تاریخ : 1398,یکشنبه 03 شهريور18:33
کد خبر : 68748 - سرویس خبری : گزارش و گفت و گو

پیگیری موضوع خودرو جانبازان از زبان مسئولان انجمن جانبازان نخاعی(بخش دوم)


پیگیری موضوع خودرو جانبازان از زبان مسئولان انجمن جانبازان نخاعی(بخش دوم)

از دفتر دکتر جهانگیری نامه ای به بنیاد شهید زده می شود و مستقیم به آقای شهیدی دستور داده می شود که کمیته ای برای تعیین تکلیف خودرو جانبازان تشکیل شود که بنیاد در جواب نامه، مسیر را منحرف می کند...

فاش نیوز -  به دنبال سلسله نشست های فاش نیوز با مدیرعامل و همچنین رییس هییت مدیره و مسوول تعاون انجمن جانبازان نخاعی درخصوص وضعیت معیشت جانبازان، این بار به بحث خودرو می پردازیم.

http://defapress.ir/files/fa/news/1398/1/21/687187_329.jpg

حسن ابوطالبی، رئیس هیئت مدیره انجمن جانبازان نخاعی ابتدا با اشاره به تاریخچه بحث خودرو و ضرورت تحویل خودرو به جانبازان و معلولین گفت: آنچه مهم است اینکه شرایط حمل و نقل شهری برای جانبازان و معلولین مناسب نیست. حتی درکشورهای پیشرفته که امکان تردد برای جانباز و معلول وجود دارد بازهم در آنجا جایگاهی را برای معلول و جانباز تعریف کرده اند. در قوانین جمهوری اسلامی ایران هم برای جانبازان و معلولین، هم به دلیل رفاه و هم به دلیل ایاب و ذهاب عمومی قوانین خاص خودرو پیش بینی و در نظر گرفته شده است.

حسین اسرافیلی، مدیر عامل انجمن جانبازان نخاعی: در زمان دولت آقای خاتمی که هنوز انجمن منسجم نبود (به غیر از کمیسیون اجتماعی مجلس که بنیاد شهید هم به این کمیسیون مربوط می شود)، این موضوع را از کمیسیون مجلس پیگیر بودیم که نهایتا درجلسه ای که بنده به همراه آقای دکتر ابوطالبی، جانباز حسین صفری (از جانبازان بصیر) و جانبازشهید مسعود شایسته تهرانی بودیم پیگیر موضوع شدیم.

 درهمان جلسه قرار و مصوب شد که برای جانبازان 70درصد (برای جانبازان نخاعی پژو 405 و برای مابقی جانبازان 70درصد پیکان، آن هم به قیمت تمام شده کارخانه) دادند که قیمت پژو 4میلیون و با شرایط اقساطی 10ساله کسر از حقوق محاسبه شد.

در زمان دولت آقای احمدی نژاد بازهم پیگیری های مختلفی که با نماینده انجمن ها در استان ها (آقای احمدی نژاد در سفرهای استانی خود با ایثارگران آن استان جلسه اختصاصی داشتند) خواستیم که در جلسات بحث خودور را  درکنار حمل و نقل شهری، هوایی و... مطرح نمایند و اینکه ما (جانبازان) بالاجبار باید از یک خودرو مناسب استفاده کنیم.

 با پیگیری های انجمن جانبازان نخاعی و دیگر انجمن ها، در هیئت دولت مصوب شد که جانبازان 70درصد تا سقف چهل میلیون بخشودگی گمرکی داشته باشند. دوستانی که توانایی داشتند خودرو را از خارج وارد می کردند و این خودرو هم تا 5سال حق فروش نداشت. البته تعداد اندکی از جانبازان هستند که ممکن است پول برای واردات خودرو خارجی داشته باشند؛ بنابراین با تولیدکنندگان داخلی ایران خودرو و سایپا جلساتی گذاشتیم و مطرح کردیم که ما امتیاز 40 میلیونی خود را در اختیار شما می گذاریم، به شرطی که درمقابل، شما به ما خودرو بدهید.  با این کار بخشی از مشکل ما حل شد.

البته قابل ذکر است که ما هزینه دوبرابر را متقبل شده بودیم؛ چرا که هم عوارض شهر و شهرداری را مانند دیگر شهروندان برای حمل و نقل پرداخت می کردیم که برای خودمان غیرقابل استفاده است؛ و از سویی هم از وسیله نقلیه خودمان که طبعا هزینه هایی در بردارد استفاده می کنیم.

نکنه بعدی اینکه دربحث قانون جامع ایثارگری مصوب شده بود که هر 10سال یک بار یک خودرو به جانبازان واگذار کنند که این اتفاق نیفتاد.

در دولت آقای روحانی ما بازهم این بحث را پیگیر شدیم. باتوجه به این که عمر مفید یک خودرو 5 سال است درحال حاضر خودروهایی که تحویل ما شده به 10سال رسیده.

