تاریخ : 1398,سه شنبه 01 مرداد16:17
کد خبر : 68384 - سرویس خبری : سینما

آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر


آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر

فاش نیوز- آیین اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر از ساعت ۵ عصر دوشنبه آخرین روز تیرماه در تالار وحدت برگزار شد و تا هنگامه ی اذان مغرب به طول انجامید.
به گزارش خبرنگار سرویس سینمایی فاش نیوز از تالار وحدت محل برگزاری این مراسم، محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران، پیروز حناچی شهردار تهران، سعید اوحدی رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیرکل اداره نظارت و ارزشیابی بر سینما حرفه ای، احمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران، علی نصیریان، مسعود رایگان، رویا تیموریان، حبیب رضایی، افشین هاشمی، محمدحسین فرحبخش، هومن بهمنش، ژاله صامتی، میترا حجار، نرگس آبیار و شیرین یزدانبخش از چهره‌های حاضر در این مراسم بودند.


در ابتدای این مراسم که با اجرای محمدرضا شهیدی‌فر همراه بود، هاشم میرزاخانی دبیر هفتمین جشنواره فیلم شهر در سخنان کوتاهی ضمن خوشامدگویی به حاضران گفت: ضمن تشکر از زحمات تک تک کسانی که در برگزاری این جشنواره به ما کمک کردند، باید سپاس ویژه ای از شهردار محترم تهران داشته باشم. مراجعان به پردیس گالری ملت یازده سال از فقدان پارکینگ در رنج بودند، اما به همت ایشان و  همزمان با برگزاری هفتمین جشنواره فیلم شهر، شاهد افتتاح پارکینگی با ظرفیت حدود یک هزار خودرو بودیم. به این ترتیب مراجعه کنندگان به  پردیس سینما گالری ملت، پارک ملت و حتی بیمارستان شهید رجایی می توانند از این پارکینگ استفاده کنند.


رئیس شورای شهر اسلامی تهران پشت تریبون آمد
محسن هاشمی رفسنجانی ضمن تشکر از زحمات برگزارکنندگان این جشنواره گفت: ما در فیلم‌هایی که با محوریت شهر و شهرنشینی ساخته می‌شود باید کنار نشان دادن ایرادات جامعه به زیبایی‌ها  و توانایی‌ها هم توجه کنیم تا نخبگان و مدیران با دیدن این آثار مشکلات شهری را حل کنند. ما نه باید دنبال سیاه‌نمایی صرف بوده و نه سفیدنمایی، بلکه باید در پی واقع‌گرایی باشیم. در این صورت سینمای اجتماعی می‌تواند وظایف خود را در قبال جامعه انجام دهد.
وی افزود: خوشبختانه جشنواره فیلم شهر با توجه به هفت دوره برگزاری توانسته حالت پویاتری به خود بگیرد، اما به نظر می‌آید بهتر است برای هر دوره موضوع یا مسئله خاصی را در نظر بگیرد؛ مثلاً همین  حادثه آتش‌سوزی که چند روز پیش در میدان حسن آباد رخ داد می‌تواند سوژه جدی برای فیلمسازان ما باشد. البته مسائل دیگری هم شبیه این موضوع در شهر وجود دارد.
هاشمی عنوان کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که تعداد جشنواره‌های ما زیاد شدند. از آنجایی که این جشنواره‌ها اغلب بودجه دولتی دارند باید مراقب باشیم که دچار همپوشانی موضوعی و موازی‌کاری نشویم.

نکوداشت علی نصیریان بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون
برای تقدیر از نصیریان، احمد مسجد جامعی به روی سن آمد. مسجدجامعی نصیریان را شناسنامه شهر تهران و سینمای ایران معرفی کرد.


علی نصیریان هم بعد از دریافت لوح یادبود این مراسم گفت: از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شورای اسلامی شهر تهران و شهردار پایتخت و همه کسانی که برای برگزای این برنامه تلاش کردند سپاسگزارم. تقدیر از پیشکسوتانی که پنجاه یا شصت سال روی صحنه و جلوی دوربین بودند حرکت ارزنده ای است.
 وی اظهار کرد: هر شهری باید جنبه های هنری و سرگرم کننده داشته باشد در همه جای دنیا به ویژه شهرهای بزرگ اروپایی، شهرداری ها به رویدادهای هنری و هنرمندان کمک می کنند البته این کمک به معنای دخالت و تعیین تکلیف نیست.
وی با اشاره به این که آثار هنری نباید به عنوان ابزار تبلیغات نهادهای حاکمیتی در نظر گرفته شوند عنوان کرد: دولت اتحاد جماهیر شوروی هفتاد سال سبکی تحت عنوان رئالیسم سوسیالیستی ترویج کرد، اما آنچه در این هفتاد سال در ادبیات، شعر و تئاتر در این کشور خلق شد درست مقابل این مکتب بود. اینها تجربه است تا هنر را ابزار تبلیغات قرار ندهیم. هنر بر خلاقیت انسانی استوار است و یک پدیده خود جوش و خدایی است.
نصیریان تصریح کرد: نهادهای عمومی مثل شهرداری ها یا سازمان های حاکمیتی نباید به بهانه کمک به هنر، خلاقیت را محدود کنند. البته ساختن فیلم مستند و تبلیغاتی چیز بدی نیست اما در حیطه هنر اجازه دهیم که خلاقیت ها آزادانه کار خود را بکنند. اگر یک مقدار بازتر به جوشش های خلاقانه جوان ها نگاه کنیم تا هنر خودشان را نشان دهند، می توانند معرف توانایی های هنری کشور در دنیا باشند.


