تاریخ : 1398,چهارشنبه 30 مرداد22:54
کد خبر : 69048 - سرویس خبری : مقاومت بین الملل

«خان شیخون» کلید پیروزی بشار اسد



خان شیخون

جدیدترین دستاورد استراتژیک نیروهای ارتش سوریه در این کشور علیه عناصر تروریست، صفحه تازه‌ای را در روند درگیری‌های میدانی سوریه باز کرده است.

نیروهای ارتش سوریه به تازگی و پس از چند روز درگیری شدید با عناصر تروریستی، سرانجام وارد شهر مهم و راهبردی خان شیخون واقع در استان ادلب در شمال غرب سوریه شدند.

ارتش سوریه بعد از گذشت 5 سال موفق شد وارد این شهر بسیار مهم شود. بنابر این گزارش، ارتش سوریه موفق شده است که از شمال غرب، وارد شهر مذکور شده و بر چندین ساختمان نیز مسلط گردد. همچنین بر اساس تازه‌ترین خبرها ارتش سوریه راه کمک رسانی به تروریست‌های مستقر در خان شیخون را قطع کرده است. 

در واقع باید گفت که پیشروی ارتش سوریه در ادلب و ورود به شهر خان شیخون، در چارچوب عملیات گسترده نیروهای سوری در استان ادلب، برای پاکسازی این استان از عناصر تروریست به ویژه عناصر جبهه النصره صورت می گیرد. نیروهای ارتش سوریه حدودا از 3 ماه قبل عملیات آزاد سازی جنوب استان ادلب و هم چنان شمال استان حماه را آغاز کرده اند.

**اهمیت عملیات گسترده ارتش سوریه در ادلب 

عملیات گسترده ارتش سوریه در استان ادلب از این حیث بسیار اهمیت دارد که این استان آخرین ایستگاه حضور تروریستها در سوریه به شمار می رود و قرار گرفتن آن در کنار کشور ترکیه به اهمیت ادلب افزوده است.

عناصر تروریست بارها از استان ادلب که آخرین پایگاه آنها به شمار می رود، برای حمله به محله های مسکونی در مناطق مختلف این کشور استفاده کرده اند و پیروزی در عملیات ادلب در واقع به معنی از بین رفتن کامل تروریستها در خاک این کشور و توقف حملات مذکور خواهد بود.

در صورت آزاد سازی استان ادلب به صورت کامل، تروریستها چاره ای جز تسلیم شدن در برابر ارتش سوریه و یا فرار به سمت کشور ترکیه نخواهند داشت.

البته در این مسیر توافق هایی برای تحقق آتش بس با گروه های مسلح به دست آمد اما هر بار این توافق ها با اقدامات عناصر مسلح نقض شد. در حال حاضر ارتش سوریه موفق شده است مساحت گسترده ای از حومه غربی و شمال استان حماه را از دست عناصر تروریست آزاد کند. آزاد سازی شهرک راهبردی مورک نیز مقدمه ای برای این دستاورد به شمار می آید. شهرک مورک در حومه شمال استان حماه دارای موقعیت استراتژیک بوده و به صورت مستقیم بر شهر خان شیخون مسلط است. 

پیروزی در نبرد مورک مقدمه ای شد برای پیشروی ارتش سوریه در ادلب و تحت محاصره در آوردن شهر خان شیخون.
 

 

**جایگاه استراتژیک شهر خان شیخون در نقشه عملیاتی ارتش

در ابتدا باید به اهمیت شهر راهبردی خان شیخون اشاره کنیم. خان شیخون در نقشه عملیات نظامی سوریه از اهمیت بسیار بالایی برای ارتش این کشور برخوردار است. این شهر کلیدی برای به دست آوردن کنترل دیگر مناطق موجود در استان ادلب به شمار می آید. نام خان شیخون همواره با داستان ساختگی حمله شیمیایی نظام سوریه علیه این شهر و تبدیل شدن آن به بهانه ای برای حمله موشکی آمریکا علیه پایگاه الشعیرات در سال 2017 همراه است. 

شهر خان شیخون در واقع نقطه اتصال میان حومه شمالی حماه و حومه جنوبی ادلب محسوب می شود. به دست گرفتن کنترل این شهر در حقیقت می تواند مقدمه ای برای بازگشایی راه بسیار مهم حلب-دمشق به شمار رود؛ حلب از لحاظ اقتصادی بسیار حائز اهمیت است و دمشق از لحاظ سیاسی.

ورود به این شهر که کنترل آن 5 سال قبل به دست گروه های تروریستی افتاده بود، در نبردهای آتی ارتش سوریه با عناصر تروریست در شمال این کشور به صورت کلی، و در حومه ادلب و منطقه جبل الزاویه به صورت ویژه تعیین کننده است.

ارتش سوریه در حال حاضر تلاش دارد تا از بار فشارها بر فرودگاه نظامی ابوالظهور که تحت محاصره قرار دارد کاسته و خود را از طریق منطقه جسر الشغور به حومه غربی ادلب برساند. در صورت تحقق این نقشه، ارتش سویه می تواند سلسله اهداف استراتژیک خود را در استان ادلب محقق کند. 

یکی دیگر از دلایل اهمیت خان شیخون آن است که راه امداد رسانی به گروه های تروریستی از این منطقه می گذرد و ارتش سوریه با به دست گرفتن کنترل آن، راههای امدادرسانی به حومه شمالی حماه در مناطق و شهرهای مورک، اللطامنه، لطمین ، کفر زیتا و الصیاد را قطع می کند. ناگفته نماند که به دست گرفتن کنترل خان شیخون راه را برای محاصره مثلث مرگ (شهرک‌های الزکاة، اللطامنه و کفرزیتا) واقع در حومه شمالی حماه هموار خواهد کرد.

با آزاد شدن شهر خان شیخون، نیروهای ارتش سوریه می توانند به سمت مناطق شمالی از جمله کفر سجنه و معرة النعمان حرکت کنند که در حقیقت نقطه اتصال راه های بین المللی این کشور به سمت شمال، جنوب، شرق و غرب محسوب می شود. 

با وجود آنکه عملیات نظامی در ادلب از سوی ارتش سوریه با تأخیر آغاز شد اما به نظر می رسد این عملیات در سایه دستاوردهای استراتژیک اخیر، آهنگ تندتری پیدا کرده است.

پیروزی ارتش سوریه در عملیات ادلب در واقع سرنوشت نهایی عملیات نظامی ارتش این کشور علیه تروریستها را مشخص خواهد کرد؛ عملیاتی که به ایستگاه پایانی خود با نوید پیروزی نیروهای سوری نزدیک می شود