درجلسه ای هم که در اسفندماه سال 95 خدمت دکترجهانگیری، معاون رئیس جمهور بودیم، با ارسال نامه ای که هم از سوی انجمن جانبازان نخاعی و هم دوستان ما در انجمن جانبازان بصیر انجام شد و البته با توضیحات و توجیهات در رابطه با مشکل جانبازان، خواستار یک خودرو مناسب شدیم.

در یک بند از این نامه آمده بود "صدور مجوز واردات خودرو برای این عزیزان با معافیت گمرکی که تا سقف معافیت گمرکی که در دولت پیشین اتفاق افتاد، برمبنای محاسبه روز از طریق مصوب هییت محترمه دولت" (مصوبه 8-9سال پیش) 40میلیون بود اما درحال حاضر قیمت همه چیز سه برابر شده است. یعنی با بخشودگی سابق، بنده یک ماشین 40میلیونی می توانستم سوار شوم؛ درحالی که امروز با 40 میلیون حتی نمی شود یک پراید خریداری کرد و عنوان کردیم که این رقم باید برحسب محاسبه روز اتفاق بیفتد.

در این جلسه آقای جهانگیری دستور دادند کمیته ای برای خوردو تشکیل شود تا از طریق آن موضوع خودرو پیگیری شود. آقای پالیزدار، مشاور دکترجهانگیری که مسوول پیگیری این امور بود زحمت کشید و جلسه ای را تشکیل داد. دراین جلسه دوتن از مدیران کل وزارت صمت (بخش مباحث خودرویی) و از بنیاد آقای پاکدل به عنوان معاون تعاون و آقای تبریزی به عنوان مدیرتسهیلات و از انجمن جانبازان نیز 4تن از هیئت مدیره حضور داشتیم. درخواست ما در آن جلسه براساس اولویت چندین مورد بود:

1- مجوز واردات خورد های هیبریدی.

2- همانند مصوبه زمان دولت آقای احمدی نژاد، همین مصوبه با محاسبه روز انجام شود.

3- هرجانبازی از منطقه آزاد برای خود خودرویی را خریداری کند اما اجازه تردد در کل کشور را داشته باشد و یا اینکه از 15هزار خودرویی که در سازمان اموال تملیکی وجود دارد به جانبازان بدهید.

ما درنامه ای که به دکترجهانگیری دادیم این چند پیشنهاد را مطرح کردیم و اینکه ما 2000جانباز نخاعی هستیم و 7هزار و600جانباز 70درصد دیگر که جمعا  9600 می شود. سپس بحث خودروهای هیبریدی را مطرح کردیم که اولا آلایندگی ندارد و هم مصوبه مجلس دارد و آخرین بند هم از خودروهای داخلی مناسب و اتوماتیک استفاده کنیم.

جواب این بود که یک سال و نیم است که اجازه واردات خودرو خارجی داده نمی شود و شرایط استفاده از15هزارخودرو اموال تملیکی هم امکان ندارد و نهایتا می توانید از خوردوهای داخلی استفاده کنید. شرکت ایران خودرو و سایپا چون ثبت نامی است و از مردم پول گرفته بنابراین برای امسال مقدور نیست.

در نهایت مقرر شد که نمایندگان صمت بسته پیشنهادی از خودروهای خارجی مونتاژ داخل را تهیه و به کمیته ارائه کنند؛ که البته ما باز سر قیمت هم بحث داشتیم. زیرا جانبازان نمی توانند هزینه ای پرداخت کنند. بنابراین باید بخشی از هزینه را دولت و بخشی را هم به عنوان وام ده ساله درنظربگیرند که پرداخت شود. این موضوع را تا همین امروز (8تیرماه98) از آقای پالیزدار پیگیربودیم.

از دفتر دکترجهانگیری نامه ای به بنیاد شهید زده می شود و مستقیم به آقای شهیدی دستور داده می شود که کمیته ای برای تعیین تکلیف خودرو جانبازان تشکیل شود که بنیاد در جواب نامه، مسیر را منحرف می کند و می گوید: خودرو قانونا به جانبازان 50درصد و بالاتر تعلق می گیرد که فعلا به دلیل نوسانات قیمت و شرایط اقتصادی کشور در تامین اعتبارات حدود 2000نفر از جانبازان در نوبت واگذاری می باشند! از بنیاد سوال کردیم این 2000نفر چه کسانی هستند؟ جواب دادند جانبازان 50تا70درصدی که از دوره های قبل باقی مانده اند! درصورتی که تقاضای انجمن برای نه هزاروهفتصد جانباز 70درصد بود. یعنی اینکه بنیاد به طور عمد بحث را از میسر اصلی خود منحرف می نمایند.

ابوطالبی: جالب است بدانید دو تن از نمایندگان "صمت" که قراربود یک بسته ای از انواع خودروهای خارجی مونتاژ داخل را برای جلسه بعد بیاورند، هنوز جلسه بعد تشکیل نشده، خبر دادند که این دونفر جابه جا شده اند! همین اتفاق، دوماه کار پیگیری انجمن را به تعویق انداخته است.

