تاریخ : 1398,یکشنبه 20 مرداد15:19
کد خبر : 68791 - سرویس خبری : اخبار

نامه سرگشاده فرزندان جانبازان به آیت الله رئیسی

استمداد فرزندان جانبازان از رئیس دستگاه قضا


استمداد فرزندان جانبازان از رئیس دستگاه قضا

جمعی از فرزندان جانبازان ۲۵درصد و بالاتر با ارسال نامه ای به رییس قوه قضائیه خواستار رسیدگی مجدد به موضوع ابطال ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان شدند.

فاش نیوز - جمعی از فرزندان جانبازان ۲۵درصد و بالاتر با ارسال نامه ای به رییس قوه قضائیه خواستار رسیدگی به موضوع ابطال ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان شدند.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، متن نامه جمعی از فرزندان جانبازان ۲۵درصد و بالاتر به این شرح است:

جناب حجه‌الاسلام دکتر رئیسی (دامت برکاته)
رئیس محترم قوه قضائیه
سلام علیکم

احتراماً بر خود فرض می‌دانیم که انتصاب شایسته‌ و الهام‌ بخشِ جنابعالی به ریاست دستگاه قضا را به محضر ولی‌امر مسلمین حضرت امام خامنه‌ای(حفظه الله) بابت انتخاب هوشمندانه‌‌ شان و ثانیاً خدمت شما برادر بزرگوار، صمیمانه تبریک و تهنیت عرض نمائیم.
باتوجه به ابطال ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان در مردادماه سال ۱۳۹۷ (طی دادنامه ۱۲۶۷-۱۲۶۸ مورخ ۱۳۹۷/۰۵/۰۲ هیات عمومی دیوان عدالت اداری) و مشکلات مطروحه‌ ذیل و عدم‌ پاسخگوییِ مناسب از جانب ارگان‌های ذیربط، از جنابعالی درخواست استمداد و ملاقات حضوری داریم.

توضیح اینکه؛ اکنون بیش از یک سال از صدور رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و لغو ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر می‌گذرد و هیچ شخص حقیقی یا حقوقی، پاسخگوی تبعات این رای ظالمانه نیست!!! فارغ از ایرادات اساسی به رای دیوان عدالت اداری (شرایط ویژه فرزندان جانبازان 70 درصد باستناد مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی و فرزندان جانبازان متوفی مستند به بند «ط» ماده اول قانون جامع ایثارگران) و سکوت معنی دار معاونت حقوقی و امورپارلمانی بنیاد شهید در این خصوص که با حضور نیافتن در هیات عمومی دیوان عدالت و حتی پاسخ ندادن به دعوتنامه دیوان به ایشان جهت رسیدگی به پرونده ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان (مستند به متن دادنامه‌ی مذکور) از مسببین اصلی ابطال ماموریت آموزشی می باشند.

ذکر این نکته لازم است که در قانون جامع ایثارگران، قانونگذار صراحتا دایره شمول امتیازات تحصیلی شخص ایثارگر را به فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر نیز گسترش داده است و به نظر می رسد گسترش دامنه ماموریت آموزشی جانبازان به فرزندان شاهد و فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر که طی ماده 9 آیین نامه ساماندهی اشتغال توسط هیات وزیران و در سال 88 مصوب شده، با روح اجرایی قانون موخر (قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران) تطابق کامل دارد. (در شکایت سازمان بازرسی کل کشور به دیوان عدالت اداری گسترش دامنه ماموریت آموزشی جانبازان به فرزندان شان مورد شکایت واقع و مورد قبول هیات عمومی قرارگرفت)

