تاریخ : 1398,دوشنبه 31 تير14:49
کد خبر : 68354 - سرویس خبری : اخبار

انگلیس مجبور است نفتکش ایران را آزاد کند




دویچه‌وله ارگان رسمی دولت آلمان ضمن بررسی توقیف نفتکش انگلیس توسط ایران تصریح کرد انگلیس اهرم فشاری علیه ایران ندارد و مجبور است کشتی توقیف‌شده ایرانی را برای رفع توقیف کشتی خود آزاد کند.
سایت دویچه‌وله نوشت: نیروی دریایی سپاه پاسداران ایران اعلام کرد که به درخواست سازمان بنادر و دریانوردی استان هرمزگان، نفتکش بریتانیایی «استینا ایمپرو» را به دلیل نقض قوانین بین‌المللی در تنگه هرمز توقیف کرده است.
این اقدام سپاه دو هفته بعد از توقیف ابرنفتکش «گریس 1» در تنگه جبل‌الطارق و نیروی دریایی انگلیس انجام گرفته است.
حسین آرین، تحلیلگر امور نظامی می‌گوید هدف ایران، عمل متقابل در مقابله با توقیف کشتی  در جبل‌الطارق است. او بر این باور است که توقیف نفتکش بریتانیایی توسط سپاه پاسداران برنامه‌ریزی شده بود. به‌ویژه اینکه با چندین قایق رفتند و هلی‌کوپتر هم بالاسرش بوده و کاپیتان کشتی مجبور شده به دستورات سپاه پاسداران عمل بکند.
به گفته آرین، اقدام ایران هزینه سنگینی برای کشورهای اروپایی خواهد داشت زیرا برایان هوک، رئیس گروه اقدام ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، اخیراً در واشنگتن اعلام کرد که هر کشوری باید نفتکش خود را اسکورت بکند.
آرین اضافه کرد با این‌حال هنوز مشخص نیست کشورهایی مثل آلمان و فرانسه با آن موافقت بکنند. تا به‌حال این دو کشور با این موضوع منفی برخورد کرده‌اند.
حسین آرین ضمن اشاره به واکنش جرمی هانت درباره پاسخ قاطع بریتانیا در توقیف کشتی خود در تنگه هرمز گفت که نکته مثبت در موضع‌گیری بریتانیا این است که این کشور قصد دارد مسئله توقیف کشتی‌ها را هرچه سریع‌تر از طریق دیپلماتیک حل کند.
آرین درباره اهرم‌های فشار انگلیس علیه ایران در ارتباط با کشتی توقیف‌شده‌اش گفت: «من فکر نمی‌کنم که بریتانیا اهرمی برای فشار به ایران داشته باشد برای اینکه بریتانیا دیگر نیروی دریایی قوی و مقتدری ندارد و منابعش تحلیل رفته است.
آرین بر این باور است که توقیف نفتکش‌ها از راه دیپلماسی و مذاکره حل خواهد شد. او پیش‌بینی می‌کند که بین ایران و بریتانیا احتمالاً مبادله کشتی‌ها صورت بگیرد.