تاریخ : 1398,یکشنبه 27 مرداد13:28
کد خبر : 68971 - سرویس خبری : اخبار

کنگره ملی "الماس های درخشان" برگزار شد


کنگره ملی

در آستانه بیست ونهمین سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، کنگره ملی "الماس های درخشان" برگزار شد.

فاش نیوز - در آستانه بیست و نهمین سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی، کنگره ملی الماس های درخشان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار فاش نیوز، تالار اندیشه حوزه هنری در آستانه بیست و نهمین سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی،  میزبان کنگره ملی "الماس های درخشان" بود.

 این مراسم که به همت بنیاد شهید و امور ایثارگران در سالروز بازگشت آزادگان سرافراز به میهن اسلامی برگزارشده بود علاوه بر  رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران، میزبان وزیر امورخارجه کشورمان و همچنین تعدادی از معاونین بنیاد شهید و امور ایثارگران و تعداد قابل توجهی از آزادگان سرافراز و خانواده های آنان نیز بود.

ابتدای برنامه با پخش آیاتی از کلام حق آغاز و با سرودملی جمهوری اسلامی ایران رسمیت یافت.

  حجت الاسلام سید محمدعلی شهیدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران در ابتدای این مراسم ضمن خیرمقدم به حاضرین و تبریک میلاد امام هادی (ع)، عید سعید غدیر و همچنین بازگشت آزادگان به میهن اسلامی با یادآوری دوران اسارت گفت: 26 مرداد ماه روزی است که آزادگان به کشور بازگشتند. این روز آزادگی انسان‌ های شجاع و مومنی است که برای دفاع از انقلاب و ارزش‌ های والای آن سال‌ ها اسارت کشیدند و در چنگال اسارت دشمن سرود آزادی سر دادند و اسارتگاه های خود را به دانشگاه بدل کردند. اسرا تا آخرین گلوله جنگیدند و 90 درصد آن‌ها مجروح بودند که به اسارت درآمدند.

 وی سپس با ارائه آماری نیز گفت: ما 42هزار و 879 آزاده داریم که 24هزار نفر از آنان از چشم صلیب سرخ پنهان بودند و 450 نفر نیز در اردوگاه های دشمن به شهادت رسیدند که شهید محمدجواد تندگویان یکی از این شهدا بود. هزار نفر از آزادگان هم افسر و خلبان زندانی بودند که آخرین آنها شهید حسین لشکری بود که اسارتش 18 سال طول کشید. به طوری که 12سال آن را در زندان انفرادی سپری کرده بود و بعد هم به خاطر شدت جراحات و سختی دوران اسارت به شهادت رسید. همچنین اسرای ما از همه اقلیت های مذهبی شامل یهودی، مسیحی، زرتشتی و مسلمان شیعه و اهل سنت بودند که نشان دهنده اتحاد و یکپارچی در دوران جنگ تحمیلی حکایت  داشت.


 وزیر امورخارجه کشورمان نیز در مراسم کنگره ملی الماس های درخشان با اشاره به جانفشانی و ایستادگی آزادگان در دوران اسارت گفت: همه مردم ایران وامدار ایثارگرانند، زیرا آنچه کشورمان را از همه سختی‌ ها مصون داشته و باعث پیشرفت شده است فرهنگ ایثار و شهادت است. در این زمینه آزادگان بهترین نمونه‌ اند. البته فرهنگ ایثار و شهادت را همه مردم ایران از سرچشمه اصلی که همان اباعبدالله الحسین(ع) است وام گرفته‌اند.

وزیر امور خارجه با تأکید بر روحیه ایثارگری ملت ایران نیز گفت: اینکه قدرت در دنیای کنونی تنها به مسائل اقتصادی، سیاسی و نظامی خلاصه نمی‌شود بلکه فرهنگ و باور یک شاخصه بسیار بزرگ است و به لطف خدا ما در این حوزه غنی هستیم. برای همین شاهد پیشرفت‌های موجودیم. این پیشرفت نیز تنها با اتکا به قدرت داخلی است و سایر کشورها در این راه فقط مانع‌ تراشی‌ کرده‌ اند و به همین دلیل است که امام راحل  فرمودند: مردم ولی‌نعمت ما هستند.

ظریف همچنین خاطرنشان کرد: ما به‌عنوان خدمتگزاران این مردم موظفیم هزینه‌ ای به مقاومت تحمیل نکنیم، بلکه تلاش کنیم تا هزینه‌ های معیشتی مردم کاهش یابد. این مهم به شرطی محقق می ‌شود که باور کنیم به واسطه مردم است که ما جایگاه و سمتی داریم. رهبری می‌گویند رأی مردم حق‌الناس است. پس بیایید این واقعیت را بپذیریم. واقعیتی که شهدا، جانبازان و آزادگان با ایثارشان آن را فریاد زدند.

 پایان بخش مراسم نیز تقدیر و تجلیل از خلبان قاسم محمد امینی آزاده 102 ماه اسارت، مهدی لطفی آزاده 100 ماه اسارت، سیدحسین کرمانیان آزاده 54 ماه اسارت، عبدالرضا لهراسبی آزاده 120 ماه اسارت، عبدالحمید سن صدیقی آزاده 96 ماه اسارت، رضا رزاقی آزاده 99 ماه اسارت، محمدرضا شایق آزاده 99ماه اسارت و یعقوب امیرسالاری جهرمی آزاده 56 ماه اسارت بود.

در این برنامه همچنین بنیادشهید و امور ایثارگران از سوی آزادگان لوح تقدیری را تقدیم وزیرامور خارجه کشورمان کرد. 

 اجرای گروه سرود "نجم الثاقب" به مناسبت بازگشت آزادگان به میهن اسلامی و همچنین میلاد امام هادی(ع) معنویت بیشتری به این مراسم بخشید. اجرای تئاتر زیبای " فاطمه رادمنش"، با محوریت نقش مادران شهدا در دوران دفاع مقدس در نوع خود بسیار دیدنی و البته تاثیرگذار بود. اجرای نوای "ستار سهرابی"، خواننده کشورمان، با دو قطع زیبا با محوریت آزادگان و ایران که تحسین حاضرین را به دنبال داشت، از حواشی این مراسم بود.


کد خبرنگار : 17