس خواهد شد؛ لذا دولت و مدیریت جدید و  هوشمند بانک مرکزی (بخصوص شخص دکتر همتی) خصوصا در این برهه حساس (تحریم شدید) با مدیریت صحیح باید دلار را بین ۱۱تا۱۲ هزار تومان فعلا تثبیت کنند.

والسلام


کد خبرنگار : 23