تاریخ : 1398,شنبه 02 شهريور14:56
کد خبر : 69090 - سرویس خبری : اخبار

سریع‌القلم:

آمریکاشناسان می‌دانستند پایه‌های برجام سست است




تئوریسین و توجیه‌کننده مذاکرات منتهی به برجام، اکنون می‌گوید: برجام پایه‌های سستی دارد و شکنندگی آن برای آمریکاشناسان پرواضح بود(!)
محمود سریع‌القلم از توجیه‌کنندگان مذاکره و اعتماد به آمریکا در دهه گذشته به ویژه در آستانه توافق برجام به شمار می‌رفت و حتی در این مسیر آن‌قدر افراط و هیجان به خرج داد که به صدا و سیما به‌خاطر نظرسنجی مردم درباره اعتماد یا عدم اعتماد به آمریکا انتقاد کرد و مدعی شد نباید از لبوفروش و راننده تاکسی در این باره نظرخواهی کرد.
کارشناسان بسیاری تصریح کرده بودند برجام فاقد ضمانت‌های لازم است.
این مشاور ارشد دولت اکنون ضمن یادداشتی می‌نویسد: چرا ترامپ به راحتی از برجام خارج شد؟ چون برجام مانند توافقات آمریکا با چین (1972) یا شوروی (1987)، توافق با حاکمیت آمریکا نبود و خروج از آن به جز اعتراض چند نماینده کنگره و سناتور، جریانی ایجاد نکرد. به لحاظ حقوقی و سیاست داخلی آمریکا، برجام پایه‌های سستی دارد و شکنندگی آن برای آمریکاشناسان پرواضح بود. برجام همچنین مسائل اصلی میان ایران و آمریکا در جامعه سیاسی، مدنی و تشکل‌های حزبی را بادقت مورد خطاب قرار نمی‌دهد.
او می‌افزاید: برجام برای آمریکا، یک موضوع حاکمیتی است و نه تعداد سانتریفیوژها و درصد غنی‌سازی. ما چه موافق باشیم یا مخالف، چه خوشمان بیاید یا نیاید، جامعه یهودی جزئی از حاکمیت آمریکا است و صرفا نوعی ارتباط با رئیس جمهور آمریکا یا کاخ سفید نیست.
اندونزی یکی از کشورهای قابل مطالعه نظام بین‌الملل است. این کشور که از بنیانگذاران نهضت عدم تعهد است، در نهایت به این نتیجه رسید که به واسطه جغرافیایی که دارد، باید با تمامی قدرت‌ها اعم از چین، استرالیا، ژاپن، آمریکا، روسیه و اتحادیه اروپا ارتباط داشته باشد. این کشور به هیچ کدام، وابستگی سیاسی یا نظامی و یا حتی اقتصادی نداردو از سیاست متنوع‌سازی بدون وابستگی (Diversification) بسیار بهره برده است.
تاکید بر تنوع‌بخشی، در حالی است که طیف خوش‌بین به غرب، در اوج هیجان مذاکرات، تنها به جلب اعتماد آمریکا اهتمام داشتند به نحوی که زمانی‌نیا معاون وزیر نفت تصریح کرد: اروپایی‌ها از این که دولت روحانی با آمریکا بسته و اکنون تنها منتظر تایید اروپاست، گله‌مند شده بودند.
متاسفانه در تمام این دوره، آقای سریع‌القلم، صرفا توجیه‌کننده متن مذاکرات دولت بودند.