این در حالی است که در قوانین سابق، فرزندان جانبازان 25 درصد و بالاتر که کارمند دولت بودند، صرف نظر از رشته تحصیلیِ مقطع قبلی، می توانستند در آزمون هر رشته ای شرکت و در صورت پذیرفته شدن، با استفاده از ماموریت آموزشی امکان ادامه تحصیل رایگان را داشتند. نظر به اینکه بیش از 70 درصدِ استفاده کنندگان از ماموریت آموزشی، در حال تحصیل در مقطع دکتری تخصصی می باشند و از آنجائیکه شرایط تحصیل در این مقطع، بسیار خاص بوده و در تمامی شهرها امکان‌پذیر نمی‌باشد؛ فرزندان جانبازان با طیب‌خاطر از وجود قوانین حمایتی در زمینه ماموریت آموزشی، برای شرکت در آزمون و مصاحبه‌ی دکتری اقدام کرده و پس از پذیرفته شدن، به دلیل اخذ تعهد حضور تمام‌وقتِ دانشگاه‌ها از ایشان، به همراه همسر و فرزندان خویش، محل زندگی خود را تغییر داده و به محل تحصیل شان کوچ نموده‌اند(شهر محل تحصیل و محل اشتغال، در دو شهر یا استان متفاوت می‌باشد).

اما پس از ابطال ماموریت آموزشی، حق مکتسبه‌ی ایشان، نادیده انگاشته شده و به دلیل لزوم برگشت‌به‌کار و فاصله‌ی مکانی موجود میان تحصیل و اشتغال؛ دچار عسر، خسران و مشکلات عدیده‌ی روحی و روانی، مالی و خانوادگی شده‌اند و با شرایط فعلی؛ ادامه‌تحصیل برای آنها غیر‌ممکن شده و حتی دانشگاه‌ها نیز تهدید به اخراج نموده‌اند. مضافاً اینکه موجب هدررفت بیت‌المال در قالب هزینه‌های انجام‌شده‌ دولت و بنیاد شهید تاکنون خواهد شد!

با وجود شرایط موصوف، پس از پیگیری‌های مجدانه از مبادی رسمی و غیررسمی، نهایتاً با رایزنی‌های حضوریِ فراوان با ریاست محترم فراکسیون ایثارگران(حاج آقای نوروزی)، طرح اصلاح تبصره ماده 61 قانون مدیریت خدمات کشوری (با عنوان: ایثارگران، فرزندان شهدا و جانبازان بالای 25درصد برای ادامه‌تحصیل مستثنی هستند) توسط ایشان مطرح و در آذرماه ۱۳۹۷ توسط هیات‌رئیسه‌ مجلس شورای اسلامی، اعلام‌وصول گردید و سپس به کمیسون اجتماعی مجلس ارجاع شد.

فارغ از محتوای طرح مذکور که دارای شبهه‌های زیادی می‌باشد، عدم‌پیگیری مصرّانه‌ی حاج آقای نوروزی(به عنوان متولی طرح مربوطه) موجب شد که این طرح بیش از 8 ماه در کمیسیون اجتماعی مسکوت بماند و در دستورکار قرار نگیرد! طی این مدت، مصاحبه‌هایی که از ایشان در فضای مجازی منتشر شده، حاکی از پیگیری برقراری ماموریت آموزشی برای فرزندان جانبازان زیر 25درصد می‌باشد که مغایر با هدف و محتوای اصلی طرح ارائه‌شده است...!!!

برخی نمایندگان مجلس مغایرت با اصل ۷۵ و بند «9» اصل ۳ قانون اساسی و ایجاد هزینه‌های اضافیِ پرسنلی برای دستگاه اجرایی را مطرح نموده و برای تصویب آن سنگ اندازی می کنند و این درحالی است که مصوبه‌ای که بیش از 9 سال از اجرایی شدن آن گذشته است و ریاست مجلس شورای اسلامی و مرکز قوانین مجلس نیز به دلیل عدم وجود ایراد قانونی، علناً با اجرایی‌شدن آن موافقت کرده‌اند؛ مسلماً طرح مغایرت آن با اصل ۷۵ و بند «9» اصل ۳ قانون اساسی و ایجاد هزینه‌های اضافیِ پرسنلی برای دستگاه‌های اجرایی، امری متناقض به نظر می‌رسد!!! (که متاسفانه برخی قضات دیوان عدالت اداری نیز چنین نظری داشته‌اند که ماموریت آموزشی را ابطال نموده‌اند!!)

