تاریخ : 1398,یکشنبه 10 شهريور19:26
کد خبر : 69256 - سرویس خبری : مقاله و یادداشت

نامه حضرت علی(ع) به حسن روحانی!


نامه حضرت علی(ع) به حسن روحانی!

به من گزارش داده اند که کارهای حکومتی را رها کرده، به لهو و لعب و صید و شکار می پردازی و به تفریح و گردش می روی و در اموال عمومی و خداوند دست خیانت دراز کرده، به خویشاوندانت داده ای؛ گویی که میراث پدر و مادر تو است...

دکتر مرتضی رضیعی

فاش نیوز - چند روز پیش رئیس جمهور محترم فرمودند: فساد با بگیر و ببند و زندان و…  از بین نمی رود!

آقای دکتر روحانی عزیز! خواهش می کنم فرمان حکومتی حضرت امیر به مالک اشتر(که البته منظور آن حضرت برای تمام اعصار بوده) را که حتما خوانده اید، چند بار دیگر و با دقت بخوانید و ببینید صحبت های شما با فرمایش حضرت علی مطابقت دارد یا نه؟
 
بزرگوار! صحبت بسیار خوبی کردی که جلوگیری از فساد باید از مسئولین دولتی شروع شود که فساد ایجاد نشود! خوب عزیز بزرگوار منتخب ملت! فرمایش حضرت امیر هم همین است که ابتدا مسئولین بلند پایه حکومتی همچون شما بزرگوار و وزرای شما


1-  ابتدا بهترین کارگزاران و مدیران را بر اساس تعهد و تخصص(شایسته سالاری) انتخاب کنند (آیا واقعا چنین بوده؟ یا در آینده چنین خواهید کرد؟)

2- سپس بر همین کارگزاران به ظاهر شایسته نظارت مداوم کنید. بر اساس گزارشات مردمی یا گزارشات رسانه ها یا مطبوعات آزاد که مثل آن جاسوسانی که حضرت فرمودند هر نوع فسادی را رصد کرده و گزارش دهند(آیا تاکنون به این نظارت و گزارشات اهمیتی دادید یا می دهید؟)

 اصلاً این روش ها هم نه! سلمنا. طبق همان صحبت ها و روش خود حضرتعالی با طرح شفافیت از طریق دولت الکترونیک که نهایتاً  رانت ها و فساد ها را راحت تر بتوانید شناسایی کنید. تا این جا هم تا حدودی(فقط تا حدودی) طبق فرمایش حضرت امیر هست، بعد از آن چطور؟ آیا بر اساس هر روش نظارتی که شما ارجح می دانید وقتی معلوم شد که فلان آقازاده و یا کارگزار حکومتی کم کاری کرده یا مهم تر علاوه بر کم کاری فسادی را انجام داده و حق مردم را ضایع کرده و ظلم کرده،
آیا سپس آن فرد خاطی را به قوه قضاییه معرفی می کنید یا نمی کنید؟

و اگر طبق فرمایش حضرت امیر به قوه قضائیه معرفی کردید، آیا طبق فرمایشات آن حضرت، قوه قضائیه حقِ بگیر و ببند و زندان و مجازات آن کارگزار فاسد را دارد؟

 پس معلوم می شود که در پروسه مبارزه فساد، از گماشتن کارگزاران شایسته، نظارت
آشکار و پنهان بر عملکرد ایشان و نهایتاً در صورت اثبات فساد فرد خاطی، بگیر و ببند و زندان و مجازات جز مهمی از این پروسه هست.

ریاست محترم جمهور! شما در مبارزه با فساد کار خوب و مفید خود را استارت بزنید(شروع کنید) ولی خواهشاً از قوای دیگر(خاصه قوه قضائیه) نخواهید که آنها هم به موازات شما وظائف قانونی خودشان را انجام ندهند!

رئیس جمهور گرامی! شما بزرگوارید و منتخب مردم، ولی عقل ناقص حقیر می گوید که سخنان آن روز شما کاملا بر خلاف فرمایشات حضرت امیر (ع) است. در ثانی ورود به این بحث های تئوریک بی مورد و جدال انگیز که سریعا بین مردم پخش می شود و باعث یاس و نا امیدی مردم (و شاید دشمن شاد کن) می شود، نهایتا سودی ندارد! اگر هدف خیر ( بهترین راه مبارزه با فساد ) و به قصد قربت و رضای خداوند متعال است، مردم در ذهن خود و بین خود می پرسند که چرا این صحبت ها در محافل خصوصی با وزرا و کارگزاران و خاصه در ملاقات های خصوصی سران سه قوه مطرح نمی شود!?

مجددا" شما را به خطابه ها و روش حکومتی، خاصه شیوه مبارزه با فساد وصی المصطفی خاتم الاوصیا اسدالله الغالب فاروغ اعظم حیدر کرار حضرت علی بن ابی طالب علیه السلام جلب می کنم.

 

 به علی(علیه السلام) خبر می دهند، ابن هرمة، متصدی امور اقتصادی منطقه اهواز، رشوه گرفته و در بیت المال خیانت کرده است.
امام(علیه السلام)  فورا" به رفاعه، فرماندار ناحیه ی اهواز نامه ای می نویسد و دستور حکومتی صادر می کند که ای رفاعه! زمانی که نامه ام را خواندی، درباره ی ابن هرمة مسوول بازار اهواز چنین کن: بلافاصله عزلش کن، مسامحه و مماشات نکن، و او را چنانکه هست، بی کم و بیش به مردم معرفی کن. او را حبس کن، و اگر در مجازات او کوتاهی کنی، خودت را عزل می کنم، این حکم خداست و باید اجرایش کنی.

 و در نامه ای به منذر بن جارود، فرماندار خود در اصطخر نوشته است: به من گزارش داده اند که کارهای حکومتی را رها کرده، به لهو و لعب و صید و شکار می پردازی و به تفریح و گردش می روی و در اموال عمومی و خداوند دست خیانت دراز کرده، به خویشاوندانت داده ای؛ گویی که میراث پدر و مادر تو است. به خدا سوگند! اگر این گزارش درست باشد، شتر خویشاوندانت و بند کفشت از تو بهتر خواهند بود و بدان که لهو و لعب مورد رضای خداوند نیست و خیانت به مسلمانان است.

و نهایتا امیرالمومنین(علیه السلام) در عهدنامه اش به مالک اشتر می فرماید:

به کارگزارانت حقوق کافی بده؛ زیرا این کار آنها را در اصلاح خویش تقویت می کند و از خیانت در اموالی که زیردست آنهاست بی نیاز می سازد و تو نیز در صورت نافرمانی از دستورهایت، بر آنها حجت داری و می توانی آنان را مواخذه کنی.
والسلام

جانباز دکتر مرتضی رضیعی


کد خبرنگار : 20