 

فاش نیوز: علت این اهمال کاری و سستی به نظر شماچه می تواند باشد؟

ابوطالبی: ابتدا کمبود بودجه و اعتبار است و دیگری سوءمدیریت است. زمانی که یک سازمان مردم نهاد از بیرون مجموعه بخواهد فعالیتی کند به نوعی تضعیف آن سازمان قلمداد می شود، بنابراین سنگ اندازی می کنند.

البته یکی دوماه پیش از سوی آقای ربیعی (سخنگوی دولت) خبری مطرح شد که دولت برای 500نفر مجوز واردات خودرو داده است. (این برمی گردد به زمان دکتر احمدی نژاد که ایشان برای معلولین 30میلیون معافیت گمرکی و برای جانبازان 40میلیون قرار دادند.) این 500نفر یک تعدادی از جاماندگان فوق بودند و تعدادی هم در این فاصله از جانبازان مدافع حرم و جانبازان انفجار مین اضافه شده بودند که به این 500 نفر به استناد همان مصوبه سال 87مجوز دادند وگرنه از 30/3/97 کلا واردات خودرو برای همه افراد و همه سطوح ممنوع شده و لذا  مواردی را که درجلسه کمیته بررسی کردیم اولین حرفشان این بود که گفتند از 30/3/97 واردات خودرو ممنوع است و لذا هیچکدام موضوعیت ندارد.

گره های کوری که در قوانین هست

ابوطالبی: ماده 45 قانون جامع می گوید: دولت مکلف است سالانه اعتبار و تسهیلات لازم را برای تامین خودرو مناسب برای کلیه جانبازان 50درصد و بالاتر و آن تعداد از جانبازان 25 الی 49درصد که به تشخیص کمیسیون پزشکی بنیاد از نظر جسمی محدودیت حرکتی دارند پیش بینی نماید.

اشکال این ماده آن است که "خودرو مناسب" را عنوان کرده و اینکه "بنیاد باید تامین اعتبار نماید" منتهی هیچ آیین نامه ای که منظور از خودرو مناسب چیست و سالانه چند نفر می توانند استفاده کنند را مشخص نکرده است. البته درتبصره 2 این ماده عنوان شده که "بنیاد و معاونت برنامه ریزی باید آیین نامه ای را که به تصویب هییت وزیران می رسد، تنظیم کنند" که متاسفانه  نه هنوز آیین نامه اجرایی نوشته شده و نه تعریفی از خودرو مناسب ارایه داده است. در واقع  قانون هم در این زمینه کلی گویی کرده است.

در حاشیه این گفت و گو مدیرعامل انجمن جانبازان نخاعی گلایه ای هم از رییس ستاد کل نیروهای مسلح داشت و گفت: دوسال است که از طرف شورای کمیته مرکزی انجمن های ایثارگران از سرلشگر باقری درخواست جلسه کرده ایم (زیرا زمان جنگ ما همه نظامی بودیم که جانباز شدیم) عیدفطرسال گذشته بعد از نماز به ایشان گفتم که به میمنت و مبارکی عید فطر، وقت یک ساعته را به ما بدهید که مشکلات را پیگیری کنیم، گفت سرم شلوغ است و وقت ندارم. بعد پرسید یک ساعت وقت خوب است؟ گفتیم بله برای شنیدن حرف های ما یک ساعت خوبه اما زمان حرف های شما حسابش جداست.

از عید فطر سال گذشته هنوز وقت دیدار ما فرا نرسیده و این درحالی است که ایشان چهره به چهره قول جلسه یک ساعته را به ما دادند. با پیگیری ها و مکاتبات و تماس هایی که با دفتر ایشان گرفته ایم می گویند سرشان شلوغ است. منطقی است که ایشان بنا به دستور حضرت آقا به زلزله زدگان کرمانشاه و سیل زدگان استان ها سرکشی می کنند، اما لازم است نظامیان و همرزمان خودشان را هم فراموش نکنند.

نکته بعدی این که،  قبلا درجلساتی که از سوی ستادکل نیروهای مسلح تشکیل می شد ما هم حضور داشتیم. متاسفانه افرادی که به نمایندگی در این جلسات حضور پیدا می کردند بسیار اداری و رسمی صحبت می کردند و بنا به شرایط، بسیاری از مسایل را  هم مطرح نمی کردند اما بنده و آقای مجتهد راحت حرف ها و مشکلات را بازگو می کردیم. این شد که یک سالی هست که دیگر به جلسات هم دعوت نمی شویم؛ و جای این سئوال هست که به چه دلیل جلسات ستادکل در موضوعات مربوط به ایثارگران بدون حضور ذینفعان آن تشکیل می شود؟

ادامه دارد ...


کد خبرنگار : 17