با طولانی شدن فرایند تصویب طرح پیشنهادی و عدم‌امکان ادامه‌تحصیل برای فرزندان جانبازی که سابقاً و قبل از لغو قانون ماموریت آموزشی، دانشجو بوده‌اند، از طرفی؛ بودجه‌ای که تاکنون از جانب دولت و بنیاد شهید برای آنها صرف شده(بیت‌المال)، کاملاً سوخت می‌گردد و از طرف دیگر؛ با ایجاد چنین شرایطی، کارمندی که برگشت‌ به‌ کار شده است، به دلیل خسران بوجودآمده، اکنون در محل اشتغال خویش، بهره‌وری مکفی نخواهد داشت، که این نیز با در راستای منافع و مصالح دستگاه اجرایی و کارمند نیست!

اکنون پس از لغو شرایط تحصیلیِ سابق، قاعدتاً دانشجویانی که در حین تحصیل با قوانین قبلی بوده‌اند و شرایط جدید برای آنها قابل‌پیش‌بینی نبوده است؛ با در نظر گرفتن اصل عدم‌عطف‌به‌ماسبق شدن قوانین و مصوبات جدید، باید تسهیلات ادامه‌تحصیل با استفاده از ماموریت آموزشی برایشان استمرار یابد.

پرواضح است که فرزندان جانبازان، شخصاً در دفاع مقدس شرکت نداشته‌اند ولی از درد و رنج و آلام مترتب نیز بی‌بهره نمانده‌اند. پدران و مادران ایثارگر آنها حتی اگر بازنشسته نشده باشند، دیگر امکان ادامه‌تحصیل ندارند و چشم امیدشان به فرزندانشان است که بتوانند با ادامه‌تحصیل و کسب علم و معرفت، خدمت بیشتر و موثرتری به کشور و مردم ایران ارائه نمایند. مطابق ماده 86 قانون برنامه پنجساله ششم توسعه؛ کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند نسبت به اجرای صحیح سیاست‌های کلی ترویج و تحکیم فرهنگ ایثار و جهاد و ساماندهی امور ایثارگران، ابلاغی رهبر معظم انقلاب مورخ ۱۳۸۹/۰۲/۲۹ اقدام نمایند.

لذا در بند ششم ابلاغیه صدرالاشاره به؛ "توانمندسازی فردی و جمعی و اهتمام به پرورش استعدادها و ارتقاء سطح علمی، فنی و فرهنگی ایثارگران و فرزندان آنها به منظور نقش‌آفرینی فعال و موثر در عرصه‌های مختلف و اولویت دادن به استفاده از ایثارگران در بخش‌های مدیریتی در شرایط مساوی" اشاره دارد. از این رو ماموریت آموزشی فرزندان جانبازان در جهت توسعه، ترویج و نهادینه نمودن فرهنگ جهاد، ایثار و شهادت و حفظ و تقویت شأن و جایگاه الگوهای عینی عرصه جهاد، ایثار و شهادت و توانمندسازی آنان طبقه‌بندی می‌گردد.

علی‌ایحال اگر خودتان را مدیون انقلاب اسلامی، شهدا، جانبازان و خانواده‌هایشان می‌دانید و متوجه مشکلات حاد فرزندان نخبه‌ جانبازان 25درصد و بالاتر که تحت شمول ماموریت آموزشی بوده‌اند، شده‌اید؛ ما را یاری نمایید تا حقوق مکتسبه‌ای که ظالمانه پایمال شده است، بازگردد. ما نیز مانند همیشه، دعاگوی شما و سایر بندگان مخلص درگاه الهی و خدمتگزار به نظام مقدس جمهوری اسلامی خواهیم بود، تا انشاالله در مسیر خدمت‌رسانی به مردم، ثابت‌قدم بمانید.
والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

از طرف جمعی از فرزندان جانبازان 25درصد و بالاتر