وی در انتها گفت: اقدامات شهرداری تهران درحوزه فرهنگی و هنری چه اکنون و چه در ادوار قبلی بسیار خوب بوده است. من به جناح و خط خاصی وابستگی ندارم اما باید بگویم که عملکرد شهرداری تهران در این حوزه در سال های اخیر بسیار خوب بوده است.
پس  از صحبت های نصیریان با پخش کلیپی از آثاری که زنده یاد جمشید مشایخی در آنها به ایفای نقش پرداخته بود، صاحب دومین نکوداشت این مراسم نیز مشخص شد. برای اهدای لوح  تقدیر جمشید مشایخی، هومن سیدی به روی سن آمد و به اتفاق نصیریان این لوح تقدیر را به سام مشایخی فرزند این هنرمند فقید اهدا  کرد.
 تقدیر از مسعود رایگان و رویا تیموریان بخش دیگر این برنامه بود.
در فواصل بین نکوداشت‌ها، جوایز برگزیدگان هفتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر نیز به برندگان اهدا شد.
اسامی برندگان جوایز این دوره از جشنواره فیلم شهر عبارتند از:
جایزه بهترین جان بخشی انیمیشن: آقای گوزن ساخته مجتبی موسوی
بهترین کارگردانی انیمیشن: روباه ساخته صادق جوادی
بهترین فیلم انیمیشن: سیم ششم به تهیه کنندگی بهرام عظیمی
بهترین تحقیق و پژوهش مستند: بابک بهداد برای مستند بهارستان خانه ملت
دستاورد فنی و هنری مستند: محمدحسین حیدری و زهره احمدزاده برای مستند مهین
بهترین کارگردانی مستند نیمه بلند: فقدان ساخته فاطمه ذوالفقاری
کارگردانی مستند بلند: محمدحسین حیدری برای مهین
بهترین فیلم مستند: مهدی مطهر برای فیلم مهین
جایزه تهران شناسی و تهران نگاری: داوود اشرفی برای قصه بولوار
بهترین فیلمنامه: امین چادگانی برای برف تابستان
دستاورد فنی یا هنری: پویان شعله‌ور برای فیلم مثل بچه آدم
بهترین کارگردانی فیلم کوتاه: آرمان صفاریان
بهترین فیلم داستانی کوتاه: سوگل شهابی برای تشریح
تهران شناسی و تهران نگاری: مجید اسماعیلی برای تلخ
بهترین نقش آفرینی: فرانک کلانتر برای دو فیلم  فشارخون و لال/ محمدرضا تک زارع برای لال
بهترین انیمیشن کوتاه بین الملل: فضای منفی از فرانسه
بهترین کارگردانی فیلم کوتاه: مردی در حال غرق شدن از یونان
مستند کوتاه: بی نهایت پنجاه متر دورتر است از لهستان
بهترین کارگردانی مستند بلند: میراث از مکزیک
بهترین مستند بلند: پناهگاه انسان از دانمارک
بهترین کارگردانی فیلم سینمایی بلند: بی عشق از روسیه
بهترین فیلم بلند: دزدان فروشگاه از ژاپن
جایزه داوران:غرش از یونان
بهترین فیلمنامه ویدیویی: مریم بحرالعلومی برای پاسیو
بهترین بازیگر فیلم ویدیویی: شیرین یزدان بخش برای آکاردئون
بهترین بازیگر فیلم ویدئویی: رضا بهبودی برای آندرانیک
بهترین دستاورد هنری: نیما کرمیان برای اینجا خانه من است
بهترین کارگردانی: خیرالله تقیانی برای اینجا خانه من است
جایزه ویژه هیئت داوران برای تهران‌گردی: حمید نعمت الله برای بیا از گذشته حرف بزنیم
بهترین فیلمنامه سینمایی: هومن سیدی برای مغزهای کوچک زنگ زده
بهترین بازیگر زن: ژاله صامتی برای در وجه حامل
بهترین بازیگر مرد: نوید محمدزاده برای مغزهای کوچک زنگ زده
بهترین دستاورد هنری: فرید ناصر فصیحی برای چهار را استانبول و پیمان شادمانفر برای مغزهای کوچک زنگ زده
بهترین کارگردانی: هومن سیدی برای مغزهای کوچک زنگ زده
بهترین فیلم: سعید سعدی برای مغزهای کوچک زنگ زده
بهترین اثر برای تهران شناسی: مصطفی کیایی برای چهار راه استانبول

هفتمین جشنواره بین‌المللی فیلم شهر از بیست‌و ششم تا سی‌ و‌ یکم تیرماه به دبیری هاشم میرزاخانی در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

گزارش از: تورج اردشیری نیا


کد خبرنگار : 17